Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Gisteren een proefrit gemaakt met de Executive Line uitvoering, van Utrecht naar Woerden.

Wat me heel erg opviel is dat de ACC een behoorlijke afstand in acht neemt met mijn voorganger, is dit standaard zo of is het in te stellen?

Conclusie voor mezelf ik zit altijd veel te dicht op mijn voorganger, schrok hier wel een beetje van, wat een afstand moet je houden.

Vandaag in het AD, slechts 16% gebruikt de ACC, veelal uit onwetendheid.

Wat zijn jullie ervaringen met de ACC? 

Geplaatst

Mijn ervaring met ACC op snelwegen is minder positief. Ondanks ingesteld op kortste afstand mindert de Niro te vroeg in snelheid. Met name als het snelheidsverschil tussen voorligger groter is zoals bij naderen vrachtwagens. Door te vroeg (blijvend) afremmen wordt het snelheidsverschil met linkerbaan dan (te snel) te groot om nog gelijkmatig naar links tussen te voegen om in te halen. Op snelwegen gebruik ik vaak alleen de CC en schakel deze even handmatig uit wanneer ik niet op tijd links kan invoegen. Hierdoor heb ik meer controle om snelheid aan links baan aan te passen en op geschikt moment in te voegen. (de ACC instellen op CC doe je door de afstand instelling knop (linksonder op foto) enkel seconden vast te houden voordat je de snelheid vastzet).

Op woon-werk route ligt op 1 mtr naast de weg een fietspad. Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat de Niro in een flauwe bocht een fietser op het fietspad als een voorligger registreert en de Niro "zeer strek" afremt. Je schrikt dan behoorlijk. Daarom gebruik ik de CC voornamelijk op snelwegen.

Geplaatst

@Nirofan, die ervaring heb ik ook, op de snelweg heb ik ook hem uitgeschakeld. Ik vind de ACC op de snelweg maar een zenuwachtend ding.

Geplaatst
8 uur geleden zei BvE:

@Nirofan, die ervaring heb ik ook, op de snelweg heb ik ook hem uitgeschakeld. Ik vind de ACC op de snelweg maar een zenuwachtend ding.

Je kan de ACC dus omschakelen naar CC en dat werkt super. Enig nadeeltje is dat je de ACC weer moet opzetten naar CC nadat de Niro uit is geweest. De instelling wordt helaas niet opgeslagen.

Geplaatst
14 uur geleden zei Nirofan:

Je kan de ACC dus omschakelen naar CC en dat werkt super. Enig nadeeltje is dat je de ACC weer moet opzetten naar CC nadat de Niro uit is geweest. De instelling wordt helaas niet opgeslagen.

Is bekend :-)

Geplaatst

Volgens de handleiding kan je de gevoeligheid van de ACC instellen (blz. 6.67). Het gaat daar over “De volgsnelheid om de ingestelde afstand tot de voorligger te behouden” en je hebt dan de keuze uit traag, normaal en snel. Wie heeft daar ervaring mee?

Geplaatst

Ik heb er ook een poosje mee zitten spelen. Het werkt op zich goed, maar de ideale instelling is voor iedereen persoonlijk. Ik heb nu wel een soort van een vaste stand, maar afhankelijk van de omstandigheden (vnl. drukte) wil ik de afstand tot de voorganger soms onderweg toch nog wel eens aanpassen.

Ik vind de ACC overigens best goed werken en gebruik hem ook vaak. Natuurlijk zou je het als mens het in bepaalde omstandigheden wel eens iets anders hebben gedaan dan een computer, maar het is geprogrammeerd met de gewoonste gemiddelde deler in gemiddelde omstandigheden. In de toekomst zullen er steeds meer omstandigheden geprogrammeerd worden, maar het is nog maar 2017. 

Geplaatst

Ik kan het bovenstaande beamen, veel te nerveus in zowel afremmen als accelereren, maar ik had begrepen dat er naast de CC ook 

voor de ACC een update was, heeft er iemand daar al ervaring mee?

Geplaatst
3 uur geleden zei Jurbro:

Ik gebruik de traagste stand, dan gaat het redelijk

Ik op de snelweg alleen de CC, dan heb ik zelf de controle en ben ik niet afhankelijk van het zenuwachtig gedoe van de ACC hoe je hem ook instelt. Ben er van overtuigd dat het binnen een aantal jaren echt wel zal werken. Bij elk merk is het nog  uitvogelen welk systeem het beste werkt mijn volgens mij .

Geplaatst
Op ‎11‎/‎3‎/‎2017 om 16:47 zei Asqr9:

Ik kan het bovenstaande beamen, veel te nerveus in zowel afremmen als accelereren, maar ik had begrepen dat er naast de CC ook 

voor de ACC een update was, heeft er iemand daar al ervaring mee?

Hallo Asqr9,

ik  ben in de zomer op vaknatie geweest met de Niro (afstand 900 km). Hier in Nederland viel het niet op maar op lange wegen en dan druk/niet druk, was de ACC behoorlijk onrustig "als er weer vrij baan was"; terugschakelen en super veel gas om weer om de ingestelde snelheid te komen (+/- 130 km/h).

Ik werd er niet goed van. Bij thuiskomst van de vakantie bij de Kia dit gemeld en er bleek een update te zijn uitgekomen (warom wordt ik daarvan niet standard op de hoogte van gebracht ?).

Na de update "lijkt" de ACC niet meer zo zenuwachtig te reageren (lees: iets rustiger naar de ingestelde snelheid toe/niet zo wispelturig als eerst).

Geen echt HEEL groot verschil vind ik.

Geplaatst

Hij is inderdaad soms erg lomp met gas geven. En hoe groter het verschil tussen werkelijk en gewenste snelheid hoe lomper volgens mij.

Maar ik heb het idee als je zelf een toefje gas geeft het rustiger gaat.

Ik merk dat door zelf toch wat met het gas te spelen je de reacties van de acc kunt beïnvloeden.

Nou rij ik er pas een week mee, dus voelt het allemaal nog onwennig, maar vind het toch wel bruikbaar. Alleen als hij flink afremt is het even opletten. Ik heb wel de volgafstand op minimaal staan anders kijkt hij tot het einde van de snelweg en is elke auto een drempel.

Geplaatst

Updates worden standaard gedaan bij servicebeurten, daarom wordt je er niet van op de hoogte gebracht. Daar zijn natuurlijk uitzonderingen als de verkeersveiligheid in gevaar komt. Dat is hier bijvoorbeeld niet het geval omdat je ook zonder AC(C) kan rijden.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...