ArjanS Geplaatst 5 Maart, 2016 Geplaatst 5 Maart, 2016 Tot mijn verbijstering zag ik toen mijn vrouw de auto perse zelf op de oprit wilde steken na een rit van 360 km ( dus hete motor/uitlaat ) dat er bij mijn 2005 3,5 V6 Sorento donkere rook uit de uitlaat kwam. Geen dikke wolken maar wel zichtbaar, een beetje alsof het een diesel was. Dat had ik nog niet eerder gezien en verwacht ik ook helemaal niet van een V6 motor met maar 110.000 km. Vorige vakantie ( 4000 km ) met de caravan erachter heb ik vaak gepeild en constateerde geen merkbaar verbuik. En dat was nu 3000 km geleden. Ik heb nu 1000 km eerder wel net de motorolie verwisselt voor 5W30 vol synthetische motorolie. (Shel Helix) en ik heb geen idee wat erin zat. Gezien wat ik uit de differentielen en tussenbak haalde ( zwarte prut ) kan het wel zijn dat de Sorento de laatste jaren niet meer zo goed is onderhouden, maar toch ook niet veel kilometers ( 25.000 ) heeft gemaakt na zijn laatste bij een oficiele KIA dealer ( waar die ook gekocht was ) gestempelde onderhoud. Daarbij negeer ik de laatste stempel die de autoverkoper (Vaartland) kan hebben gezet zonder onderhoud. Ik heb daarna uiteraard het motorolie peil en de transmissie peil nagekeken maar beide zijn na die 1000 km na de nieuwe motorolie niet veranderd, nog steeds maximum. Wat wel opvalt is dat de verse motorolie alweer vuil (donkerbruin) is ! Zie ik hier nu de reinigende werking van verse full syntetic olie en een motor die eindelijk langdurig op temeratuur kwam ( langere vakantierit ) en hoort dat roken erbij en houdt dat vanzelf weer op ? Of is het wel degelijk slijtage waar wat aan moet gebeuren zoals de klepafdichtingen e.d. wat nu duidelijk wordt met mogelijk dunnere olie dan erin zat ? Kan roken door slijtage zowiezo met zo'n "lage" kilomterstand en betrekkeijk langzaam draaiende 3,5 L V6 motoren die helemaal niet hard hoeven werken ? Of is hier sprake van teveel brandstof inspuiten ? Ik geloof toch dat ~1:8 geen vreemd verbuik is voor een 3,5L V6 van 2+ton gewicht.... Ik had ook al aandacht gekregen voor het PCV klepje die ergens moet zitten en naar verluid oorzaak kan zijn voor olieverbruik, maar olieverbuik tot nu toe is niet duidelijk waarneembaar aan de peilstok. al is 1000 km natuurlijk niet veel km op dat te constateren. Ook zuigt dat klepje alleen olie de cylinders in als er zowiezo sprake is van overdruk door slijtage van de zuigerveren/cylinderwand meende ik te hebben gelezen ? Maar er rookt wel iets dus er wordt hoe dan ook IETS verband.!....wat mogelijk ook nog de kathalysators beschadigd ? Quote
ludoke Geplaatst 7 Maart, 2016 Geplaatst 7 Maart, 2016 Olieverbruik geeft blauwe rook,zwarte rook wordt veroorzaakt door slechte verbranding of een te rijk mengsel. Quote
Vfrood Geplaatst 7 Maart, 2016 Geplaatst 7 Maart, 2016 Als in: bougies even nakijken als eerste? Quote
ArjanS Geplaatst 7 Maart, 2016 Topic Starter Geplaatst 7 Maart, 2016 Koud en na korte ritten rookt ie helemaal niet. Als de motor echt heet is na lange ritten wel. Belangrijk is ook dat ie dit nog niet heeft gedaan, en plotseling vrij kort na de oliewissel wel. Na heel veel gelezen te hebben over de symptomen van ernstige motorslijtage en lekkende klepafdichtingen trek ik de voorlopige conclusie dat dat niet aan de hand is. Enerzijds gebruikt ie vrijwel geen olie en dat moet toch fors verbruik zijn om zo te roken en anderzijds zou hij met slechte klepafdichtingen na koud starten meteen al moeten roken, waarna dat minder wordt. Ook moet je bij flink remmen op de motor en dan gasgeven rook kunnen waarnemen. Is allemaal niet aan de hand. Voor dat sort ernstiger slijtage heeft de motor bovendien niet veel kilomters gelopen. Het kan wel, maar is minder waarschijnlijk. Wat wel hout snijdt is dat ik veel korte ritjes ermee heb gereden ( vrouw heeft vaak net de Panda in gebruik die daarvoor veel geschikter is ) en dat ik op de snelweg meestal maar 100 km/u kachel op de cruisecontrol om het verbuik leuk te houden. De grote motor draait eigenlijk nooit meer dan 2000 tpm. En DAT gedrag blijkt de motor te versmeren met SLUDGE oftwel koolafzetting. Een 100 km/u kachelen zet de EGR klep open zodat vuil uitlaatgas de motor weer in gaat, en bij een versmeerde motor met sludgevorming is dat uitlaatgas nog vuiler. Als de motor wel een keer heet wordt ( vakantierit ) begint dat spul te smelten en wordt verbrand.......en dat schijnt ook vreselijk te kunnen roken als de motor er flink mee volzit. ( door de EGR klep letterlijk de hele motor incl inlaatspruitstuk ) Bovendien heeft premium full synthetic olie met bepaalde additieven ( die ik er net heb ingedaan ) de eigenschap de motor te reinigen van koolafzetting, vooral als er daarvoor halfsyntheet of fossiele olie in zat. ( wat ik niet weet ) wat sludgevorming door bovenstaand gebruik in de hand werkt. En natuurlijk als die olie veel te lang erin heeft gezeten ( wat ik niet weet ) Het kan ook nog dat die koolafzettingen nietzozeer verbranden maar verhinderen dat de EGR klep helemaal kan sluiten. Daardoor kan het ingespoten brandstofmengsel te rijk worden wat ook donkere wolken geeft. Tot slot kan de PCV klep defect zijn geraakt waardoor die niet langer de druk uit het carter haalt en olie wegen naar de verbrandingskamer vind die er niet zouden moeten zijn. Dat klepje vervangen - als het dicht is gesmeerd met wederom sludge - haalt de druk uit het carter waardoor dunne olie minder langs afdichtingen heen geperst zal worden. Mijn acties zijn daarom denk ik : 1- injectiereiniger in de brandstof doen sinds het een multipoint systeem is, het reinigende spul gaat dus ook langs de inlaatkleppen 2- auto niet meer gebruiken voor korte ritjes waarbij de motor niet heet kan worden 3- af en toe toch wat sneller rijden/meer toeren maken op de snelweg en de premium full synthetic motorolie zijn werk laten doen. 4-OBD2 scanner kopen en inpluggen, kijken waar die mee komt. Dan kun je gerichter dingen aanpakken of conclusies trekken. 5-EGR klep zoeken en demonteren, kijken of die vol koolafzetting zit en ik neig naar helemaal vervangen ook al schijnt het best een duur onderdeel te zijn, als ie nog werkt reinig ik hem misschien toch. 6-PCV klep preventief eruit halen en vervangen. Dat moet een onderdeeltje zijn van een paar euro en kan bij een oudere motor veel vervelende kettingreacties voorkomen. 7- Inderdaad de bougies bekijken. Maar de EGR en PCV moeten eerst worden vervangen/gereinigd voor ik conclusies daaruit kan halen. Ik wil geen cleaner in mijn motorolie doen hoeweldat voor de hand ligt omdat ik 1) bang ben dat dit afdichtingen aantast en 2) motorolie al additieven heeft die dat doen. In de brandstof lijkt me dat wel ok, er zijn immers pompstations die dat toevoegen aan hun brandstoffen. (Shell, Esso, BP ) en hetmoet gezegd worden, daar tank ik nooit..... Uiteraard als bovenbeschreven niet helpt moet ik naar de garage en dan zal het wel snel duur worden. Quote
Vfrood Geplaatst 7 Maart, 2016 Geplaatst 7 Maart, 2016 Sludge is volgens mijn info (had het bij de vorige auto) toffee kleurig. Is te verhelpen door 2 uur te laten lopen bij de garage. Heeft mij indertijd voor 2 uur benzine, 2 verschillende flessen forte en nieuwe olie gekost. En een half uur werkloon. Als dit het enige is, zou het een goedkope optie zijn. Quote
Pugnator Fortis Geplaatst 9 Maart, 2016 Geplaatst 9 Maart, 2016 Mij lijkt het inderdaad een niet volledige verbranding. Zou inderdaad kijken of de bougies goed zijn en of de juiste bougies zijn gemonteerd. Ik zou toch het olie verversen en een nieuw filter monteren, een spoeling door bekende merken als Tunap of Forte kan nooit kwaad. Na de spoeling zou ik 1000km met filter en "goedkope"olie rijden om daarna opnieuw de olie te verversen en een nieuw orgineel filter te monteren. Wat je zou kunnen doen is de dunste olie te gebruiken die fabrikant voorschrifjt. Dit is beter voor kleinere stukken rijden. Tijdens het verversen zou ik de olie kanalen met en luchtspuit door spuiten waardoor je zeker weten dat alle resten en koek verdwenen is. Na mijn weten zit er bij kia geen EGR op de 3,5V6 en heeft een een klepoverlap om de uitlaatgassen opnieuw te laten circuleren. Quote
ArjanS Geplaatst 9 Maart, 2016 Topic Starter Geplaatst 9 Maart, 2016 Na mijn weten zit er bij kia geen EGR op de 3,5V6 en heeft een een klepoverlap om de uitlaatgassen opnieuw te laten circuleren. Dat laatste begon ik ook achter te komen omdat er bij onderdelenhandels simpelweg geen EGR kleppen te koop zijn voor 3.5L Sorento I, maar wel voor Sorento I diesels. Toch beweert een 2006 eigenaar dat er eentje in zit. Die van mij is uit 2005.....maar het lijkt me dat als er toch sprake is van hercirculatie als I het geen EGR er toch ook sprake is van vervuiling. Ik heb nu werkplaatshandboeken besteld zodat ik hopelijk wat beter weet wat ik doe en wat/waar ik moet zoeken. Quote
ArjanS Geplaatst 28 April, 2018 Topic Starter Geplaatst 28 April, 2018 Inmiddels 2 jaar later kan ik vertellen dat het echt aan de oliewissel naar volsynthetisch gelegen heeft, de motor heeft nooit meer op die manier rook uitgestoten. Kennelijk was dat wel het verbranden van losgekomen vuil door de nieuwe synthetische olie met additieven. 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.