Jump to content

Schakelprobleem Rio 1.1 CRDI (149.500 km)

Jordan

Recommended Posts

Sinds enkele weken merkte ik dat mijn Rio 1.1 CRDI (2012), bij het terugschakelen naar de 2e versnelling, vaak stroef verliep en zelfs ratelde. (Het bekende tandjes poetsen)

Aangezien ik veel op de weg zit stond de tellerstand ondertussen op 149.500 km.

Snel handelen was dus wel belangrijk.

Mijn Rio is in onderhoud bij een Bovag garage en om aanspraak te kunnen maken op de garantie moet je bij een Kia-dealer zijn.

Dus de dichtstbijzijnde Dealer gebeld, Wassink in Nijmegen en het verhaal uitgelegd.

Die hadden op korte termijn geen tijd, maar Wassink in Arnhem wel.

Daar naar toe gereden en een monteur laten rijden. Die trok een bedrukkend gezicht. "Dat hoort idd niet. Waarschijnlijk een synchromesh ring maar daarvoor moet de bak open".

Maar voordat ze daar aan kunnen beginnen moet Kia de garantie-aanvraag goedkeuren.

Gekeken naar de kilometerstand en het feit dat het onderhoud door een Bovag garage wordt gedaan (overigens wel aantoonbaar), zou het wel eens moeilijk kunnen worden.

Maar goed, enkele dagen later kreeg ik een telefoontje van Wassink Arnhem. Kia NL had bij wijze van uitzondering de aanvraag goedgekeurd maar moet binnen een tijdsbestek van 20 dagen gerepareerd zijn.

Zelf zaten ze volgepland maar als ik de auto daar liet konden ze tussen de bedrijven door mijn auto onder handen nemen.

Ze konden alleen niet zeggen hoe lang het zou duren omdat ze niet aan een stuk door eraan kunnen werken.

Maar goed, ik ben al lang blij dat het onder garantie gerepareerd wordt.

Dus vanmorgen m'n auto gebracht en hopelijk krijg ik hem nog voor de kerst terug.

Voorlopig is het even behelpen met vervoer maar dat hebben we er wel even voor over.

Zodra er meer nieuws is zal ik dit uiteraard vermelden.

Zozo jij hebt lekker gereden man. Ben wel benieuwd hoelang je 1.1 CRDI het zal uithouden, kwestie van te weten hoelang mijn 1.4 CRDI het zal uithouden ;).

Top service van Kia.nl ondanks je bijna 150.000km stand. Best wel jammer dat je even geduld zal moete, uitoefenen om je wagen hersteld terug te krijgen, maar dan kunnen er misschien nog eens 150.000kù op de teller komen :P.

Veel succes ermee.

Ik rijd idd veel. Dagelijks Wijchen - Maastricht, dus dat tikt lekker aan.

Het is idd topservice van Kia maar had eigenlijk niet anders verwacht.

De Kia garantie is 7 jaar of 150.000 km. Daarom moest ik er snel bij zijn omdat de teller al op 149.500 stond.

Ik heb tot nu toe probleemloos met de Rio gereden en verwacht er nog wel wat kilometers bij te rijden. Het liefste ook probleemloos.

De auto krijgt op tijd zijn onderhoudsbeurtjes dus daar zal het niet aan liggen.

Ben wel blij als ik hem straks weer terug heb ☺️

Hoe verlopen jouw kilometers met je 1.4 CRDI?

Hoe verlopen jouw kilometers met je 1.4 CRDI?

Op een jaartje tijd heb ik er ongeveer 22.000km mee gereden, en al enkele kleindere probleemjes mee gehad, niks mechanische, die door men leuke dealer opgelost zijn.

De dealer bevindt zich net over de grens van België.

Laten we hopen dat het bij die kleine dingen blijft.

Ik ben zelf heel nieuwsgierig hoe de 1.1 Diesel het houdt naarmate er meer kilometers bij komen.

Het eerste grote probleem is de versnellingsbak bij mij. Hiervoor nooit een probleem gehad.

Hopelijk blijft het hier bij

• 2 weeks later...

Update en afwikkeling.

Vandaag heb ik mijn Rio opgehaald. Het problem is opgelost.

Conclusie: Er zit een hele nieuwe versnellingsbak onder.

De oude bak was dusdanig versleten dat revisie niet rendabel was. Daarom is de versnellingsbak onder garantie vervangen.

Ondanks de negatieve verhalen die je wel eens hoort over garantie ben ik zeer tevreden.

Top service van Kia Nederland en Wassink Arnhem.

Dus zo kan het ook.

van mij krijgen ze een warme douche :)

• Like 3

Ben ik met je eens LED-lightning. Is ook erg snel.

Zeker omdat ik voornamelijk snelwegkilometers maak. Dit lijkt me voor de bak de minste belasting.

Daar konden ze me eigenlijk geen duidelijk antwoord op geven.

Maar als de nieuwe bak dezelfde kwaliteit heeft als de oude kan ik er weer 150.000 kilometer mee doen. Tegen de tijd dat ik op de 300.000 zit zal de Rio wel vervangen worden :)

• Like 1

• 1 year later...

Laatste update.

Na vervanging van de versnellingsbak zijn we ongeveer 60.000 km verder, wat de teller op 210.000 km zet.

Het probleem is weer terug en zelfs al veel sneller dan bij de originele bak.

Kort samengevat: de Rio gaat er uit.

Hij heeft me veel rijgenot gebracht en vind het dan ook jammer dat ik hem weg moet doen maar het vertrouwen in de 1.1 CRDI bak is weg. Het wordt ook wel weer eens tijd voor iets anders.

Ik heb alleen nog geen idee welke de opvolger wordt.

Ik zal jullie even troosten, mijn kia heeft net 46.000km gemaakt en heb al 2x een nieuwe versnellingsbak gehad en hij schakelt nu alweer bagger.

Graag maak ik een upgrade naar de XC70 of de Subaru Forester maar helaas hebben andere dingen prioriteit....

Daar heb je afgelopen vrijdag in gereden :wink:

Als geld geen issue zou zijn zeg ik 'direct ja'.

Maar dan wil ik ook de versie die we gereden hebben. Voor minder ga ik niet.

Is alleen een bietje duur.... Gaat het vrouwtje nie goed vinden nie.

@Jordan, dat jouw nieuwe bak het slechts 60.000 km volhoudt kun je natuurlijk aanvechten.

Het wordt wel wat gedoe, maar je mag verwachten dat een nieuwe versnellingsbak het langer volhoudt dan die 60.000 km. 

Ook als je buiten de garantie zit.

Volgens mij een dingetje consumentenrecht.

Ik zou er toch eens achterna gaan.

Ik had vandaag een telefoontje gewaagd aan de Kia-dealer. De receptioniste zou mijn gegevens en het verhaal doorgeven aan de desbetreffende vestiging. Ik zou teruggebeld worden.

Ik ben nu nog aan het wachten....

Maar ik ben het wel met je eens dat een versnellingsbak langer dan 60k mee moet gaan bij normaal gebruik. En met een 1.1 CRDI kun je echt geen gekke dingen doen, geloof me.

Maar dan vraag ik me af. De 1e bak is 150k meegegaan en de 2e nu 60k. Ligt dat aan de kwaliteit van de bak of zit er iets anders structureel mis in de aandrijving welk deze overmatige slijtage veroorzaakt?

Gezien de totale Kilometerstand van 210.000 km mag ik zeker niet klagen over de Rio (en dat doe ik dan ook niet). Hij heeft me nooit laten staan. Altijd starten en lopen. Ik heb hem nu 4 jaar met veel plezier gereden maar een andere auto begint toch te kriebelen.