Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Werkelijk verbruik (CVVT 1.2 / 2011)

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Beste leden,

Hoe ervaren jullie het werkelijk verbruik, van jullie Rio?

Het valt mij op dat mijn Rio veel verbruikt (CVVT 1.2 / 2011).

Mijn woon/werk-afstand is 14 km., maar qua verbruik is dit 23 km.

Beginstand: 333

Eindstand: 310

Het 'type' verkeer/weg naar mijn werk is 10% bebouwde kom, 40% provinciaal en 50% snelweg.

Ik ben een rustige rijder, met lage toeren.. Sterker nog, ik ben expres op de rechter rijbaan blijven rijden (op de snelweg, achter een vrachtwagen) en met airco uit.

14199347_1076760859086994_48053473259017

Geplaatst

Hr. Andries,

Snap niet veel van Uw verhaal, U heeft begin- en eindstand waarschijnlijk omgedraaid. Wat is volgens U het verbruik van Uw auto dan? Mijn zoon heeft een Kia Rio en heeft een verbruik van 1:16.

Geplaatst

De teller geeft aan hoeveel km. je nog met de tank kunt rijden.

Beginstand is de stand toen ik thuis wegreed, eindstand is de stand toen ik op mijn werk aankwam..

Een verschil van 23 km., terwijl werkelijk afstand slechts 14 km. is.

Beginstand: 333

Eindstand: 310

Geplaatst

De BC is een indicatie en niet leidend.

De actieradius past zich constant aan je rijstijl aan. Rijd je veel stadsverkeer dan zul je het aantal km's sneller zien terug lopen dan wanneer je veel autobaan rijdt.

Geplaatst

Yes Sir,

Ik snap het, foutje van mijn kant. Maar wat is dan volgens U het verbruik? Wat geeft de boordcomputer aan?

Geplaatst

Die boordcomputer is veel te optimistisch en dus een wassen neus. Die wijkt zeker zo'n 10% af. Net zoals de fabrieksopgaven. Zelfs met wind in de rug en bergafwaarts haal ik die 4,8L op 100 km echt niet. Als ik zie hoe snel die resterende kilometers teruglopen als ik op de snelweg rijdt.... Ik tel vaak het aantal hectometerpaaltjes en bij elke 6 paaltjes (600 meter) gaat er bij de boordcomputer alweer een kilometer af. En dan rijdt ik zo'n 110, 115 km/u. Nee, die boordcomputer is een ergernis. Bij mij geeft ie na het tanken vaak zo'n 685 resterende kilometers maar kom vaak niet verder dan ruim 500 in de praktijk.

Wil je het werkelijke verbruik weten, dan voltanken, dagteller op 0 zetten, rijden tot volgende tankbeurt, dagtellerstand controleren, tanken en dan die verreden kilometers delen op je zojuist aantal getankte liters.... Je komt bedrogen uit. Ook hier gaat de boordcomputer de mist in. Want waar de boordcomputer al die tijd een gemiddeld verbruik aangeeft van zo'n 5,8 liter op 100 km, kom ik met deze hierboven beschreven methode uit op een verbruik van zo'n 6,3 liter per 100 km. En dat is dus het werkelijk verbruik en niet een "berekend" verbruik van de boordcomputer. Waardeloos ding die BC. :mad:

Geplaatst

Inderdaad, het beste kan je het berekenen zoals Hanz001beschrijft.

Zo heb ik het ook met mijn rio gedaan.

Ik rij voornamelijk snelweg, ben een rustige rijder en ik kom dan uit op 1:18 uit.

Mijn bc geeft 5,6l/100 aan.

Dat komt dus eigenlijk wel heel erg in de buurt van de werkelijkheid.

Geplaatst

Ik heb een kia rio 1.2 van 2016 en rijd niet hard en schakel in laag toerental over maar ik mag blij zijn als ik op de bc 6,5l per 100km =1 op 15,3l haal ik vind ze ook veel zuipen Heb 1x 1 op 16 gehaald.

Geplaatst

En beweren ze dat auto's de laatste jaren zuiniger zijn geworden. Mijn oude Suzuki Swift met 1.6 motor uit 1993 en een gewicht van 850 kilogram haalde gemiddeld 1:17,3 ofwel 5,78 op 100 kilometer. Werkelijk verbruik! Da's zuiniger dan mijn huidige Rio uit 2012. Het kan hem niet in het verschil van 154 kg zitten....

Geplaatst

Het kan hem niet in het verschil van 154 kg zitten....

Zeker wel.

Het grootste verbruik is bij optrekken.

Zet je bc maar eens op huidig verbruik als je in de stad rijdt.

Met 150 kilo extra gaat dat echt harder.

Met 90 constant op de snelweg heeft geen enkele auto moeite, ook niet met 150 kilo extra.

Natuurkunde..

Geplaatst

.... Maar wel 350 cc grotere motor en 19 jaar leeftijdsverschil... En ik rij voornamelijk snelweg dus dat optrekken valt wel mee.

Geplaatst

Voorheen reed ik een Seat Ibiza uit 2001..

Helaas afscheid van moeten nemen, maar dat ding was echt zuinig voor die tijd!

Massa ledig voertuig: 970 kg.

Inhoud tank: 45 liter

Verbruik: 1 op 17+ (750+ km. met een tank)

De Rio is 304 kg. zwaarder, dus daar zit wel wat in.

Geplaatst

Voorheen reed ik een Seat Ibiza uit 2001..

Helaas afscheid van moeten nemen, maar dat ding was echt zuinig voor die tijd!

Massa ledig voertuig: 970 kg.

Inhoud tank: 45 liter

Verbruik: 1 op 17+ (750+ km. met een tank)

De Rio is 304 kg. zwaarder, dus daar zit wel wat in.

Euh, ik weet niet wat voor een Rio jij hebt maar die van mij is 1004 kg ledig gewicht. Dat is dus een verschil van 34 kg met dat Ibizaatje uit 2001 een geen 304 kg.

• 4 weken later...
Geplaatst

Zijn auto's tegenwoordig misschien meer afgesteld op een zo laag mogelijke Co2 uitstoot ipv een zo zuinig mogelijk benzine verbruik ? 

Geplaatst

Voor informatie over het werkelijke brandstofverbruik van vrijwel alle auto's kun je het beste kijken op Travelcard.

Voor de Rio 1.2 CVVT wordt 6,6 l/km (1 op 15,2) opgegeven.

Ik heb zelf een Rio 1.2 CVVT en kom inderdaad dicht in de buurt van dit verbruik.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...