Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

stuurproblemen nieuwe proceed

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

de nieuwe kia proceed is een mooie auto ik heb deze nu 2,3 jaar alleen als je stuurt moet je continue tegen sturen

het probleem is vorige week verholpen naar twee jaar rot sturen ,de oplossing van tegenstuurde kia,s is het stuurhuis

laten vervangen en de sensoren op de vooras en als alles klaar is als laatste laten uitlijnen ,en verder een stuurupdate

help niks deze was al 4 maal uitgevoerd zonder resultaat verder was ik bij min eigen dealer geweest maar deze heeft

het probleem niet kunnen oplossen maar wel bij een andere dealer deze dealer was hierin super active top voor v mossel

in apeldoorn

Gast GreyGriffin
Geplaatst

Het probleem is dus wel degelijk verholpen? Da's mooi. Trouwens, welkom hier! Stel jezelf even voor de de speciale rubriek die daarvoor is bedoeld.

Geplaatst

Wat bedoel je met continue tegen sturen, wat ik heb is dat je blijft sturen en een soort zwaar stuk in zit.

En is dit door kia verholpen of heb het zelf moeten betalen?

Geplaatst

Als ik het mag omschrijven als ex Sportage 3 rijder uit de eerste serie (2011) is het een doods gevoel rond de middenstand en als je daar even doorheen wipt, links of rechtsom zit je constant te corrigeren.

Met mijn toenmalige auto (SP3 jan 2011) heb ik samen met Koreaanse engineers bij Kia Wolters een modificatie aan het stuurhuis uit laten voeren.
(soort van verandering van drukpunt rond de nulstand, vergeef me de werkelijke termen, ik ben slechts bestuurder,  I'm a lake :wink:  )

Met de testdrive van de Ceed in 2012 http://www.kiaclub.nl/topic/9840-testdrive-kia-ceed-2012/page-4#entry92415 werd dat weer geconstateerd.
Sturen was wederom niet het sterkste punt van de Kia

Op dit forum zijn daarna slechts enkele berichten gekomen met auto's van dit type die dezelfde problemen hadden.
Het is geen software probleem omdat je 3 standen in kunt stellen maar een hardware probleem.
m.a.w. een vers stuurhuis als boven besproken helpt en je auto rijdt als nooit tevoren.
Je moet wel een welwillende dealer hebben die dit probleem begrijpt en erkent.
Probeer Wolters eens in IJsselstein, die mannen weten van wanten.

.
  • Like 1
Geplaatst

Het is geen software probleem omdat je 3 standen in kunt stellen maar een hardware probleem.

m.a.w. een vers stuurhuis als boven besproken helpt en je auto rijdt als nooit tevoren.
Je moet wel een welwillende dealer hebben die dit probleem begrijpt en erkent.
Probeer Wolters eens in IJsselstein, die mannen weten van wanten.

Ik kan het verhaal van bigwade hierin wel ondersteunen, omdat ik dit vanaf het begin heb gevolgd en ook voorgelegd met de KCG.

Geplaatst

Ik merk nu pas dit topic op, maar heb met mijn Cee'd SW 2009 dus dezelfde klachten. Echt verschrikkelijk lastig, en nu lees ik dat het een breder probleem is.

Bij mijn dealer herhaaldelijk botgevangen met een 'massapunten schoongemaakt'-verhaal, maar waarom weet men dan niet wat het moet zijn? Daar ben je toch dealer voor? Of men wil het niet weten... voor een lakreparatie (roest) was men ook niet erg enthousiast.

Ik hou dit topic in de gaten, hopelijk op weg naar een oplossing.

Geplaatst

Ik merk nu pas dit topic op, maar heb met mijn Cee'd SW 2009 dus dezelfde klachten. Echt verschrikkelijk lastig, en nu lees ik dat het een breder probleem is.

Bij mijn dealer herhaaldelijk botgevangen met een 'massapunten schoongemaakt'-verhaal, maar waarom weet men dan niet wat het moet zijn? Daar ben je toch dealer voor? Of men wil het niet weten... voor een lakreparatie (roest) was men ook niet erg enthousiast.

Ik hou dit topic in de gaten, hopelijk op weg naar een oplossing.

Vul je Avatar even aan met wat meer gegevens, het kan helpen.
Als jouw dealer niet voldoet, wat rest je om een andere met meer begrip te zoeken.
Als je nog in de garantie zit kun je gewoon een second opinion vragen.
Voor midden Nederland is Wolters een hele goeie.

Succes
Geplaatst

Bedankt, en aangevuld.

Ik zit in omgeving Leiden, bovenstaande was in Delft. In Leiderdorp een grote beurt laten doen, maar kreeg daar met mijn klachten ook maar half bruikbare respons. Garantie is trouwens ook verlopen, m.u.v. carosserie en aandrijflijn. IJsselstein is wat ver weg voor mijn regio.

Geplaatst

Je kunt altijd vragen of ze een oplossing hebben :wink:

Zitten nogal mensen met hart voor het vak en 2 rechterhanden.

• 4 weken later...
Geplaatst

Ik heb in januari mijn nieuwe Pro Cee'd GT Line opgehaald bij de dealer. Ik had er gelijk winterbanden bij besteld op lichtmetalen velgen (205/55/16).
Bij aflevering zaten er alleen de verkeerde kleur velgen onder. Zwart i.p.v. de bestelde zilverkleurige. Geen probleem, zou vervangen worden.

Na wat wennen reed de auto prima. Echter na het vervangen van de zwarte velgen voor exact dezelfde zilverkleurige velgen was het stuurgedrag totaal anders.
Het stuur leek rond de middenstand een soort van op slot te staan. Zwaar sturen rond de middenstand en in een lange bocht op de A13 kan ik het  stuur bij 100 km/uur gewoon in een stand laten staan en met losse handen de bocht door. Wel even terug draaien als je de bocht uit komt. Doodvermoeiend rijden dus.

Alles gecontroleerd: velg breedte, ET waarde, draairichting banden, enz. Alles hetzelfde als bij de zwarte velgen. Daarna de zomer velgen en banden er maar onder gezet (225/45/17). Stuurgedrag is iets beter maar nog steeds kan ik met losse handen de bocht door als ik het stuur in een bepaalde stand heb gezet.
Laatst, na een rit van iets van 100 km over de snelweg, leek het op de terugweg opeens beter te gaan met het stuurgedrag. Het vast zitten rond het midden leek sterk verminderd. Een dag later was het vervelende euvel helaas weer terug.

Uiteraard al bij de dealer geweest. Die vindt het ook een vreemd verhaal en weet er vooralsnog geen oplossing voor.
Ik vind dit heel vervelend, gevaarlijk ook. Bij de proefritten die ik voorafgaand aan de koop gemaakt heb, heb ik dit stuurgedrag niet bemerkt. Ik had de auto anders ook nooit gekocht. Ik heb nog nooit in een auto gereden met zo'n slecht stuurgedrag. Het is eigenlijk gewoon om te lachen of eigenlijk meer om te huilen. Dit kan toch niet de bedoeling zijn.
Verder ben ik onwijs blij en tevreden met deze auto maar als dit niet opgelost kan worden denk ik niet dat ik heel lang Kia blijf rijden  :no: 

Ik lees op dit forum dat er helaas meer mensen zijn met problemen met het stuurgedrag van hun Kia. Ik lees ook verschillende oplossingen zoals het vervangen van het stuurhuis maar zijn er ook mensen met een recente Kia (Pro) Cee'd dit dit probleem ervaren?

Suggesties wat mogelijk de oorzaak kan zijn of oplossingen voor dit probleem zijn natuurlijk ook van harte welkom  :-) 

Alvast bedankt!

Geplaatst

controleer de ET waarde (offset) maar die mogen nagenoeg niets meer afwijken. indien dit wel is veranderd de spoorbreedte enkele mm (afhankelijk van de et naar binnen of naar buiten) en gaat de auto dus anders sturen.

ook de J waarde (breedte velg) zorgt voor verschil. dan moet je de J waarde weer terug rekenen naar de juiste ET

b.v. 6,5 met et waarde van 43 is dezelfde afstand als een auto met J waarde 7 en een et van 40

http://www.etwaarde.nl/et-waarde-berekenen-spoorverbreders.html

Geplaatst

controleer de ET waarde (offset) maar die mogen nagenoeg niets meer afwijken. indien dit wel is veranderd de spoorbreedte enkele mm (afhankelijk van de et naar binnen of naar buiten) en gaat de auto dus anders sturen.

ook de J waarde (breedte velg) zorgt voor verschil. dan moet je de J waarde weer terug rekenen naar de juiste ET

b.v. 6,5 met et waarde van 43 is dezelfde afstand als een auto met J waarde 7 en een et van 40

http://www.etwaarde.nl/et-waarde-berekenen-spoorverbreders.html

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb de ET waarde, de breedte (J waarde) en alles wat daarmee samen kan hangen gecontroleerd. De zwarte en zilverkleurige velgen zijn identiek, de banden zijn velg voor velg overgezet.

Daarom heb ik gevraagd de zomervelgen + banden -waarmee de auto uit de fabriek is gekomen- te monteren en dan het stuurgedrag te bekijken. Met deze vanaf fabriek gemonteerde velgen en banden leek het stuurgedrag in eerste instantie iets beter maar na twee weken en zo'n 2000 km sturen en testen is het nog steeds hopeloos. Je zou ook zeggen dat je als je een tijdje met een raar stuurgedrag rijdt, je er wel aan went maar dat is dus niet zo. Het lijkt alleen maar erger te worden of in ieder geval kan ik er absoluut niet aan wennen  :no:

Geplaatst

De bandenspanning van de 17" 225 banden moet volgens de tabel in de deurpost 2,35 bar zijn plus vanwege het koude weer nu 0,2 bar extra. Ze staan dus nu op 2,55 bar. De garage had ze afgeleverd op 2,75 bar. Dat stuurt wel lichter maar geeft ook een wat raar weggedrag. Ik heb de bandenspanning dus verlaagd naar 2,55 bar (en tijdens het experimenteren ook weer eens terug gezet naar 2,7 bar maar nu weer op 2,55 bar).
De winterbanden (16" 205) stonden op 2,6 bar.

Ik ga zo maar weer eens naar de garage. Ik denk inderdaad dat er wat met de stuurkolom is. In ieder geval iets met de sensoren daarvan of, zoals ik hier ook wel lees, de aarding / massa contacten.

*Edit*  Net bij de garage geweest. Ze gaan er a.s. maandag naar kijken.

En je zal het altijd zien: op de weg naar de garage reed hij weer voortreffelijk. Niks aan de hand, stuurt als een zonnetje, net zoals ik dat afgelopen weekend opeens had. Vanmorgen was het nog waardeloos. Toen stond de boel weer 'op slot' en nu dan ineens weer vlekkeloos. Er moet dus toch wel wat aan de hand zijn.

Wordt vervolgd :-)

Geplaatst

Juan,

mijn klachten waren het zelfde mijn dealer wolters heeft dit toen opgelost na een gezammelijke proefrit werd er vastgesteld dat het idd niet hoorde. En dat de stuurkolom werd vervangen. daarna perfect.

Geplaatst

Juan,

mijn klachten waren het zelfde mijn dealer wolters heeft dit toen opgelost na een gezammelijke proefrit werd er vastgesteld dat het idd niet hoorde. En dat de stuurkolom werd vervangen. daarna perfect.

De dealer sprak ook al over de stuurkolom. Ze gaan er maandag dus naar kijken. Ik ben benieuwd. Ik zal maandag zeker nog even aangeven dat het bij jou de stuurkolom was die dit veroorzaakte. Bedankt voor je melding.

Wel jammer dat ze gelijk zo aan een splinter nieuwe auto moeten sleutelen. Niet leuk maar dit stuurgedrag is ook zeker niet leuk.

Geplaatst

Gaat goedkomen, het zou mooi zijn als het daarmee wordt opgelost. We zien graag jouw reactie en de geboden oplossing.

• Like 1
Geplaatst

Even een update.

Sinds ik begin deze week naar de garage geweest ben om een afspraak te maken om de stuurproblemen op te lossen stuurt mijn auto redelijk tot goed. Ik breng de auto maandag nog wel om na te laten kijken maar als hij zo blijft sturen als dat hij nu doet ben ik er wel tevreden over. Misschien was het dan toch nieuwigheid?

Geplaatst

Gisteren naar de garage geweest. Omdat de Cee'd nu goed stuurde heb ik er na overleg toch niets aan laten doen. Ik moet toegeven dat ik er ook huiverig voor ben om er iets aan te laten doen. Het is zo'n nieuwe auto en dat er dan gelijk al flink aan gesleuteld zou moeten worden weerhoud mij toch wel een beetje om echt actie te ondernemen. Een en ander is wel veroorzaakt door zeer slechte ervaringen met garages van verschillende merken in het verleden.

Maar goed, nu dus de (zilverkleurige) winterbanden en velgen er weer onder. Het probleem is dus weer terug. De boel staat rond het midden weer een soort van op slot. Ik kan weer zonder handen aan het stuur de bocht door, zelfs bij hoge snelheden.

Vrijdag ga ik er mee op vakantie. Ik zal wel zien hoe hij zich tijdens de vakantie gedraagt. Houden de klachten aan, dan ga ik zeker terug naar de garage en dan moet er ook maar wat aan gebeuren.....

• 3 weken later...
Geplaatst

Hallo,

wij hebben nu zo`n 3 weken een Cee`d SW uit 2013 maar ik kan niet wennen aan het sturen met de auto dacht dat ik moest wennen aan de stuurbekrachtiging . Op de rechte weg blijf ik corrigeren en de auto gaat zowel links als rechts als ik het stuur los laat.

Bij de test rit hadden we dit ook al aangegeven en de dealer heeft toen de achterbanden vervangen door de voorbanden en 2 nieuwe voorbanden gemonteerd. Helaas blijft het probleem en zal ik terug naar de dealer moeten. Ik hoop dat deze het probleem kan en wil oplossen.

Juan,

ik hoor graag of ze het bij jou hebben kunnen oplossen.

Mvgr.

Jef

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...