ArjanS Geplaatst 25 September, 2016 Geplaatst 25 September, 2016 De reis gaat alleen over verharde wegen hoor is geen offroad bij, alleen sneeuw en ijs. Op asfalt wegen met sneeuw is de TOD ( AWD ) dan een prima keus. Een volledige centrale lock wil je dan toch niet vanwege wringen op het asfalt waar het niet glad is , en 2WD/RWD ( part time 4x4 of met SL uitgeschakelde TOD ) ook niet omdat de Sorento dan zomaar achterstevoren de weg af kan vliegen waar het wel glad is Dus de Sorento blijkt goed zoals die is. Kun je je concentreren op dat -40 gedeelte van het voorbereiden Quote
Jaap3.3V6 Geplaatst 26 September, 2016 Topic Starter Geplaatst 26 September, 2016 Op asfalt wegen met sneeuw is de TOD ( AWD ) dan een prima keus. Een volledige centrale lock wil je dan toch niet vanwege wringen op het asfalt waar het niet glad is , en 2WD/RWD ( part time 4x4 of met SL uitgeschakelde TOD ) ook niet omdat de Sorento dan zomaar achterstevoren de weg af kan vliegen waar het wel glad is Dus de Sorento blijkt goed zoals die is. Kun je je concentreren op dat -40 gedeelte van het voorbereiden Bedankt voor deze info.... Ga nu kijken welke soort olien ik in de auto gaat doen Kan iemand mij vertellen hoe je er een foto bij zet? Quote
ArjanS Geplaatst 27 September, 2016 Geplaatst 27 September, 2016 Ik heb even gekeken ( bij Kroon olie ) , de normale olieen voor de transmissie, differentieels en tussenbak zijn bij eigenschappen tot -30 benoemd. Die olieen bevatten de juiste additieven wat vooral van groot belang is voor de juiste werking van de natte platenkoppelingen in automaat en tussenbak. Je kunt er niet zomaar wat ingooien voor de juiste viscositeit. ( Aziatische automaatbakken zijn heel gevoelig voor verkeerde/missende additieven in olie/vloeistof ) Voor de algemene tandwielkasten als differentieels zal het veel minder kritisch zijn en kun je daar algemene tandwielolie in doen van de gewenste viscositeit. Vraag is dan hoevaak -40 echt zal voorkomen en of je met die temperatuur koud moet starten. In bedrijf zullen alle draaiende delen van een auto wel gewoon bedrijfstemperatuur bereiken niet lang na de start, ondanks extreme koude. Hoe nodig is het om echt ollien te gebruiken die tot een ( bewoonde) wereldwijd ongewone -40 gaan ? En vooral...WAAR en HOE overnacht je eigenlijk ? In een motel/hotel of in het veld ? Bij motel/hotel kun je wellicht in een beschutte of verwarmde garage staan. Dan wordt het nooit -40 en zul je niets bijzonders hoeven doen. Zoniet kun je met verlengsnoeren en/of een draagbaar agregaat wellicht electrische dekens gebruiken om kritieke delen op te warmen voor een heel koude start. In het open veld kan dat met dat aggregaat en de electrische dekens ook, maar kun je ook een tent nemen waar de auto onder past, en een gaskacheltje gebruiken. Uiteraard is een standkachel minder extreem en wellicht veel gangbaarder, maar dat warmt alleen de motor ( koelvloeistof ) op. Of heel koude tandwielbakken onder de auto dan problemen geven bij normale olie die tot -30 geschikt is weet ik niet. Het lijkt mij dat die gewoon tijdelijk ( tot bedrijfstemperatuur bereikt wordt ) moeizamer draaien en meerverbuik en iets hogere slijtage geven. Niet iets dat je de kop zou moeten kosten bij die beperkt aantal echt koude starts, zou je zeggen. Maar ik weet dat niet. Maar wat doen je mede-rijders in andere auto's ? Wat zij doen kun jij maar beter ook doen Behalve dan dat je echt rekening moet houden met de additieven in je natte platen koppeling bakken, dus automaat en tussenbak. Als die slippen omdat ze de juiste frictie modifiers niet hebben is dat op zijn minst niet handig tijdens zo'n tocht. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.