Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mijn proceed is inmiddels bijna 6 maanden oud.

Toen hij geleverd werd stond hij vol met oranje plekjes. Die waren zo klein dat ze pas enkele uren na de aflevering van de auto opvielen. Leek me geen probleem. De auto gewassen en gepoetst en de vlekjes waren verdwenen.

Daarna de auto 6 maanden lang door de wasstraat getrokken en niet meer naar gekeken. Vorige week heb ik hem echter weer met de hand gewassen (mooi weer...) en de vlekjes zijn weer terug. Blijkbaar dus geen vuiltjes, maar roestdeeltjes.

Toch een beetje geschrokken terug naar de dealer. Deze zegt mij graag te willen helpen, maar dat het lijkt alsof er met een slijptol naast mijn auto geslepen is. Dit kan volgens de dealer overal gebeurt zijn. Mijn woord dat het op de afleverdag al was is niet goed genoeg, want dan had ik maar gelijk terug moeten komen.

Er wordt nu een verslagje doorgestuurd naar de importeur (die falliet is) en die mag bepalen wat er mee moet gebeuren.

• Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Je had gelijk moeten reageren en je heb nu te lang gewacht en zal het moeilijk worden om verhaal te krijgen lijkt mij.

Ik heb dit een keer op het werk opgelopen dat er iemand met een slijptol aan de gang is geweest dichtbij de auto, het slijpsel is ingebrand in de lak. Ik krijgt het er niet meer uitgepoets, de wagen moest helemaal overgespoten worden.

Posted

Ik denk niet dat dat op gaat. Mijn auto is op dag 1 al gezien door 20 mensen (zoals het hoort) waarbij de laatste 10 mensen de plekjes al gezien hebben. Ik had het opgemerkt en kreeg van die mensen ook de reactie: Misschien is het vuil en gaat het er af bij de eerste wasbeurt. Bij de eerste wasbeurt waren de plekjes dan ook verdwenen en ze waren pas na 6 maanden weer groot genoeg geworden om met het blote oog op te vallen.

Aangezien ik dus zo`n 10 getuigen heb dat de plekjes op dag 1 al aanwezig waren kan het een leuke zaak worden. Je mag niet verwachten dat iemand elke dag met een vergrootglas z`n auto af gaat zoeken naar roest...

• 1 month later...
  • 3 months later...
Posted

A.s. maandag twee weken geleden is mijn (eerste) Kia Cee'd SW afgeleverd zag er op eerste gezicht goed uit, vrijdags een wasbeurt (handmatig) gegeven en zag tot mijn schrik allemaal kleine bruine (roest) vlekjes op de motorkap zitten, ben uiteraard gelijk dezelfde dag naar de dealer gegaan en hem dit laten zien, kreeg een beetje vage reactie van vreemd tot nog nooit gezien en we zullen het doorgeven en u hoort er binnen een paar dagen nog wel van, tot op heden echter niets meer hierover vernomen. Ik heb dus wel in dezelfde aflever week hiervan melding gedaan en ben nu zeer benieuwd hoe Kia dit gaat oplossen maar leuk is anders ook al daar ik dit al eens eerder bij een nieuwe Opel Kadett heb meegemaakt en het gevecht was om dit onder garantie opgelost te krijgen.

Posted

Als ik jullie was zou ik toch maar eens goed gaan kijken want ik weet dat er een hoop Cee'd via de treinen verplaatst worden. Als de auto dan op bovenste dek staat kan er slijpsel van bovenleiding en vonkjes op de auto komen. De Kia's worden niet zo ingepakt als bijv. volvo tijdens transport.

Zeker als het bij meerdere mensen is!!!!

Posted
Als ik jullie was zou ik toch maar eens goed gaan kijken want ik weet dat er een hoop Cee'd via de treinen verplaatst worden. Als de auto dan op bovenste dek staat kan er slijpsel van bovenleiding en vonkjes op de auto komen. De Kia's worden niet zo ingepakt als bijv. volvo tijdens transport.

Zeker als het bij meerdere mensen is!!!!

Hele goeie Kia fan.

Posted
A.s. maandag twee weken geleden is mijn (eerste) Kia Cee'd SW afgeleverd zag er op eerste gezicht goed uit, vrijdags een wasbeurt (handmatig) gegeven en zag tot mijn schrik allemaal kleine bruine (roest) vlekjes op de motorkap zitten, ben uiteraard gelijk dezelfde dag naar de dealer gegaan en hem dit laten zien, kreeg een beetje vage reactie van vreemd tot nog nooit gezien en we zullen het doorgeven en u hoort er binnen een paar dagen nog wel van, tot op heden echter niets meer hierover vernomen. Ik heb dus wel in dezelfde aflever week hiervan melding gedaan en ben nu zeer benieuwd hoe Kia dit gaat oplossen maar leuk is anders ook al daar ik dit al eens eerder bij een nieuwe Opel Kadett heb meegemaakt en het gevecht was om dit onder garantie opgelost te krijgen.

Vervelend om je zo te introduceren Frans de Wandelaar.

Desondanks welkom op dit forum.

Groetjes,

Relena

Posted

Hallo allen,

Ik was vandaag bij mijn Kia dealer en sprak hem aan over het roest problemen van enkele Kia Cee’d rijders op het Kia Club forum hier last van hebben, wat kan dat zijn wat is de oorzaak hier van!

Oh, heel eenvoudig zei hij dat is: ’’ VLIEGROEST’’ bij de importeur bekent!!

Het wordt veroorzaakt door dat de Cee’d per trein naar Nederland komt en geparkeerd staan in Rotterdam op een groot terrein naast het spoorlijn. Als het wat langer duurt voor dat de auto naar de dealer gaat komen daar veel trein verkeer langs en die treinen remmen op dat punt vaak en veel!

Deze rem actie veroorzaakt dat er kleine ijzerdeeltjes in de lucht vrij komen en elders neer slaan. Die bekende bruine kleur die je rond het spoor overal tegen komt. Deze komen dus OOK op de mooie nieuwe Cee’d terecht , dit is dus de oorzaak van de roest waas over de hele auto en die je zo er af wast en na een tijdje weer terug is.

Oplossing is bij Kia Nederland bekent en wordt door Kia Nederland geheel vergoed, de dealer moeten hier van op de hoogte zijn volgens mijn dealer dan.

Hij wist ook meteen waar ik het over had. Dus de Cee’d roest niet maar de rem stof ijzer deeltjes die vast kleven aan de lak wel!! Een professioneel poets bedrijf heeft het in een ochtend verholpen op kosten van Kia Nederland.

Dank u wel NS ,jongens als jullie dit lezen willen jullie niet zo hard remmen bij het Kia auto depot dat scheelt weer een hoop grijzen haren bij onze nieuwe Kia rijders!!

Gr. Paul 64

Posted

Van die vlieg roest klopt inderdaad! Maar let wel als het te lang duurt (bijv. 6 maanden) dan gaat de auto ook echt roesten! Het is een ijzerslijpsel wat roest maar bij te lang wachten gaat dat door de lak heen. Geen poetsbedrijf krijgt het er dan meer uit.

Maar de oorzaak is dan alsnog die 'vlieg' roest! Dus Kia moet dat ook echt vergoeden.

Posted

ze noemen het ook wel spoorslag.

dit kan je verwijderen met klei, ze noemen het ook wel lakgum.

kijk even op de website van Carclean.nl verkoopt Meguiars, Mothers Wax, Autobrite, Poorboys World, Autoglym, Sonax, GlansProtector, Valma, Lake Country, Commandant, Protech, Turtle Wax, Shining Monkey, Motip, Rain-X, Quixx, Glass Master Pro, 3M, Meguiar's Professional, Gilmour, daar verkopen ze heeeeel veel poets en schoon maak spullen voor je auto.

of bel ze voor info 010-2661050

Posted

Tja Lund 3580 (?)

Het zal toch niet zo zijn dat de nieuwe Kia gebruiker in de buidel moet tasten om die fancy poetsmiddelen te moeten gaan gebruiken.

Daarnaast ben je bijna verplicht in het aflever pakket een Waxoyl 100+ behandeling te laten doen.

Laat Kia NL en de Kia dealer na deze Waxoyl behandeling het lekker zelf uit zoeken..

Volgens mij is de garantie daar erg duidelijk in.

grtz

Frank

Posted (edited)
Van die vlieg roest klopt inderdaad! Maar let wel als het te lang duurt (bijv. 6 maanden) dan gaat de auto ook echt roesten! Het is een ijzerslijpsel wat roest maar bij te lang wachten gaat dat door de lak heen. Geen poetsbedrijf krijgt het er dan meer uit.

Maar de oorzaak is dan alsnog die 'vlieg' roest! Dus Kia moet dat ook echt vergoeden.

En hier ben ik dus en beetje bang voor, de wagen heeft al een tijdje bij Kia Nederland gestaan, daarna nog zeker 6 weken bij mijn dealer, buiten voor een hek, inmiddels rij ik ook alweer twee weken met deze wagen en zover ik het nu kan inschatten, als leek zijnde, is het op sommige plaatsen al door de lak heen (putjes, lijkt op steenslag). Wat ik ook niet goed begrijp is dat de wagen, op de dag van aflevering, nog naar een poetsbedrijf is geweest en dat zij dit schijnbaar helemaal niet gezien hebben. Heb afgelopen donderdag toch maar een e-mail naar mijn dealer verstuurd of hij al iets meer wist m.b.t. een mogelijke oplossing maar tot op heden heb ik nog geen enkele reactie van hem ontvangen. Ik ga er echter wel vanuit dat Kia dit volledig gaat vergoeden en oplossen, alleen mijn dealer is schijnbaar niet zo snel met het oplossen van problemen.

Het allemaal een beetje jammer zo, want de wagen rijd geweldig, krijg veel positieve reacties op deze wagen, en ben er (buiten dit akkefietje) zeer tevreden mee, na jarenlang Ford gereden te hebben valt deze Kia mij geenszins tegen, maar niettemin is dit geen leuke start bij een nieuw merk en dealer, ga morgen maar weer eens praten met de dealer misschien weet ik dan wel iets meer. :?

Edited by Frans de Wandelaar
Posted

Ik heb ook auto gezien die veel heel dicht bij het spoor geparkeerd staan, die zaten er ook behoorlijk onder, en het slijpsel is daar ook ingebrand in de lak.

Dit is er niet uit te poetsen en vooral de auto's die met de trein vervoerd worden en niet afgedekt zijn met een soort behandel was of tectyl , ook hier bestaat deze kans het brandt zich in de lagen lak of bescherming.

Als het heel erg is is alleen de goede behandeling dat de wagen geschuurd wordt en opnieuw gespoten wordt, anders blijft het terug komen, deze ervaring heb ik zelf gehad door slijpsel van een slijptol op toch 10 m afstand op een witte auto. De deeltjes slaan en branden door de laklagen tot op het plaatwerk, hier is geen poetsen aan met wat voor middel dan ook.

Is het heel erg bij jullie eis dan dat de wagen overgespoten wordt.

Posted

het lijk mij dat ze beter een afscherming tussen het spoor de de plek waar de auto's staan neer te zetten.

dit lijk mij een goedkopere oplossing als alle nog aan te leverende auto's die hier nog moeten komen te staan te beschermen.

gr ronald

Posted

Wat ik van mijn dealer heb begrepen is er nu ook een scherm geplaatst tussen het spoor en het depot in. En zouden deze problemen met vliegroest niet meer mogen voorkomen bij pas afgeleverde auto's.

De Kia dealers zijn op de hoogte van het bestaan van het

Posted

Dan hoop ik slechts dat het geen electrische spoorlijn betreft...

De stroomafnemers van electrische treinen en trams veroorzaken namelijk een wolk van hete koolstofdeeltjes die door de lucht dwarrelt.

Komt dat op je lak, doet het hetzelfde als die vliegroest. Kijk maar eens naar treinen en trams en dan met name plekken rond de stroomafnemers. Zit veel zwarte aanslag. Soms zelfs pitjes in de ramen van de rijtuigen.

Die zwarte zooi is ook niet lekker voor je lak...

Reden waarom ik dat zeg: De stroomafnemer zit hoog en de wolk koolstofdeeltjes kan overal heen, ook over zo'n scherm...

Groeten,

Peter

Posted

@Paul64 Helemaal mee eens!

Rust roest, dus niet te lang wachten maar behandelen die hap.

En ja, ik vind het heel spijtig voor eenieder die hier mee te maken krijgt.

Het lijkt mij een goed voorstel om bij aankoop van een KIA in het vervolg een aparte clausule in het koopcontract op te nemen over deze vliegroest. Misschien niet leuk, maar het voorkomt mijns inziens problemen achteraf. Volgens mij mag je zo'n auto ook gewoon weigeren, omdat niet wordt voldaan aan de verwachtingen die je mag hebben bij zulke grote aankopen, zoals een auto. Het is verdorie geen broodje bij de bakker om de hoek.....!

Succes met het reclameren van deze 'schade'.

Posted

waxoil is bagger word al standaard op alle auto,s gesmeerd (gewassen)

dit spul verbergt alle oneffen heden en krasjes in de lak,en na een maand of 2 is die zooi er af

kost prijs van dit spul is

Posted

Na een hoop wikken en wegen is de importeur tot de conclusie gekomen dat het probleem bij hun ligt. Bij mij is mijn auto volledig schoongemaakt met klei en daarna opnieuw in de was gezet.

Resultaat was super netjes. Alle roestplekjes waren weg. Nu ik inmiddels weer 6 maanden verder ben zie ik weer plekjes verschijnen, dus ik moet er weer mee terug. Mocht je probleem dus door kia opgelost zijn door poetsen, hou je auto dan goed in de gaten.

Posted (edited)

Ik ben nog maar eens persoonlijk bij mijn dealer langs gegaan, dacht eerst dat het alleen de motorkap betrof maar bij een grondige controle blijkt nu dat eigenlijk de hele wagen onder zit al is het naar de achterzijde steeds minder erg, maar goed ben nu eindelijk gebeld dat volgende week de wagen onderhanden wordt genomen, hopelijk met een positief resultaat, al ben ik bang dat het met poetsen alleen maar een tijdelijke oplossing bied, maar dat zal ik pas na enkele maanden weten :|

Edited by Frans de Wandelaar