karenv Posted December 19, 2014 Share Posted December 19, 2014 Hallo allemaal, Voor de 2e keer in 2,5 jaar tijd problemen met de bout van de krukaspoelie. Achtergrondverhaal; In januari 2012 het eerste type Kia Picanto 2e hands gekocht bj 07-2004 bij een garage in het oosten van het land waar mijn moeder woont en bij die garage laat zij ook onderhoud doen op haar auto. Afgesproken daar voor onderhoud te blijven en dan gezellig een paar daagjes iedere keer bij mijn moeder te logeren.9 maanden na aankoop vliegwielachtige klapprende geluiden; problemen met krukaspoelie; laten vervangen bij Kia Tinholt in Velsen. Balen natuurlijk want volgens hen had de garage in Overijssel, de bout niet goed vast gedraaid waardoor deze was losgelopen en de krukaspoelie niet meer mooi rond was en vervangen moest. Dat heb ik laten doen, 220 euri armer. De garage in het oosten van het land heeft de helft van de kosten hiervan voor haar rekening genomen.Anderhalve week geleden apk laten doen (bij garage in Overijssel) en gemeld dat ik vond dat de motor veel herrie maakte. De garage heeft oa luchtfilter vervangen en apk uitgevoerd, maar meldde mij dat de krukaspoeliebout weer los zat en dat zij deze vastgezet hebben met loctite. Daarbij kwam ook naar voren dat de drukgroep van de koppeling vervangen moest. Deze heb ik afgelopen donderdag laten vervangen (gehele set).Bij terugrijden naar huis gisteravond van Overijssel naar Noord-Holland eerst weer ff wennen aan nieuwe, hogere koppeling, ik houd van een korte koppeling omdat ik maar maatje 37 heb, kort koppel vind ik dus prettig. Daarbij donker, regen en veel wind, ik reed niet prettig. Eenmaal een half uurtje onderweg gewend en lekker op weg naar huis. Bijna thuis hoor ik ineens een mij bekend 'vliegwielgeluid' enorm zitten balen dus, want ik dacht gelijk aan die krukas (was 2 jaar geleden net zo'n geluid). Vanmorgen zitten googelen en me rot geschrokken over alle berichten over krukasproblemen met Kia Picanto 2004/2005, Kassa, Radar, koude douche etc.Garage gebeld en die schrok ook, probleem was bij hem niet bekend (hij is geen Kia dealer) en hij heeft dit probleem niet eerder met een Kia gehad. Dus de dealer gebeld en gemeld wat ik allemaal gelezen heb en dat zij er 2 jaar geleden een nieuwe krukaspoelie in gezet hebben...Nou lees ik oa ook dat de goede bout zilverkleurig moet zijn en de originele bout (1 cm korter) zwart.Morgen zet ik de auto dus bij de dealer neer en zij gaan er (hopelijk) dinsdag naar kijken.Nu leek het mij verstandig om zelf al te kijken of ik kan zien of de bout zwart of zilverkleurig is... Garage in Overijssel weer gebeld en die meent dat het een zwarte bout was maar durft het niet met 100% zekerheid te zeggen.Motorkap geopend... maar ik weet niet precies wat de krukaspoelie is... ik weet dat ik linksvoor moet kijken maar daar houdt het mee op. Vanaf het linkervoorwiel naar binnen gekeken maar daar zit dus een wielbeschermer.....Heeft iemand misschien een foto of een duidelijke aanwijzing waar ik precies naar moet kijken om de kleur van de bout te zien? Datgene waar ik naar keek waarvan ik dacht dat t de poelie was heeft 2 bouten...Morgenochtend wil ik de foto graag nemen zodat ik 'bewijs' heb mocht er discussie komen. Alvast heel veel dank voor reacties. Vr. groet, Karen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crum Posted December 19, 2014 Share Posted December 19, 2014 Stuur helemaal naar rechts draaien, dan kan je voor het rechter voorwiel (passagierskant) net de krukasbout zien via een uitsparing in de wielkuip. Zoals gezegd is de bout zilverkleurig als het de juiste is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karenv Posted December 19, 2014 Author Share Posted December 19, 2014 Stuur helemaal naar rechts draaien, dan kan je voor het rechter voorwiel (passagierskant) net de krukasbout zien via een uitsparing in de wielkuip. Zoals gezegd is de bout zilverkleurig als het de juiste is. Links / rechts, ik was wat onduidelijk, voor de auto staand links bedoelde ik, is idd het rechtervoorwiel van de auto zelf, vanuit de auto gezien. Ik heb al gekeken (wiel naar buiten gedraaid) maar zag geen bout. Moet ik ahw richting bumper kijken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Picawhite Posted December 20, 2014 Share Posted December 20, 2014 tis altijd makkelijk om vanuit de zit positie in de auto de linker of rechter kant te benoemen , kan je in de garage ook geen misverstanden hebben of het de goede kant is , wij kijken altijd van de positie in de auto, dus in dit geval : stuur uitdraaien naar rechts en dan de rechterzijde bekijken . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karenv Posted December 20, 2014 Author Share Posted December 20, 2014 Bout krukaspoelie gevonden en foto gemaakt, lijkt mij zilverkleurig. Maar hoe krijg ik hier een foto geplaatst? Kom net bij de kia dealer vandaan en die zegt dat het niet de krukaspoelie is, maar de rechter wiellager. Ook de rechter aandrijfas is beschadigd en moet vervangen worden... Kosten wiellager incl. btw en montage E 210 Kosten aandrijfas incl. btw en montage E 506,- Hoppa! En ik heb net alles bij elkaar voor apk, grote beurt en koppelingsset vervangen al ruim E 800,- afgetikt bij de garage waar ik onderhoud laat doen. Volgens de monteur van de kia dealer moet bij vervangen koppelingsset ook de rechteraandrijfas los, ik heb geen idee... Had de garagehouder dan tijdens de koppelingssetvervangingsactie ook al kunnen zien dat de aandrijfas..... Ik heb geen paaltje of stoepje gepakt in de afgelopen dagen... Monteur zei trouwens dat hij de bout van de aandrijfas zo 123 nog niet los had... Iemand suggesties? Ik wordt hier zo niet vrolijk van. Groeten, Karen Hoe foto's bij te voegen inmiddels gevonden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.