Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Op de Amerikaanse site blijkt de 3.5l V6 twee ontwerpfouten te hebben die catastrofale motorschade kunnen veroorzaken. De welbekende brekende goudkleurige krukaspoeliebout en de kennelijk beruchte afbrekende vlinderkleppen in het inlaatsysteem die in de cylinders terecht komen.

Die goudkleurige krukaspoelie bouten zullen nu wel niet meer voorkomen, sinds er geen Sorento I meer zullen zijn met de orginele distributieriem. En zolang de correcte  grijze krukaspolie bout wordt vervangen bij iedere nieuwe distributieriem ( ook altijd de pneumatische spanner zegt men ) en met een juist aanhaalmoment wordt vastgezet ( niet met luchtwerktuigen vastratelen ) is er niets aan de hand.

Maar is er ooit een terugroep actie geweest van die vlinderkleppen. ?

Die kleppen zitten daar om onder de 3500 toeren meer trekkracht te produceren. Dezelfde motor in andere KIA voertuigen heeft dat niet, mogelijk deed men dat omdat het een off road voertuig is hoewel de orginele Mitsubishi motor het ook gehad schijnt te hebben met dezelfde problemen. Maar door een fout in de aansturing zijn ze continue in beweging in een hele sterke luchtstroom en slijten onbedoeld sterk. Ook zullen ze bij trekkende Sorento's die vaak boven de 3500 toeren komen meer slijten ( ook als het systeem goed zou werken )

Onder de 3500 toeren sluiten de kleppen een langere weg naar de cylinders af en gaat de lucht via een kort kanaal naar de cylinders. Boven de 3500 toeren andersom.

Op de amerikaanse site geeft men aan dat je die kleppen inmobiel kunt maken door de electrische kabel van de aansturing uit te pluggen. Dan worden ze dichtgetrokken door een veer en kunnen niet meer bewegen en dus ook niet meer slijten. De kleppen staan dan in de stand van het korte kanaal naar de cylinder. Dat heeft geen gevolgen voor het brandstofverbruik alleen verloopt de koppelkromme anders wat vooral merkbaar is naar verluid in iets minder trekkracht bij fel gasgeven  tussen de 80 en 100 km/u ( of boven de 3500 toeren )

Op zich zou dat een goed advies kunnen zijn, maar natuurlijk niet als er ooit een terugroep actie is geweest en men wat aan die kleppen of aansturing gedaan heeft. Ik zie hier namelijk nergens iets over afgebroken vlinderkleppen.....maar misschien rijden hier wel minder 3,5 L en meer 2.4L 3.3L en 2.5 Diesels. De amerikaanse site zegt dat men nooit wat aan het probleem gedaan heeft en het voorkomt tot in de laatste serie geproduceerde 3.5 liters. ( probleem verdween met andere V6 motoren )

Ik wil mijn Sorento graag ~6 jaar kunnen rijden ( als caravan trekker ) dus wil graag dat zeer dure ( en onnodige )  motorschade uitblijft, waar mogelijk. Maar mogelijk wel of niet  te laat want hij maakt wel rare geluiden bovenin de motor, waarvan ik dacht dat het mogelijk een defect lager van een loopwieltje was.

Geplaatst

De kleppen breken dacht ik niet, de boutjes waarmee de kleppen vastzitten op de as kwamen los met alle gevolgen van dien. Het is toen nog wel een modificatie geweest waarbij een stuk van het inlaatspruitstuk vervangen moest worden.

Geplaatst

De kleppen breken dacht ik niet, de boutjes waarmee de kleppen vastzitten op de as kwamen los met alle gevolgen van dien. Het is toen nog wel een modificatie geweest waarbij een stuk van het inlaatspruitstuk vervangen moest worden.

Dus ik mag er van uitgaan dat als de Sorento Kia Dealer onderhouden is ( tot 2011 ) die een terugroepactie heeft meegemaakt ?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...