Antoine73 Geplaatst 14 Februari, 2015 Geplaatst 14 Februari, 2015 Hallo, Ik heb al een paar keer gelezen dak de tussenbak van een Sorento uit te schakelen is om bv het gierende geluid te laten verdwijnen bij terugschakelen. Dit zou kunnen door een superlock, of 'permenent' door het verwijderen van zekering 13 of 14. Wat ik mij nu afvraag: Biedt het uitschakelen van de tussen bak nog meer voordelen, bv minder slijtage, minder brandstofverbruik, minder geluid ed? En is dat niet schadelijk voor die bak? En wat is en doet een superlock precies? Niet dat het echt nodig is, maar wil het gewoon weten en eventueel uitproberen... Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden... Gr. Antoine Quote
Lique Geplaatst 15 Februari, 2015 Geplaatst 15 Februari, 2015 Ik kan het gerust mis hebben, maar volgens mij is die superlocker vooral leuk als je off-road rijdt. Hier staat halfweg een posting van Masimo waar hij in het kort de werking van de superlocker uitlegt. http://www.kiaclub.nl/topic/16870-lampen-boven-de-4x4-switch/ Quote
masimo Geplaatst 7 Maart, 2015 Geplaatst 7 Maart, 2015 Een gierend geluid bij terugschakelen is natuurlijk nooit goed. Ik denk eerder dat het de versnellingsbak is dan een probleem met de tussenbak. Of is het "gieren" weg als je de zekering eruit trekt (in jouw geval nr. 13)? Hoe zit het met je banden? Vier van hetzelfde merk én profieldieptes rondom vrijwel hetzelfde? Als er méér dan 1 - 2 mm verschil in profieldiepte zit tussen voor en achter, vindt de tussenbak dat heel onprettig. Het kan overigens geen kwaad om zonder zekering te rijden. In het extreme geval kun je na het uittrekken van de zekering, óók nog de voorste cardan-as verwijderen. Waar je wel rekening mee moet houden is dat een Sorento met 100% achterwielaandrijving een wat voorzichtiger rijstijl vraagt bij natte en gladde wegcondities. Hij heeft dan sneller de neiging om de kont uit te gooien. De superlocker geeft je meer controle over de instelling van de 4x4, en legt de juiste signalen op de aansturing van de 4x4, i.p.v. het signaal weg te nemen zoals gebeurd zonder zekering. De instelling op 2WD voorkomt onnodige slijtage van het lamellenpakket in de tussenbak, maar heeft geen meetbaar effect op het brandstofverbruik. Dat laatste is ook logisch, want in 2WD draait alles nog gewoon mee. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.