Jump to content

Slappe (te zachte) achter veren

firescanner

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben sinds een maand of 2 de trotse eigenaar van een Picanto (Business Line).

De auto bevalt goed, hoogwaardige afwerking, prettige stoelen en een redelijk geluid.

Een ding vindt ik echter vervelend en begint me een beetje te irriteren. Sinds dag 1 valt het me op (niet opgevallen tijdens proefrit) dat mijn Picanto (wellicht standaard) erg slappe (te zachte) achterveren heeft.. Dit resulteert in niet te snel +30 km p/u over drempels en "springerig" gedrag op de snelweg.

De "springerig" gedrag is bijvoorbeeld te bespeuren als je met normale snelheden op snelwegen rijd met wat golven (dus geen kuilen) of als de weg over gaat in een brugelement. De achterkant geeft dan maar wat al te graag de ervaring door aan de passagiers..

Herkennen jullie dit verhaal?

Ik woon zelf midden in Den Haag in een wijk waar het vol lig met drempels maar heb nog nooit ervan wat jij hier beschrijft. Staan je banden wel op de goede spanning? 

Het probleem zit hem meer in het gedrag op de snelweg. Bandenspanning is goed. Het idee wat ik erbij heb is dat de achtervering te zacht is voor de auto. Kuilen/golven in de snelweg resulteren al gauw in wat lanceer gedrag.. Herken dit niet bij de Ka of C1..

Apart, ik ervaar het juist eerder als te hard bij onze Picanto. Als ik de bandenspanning boven de 2.3 bar zet dan wordt het gewoon een stuiterbak en rijd het echt niet meer comfortabel, zelfs m'n vriendin merkt dat verschil...

Ik durf er dan ook verder niks over te zeggen, heb je dit al met je dealer besproken?

Apart, ik ervaar het juist eerder als te hard bij onze Picanto. Als ik de bandenspanning boven de 2.3 bar zet dan wordt het gewoon een stuiterbak en rijd het echt niet meer comfortabel, zelfs m'n vriendin merkt dat verschil...

Ik durf er dan ook verder niks over te zeggen, heb je dit al met je dealer besproken?

Chef werkplaats zegt dat hij rijdt als elke andere Picanto. En: "..Ja, dat heb je met auto's in dat segment.." Terwijl ik meerdere kleine en grotere auto's in mijn leven heb gereden en dit nog nooit in deze maten heb meegemaakt.. Denk ook niet dat bandenspanning zo'n grote invloed kan hebben..

Heb inmiddels met de verkoper zelf gesproken, deze gaat morgen een rondje rijden in onze auto. Kijken wat hij ervan vindt.

Heb je zelf al een keer in een andere Picanto gereden sinds je dit geconstateerd hebt? Iedereen kan wel in de jouwe gaan rijden maar dat lost misschien niks op, stap zelf een keer in een andere Picanto en je weet gelijk of het 'aan jou' ligt of dat het inderdaad een eigenschap is van de auto… 

Zal het niet het " nadeinen zijn " , heb ik zelf ervaren op de A27 ( tussen de A1 en de A6 ) daar zitten nog al wat golven in het wegdek en als je daar met 100-120 rijdt

lijkt het net of de achterkant andere bedoelingen heeft , opgelost met Eibach  verlaging ,ligt nu veel strakker op de weg.

of als de weg over gaat in een brugelement. De achterkant geeft dan maar wat al te graag de ervaring door aan de passagiers..

Herkennen jullie dit verhaal?

Ja,.......je merkt het helemaal als het brug element in een flauwe bocht ligt, waar je dan met 120km doorheen rijd.

Je voelt hem dan echt aan de achterzijde sponsig reageren / na veren / deinen, zodra je met de achterkant over zo'n uitsparing rijd.

Ik merk het echter alleen in lange flauwe bochten !

Ik heb er serieus geen last van. Ik heb wel in lange doordraaiers dat de auto echt walgelijk onderstuurt maar dat komt door die standaard eco troep banden die eronder zitten want met m'n (Michelin) winterbanden had ik daar ook geen last van. Lees er ook nergens iets over terug in duur/weekblad testen van de Picanto..

• 2 weeks later...

Ik merk dat de Picanto inderdaad erg nadeint op bijvoorbeeld snelwegen. Vooral met passagiers achterin. Een klaagde al over zeeziekte :boat:

Verlagingsveren klinken goed. Komt de auto met bijvoorbeeld de eerder besproken Eiback veren daarbij veel lager te liggen? en hoe zit het met veer- en stuurgedrag? Het mag voor mij best iets strakker, maar in een stuiterbakkie heb ik geen zin.

Guest Vitara 2

Ik heb dit gevoel ook met mijn Rio, over de A27 gesproken ik schrok me wild toen ik op de A27 richting almere reedt en de afslag A6 richting Amsterdam nam. Bij het begin van het viaduct werd de achterkant van mijn Rio zowat gelanceerd ( viaduct ligt in een bocht). Met mijn Soul kon ik hier altijd redelijk doorrijden ( met mijn Rio maar niet meer doen ). Ik weet niet of ik verlagen een optie vindt maar stuggere veren zou wel fijn zijn.

Google geeft aan dat Eibach's de auto 25mm laat dalen. Artikelcode: E10-46-009-03-22

Ik kom ze echter niet goedkoper tegen dan 190 euro. Vraag me af waar Picawhite ze vandaan heeft. Zou een auto ook opnieuw uitgelijnd moeten worden nadat de veren zijn geplaatst?

Veren komen uit Duitsland , als het goed is heb ik de Pro-kit ?, Blizzard tuning .Staan nu voor €126 ex verzendkosten.Verzendkosten €15. Uitlijnen  , ja wel doen , weggedrag -bochtenwerk ,stukken beter maar geen kart, nog genoeg comfort.

Viaduct over de A6 bocht naar links , ja ja een crime, als je daar te hard gaat ga je zeker met je achterkant ergens naar toe wat je ni wil , vind dat ik er nu wat harder door heen kan .

Met verlagen, verleg je het zwaartepunt van de auto, wat zal resulteren in beter rijgedrag in bochten.

Op rechte stukken doet het echter helemaal niks, tenzij de verlagingsveren stijver zijn dan de originele.

Er zijn immers genoeg auto's die hoog op hun wielen staan, en niet deinen.,... Jeeps, Suv's, enz.

De oplossing voor het deinen is dan ook stijvere of hulpveren monteren.

Ik weet zeker dat, als er 5 man in de picanto zitten, en ik mijn trekhaak naar de maximale belasting breng van 28kg, hij zonder verlagingsveren al over straat sleept,........heb ik het evt. gewicht in de bagageruimte nog niet eens meegerekend.

Heb er dan ook liever 2.5 cm bij dan 2.5 cm af

weet wel dat ie en zeker op de A27 veel vaster op de weg ligt ook rechtdoor , drie man en een volle "kofferbak" is ook geen probleem.

Ook rechtdoor op golfasfalt is stukker beter, veert in en terug,klaar , standaard was veert in 3x deinen en klaar.

Heb de bandenspanning voor op 2.6 bar. en achter op 2.4 bar. Heb niet de indruk

dat de auto raar doet. Of ben ik met deze bandenspanning nu verkeerd bezig?

Maar rijd nooit met iemand achterin, misschien zou die het ook niet fijn vinden.

Ik heb de spanning een tijdlang (10000 km) nog hoger gehad (2,8 ), maar merkte er eigenlijk van. Nu sinds een week of twee weer op de standaardwaardes.

De auto gaat nog net zo over drempels als bij de hogere luchtdruk en het verbruik lijkt me ook nog hetzelfde (4,5 op de bc).

Klopt wat je beweerd. De achterzijde is 'springerig' bij het nemen van hoge drempels of rijden op de snelweg. Het geeft het gevoel alsof de achterkant 'wegschiet'. Dit is meer aanwezig wanneer de belasting op de achterzijde groter wordt. Ik vond het verder niet zo storend. Wel even het stuur goed vasthouden bij flinke kuilen ;)

@Stimpy,

Op wie zijn post geef je nu antwoord. En meen je nu echt dat de achterzijde springerig

is bij rijden op de snelweg? Heb zelfs bij 130 km/u het gevoel dat de auto erg rustig is

en niet ""wegschiet"".

• Like 1