Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hoi allemaal,

Ik heb een probleempje met een lampje op het dashboard. Het is tot nu toe 2x voorgekomen, dat tijdens het rijden op de snelweg, rond de 130 k/h, het 4x4 low lampje spontaan gaat branden. Dit terwijl ik niet aan de draaiknop hiervoor zit.

Wanneer ik de auto stil zet en de motor uit en aan doe, dan brandt het lampje niet meer.

Ik merk overigens niks tijdens het rijden wanneer dit gebeurd.

Iemand een idee wat het kan zijn?

Het betreft een automaat, diesel uit 2006 met 170pk

Alvast bedankt!

Posted

Niet meer rijden! want je draait alles kapot. (even heel plat)

omtrek van de banden voor en achter is verschillend, hoe harder je gaat rijden hoe meer slip je banden hebben en bij te veel slip zegt je TOD ik ga ingrijpen.

Laat gelijk even je olie in je TOD kijken of vervangen want die kan gelijk goed verbranden.

edit: Kan trouwens ook verschillende type banden voor en achter zijn. dit hoeft dus niet alleen profieldiepte van de band te betekenen

Posted

Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb inderdaad voor andere banden als achter en ik moet daarbij zeggen dat voor ook wel aan vervanging toe is. Ik heb net even gebeld met de Kia dealer in de buurt. Die gaf aan dat profieldiepte of verschillende banden geen probleem moeten zijn. Ik ga zo wel even langs en laat hem gewoon uitlezen. Beter het zekere voor het onzeker..

Posted

Net eerst ff langs de plaatselijke garage geweest (pointS). Die zei eigenlijk exact hetzelfde als jij Pugnator Fortis.

Mijn band rechtsvoor was ook veel meer versleten dan linksvoor en hij trok ook best wel naar rechts op de snelweg!

Nu een afspraak gemaakt voor a.s woensdag voor nieuwe banden en uitlijnen! Hopelijk trilt hij dan ook wat minder..

Posted

Laat ze TOD olie ook verversen! tot het er uitloopt bij de bovenste dop. want die olie en TOD luisteren nogal nauw. hij heeft nu namelijk een knauw gehad.

Posted

Handmatige 4x4 (2Hi, 4Hi, 4Low) of permanente 4x4 (Auto / Low)?

In het eerste geval geen probleem zo lang je niet 4Hi rijd op een droog wegdek. Ik neem aan dat je dat zowiezo nooit doet, toch?

Voor een Sorento met permanente 4x4 is de situatie anders. Die draait inderdaad kapot, zoals PF al aangaf.

In dat geval moet de Kia-dealer terug naar de Kia-school !!!! Maar die zag natuurlijk een klant voor een nieuwe tussenbak.

Te grote profieldiepte verschillen (of beter gezegd wielomtrek verschillen) zijn dodelijk voor permanent 4x4-aandrijving.

Zelfs het instructieboekje zegt dat je grote verschillen moet voorkomen!

Bij de permanente 4x4's kun je tijdelijk zekering 13 (voor Sorento 2002 - 2006) of 14 (voor Sorento FL, 2007 - 2009) er uit halen. In het zekeringkastje links onder aan de bestuurderskant. Daarmee schakel je de vierwielaandrijving uit en wordt je auto een 100% achterwiel aandrijver.

Bij handmatige 4x4 is alleen rijden in 2Hi afdoende.

Vier nieuwe banden erop. Zelfde merk en omtrek. Uit voorzorg inderdaad tussenbak-olie verversen. Ik zou gelijk ook de snelheidssensoren op de tussenbak even eruit halen en schoonmaken.

Gezien de ongelijke slijtage van je banden en het naar rechts trekken, is uitlijnen ook geen overbodige luxe.