KIASP Posted January 4, 2022 Posted January 4, 2022 (edited) Na een paar keer met het gezin op pad te zijn geweest viel het mij op dat de auto vrij snel zakt aan de achterzijde. De veerweg bij het nemen van een drempel is vrij groot en de eindaanslag wordt voor mijn gevoel te snel bereikt (zelfs onbellast). De schokdempers zijn nog goed want hobbeld niet na. Ik lees op meerdere fora's dat deze constatering voorkomt. Het valt mij ook op dat de ruimte tussen wiel en wielkast (achter) circa 2-4 cm bij onbelaste toestand verschilt ten opzichte aan de voorzijde. Nu heb ik wel een volwaardig reserverwiel en een trekhaak en valt hiermee 1-2cm wel te verklaren. Ook valt het mij op dat de facelift van de SP3 ten alle tijde hoger op zijn poten staat aan de achterzijde. Conclusie kan zijn dat de veren versleten zijn, of dat dit een producteigenschap is (bij meerdere pre facelifts geconstateerd, jaja je gaat er automatisch op letten lol...) Ik heb mij er iets in verdiept en er zou een verhogingsset / versterking van de veren bestaan van bovengenoemde makelaardij die het gat in de wielkast minder opvult en het doorzakken met belasting sterk verbeterd. Heeft iemand hier ervaring met deze set achterveren? Ik ben bang dat juist deze veren bij onballast rijden als een blok beton aan de achterzijde zullen aanvoelen. (Zie foto voor toelichting) Mocht er iemand zijn die een ervaring kan delen dan verneem ik deze graag. Edited January 4, 2022 by KIASP Quote
Peter-036 Posted January 4, 2022 Posted January 4, 2022 Als ze er voor jouw auto zijn, ga dan voor progressieve (zelfs verlagings-)veren: naarmate die meer in-veren, worden ze stugger. Dan hoef je de auto ook niet hoger te maken. Quote
xtra40 Posted January 4, 2022 Posted January 4, 2022 ik zou ook voor de iets duurdere progresieve verzwarings veren gaan dan lever je ook niet in op comfort in als je alleen rijd maar heb je wel het stugere als je zwaarder gaat beladen 1 Quote
KIASP Posted January 4, 2022 Author Posted January 4, 2022 18 minuten geleden, zei xtra40: ik zou ook voor de iets duurdere progresieve verzwarings veren gaan dan lever je ook niet in op comfort in als je alleen rijd maar heb je wel het stugere als je zwaarder gaat beladen Bedankt voor u reactie, de genoemde veren van MAD zijn inderdaad progressief, en ze verhogen iets de stand van de wagen volgens de leverancier. Quote
KIASP Posted January 4, 2022 Author Posted January 4, 2022 2 uur geleden, zei Peter-036: Als ze er voor jouw auto zijn, ga dan voor progressieve (zelfs verlagings-)veren: naarmate die meer in-veren, worden ze stugger. Dan hoef je de auto ook niet hoger te maken. Bedankt voor u reactie, progressief is waar ik naar op zoek ben. Verlaging ben ik persoonlijk geen voorstander van bij een mid-size SUV, dit ontneemt in mijn ogen het karakter van de auto. 1 Quote
Murcielaygo Posted January 4, 2022 Posted January 4, 2022 En denk er aan dat de radius van de spatborden voor en achter niet altijd gelijk is, omdat de voorwielen ook ruimte nodig hebben om te sturen.Dus meten boven het wiel gaat niet altijd op; het is het mooist als het wiel in het midden van het spatbord staat. Quote
KIASP Posted March 16, 2022 Author Posted March 16, 2022 (edited) De MAD veren zitten er weer een maandje of wat onder.... ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met het resultaat. Merk nu hoe slap de originele vering werkelijk is geweest. Het rijgedrag en comfort is sterk toegenomen. Bij belasting zakt de auto nu niet meer zo in als voorheen. Drempels kunnen weer normaal worden genomen. Onbelast staat de auto ook hoger in de wielkast (gelijk met de voorzijde). Klusje van circa 30-40min. voor beide kanten. Edited March 16, 2022 by KIASP Quote
William van Schuur Posted August 8, 2023 Posted August 8, 2023 Beste KiaSP, heb je het zelf gedaan zo ja heb je daar een brug voor nodig of kon het ook zo met de krik. Ik zit er zelf ook over na te denken omdat ik eind dit jaar een caravan wil gaan trekken groeten, William Quote
cor nijssen Posted March 13 Posted March 13 Ik heb ook dezelfde mad veren gekocht en een paar bilstein b4 achterschokbrekers . De onderste steun krijg ik niet ver genoeg naar beneden met de schokbrekers er nog op. In de how to van mad staat dat er niet bij. Alleen de torsie stang los en de lange bout van de onderste steun volgens hun . (maar de schokbreker moet echt wel los/eraf). Quote
cor nijssen Posted March 30 Posted March 30 Ik ben blij met het resultaat betere wegligging, goed zelf te doen eerst een kant dan de andere. Tip :Zorg dat je de onderste arm goed positioneerd voor dat je hem weer omhoog krikt ! (opgekrikt kan je hem niet meer makkelijk verschuiven.) Ik heb de koplampen ook niet hoeven bijstellen , mijn sportage had 125000 km schokbrekers waren nog niet weg maar de bilstein b4 zijn beter. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.