caravan trekken
2 2

21 berichten in deze discussie

Beste kia rijders.

Zijn er al mensen die ervaring hebben met het trekken van de caravan met de NIRO?

Ik weet dat hij 1300 kg mag trekken. Ik rij nu in een sportage 2 liter en ben daar zeer tevreden mee,

maar ik ben van plan om een NIRO aan te schaffen. Maar er zijn wat twijfels, of hij echt sterk genoeg is.

Als er mensen zijn die mijn twijfels kunnen wegnemen hoor ik dit graag.

Mvgr Peter de Roos.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, dit is voor mij ook nog een dingetje. Die van mij moet ook een caravan gaan trekken (lichte max 1050kg) maar toch. Ik heb er nog niet mee gereden dus geen ervaring. De Niro levert zijn maximale vermogen met accu ondersteuning. Maar wat als de accu leeg raakt? Ik heb dit voorgelegd aan min dealer. Die heeft de vraag voorgelegd aan Kia Nederland en ik kreeg onderstaand antwoord. Kijk ook eens op deze site http://www.caravantrekker.nl/berekening/index.php selecteer je merk auto en caravan en je krijgt uitgebreide info.

Mijn conclusie is dat het vermogen van de Niro niet overbemeten is maar dat het te doen moet zijn. Ik ben inmiddels ook op een leeftijd aangekomen dat ik niet meer op 1 dag met 100km/uur tot zuid Frankrijk moet komen. Ik heb de gok genomen want de Niro was voor mij veruit de mooiste en fijnst rijdende auto die er op dit moment is (binnen mijn budget). Daar kan ik nu 361 dgn van genieten en misschien 4 dagen per jaar een beetje afzien.

Zie hieronder het antwoord van de product manager van Kia Nederland.

De Niro heeft zeer intensieve tests ondergaan in de Alpen, met flinke hellingen, en heeft deze allen goed doorstaan. Ik ga er dan ook vanuit dat snelweggebruik naar zuid Frankrijk met caravan geen enkel probleem zal zijn. Het hybride systeem is slim en zal zelf, wanneer nodig, de accu bijladen met de brandstofmotor. Op deze manier blijft er altijd de beschikking over elektriciteit om de elektromotor te gebruiken tegelijk met de brandstofmotor. Uiteraard zal het meeste werk op hogere snelheid van de verbrandingsmotor komen, echter wanneer nodig zal de elektromotor altijd kunnen ondersteunen.

2 personen vinden dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste nirofan bedankt voor de snelle reactie.

Ik heb even op de link gekeken die je meegestuurd hebt, ziet er op zich redelijk uit niet heel goed maar ook niet heel slecht.

Onze caravan mag beladen worden tot 1200 kg, en wij gaan ook niet meer door de bergen hooguit nog Duitsland of zo.

Dus met deze info zijn we wel een stapje verder. De bedoeling is dat we hem van het voorjaar in mei of juni beslissen om hem 

te kopen. We hebben er al een korte proefrit mee gereden, en dit was ons erg goed bevallen,want hij rijd inderdaad erg fijn.

Misschien zijn er in die tussentijd wel mensen die al op pad zijn geweest met de caravan dan hoor ik dit graag.

Gr Peet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op caravanrekker.nl staat wel vermeld dat het puur gebaseerd is op de benzinemotor, dus zonder het hybridesysteem. Ik ben geen caravanganger, maar zeker met wegrijden en tot bepaald bepaalde hoogte de overige prestaties zullen lijkt mij dan toch een stukje beter zijn. Zeker bij wegrijden heb je natuurlijk een behoorlijk stuk extra trekkracht.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb wel geen caravan, maar rijd regelmatig met een aanhanger die zoms "goed beladen" is. Geen probleem en de combinatie rijdt hier vlot genoeg (alhoewel nooit in de bergen gereden). Zelfs makkelijker dan met de Rio 1.2 CVVT die ik hiervoor had (dat komt ook wel een beetje door de automaatinde Niro).

De benzinemotor van de Niro heeft een vermogen van 105 pk en dat is voldoende om de aanhanger voor mij vlot genoeg te trekken en de gang erin te houden. En met de ondersteuning van de electromotor met het enorme koppel vanaf 0 tpm is wegrijden een fluitje van een cent.

Heb overigens nog nooit meegemaakt dat de batterijen van de Niro leeg zijn.

En overigens ook de benzinetank niet....

2 personen vinden dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De elektromotor kan alleen ondersteunen als er stroom in de accu zit. Bij een lange rit, waarbij niet of weinig geladen wordt door uitrollen/remmen, zal het laden door de benzinemotor gedaan moeten worden. Enkele weken geleden zag ik na 20km snelweg met constant 125/130 km/h (zonder aanhanger) dat mijn accu bijna leeg was (nog 1 blokje). Op het scherm zag ik dat de accu telkens kort door de benzinemotor werd opgeladen en daarna de elektromotor weer even ondersteuning gaf. Dit bleef maar doorgaan, beetje opladen en weer een beetje stroom leveren (dat resulteerde niet in negatieve rijgedrag overigens). De accu werd niet voller dan 1 blokje. Conclusie: nee de accu zal nooit leeg raken want dat is niet goed en daar zal zeker een beveiliging op zitten. Te lege accu betekend dan wel dat er geen ondersteuning wordt gegeven, en zal de benzinemotor het toch alleen moeten doen en daarbij ook de accu moeten opladen. Ik heb er nog steeds vertrouwen in, en vakantie is vakantie, ik kom er wel (en ook weer terug). Vandaag overigens met een tandenmaster met redelijk gewicht erop gereden. Het was een korte afstand (8 km) maar zoals Derrek aangeeft dat gaat voortreffelijk. Zeker het wegrijden en terugzetten. Het rijden in de Sport stand voelt net iets fijner aan, je merkt dat de motor het dan makkelijker heeft zonder direct in de hoge toeren te rijden. Wordt vervolgd...

Accu leeg1.JPG

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste NIRO rijders dank voor deze spontane reacties.

Denk dat ik weer een stapje verder ben.

En nirofen ik vind de e trailer wel een beetje aan de prijzige kant maar je weet maar nooit.

Nu ga ik een beetje nadenken, gaan we voor een nieuwe of een demo waar proefritten mee gedaan zijn?

Zo heb ik ook mijn sportage gekocht, dit kan best een paar duizend € uitsparen.:wink:

Dit zou ik dan weer voor de e trailer kunnen reserveren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op autoweek staat een review van een Niro , waarin wordt ingegaan op het caravan trekken van een Niro

http://www.autoweek.nl/autoreview/43543/kia-niro-16-gdi-hybrid-sportsline

Vooral het commentaar op de review , is misschien iets om in de gaten te houden

"Een veel zwaardere caravan dan 1.000 kg moet je ook niet hebben. Wij zijn afgelopen weekend gaan kijken voor de Niro. Onze caravan weegt inclusief belading 1.300 kg.
In de folder van de Niro staat ergens een opmerking dat het totaalgewicht van auto + aanhanger niet meer mag zijn dan 2.930 kg.
Reken even mee: 2.930 -/- 1.300 kg caravan -/- 1.400 kg leeggewicht auto = 230 kg restant laadvermogen.
Dat betekent in ons geval dat ons gezin met 2 kleine kinderen al te zwaar is.
De dealer was zich in het geheel niet bewust van deze rekensom over totaalgewicht. Die dachten gewoon auto mag ca 500 kg beladen worden + 1.300 kg aanhanger.
Denk dat veel aanhanger/ caravanrijders hier nat op gaan... Was blij dat ik het in het boekje zag staan. Deze gaat het dus niet worden. "

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tot nu toe met een aanhangertje brandhoud gereden, dat ging prima.

Mijn vorige auto was een Ford Focus 1.0 125 PK. Gevoelsmatig klopte dat niet. Maar we zijn met de caravan in Zweden en in Oostenrijk geweest, geen centje pijn. We gaan rond hemelvaart voor het eerst met de caravan en Niro weg, maar ik verwacht geen problemen.

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb vandaag de Niro met een aanhanger puin gereden naar de stort. Heb de combinatie niet gewogen, maar neem aan dat puin heel wat weegt.

Bij de stort moet je omhoog een helling op (Rijsenhout waar de stortbakken laag naast de helling staan) waarop ik moest stoppen voor een voorganger. Met mijn vorige auto (Rio met handmatige schakelbak) was ik daar nooit zo blij mee om met een volle aanhanger op een helling stil te moeten staan, maar wat een opvallend gemak trok de Niro vanuit stilstand weg! Nu zie ik nog meer voordelen van een hybride systeem waarbij het wegrijden op de elektromotor met het volledige koppel vanaf 0 toren/minuut opvallend gemakkelijk gaat. Dit in tegenstelling tot een benzinemotor die bij lage toeren maar weinig koppel (en paardenkrachten) heeft en de (slippende) koppeling dit maar moet opvangen. Daarbij werkte bij de Niro de Hill-assist perfect mee!

Veel wordt gesproken over het aantal paardenkrachten voor het trekken van een aanhanger (of caravan), maar die paardenkrachten bij een benzinemotor komen pas bij (vaak zeer) hoge toerentallen vrij. Het (weg)rijden op een helling in de bergen is vaak de angst van een caravan trekker, maar dan blijkt juist de elektromotor van groot belang door zijn bruikbare koppel tussen 0 en ±1500 toren per minuut (waarna het aantal pk’s lang maximaal wordt). Een (slippende) koppeling is dan ook niet nodig! Pas daarna zakt het koppel van een elektromotor, maar dan ben je al op gang en komt bij een hybride systeem de kracht van de benzinemotor er  bij.

Bij het wegrijden van een auto is het koppel van groter belang dan het aantal paardenkrachten dat pas bij hogere toerentallen vrij komt. Denk maar eens aan het enorme optrekken van een elektrische auto als een Tesla. Het aantal paardenkrachten is voor de topsnelheid dan weer wel van belang, maar wie rijdt er nu 200 km/uur met een caravan?

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Afbeeldingsresultaat voor koppelkromme elektromotor

Hierbij de koppelkromme (Torque) van een Prius-elektromotor als voorbeeld.

De rode lijn os het vermogen (paardenkrachten).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Derrek dit is een goed bericht voor ons.

Ik heb inmiddels de NIRO FIRST EDITION besteld, heeft een levertijd van 3 tot 5 maanden.

Dat vind ik best nog lang duren maar geduld is een schone zaak.:wink:

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hierbij de test van de ANWB van de Kia Niro als caravantrekker.

Zonder twijfel is de Niro de Hybride trekauto van het jaar!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-3-2017 om 08:38 zei willem50:

Op autoweek staat een review van een Niro , waarin wordt ingegaan op het caravan trekken van een Niro

http://www.autoweek.nl/autoreview/43543/kia-niro-16-gdi-hybrid-sportsline

Vooral het commentaar op de review , is misschien iets om in de gaten te houden

"Een veel zwaardere caravan dan 1.000 kg moet je ook niet hebben. Wij zijn afgelopen weekend gaan kijken voor de Niro. Onze caravan weegt inclusief belading 1.300 kg.
In de folder van de Niro staat ergens een opmerking dat het totaalgewicht van auto + aanhanger niet meer mag zijn dan 2.930 kg.
Reken even mee: 2.930 -/- 1.300 kg caravan -/- 1.400 kg leeggewicht auto = 230 kg restant laadvermogen.
Dat betekent in ons geval dat ons gezin met 2 kleine kinderen al te zwaar is.
De dealer was zich in het geheel niet bewust van deze rekensom over totaalgewicht. Die dachten gewoon auto mag ca 500 kg beladen worden + 1.300 kg aanhanger.
Denk dat veel aanhanger/ caravanrijders hier nat op gaan... Was blij dat ik het in het boekje zag staan. Deze gaat het dus niet worden. "

De 2930 kg totaalgewicht klopt niet dat moet 3230 kg zijn. Staat ook op het typeplaatje onder op de B-stijl aan bestuurderszijde. Betekend dus gewoon ruim 500 kg laadvermogen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat positief testbericht van de ANWB is goed nieuws. Want dat was voor mij toch wel een buikpijn puntje tijdens de aankoop beslissing. Ik was bang dat de accu op langere ritten met caravan onvoldoende opgeladen zou worden waardoor de benzinemotor uiteindelijk al het werk zou moeten doen. (Kia Nederland had me daar trouwens al wat in gerustgesteld door aan te geven dat ze uitvoerige tests hebben uitgevoerd. Zie begin van dit draadje). Ik moet het zelf nog wel ervaren maar lijkt me goed te komen. Mij vallen wel twee zaken op in het filmpje.

1. in D is de trekkracht voldoende. Ik had verwacht dat in de S stand gereden zou moeten worden omdat de motor dan langer doortrekt in de versnelling met hogere toeren.

2. tijdens afdalen mag je "langdurig" rustig remmen want dat belast de remmen niet! Die rem vergroot alleen het stuurstroompje naar de magneet. OK!, maar hoe weet ik dan wanneer de remmen wel worden belast om ze niet te warm te laten worden?

De eindopmerking "hij gaat lachend naar boven" heb ik een keertje of 10 opnieuw beluisterd haha.

Jammer dat ze dan weer afsluiten met de onbeantwoorde opmerking "over het rijgedrag hebben we nog wat twijfels". Ik kan me daar trouwens niets bij voorstellen want de Niro heeft van zichzelf al een super rijgedrag en door zijn gewicht zal hij een stabiele combinatie met de caravan vormen. Nog 4 weken en dan gaan we het meemaken. 

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu we het dan toch over de remmen hebben. Ik heb me al altijd afgevraagd wanneer de accu nu het meest optimale opgeladen zou worden. Als je op het instrumentenpaneel naar de Charge indicator kijkt dan staat de wijzer bij het uitrollen in het eerste gebied en gaat bij het remmen naar het tweede gebied, dat doet denken dat de accu sneller/meer wordt opgeladen.

Het remmen duurt echter meestal korter dan uitrollen. Wat zou nu het optimale laad resultaat geven. Lang(er) uitrollen of kort(er) remmen.

Opladen.JPG

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk: een combi van remmen en uitrollen.
Kan per auto verschillen? De Yaris (vloek) doet dat nu wel :winkiss:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij rijden regelmatig met een paardentrailer achter onze Niro. Moet zeggen dat hij dit prima doet. Zelfs op binnenwegen pakt Hij nog heel wat stukken elektrisch. 

Het is wel zo als de accu leegraakt bij flinke tegenwind op de snelweg met 90. Dan is het voor de benzine wel een hele klus. 

Zonder tegenwind lukt het hem wel om de accu's tussendoor op te laden. Met flinke tegenwind lukt dat niet. Na een kilometer of 7 is de accu wel leeg. In de praktijk hoef je ook maar 1 Keer de snelweg op te knallen, met volle accu gaat dat prima. Na het verlaten van de snelweg is de accu met 1 km weer snel opgeladen. 

Ik heb geen ervaring met een caravan in de bergen, maar ik verwacht dat dit wel redelijk goed gaat. Zolang de helling niet te lang is, en je af en toe even een daling hebt om te kunnen bijladen...

Mijn verbruik met Trailer ligt rond de 1:10-12. Bij redelijk wat snelweg, en    1300kg trekgewicht.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Arjan 2:

Met flinke tegenwind lukt dat niet. Na een kilometer of 7 is de accu wel leeg. 

Bedoel je hiermee echt "leeg"? Bij mij is dat nl. (nog) nooit voorgekomen. Er blijft altijd wel wat stroom in de accu zitten en dat dat is voldoende en belangrijk voor het wegrijden met een aanhanger er achter. Want dat wegrijden ervaar ik juist als sterk punt van de hybride. Ik vind wegrijden uit stilstand, ook op een helling omhoog, veel makkelijker gaan dan met mijn vorige (handgeschakelde) Kia Rio.

105 pK van de benzinemotor alleen is weliswaar niet overbemeten, maar weinig is het ook niet en dat moet, als de auto inmiddels op gang is en de elektromotor eventueel niet meer mee doet, toch genoeg zijn? Bovendien kun je met de Niro in de S(port) stand nog handmatig terugschakelen zoals je bij een handgeschakelde auto ook zou doen.

Het hangt er natuurlijk ook van af wat je gewent bent (was).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, de accu raakt nooit helemaal leeg. 2 streepjes blijven altijd staan. 

Wegrijden en achteruit is met zo'n hybride echt top. Krachtig en stil.

In de sportstand met een aanhangwagen last vindt ik nog niet echt een uitkomst. Hij gooit zijn volle Elektro vermogen erin, met als gevolg dat de accu veel sneller leeg is, en je soms geen elektrovermogen paraat hebt als het echt even nodig hebt...

Het is niet zo dat hij in de sportstand heel veel extra gaat bijladen als hij het kan. Iets wat voor aanhangwagen gebruik wel handig was geweest.

Los van die details een super fijne auto overigens. 

Voor ons een goede combi. Zuinig, en toch een prima trekauto...

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
2 2