Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Beste Mede Kia Rijders,

Ik heb een Kia 3.5 uit 2006 met 204000 km op de teller. Vanmorgen wou ik mijn auto starten en met succes maar toen hoorde ik een ratel geluid onder de kap. Ik dus de kap open gedaan en nu blijkt dat de krukas poelie niet draait maar de motor loop wel gewoon. de poelie zit er iets of wat schuin in maar alles staat stil. ANWB gebeld en die draaiden de krukasbout wat vast en weer gestart. Auto loopt goed alleen draaide nog niet de krukas poelie en de rest dus nog steeds niet zoals stuurbkrachtiging, dynamo etc wat er allemaal aangestuurd wordt door de riemen via die poelie. Heel langzaam en dan heel soms. als de auto uit staat kun je deze riemen en poelies gewoon rond draaien of bewegen. Dus de auto op laten slepen naar een garage en later gaan vragen wat het probleem kon zijn. Hij denkt dat het de krukas kan zijn die aan de topzijde kapot is of intern. Dus zou er een nieuwe motor in moeten wat dus meer gaat kosten dan de waarde van de auto. Nu mag het wel wat kosten maar het moet wel leuk blijven. Heeft deze man gelijk en kan dat of is gewoon de krukas poelie kapot. want als de krukas kapot is dan zou hij toch uberhaubt niet lopen of ontzettend van timing  afgaan of herrie maken. Als nu de topzijde kapot is van de krukas waar de krukaspoelie vast zit met die bout, is dit te repareren ? Wat kan dit zijn om naar te kijken want als de garage zegt dat er een nieuw blok in moet dan wil ik kijken of ik dit zelf kan repareren en dus betaalbaar houden. Ik ben redelijk goed in monteren van auto's maar ik heb er niet zo'n zin meer in dus daarom naar de garage gegaan. De motor loopt zelf goed en nog steeds alleen die krukaspoelie zit scheef en draait niet en de rest wat aangestuurd wordt draaien dus ook niet. Bout vast draaien gaat wel maar gaat ook weer zo los na starten en zonder succes. Ieder idee of oplossing is welkom. Ik heb de auto ieder ochtend nodig en moet dus een goede degelijke reparatie worden. Ik moet er op kunnen vertrouwen om 4 uur in de ochtend.

Groeten Richard

Geplaatst
Op ‎6‎-‎5‎-‎2017 om 20:30 zei Wimis on:

Spie of spiebaan kapot in die Poelie?

Net terug van garage en het was de spiebaan en het spanstiftje wat gebroken was. Hartelijk dank voor je reactie

• Like 1
Geplaatst

De krukas poelie bout van de 3.5 l motor was berucht, vooral de orginele goudkleurige waren te zwak en mogen NOOIT hergebruikt worden. Die goudkleurige te zwakke bouten zijn bij vrijwel alle Sorento JC's die nog rondrijden vervangen door grijskleurige sterkere bouten. Die mogen overigens ook niet hergebruikt worden.

Bij het vervangen van de distributieriem moeten ze dus altijd worden vervangen en op exact het juiste koppel worden aangedraaid met een momentsleutel. Doe je dat niet kan ie of los gaan zitten ( en o.a. spiebanen kapot maken ) of breekt op een gegeven moment.

Ondanks dat het 1 van de 4 dingen* is die een Sorento economisch kunnen vernielen moeten de Sorento's die nu nog rondrijden toch al een keer een sterkere krukaspoelie bout hebben gehad. Toch blijft het een kwetsbare bout en moet nog steeds exact op moment worden vastgezet met een momentsleutel. Veel garages/dealers gebruiken gemakszuchtig luchtratels en veroorzaken dan toch nog problemen met de krukas poelie.

* Kritieke zwakke punten 3.5 V6 Sorento :

1. Krukas polie bout niet op exact koppel vastgezet

2. Boutjes vlinderkleppen 2-weg inlaat spruitstuk losgeraakt en in cylinders terechtgekomen

3. Verkeerde ATF vloeisof in automaat ( er MOET Nissan J Matic of beter in )

4. afwaterings gaatjes bevestigingspunten van draagarmen achteras ( roest anders kapot )

Kijk hier maar eens naar, dan zie je meteen wat het probleem met die ( dikke grijze ) bout is. Het is een flinke bout maar het gedeelte met schroefdraad is problematisch dun.

Overigens zie je ook dat als die bout afbreekt niet de kleppen door je blok vliegen maar je wel je airco, stuurbekrachtiging en dynamo functie kwijt bent. Het tandwiel dat de riem aandrijft zit niet aan de bout. De bout zit daar in.

Wel KAN in sommige gevallen het afbreken van de krukas poelie bout een nieuwe krukas betekenen als ze de restanten van de afgebroken bout er niet meer uit kunnen krijgen. Dat is voor een oudere Sorento waarschijnlijk niet economisch verantwoord.

Wat betrouwbaarheid betreft, ook deze KIA's zijn ooit gerobottiseerd in elkaar gezet. Computers en robotarmen die altijd dezelfde bewegingen uitvoeren, hun aandraaikoppel meten en veel nauwkeuriger en consistenter werken dan mensen. Op die 4 kritieke dingen na zijn het best betrouwbare auto's. De ANWB heeft er niet veel slechts over te melden. ( behalve dat er fijner rijdende SUV's zijn ivm de zware onafgeveerde starre achteras, maar dat heeft ook weer voordelen bij offroad en zware aanhangers trekken )

Het geval van OP lijkt op een losgeraakte ( dus niet op exact juiste koppel aangehaalde ) krukas poelie bout. Dan kan de aangedreven poelie gaan schuiven. En uiteindelijk over spiebanen ratelen. Wellicht klassiek geval van met luchtratel gereedschap vast ratelen ipv nauwkeurig met juiste aanhaalmoment werken. Heeft niets met de betrouwbaarheid van de auto te maken maar eerder met de slordigheid/gebrek aan kennis van een specifiek model/motor van garages/dealers die eraan werken.....

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...