marcofr Geplaatst 12 Mei, 2015 Geplaatst 12 Mei, 2015 Wij hebben de Sorento gekocht voor de looks, en niet omdat we zo'n auto nodig hebben. Dus we trekken er niks mee, en modderen doen we ook niet. Gewoon wat woon/werk verkeer, fun enz. Rijd ook gewoon lekker, dus geen klachten over de auto. Maar bij drempels vind ik de voorkant lekker soepel, maar de achterkant springt er achteraan. Gewoon rustiger de drempel nemen is natuurlijk ieders eerste gedachte. Maar zijn daar geen zachtere dempers of veren voor op de markt ? Quote
Pugnator Fortis Geplaatst 12 Mei, 2015 Geplaatst 12 Mei, 2015 Andere dempers monteren. b.v. aftermarket. van koni. het blijft een starre achteras Quote
marcofr Geplaatst 12 Mei, 2015 Topic Starter Geplaatst 12 Mei, 2015 ik zou eerder hopen op een reactie van iemand die al andere dempers heeft gemonteerd, met de ervaring dat ze zachter zijn. zomaar dempers kopen zonder resultaat is natuurlijk zonde. maar jij zegt starre as ..... dat is dan de waarschijnlijk ook de reden dat die achter stugger is zeker ? ik heb gelukkig al enorm veel comfort gekregen met de nieuwe banden die ik heb laten monteren. daar heb ik al erg veel vrede mee. Ik wilde nu alleen nog kijken of ik de kers op de taart kan leggen .... Quote
Koppelomvormer Geplaatst 13 Juli, 2015 Geplaatst 13 Juli, 2015 Die starre achteras met differentieel met daaraan wielen en banden en aandrijfas kon maar eens zomaar 100+ kilo wegen en dat is niet afgeveerde massa. Niet alleen de auto springt over de drempels maar die hele achteras met alles wat daaraan bevestigd is ook nog. En stuiteren dat voel je. Bij "normale" auto's is de onafgeveerde massa veel lichter, meestal enkel een klein wiel en band, en een lichte stuur en/of aandrijfas. En die zijn ook onafhankelijk geveerd dus alleen het wiel dat door een kuil gaat veert uit. Daardoor kan het voertuig zelf relatief onbewegelijk blijven. Bij een starre as moeten beide wielen in of uitveren. Dat duwt het voertuig dus altijd omhoog of omlaag. Zo kan het zijn dat de voorkant ( onafhankelijk geveerd met enkel wiel met band en lichte stuur en aandrijfas ) heel anders met hobbels omgaat dan de achterkant waar het hele differentieel met de complete starre achteras, aandrijfas en 2 wielen en banden meeveert. Dat je betere resultaten krijgt met banden kan logisch zijn. Banden kunnen tot 70 % van een schok absorberen voordat de vering iets gaat doen. Hoe hoger de band, hoe meer die kan absorberen. Dat heeft ook nadelen want hogere banden sturen indirecter en kunnen "dweilerig" aaqnvoelen in bochten. Zeker hogere voertuigen rollen ( overhellen in bochten ) dan net iets meer. Daarom willen veel mensen juist minder hoge banden maar dat gaat ten koste van veercomfort. Andere schokbrekers zullen de ingaande beweging krachtiger moeten dempen om het springen van de achteras tegen te gaan maar dat komt op straffe van "hardere" vering waarbij je bij wijze van spreken elke kiezel onder je wielen zult voelen. Of het comfortabeler is dan nadreunen van een opspringende achteras ? Het is wel grappig om te vermelden dat met 100 kg koppeldruk ( van een caravan ) de Sorento als een vliegend tapijt rijdt.....de achteras wordt dan veel steviger tegen de grond gedrukt en het veergedrag is dan ideaal. Je kunt dus nog altijd een plaat gietijzer of beton van 100 kg achterin leggen als je echt comfortabel wilt rijden )) 1 Quote
spostma85 Geplaatst 29 Januari, 2016 Geplaatst 29 Januari, 2016 Beste Marcofr, Wellicht heb je al nieuwe schokdempers.. Ik heb op internet goede ervaringen gelezen met de KONI FSD dempers op de Kia Sorento I. Dan heb je een adaptieve demper die dus stug is wanneer nodig en comfortabel wanneer mogelijk. Ik ga dit jaar ook deze dempers monteren. Zal mijn ervaringen later wel delen. Mvg, Sander 1 Quote
Wimis on Geplaatst 29 Januari, 2016 Geplaatst 29 Januari, 2016 Duidelijk verhaal over de Koni's Maar laten we wel wezen........... veren en schokbrekers zijn 2 aparte dingen ! Quote
ArjanS Geplaatst 12 Maart, 2016 Geplaatst 12 Maart, 2016 Ik ben er nu ook aan toe - denk ik - en heb idd interesse voor KONI's al zijn die wel een stuk duurder ( in ieder geval voorzijde ) dan andere schokbrekers die op de Sorento passen. Zijn er hier mensen die er aan denken ze zelf te monteren of dat gedaan hebben ? Achteraan moet een peuleschil zijn, maar vooraan zitten ze in de veer en die veer moet ingedrukt met een soort pers. Nu vraag ik me af of je zo'n pers kunt huren, ( gewoon omdat ik zoveel mogelijk zelf wil kunnen ) je daarmee terecht kunt bij een doe-het-zelf garage of dat je beter met veerpoot en al naar een reguliere garage kunt gaan en vragen of ze dat voor je willen doen ? Moet ik nog op iets specifieks letten zoals het gegeven dat veel schokbrekers in hoogte verstelbaar zijn ? Ik neem aan dat dat inhoudt dat je ze langer of korter maar door er aan te draaien. Is even lang maken als de schokbrekers die eruit komen juist of is dat een fout ? En ja misschien is het veel gedoe om iets wat niet eens veel meer kost het simpelweg te laten doen......maar gaandeweg wil ik ook de rest ( rubbers e.d. ) inspecteren en tegelijk vervangen als toch de boel los hangt. Quote
kiakarel Geplaatst 12 Maart, 2016 Geplaatst 12 Maart, 2016 Ik heb inderdaad ook goede dingen gelezen over de Koni veren / schokbrekers. En de Sorento ziet er inderdaad top uit Quote
frankydb Geplaatst 12 Maart, 2016 Geplaatst 12 Maart, 2016 hallo ik heb deze Koni ,schokdempers + veren gehad op mijn sportage ,,,deze zijn regelbaar hard ,zacht en dat voel je wel hoor ,,,, maar ja t'was op een sportage en geen sorento natuurlijk heeft toch zo'n 1600 euro gekost maar wel de moeite Quote
spostma85 Geplaatst 12 Maart, 2016 Geplaatst 12 Maart, 2016 Ik ga eind april tijdens APK de Koni FSD set laten plaatsen. Deze zijn niet regelbaar maar dat hoeft ook niet want ze zijn adaptief. De veren laat ik voorlopig origineel, niet noodzakelijk om mee te vervangen. Via deze link heb je de beste aanbieding voor Koni FSD. Het zou mij verbazen als je ze ergens goedkoper vindt: http://www.extreme-carstyling.nl/koni/koni-fsd-2100-4023-2437-kia-sorento-02-05.html?alleswissen=1&bouwjaar=5889&merk=7940&motor=7942&naamfilter=18861&type=7941&1=1 Anders kom je uit bij de rode heavy track die worden ook veel toegepast bij Sorento. Quote
ArjanS Geplaatst 23 Maart, 2016 Geplaatst 23 Maart, 2016 Het gaat idd Koni FSD worden na veel gebruikerservaringen van diverse schokbrekers te hebben gelezen. Maar ik zit nog steeds met montage. De achterste kan ik zelf ( makkelijk ) maar de voorpoten zitten in de veren. Haynes Manual geeft uitleg met veerscompressors die in iedere autozaak te koop zijn maar naar verluid hebben die menig amateur ernstig verwond of zelfs gedood gezien die veren krachten tot 2 ton kunnen wegduwen en die gammele dingen eraf kunnen schieten. Bovendien zit je dan nog met de uitlijning die wellicht niet meer helemaal goed staat. Garages hebben grotere, zwaardere en meer solide veercompressors maar het is de vraag of die alleen de voorschobrekers willen monteren als je die niet bij hen koopt ? Ik vind 1600 euro om ze te installeren wel erg duur als ze maar ~600 euro kosten . Quote
spostma85 Geplaatst 23 Maart, 2016 Geplaatst 23 Maart, 2016 Arjan, Ik weet dat mijn garage het wel zou doen. Ik schaf ze zelf aan en laat ze monteren. Of ze nou alleen vóór monteren of alles dat zal ze dan niet uitmaken. Je kunt het aan je garage voorleggen. Mijn garage raadde mij sowieso af de voorkant zelf te doen omdat dan de ophanging los moet, en wat jij zegt i.v.m. veiligheid en gereedschap. Succes Quote
spostma85 Geplaatst 26 April, 2016 Geplaatst 26 April, 2016 Helaas voor mij geen Koni FSD. Werd mij te prijzig aangezien ik nog wat ander onderhoud erbij heb. Ik heb via een Duitse importeur, gevonden via EBay, een leuk prijsje geregeld voor een set Bilstein B4 gasdempers. 310 euro incl. verzenden. Altijd nog beter dan de Monroe, Sachs, TRW en KYB vervangingsdempers. Aankomende maandag gaan ze eronder. Ben benieuwd. Quote
spostma85 Geplaatst 3 Mei, 2016 Geplaatst 3 Mei, 2016 Bilstein B4 dempers zitten eronder. Een stuk stabieler en werkt oneffenheden en drempels mooi weg. Een duidelijke vooruitgang. Echter merk ik nog wel dat putdeksels, klinkers, randjes en dergelijke nog aardig doordreunen, vooral aan de voorkant. Zou dit dan toch aan de banden liggen? Of anders? Quote
ArjanS Geplaatst 28 Mei, 2016 Geplaatst 28 Mei, 2016 Ik heb voor de lol eens alles wat autojournalisten ooit over de toen nieuwe Sorento 2003-2007 hebben opgeschreven gelezen en uit een van die verslagen/test/reviews blijkt dat de Sorento bij heel slecht wegdek en specifiek heel snel opeenvolgende ribbels of kuilen met de achterzijde ervandoor gaat. Dat wordt veroorzaakt door de starre achteras met differentieelklok, de eraan hangende cardanas en de wielen met grote banden - het onafgeveerd gewicht - die bij elkaar zo zwaar zijn dat bij snel stuiteren de beweging niet kunnen volgen door massatraagheid. Andere schokbrekers of veren kunnen wel iets verschil maken maar dat effect op zich niet voorkomen, het is immers gevolg van natuurwetten. Amerikanen noemen dat type bouw met ladderframe en starre achteras niet voor niets "light truck" dat is het letterlijk ook maar met een bolt on body die op een auto lijkt. Het nadeel is dat het niet rijdt als andere auto's. Dit is en blijft stugger, bonkiger en waggeliger zoals echte terreinauto's. Het voordeel is dat als je een heel sterk gebouwde auto nodig hebt - omdat je zware aanhangers wilt trekken of een offroad hobby hebt - de Sorento I dat kan en heel blijft. Bij Sorento II en III is die bouwwijze ook snel verlaten. De klant wenste wel grote stoere SUV's maar ging er nooit mee extreem offroad rijden. Dus zijn dat auto's geworden voor op de weg die best uit de voeten kunnen met niet al te extreem offroad als het geen 2WD versies zijn. In de plaats van andersom. Feitelijk is dat ook logischer, auto's rijden zeker in Nederland vrijwel alleen maar op de weg. Desalniettemin ben ik heel blij met de mijne. Quote
spostma85 Geplaatst 31 Mei, 2016 Geplaatst 31 Mei, 2016 Als je je verveelt, haha.. Zo lees je nog eens wat. Ik zal mijn verwachtingen nog maar wat verder bijstellen geloof ik. Het wend wel maar echt comfortabel is anders. Verder ben ik ook blij met mijn Sorento die elke klus klaart met gemak. Quote
Andre 1 Geplaatst 22 Juni, 2024 Geplaatst 22 Juni, 2024 Op 12-5-2015 om 18:41, zei marcofr: ik zou eerder hopen op een reactie van iemand die al andere dempers heeft gemonteerd, met de ervaring dat ze zachter zijn. zomaar dempers kopen zonder resultaat is natuurlijk zonde. maar jij zegt starre as ..... dat is dan de waarschijnlijk ook de reden dat die achter stugger is zeker ? ik heb gelukkig al enorm veel comfort gekregen met de nieuwe banden die ik heb laten monteren. daar heb ik al erg veel vrede mee. Ik wilde nu alleen nog kijken of ik de kers op de taart kan leggen .... Ben benieuwd wat voor banden en of ze stil zijn. Een rit met all seasons is niet echt rustgevend vind ik. Quote
ArjanS Geplaatst 27 Juni, 2024 Geplaatst 27 Juni, 2024 De KIA Sorento 1 was een foutief ingeschat SUV ontwerp voor de Europese markt. Teveel een ECHTE terreinauto en te weinig een comfortabele auto voor op de weg, die de meeste SUV rijders eigenlijk nooit verlaten. Omdat de Sorento 1 een "verklede" echte terreinauto is rijdt deze hetzelfde als een terreinaauto en die rijden allemaal maar matig op de weg omdat ze in terrein andere eigenschappen moeten hebben, zoals hun wielen in diepe kuilen drukken om grip te houden ( DAAROM die starre achteras !! ) en niet omrollen bij een aantal graden scheef hangen. Dat is ook de reden waarom de Sorento 2 en Sorento 3 enz heel anders zijn gebouwd. Geen ladderfame, geen starre achteras en zelfs geen 4x4 verdeelbak met lage gearing meer. Maar welk veel fijnere auto's voor op de weg. Dat is hoe alle SUV nu zijn gebouwd. Kun je de opspringende starre achteras van >200 kg onafgeveerde massa met zachtere dempers in bedwang houden ? Ik vermoed van niet. KIa heeft hulp gehad van Porsche het veergedrag voor een Europese markt te ontwerpen. Het is dus niet een weggedrag wat zomaar is ontstaan is.Het is een compromis tussen eigenschappen die niet verenigbaar zijn, alle echte terreinwagens hebben een matig comfort tenzij het hele dure auto's zijn met instelbare luchtvering enz. En als dat kapot gaat.... Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.