Ga naar inhoud

Picanto LED richtingaanwijzers


erik V

Aanbevolen Berichten

Hoi, 

aangezien ik het led pakket al heb op mijn picanto leek het me wel leuk om de richtingaanwijzers met hun tijd te laten meegaan en er ook led van te maken.

Heeft kia nog iets leuk bedacht door de lampjes voor en achter een andere fitting te geven (dom). Maar lampjes vinden op zich is tegenwoordig het probleem ook niet meer.

Dan komen we bij het aloude verhaal van de te snel knipperende lichten doordat met led de belasting zakt.

Weerstanden kan je er zitten tussen duwen maar het leek me handiger de flasher relais te vervangen door een led geschikte versie.

Hier begint mijn ergernis, nergens vind ik een juist model.

Op het eerste zicht lijkt zo'n CF18 juist te zijn maar dit is een 8-pin connector en in de picanto zit een 10-pin aansluiting. (die me niet standaard lijkt)

Is er iemand die dit ook al geprobeerd heeft en misschien een oplossing gevonden heeft?

Of gewoon naar de weerstanden gaan grijpen? Wat ik niet zo leuk vind, gewoon uit principe, dan ga je wat energie liggen omzetten in warmte.

 

Dus moest iemand de juiste relais al gevonden hebben dat zou een wereld van verschil maken,

Thx.

Link naar reactie
Delen op andere sites


heb zowel voor als achter led-knippers , voor wit en achter rood , met een weerstand ertussen en werkt perfekt.

 

Relais zal denk ik moeilijk worden zit volgens mij verwerkt in de fuse-box

Hey Picawhite,

De relais zelf heb ik al wel gevonden, die hangt onder de stuurkolom. Maar die koreaantjes hebben er een exotisch exemplaar ingezet denk ik  :|

Dan blijft enkel de weerstand optie over jah, Worden die niet serieus heet bij jou trouwens?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik kan je niet helpen met het knipper-relais, maar ben wel van mening dat LED-vervangers voor gloeilampen geen goede vervanger KUNNEN zijn, puur omdat de lichtbronnen niet in het brandpunt van de armatuur kunnen zitten...

Tja, het is maar of je daar een probleem van maakt of niet he  :-)

Mogelijk heb je led's die zelfs meer licht geven dan je standaard lampje, mogelijk minder.

Mijn achtermist licht was al vervangen door led en dat is er zeker niet minder zichtbaar op geworden.

Hoe dan ook, momenteel word hier tijdens de autokeuring nog steeds niet gecontroleerd op lichtsterkte van je pinkers. Ze zijn al blij dat ze werken  :lol:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


weerstanden worden altijd heet ,maar voor de enkele keer dat de blinken zal je er geen ei op kunnen bakken , hangen vrij in de motorruimte bij mij.

 

mijn led's hebben rondom en aan de bovenkant led's dus meer dan genoeg

Daar zit een waarheid in, je rijd niet rond met de pinkers constant aan.

Krijg je geen problemen met je kleur keuze? Wit vooraan en rood achteraan? Aangezien er geen gekleurde reflectoren inzitten. (bij mij toch niet) Of geven die oranje led niet genoeg licht?

En de weestanden van de achterste led's ook in het motorruim verwerkt dan?

Als je gegevens hebt van led's en/of weerstanden die goed zijn, zet ze er gerust bij. Altijd handig voor mensen die ook zo iets van plan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...
  • 9 maanden later...

weerstanden worden altijd heet ,maar voor de enkele keer dat de blinken zal je er geen ei op kunnen bakken , hangen vrij in de motorruimte bij mij.

 

mijn led's hebben rondom en aan de bovenkant led's dus meer dan genoeg

 

Zou je kunnen beschrijven hoe je dit gedaan heb en welke onderdelen men zou moeten bestellen, ik zou ook heel graag voor en achter knipper LEDs willen maken, maar ben niet zo'n elektrische techneut   :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites


pfff ,moet ik me grijze brein even laten werken , achter is inmiddels weer verwijderd ( s'winters leuk met donkere dagen maar in de zomer niet zichtbaar , te zwak ) , weerstanden heb ik geloof ik bij Devil;power gehaalt 

 

lampje's ben ik even kwijt ( eigemlijk alles ha ha , compu crash )

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 weken later...

Quote;   {weerstanden worden altijd heet ,maar voor de enkele keer dat de blinken zal je er geen ei op kunnen bakken , hangen vrij in de motorruimte bij mij.

 

mijn led's hebben rondom en aan de bovenkant led's dus meer dan genoeg}

 

 

De vraag is dan natuurlijk, wat de méérwaarde is geworden met die Led's....  Om ze goed te laten knipperen, laat je immers het stroomverbruik weer toenemen door weerstanden over de Led's te zetten...  dat zie ik niet als een verbetering....

Ten 2e, als je weerstanden niet genoeg vermogen kunnen verwerken, kunnen ze in de fik vliegen...!!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


De vraag is dan natuurlijk, wat de méérwaarde is geworden met die Led's.... Om ze goed te laten knipperen, laat je immers het stroomverbruik weer toenemen door weerstanden over de Led's te zetten... dat zie ik niet als een verbetering....

Precies, dat roep ik ook al jaren.

Enige voordeel dat overblijft is dan "instant on".

Want LEDs in een gloeilicht-armatuur geeft nooit het juiste lichtbeeld en "onverslijtbaar" gaat vaak ook niet op doordat ze te krap geconfigureerd worden en/of mechanisch een drama zijn...

Ik blijf erbij dat de enige goede LED-verlichting als zodanig ontworpen is en niet naderhand gefröbeld...

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...

een goede avond ik wou ook graag led knipperlichten voor en achter hebben heb de led lampen al maar ken iemand mijn vertellen welke weerstand ertussen moet is dat dan bij alle 4 ertussen of graag uitleg erbij groetjes johan

Hier hebben ze zowel de LEDs als de weerstanden, je hebt geloof ik alleen een linker en rechterkant nodig.

Maar ik moet me er ook nog verder in verdiepen hoor  :wink:

 

http://www.autoledplaza.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 weerstanden op linker kant en 2 op de rechter parallel over de led schakelen. Indien je geen plaats hebt in de achterlichten steek je alles onder de motorkap. 2de weerstand weer parallel over de eerste. (Of gewoon 1 zwaardere)

Ik zou het moeten nazien maar dacht dat het zoiets van een 25w weerstanden waren. Sommige site's verkopen de weerstanden erbij. Dan zit je ziezo goed.

Zie vooral dat je fatsoenlijke led's hebt of je pinkers zijn niet meer zichtbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat ik via de dealer nog wil uitzoeken is of het niet verstandiger is het rele te vervangen die geschikt zijn voor led, omdat er zat auto's zijn die standaard led knipperlichten hebben, die kan je dan misschien vervangen en hoef je alleen de led lampen te plaatsen.

Geen gedonder met elektronica onder de motorkap dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat zou inderdaad mooi zijn moest je de relais kunnen vervangen. Die zit boven je gas en rempedaal, onder je stuurkolom. Redelijk bereikbaar. Ik heb ook al gezocht voor een vervanging maar nooit iets gevonden.

Laat het vooral horen als je iets te weten komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat zou inderdaad mooi zijn moest je de relais kunnen vervangen. Die zit boven je gas en rempedaal, onder je stuurkolom. Redelijk bereikbaar. Ik heb ook al gezocht voor een vervanging maar nooit iets gevonden.

Laat het vooral horen als je iets te weten komt.

 

Ja zal ik zeker doen, als het goed is moet "binnenkort" m'n verlaging set binnen komen, als ik dan bij de dealer ben vraag ik het meteen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


IS er een knipper-relais? Want bij bijv. mijn voormalige Aygo was het knipper-systeem opgenomen in de klokkenbak en niet vervangbaar. Er waren zelfs twee separate circuits voor links en rechts. Als je weet waar het relais zit en welke pinning dit heeft is er altijd wel een vervanger te vinden en/of passend te maken...

Toon me het relais met de pinning en ik ga wel voor je op zoek binnen mijn bronnen...

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 jaar later...

Hahaha, inderdaad grappig om jaren later er terug over te beginnen.

Dit zou handig zijn moest er nu toch nog iemand de led relais gevonden hebben. Dan kan ik alsnog de weerstanden er uit gooien.

Om dan toch over de lichtbron die niet in het brandpunt van de armatuur zit te praten. Compleet waar zou ik zeggen. Je mag zelfs geen led in een armatuur zetten die voor halogeen bedoeld is. Word hier ook afgekeurd op de autokeuring. Maar dan vooral voor de koplampen. Pinkers zijn nu niet bepaald hetgeen waar ik de baan mee verlicht. Afgelopen jaar voor de eerste keer naar de keuring en totaal geen probleem. Richtingaanwijzers zijn gewoon goedgekeurd. Zolang ze niet verblinden of totaal geen licht geven maar gewoon werken zijn ze hier al uiterst tevreden. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


11 minuten geleden zei erik V:

Hahaha, inderdaad grappig om jaren later er terug over te beginnen.

Dit zou handig zijn moest er nu toch nog iemand de led relais gevonden hebben. Dan kan ik alsnog de weerstanden er uit gooien.

Om dan toch over de lichtbron die niet in het brandpunt van de armatuur zit te praten. Compleet waar zou ik zeggen. Je mag zelfs geen led in een armatuur zetten die voor halogeen bedoeld is. Word hier ook afgekeurd op de autokeuring. Maar dan vooral voor de koplampen. Pinkers zijn nu niet bepaald hetgeen waar ik de baan mee verlicht. Afgelopen jaar voor de eerste keer naar de keuring en totaal geen probleem. Richtingaanwijzers zijn gewoon goedgekeurd. Zolang ze niet verblinden of totaal geen licht geven maar gewoon werken zijn ze hier al uiterst tevreden. 

 

Laat ik alleen voor mijn eigen model spreken maar met LED relais ga je het niet oplossen, je hebt weerstanden nodig om de belasting voor de originele relais op te krikken, dan knipperen ze weer normaal ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Laat ik alleen voor mijn eigen model spreken maar met LED relais ga je het niet oplossen, je hebt weerstanden nodig om de belasting voor de originele relais op te krikken, dan knipperen ze weer normaal

Wanneer bekend is waar het originele relais zit en watvoor model dat is zou je op zoek kunnen naar een "lastonafhankelijk" knipperrelais. Dan zijn de weerstanden niet nodig en maak je pas echt gebruik van je LEDs, omdat je dan geen extra onnodig stroomverbruik genereert in de weerstanden.
En hoef je ook niet bang te zijn dat de weerstanden te warm worden en dingen beschadigen.
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...