Jump to content

Rob Lezer

Leden
  • Content Count

    37
  • Joined

  • Last visited

  • Country

    Netherlands

Community Reputation

2 Neutraal

About Rob Lezer

  • Rank
    Newbie
  • Birthday July 21

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Over jezelf
    ICT'er
  • Woonplaats
    Purmerend
  • Hobby's
    Voetbal
  • Werk
    www.lezer.nl
  • Auto
    Sinds 5 februari de Kia Niro PHEV

Recent Profile Visitors

289 profile views
  1. Rob Lezer

    Niro PHEV

    Goede keuze, mijn verbruik met de PHEV blijft onder de 3 liter bij langere afstanden. In deze Corona tijd gebruik ik vrijwel alleen de accu en rijdt dus door mijn zonnepanelen vrijwel gratis. 50km accu is meestal genoeg voor woon-werkveer wat 80% van de ritten zijn. Wat zeer dom is van Kia, dat ze de auto's niet op voorraad nemen, dan zou het een verkoop hit kunnen worden.
  2. 15.05.2020 | Hybride technologie | Rijverslag + test | Online artikelen Kia Niro PHEV in vergelijkingstest met de Kia Niro HEV Auteurs: Patrick Schäfer , Sven Eisenkrämer , Marc Ziegler 6:30 min leestijd De Kia Kiro is verkrijgbaar als Niro Hybrid, met plug-in hybride aandrijving of als puur elektrische auto. MTZ en springerprofessional.de hebben de twee hybride modellen getest en vergeleken. Kia Niro HEV en PHEV Springer Fachmedien Wiesbaden / sve De Kia Niro is 4355 millimeter lang, 1805 millimeter breed en 1545 millimeter hoog. Als zogenaamde cross-over combineert het designelementen van een stationwagen met die van een SUV, zoals de wielkastlijsten van robuust, zwart kunststof. Bij de geëlektrificeerde modellen is het tijgerneusrooster volledig gesloten. Een dakspoiler aan de ietwat boxy achterkant verbetert de aerodynamica. De luchtweerstandscoëfficiënt van de Kia Niro is 0,29. Aandrijving: parallel hybride De combinatie van een benzinemotor met een elektromotor biedt in beide hybride modellen een systeemvermogen van 104 kilowatt (141 pk). De 1.6-liter GDI-verbrandingsmotor levert 77 kilowatt (104 pk), de elektromotor ook op de vooras draagt 32 kilowatt (43,5 pk) bij; de PHEV heeft 45 kilowatt (61 pk). De krachtoverbrenging van het maximale koppel van 265 Newtonmeter wordt uitgevoerd door een transmissie met dubbele koppeling en zes trappen. De Niro PHEV is wat levendiger en accelereert in 10,8 seconden naar 100 km / u, in de Niro Hybrid duurt het 11,5 seconden. De topsnelheid in de PHEV is 172 km / u, in de Niro Hybrid is dat 162 km / u. Scherm Met zijn grotere accu (8,9 kW tot 1,56 kW) kan de Niro PHEV ook puur elektrisch langere afstanden afleggen. Volgens het display is het elektrische bereik ongeveer 54 km volledig opgeladen (gegevensblad 58 km). Elektrisch rijden kan in de PHEV worden geregeld met de "Drive Mode Select" -knop, die onderscheid maakt tussen auto, HEV (voornamelijk elektrisch rijden) en puur elektrisch rijden (EV). Maar: bij een koude start start de verbrandingsmotor altijd eerst. En er is geen opslagfunctie voor elektrisch rijden. Eco is ingesteld als de standaard rijmodus; als u de automatische keuzehendel naar links duwt, bevindt u zich in de sportmodus. Dan wordt het luid, maar het voertuig accelereert veel sneller. Met de peddels op het stuur kan de transmissie met dubbele koppeling worden geschakeld in de Sport-modus, in de Eco-modus wordt deze gebruikt om de mate van recuperatie te regelen. Het systeem, dat in drie fasen kan worden ingesteld, staat het rijden met één pedaal niet toe, maar komt heel dichtbij. Interieur / HMI De bestuurder kijkt naar een zeven-inch digitaal instrumentenpaneel dat Hyundai "supervisie" noemt. Maar zo goed is het niet, zoals de naam al doet vermoeden. Het is niet vrij configureerbaar en is enigszins gefragmenteerd. Om dit te doen, biedt het een te grote weergave van gedeeltelijk onbelangrijke informatie, zoals dat de achterruitwisser net is geactiveerd. Aan de linkerkant zijn de staafdiagrammen voor zuinig rijden of recuperatie leuk om naar te kijken, maar dat is ook niet echt belangrijk. De snelheidsweergave wordt altijd uiterst rechts weergegeven. Het stuur is ook overbelast, het biedt twaalf dicht tegen elkaar ingedrukte knoppen, waarvan er twee er aan elke kant hetzelfde uitzien met verschillende schuifregelaars met verschillende functies direct naast elkaar. Soms moet je goed kijken, zodat je niet per ongeluk de snelheid van de cruisecontrol aanpast als je alleen verder wilt schakelen in het weergavemenu. Scherm Sinds de facelift is het infotainmentscherm 10,25 inch groot geweest. Het touchscreen behaagt met scherpe graphics en reageert zeer gevoelig tijdens het typen. De knoppen zijn meestal groot genoeg. Apple CarPlay en Android Auto, navigatie, DAB + radio en online services zijn geïntegreerd in het systeem. Maar ook hier zijn er enkele geneste menu's. Het uitschakelen van het centrale display is vooral relevant tijdens het rijden 's nachts, maar je hebt vijf acties nodig voordat het scherm eindelijk donker wordt. Als u echter bijvoorbeeld de temperatuur van het airconditioningssysteem aanpast, moet het proces worden herhaald omdat de weergave opnieuw begint. De aangenaam gestoffeerde stoelen zijn voorzien van stoelverwarming en ventilatie aan de voorzijde. De lederen stoelen met geperforeerde oppervlakken zijn voorzien van witte contraststiksels, die ook terug te vinden zijn op het lederen stuur. De verwerking van de Koreanen is goed, zelfs op slechte wegen is er geen gekraak of gerammel. De ruimte is achterin goed, ook hier is er stoelverwarming. De airconditioning kan alleen voor de bestuurder worden ingesteld met de knop "Alleen bestuurderszijde". De functie kan niet echt overtuigen, in de winter wordt het merkbaar koeler in het voertuig. Beide Niro-modellen zijn uitgerust met de volgende rijhulpsystemen: adaptieve cruisecontrol, verkeersbordherkenning, actieve rijstrookwisselassistent met dodehoekwaarschuwing, kruisverkeerswaarschuwing achter en camera achter. De voorste pieper moet elke keer dat u parkeert handmatig worden ingeschakeld, tenzij de achteruitversnelling vooraf is geactiveerd. Rijgedrag Niro HEV en PHEV Zelfs als de prestatiegegevens op papier vergelijkbaar zijn, verschillen de concepten aanzienlijk tijdens het rijden. Enerzijds komt dit natuurlijk door de mogelijkheid van de PHEV om puur elektrisch te rijden. De actieradius op batterij is 58 kilometer volgens de fabriek. We bereikten in de test een maximum van 49 kilometer over land, met relatief weinig recuperatiemogelijkheden. Anderzijds heeft de grotere accu van de PHEV invloed op het voertuiggewicht en de bruikbaarheid van de Niro. Het kofferbakvolume is 112 liter minder dan dat van de HEV door de daar geïnstalleerde accu en het leeggewicht neemt met 100 kg toe door extra componenten zoals boordlader en energieopslag. De PHEV compenseert dit met het grotere nominale vermogen van zijn elektrische machine van 45 in plaats van de 32 kilowatt van het hybride model. Beide hybride versies bieden vergelijkbare prestatiegegevens, maar de Kia Niro HEV en PHEV verschillen aanzienlijk in rijgedrag. In het dagelijks leven wordt de verbrandingsmotor in de hybride constant ondersteund door de elektromotor. De motor wordt zo vaak mogelijk uitgeschakeld in de naloopmodus en bij constant rijden zonder grote gasvragen. Het rijgedrag is vergelijkbaar met dat van een conventionele verbrandingsmotor en de langst mogelijke glijdende fasen worden ondersteund, omdat een hoge recuperatie niet vereist is, zoals het geval is bij de PHEV. Bij vertragingen wordt altijd eerst het recuperatievermogen van de elektrische machine in generatorstand gebruikt om de accu op te laden. Op de lange termijn is het opvallend dat de PHEV alleen een verbruiksvoordeel kan behalen als de accu volledig opgeladen is bij het starten van de reis. Beide Niro's kunnen dan alleen comfortabel over de snelweg worden verplaatst in nauwkeurige snelheidsbereiken. In theorie kun je maximaal maximaal 120 km / u elektrisch rijden, maar zelfs bij 130 km / u wordt de verbrandingsmotor vaak ontkoppeld om elektrisch korte afstanden af te leggen. Helaas verloopt de overgang tussen elektrisch en hybride rijden niet bijzonder soepel; elke keer dat de motor wordt gestart en de motor wordt uitgeschakeld, schokt de auto en verlies je direct zonder de ondersteuning van de verbrandingsmotor snelheid. Dit heen en weer rijden is zo ongemakkelijk dat het beter is om wat langzamer te rijden dan de constante veranderingen te ondergaan. elke keer dat de motor wordt gestart en uitgeschakeld, schokt de auto en natuurlijk verlies je direct de snelheid zonder de steun van de verbrandingsmotor. Dit heen en weer rijden is zo ongemakkelijk dat het beter is om wat langzamer te rijden dan de constante veranderingen te ondergaan. elke keer dat de motor wordt gestart en uitgeschakeld, schokt de auto en natuurlijk verlies je direct de snelheid zonder de steun van de verbrandingsmotor. Dit heen en weer rijden is zo ongemakkelijk dat het beter is om wat langzamer te rijden dan de constante veranderingen te ondergaan. HEV- en PHEV-verbruik Zoals gezegd hangt het verbruik over lange afstand van de Niro PHEV af van het laadniveau van de accu. Als deze aan het begin van de reis vol is, wordt de lading geleidelijk over de route vrijgegeven om ondersteuning te bieden. Over een totale afstand van 500 kilometer verbruikt de PHEV dus gemiddeld 6,1 liter Super. Als de accu aan het begin van de rit leeg is, verbruikt de auto gemiddeld een soepele liter meer, dat is bijna precies zoveel als de hybride, die op dezelfde route 7,1 liter super verbruikte (BAB met een beoogde snelheid van 130 km / u). Conclusie vergelijking Kia Niro HEV vs. PHEV In stedelijke gebieden en op korte afstanden kan de Kia Niro overtuigen in beide hybride varianten. Wie niet ter plaatse over een oplaadpunt beschikt, kan op routes tot 50 kilometer nauwelijks profiteren van de voordelen van de PHEV. Om de aanzienlijk hogere aankoopprijs van de plug-in hybride te laten uitbetalen, moet de batterij altijd worden opgeladen om het elektrische bereik zo effectief mogelijk te gebruiken. Als dit niet het geval is, neemt het verbruik van de auto aanzienlijk toe, en over korte afstanden overtreft het ook dat van de pure hybride, die iets minder gewicht en iets meer kofferbakvolume biedt en waar u zich geen zorgen hoeft te maken over opladen. Investeren in de PHEV heeft dus weinig zin, vooral in gebieden waar het niet mogelijk is om 's nachts of gedurende lange periodes van stroom te voorzien.
  3. Rob Lezer

    Lege 12 Volt accu

    Mijn PHEV Niro, had ik niet uitgezet en na 3 uur radio aan was ook mijn accu leeg. Ook nu rijdt ik nog geen 5 minuten naar werk, dus zal er rekening mee moeten houden dat dit te kort is.
  4. of je rijdt te hard of alleen in de stad
  5. en afhankelijk van de wegomstandigheden en natuurlijk je voet. Dus verbruik is relatief en niet meetbaar als vergelijking. Mijn PHEV heeft een gemiddeld verbruik van 1,9 l per 100 km.
  6. Hybride of Plug-in?
  7. Mensen zoals jij veroorzaken de besmetting ! https://www.ad.nl/buitenland/gezond-verstand-zweden-stuit-opmars-corona-niet~a467068a/
  8. Verbruik is afhankelijk van je voet, de snelheid die je rijdt en wat veel belangrijker is; hoe vaak moet je remmen en optrekken. Stadse ritten met stoplichten en rotondes vreten heel veel meer als dat je op een provinciale weg, 80km kan rijden zonder vrijwel af te remmen. Dus reken je niet rijk als je wilt vergelijken ! Voorbeeld: met mijn vorige diesel kreeg ik op een traject wat ik dagelijks rijdt te maken met 2 rotondes ipv recht door met stoplichten op de kruising. Meer verbruik gemiddeld ging van 5.8 naar 6,4 liter per km over langere tijd gemeten. Dus na de herinrichting van de weg zag ik mijn verbruik voor de dagelijkse woon-werkveer behoorlijk stijgen. Nu rijdt ik een PHEV en kan met woon-werkverkeer uit te voeten door alleen op Electra te rijden. Da's pas een verschil want ik gebruik vrijwel geen brandstof meer en c.a. € 26,= per maand aan stroom. Kan nu c.a. 50km met een volle accu en vrijwel rijden zonder benzine verbruik. De 10 zonnepanelen op mijn dak. leveren meer af dan ik verbruik. Dus dubbele winst - alleen is dat ook betrekkelijk , want de zonnepanelen moest ik ook eerst investeren. Gemiddeld verbruik bij een PHEV over 100 km is c.a. 3,1 liter (lange afstand) aan benzine in hybride stand. Dat maakt een plug-in hybride zo mooi als je woon werk verkeer minder dan 50km is, Door de omstandigheden ga ik nu dus niet naar klanten en heeft Maart mij € 26,= aan energiekosten gekost. Note: Verrekenprijs 23,5 ct per KWH. Als ik deze stroom had terug geleverd aan Liander had dit mij maar € 7,75 opgeleverd. Ik zou zeggen doe je voordeel, maar elke situatie, autoweg en gebruik van je voet is anders.
  9. Hele voorzijde is vernieuwd daar alleen gril vervangen niet ging passen. De Radar zit nu aan de voorzijde Bizar was dat de parkeersensoren ook verkeerd gemonteerd waren. De binnenste en buitenste sensoren waren omgedraaid. En KIA NL en de garage snappen niet waarom er een verkeerd front op zat
  10. Hele voorzijde is vernieuwd daar alleen gril vervangen niet ging passen. De Radar zit nu aan de voorzijde
  11. Auto nu week in garage (zie andere topic)
  12. Precies, goed gezien - ik rijdt nu tijdelijk in de E-Soul. Auto nu week in garage en krijg deze pas terug als deze weer veilig de weg op kan. Het radar systeem kan je n.l. niet uitzetten.
×
×
  • Create New...