Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hoi mede-clubleden :)

Vandaag de Picanto uit 2013 weggebracht voor een kleine beurt (86.000 km). Naast het reguliere onderhoud had ik nog enkele klachten:

- de bestuurdersstoel is aardig ingezakt en langer dan 30 minuten rijden zorgt voor pijn in de onderrug;

- de koppeling pakt niet lekker- horten en stoten - op en op vakantie in Duitsland (bergen) slipt hij soms;

- het schakelen in de eerste, tweede en derde versnelling gaat vaak moeizaam. Van de eerste naar de tweede en van de tweede naar de derde versnelling lijkt er een flinke weerstand te zitten in het "neutraal" gebied. Je kunt niet lekker doorschakelen. Even wachten in neutraal of lomp meer kracht zetten om sneller door te kunnen schakelen is de enige remedie. Ik rij soms in de leen Picanto van de garage en ook in de Picanto van mijn schoonzus en beide schakelen veel soepeler (overigs geldt dit voor iedere andere auto waar ik regelmatig in rij). Op lange afstanden lijkt het daarentegen wel wat beter te gaan. Maar nooit schakelt hij zoals de andere Picanto's.

De problemen met schakelen en koppelen heb ik al vanaf het begin. Het koppelingslager is al eens vervangen omdat die meteen na levering van de auto lawaai maakte en ook de koppelingskabel is afgesteld. Ik klaag jaarlijks bij iedere beurt over het schakelen en de koppeling.  De garage kan echter niets vinden wat lijkt op een defect. De oliestand van de versnellingsbak is vandaag nagezien.

De slijtage aan de vulling van de stoel is normaal en vervanging kost €200,00 ex. BTW en arbeid. Volgens mij is dit alleen van het zitgedeelte.

Op de KIA website lees ik dat ik 7 jaar garantie heb op de volgende zaken:

1. Motor
2. Elektronische besturingseenheid (ECU)
3. Versnellingsbak
4. Elektrisch systeem
5. Interieurafwerking en bekleding
6. Carrosserie incl. doorroesten en glas
7. Ophanging incl. schokbrekers en veren

Het lijkt mij dat de vulling van de stoel nog onder garantie zou moeten vallen en hetzelfde geldt voor de koppeling en de versnellingsbak. iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken? Ondertussen begin ik aardig te balen van de auto en overweeg ik om hem te verkopen.

Geplaatst

de koppeling is een slijt deel dus das al lastig te vervangen onder garantie niet leuk maar het is nu een maal zo 

als je remmen zijn versleten verwacht niemand garantie na zo een tijd de koppeling is niets anders 

zit kussen daar valt over te twisten maar de bekleding is iets anders als de vulling dus ook hier word lastig maar ik zou het wel vermelden bij je dealer 

ook zou ik de olie van je versnelings bak niet laten controleren maar gewoon verversen vaak doet dit wonderen voor een bak dan is het slijpsel weg en de olie is weer lekker schoon dan plakt het ook allemaal wat minder 

en wat betreft die stoel laat het eens bekijken bij een auto bekleder en vraag eens wat het opvullen van een kussen kost dit kan nog wel eens geld schelen 

Geplaatst

Dank je wel voor je reactie xtra40 :)

De problemen met de koppeling en het schakelen is al vanaf dag één aanwezig en is regelmatig gemeld aan de dealer. Dat we ondertussen al wat kilometers hebben gereden is naar mijn mening dan ook niet aan mij te wijten. De dealer wil het kussen best vervangen (overigens is de rugleuning ook aardig verzakt), maar niet onder garantie. Je tip van de autobekleder ga ik na! Hoort versnellingsbakolie niet een autoleven lang mee te gaan?

Zou het misschien zin hebben om de klachten aan te kaarten bij Kia zelf?

Geplaatst

Heb je de auto nieuw gekocht in 2013? Dan heb je er vier jaar mee gereden zonder daadwerkelijk actie te ondernemen, anders dan het probleem jaarlijks te vermelden. Het probleem is dan blijkbaar niet zo groot dat het normaal gebruik in de weg staat. Je staat dan ook niet sterk om voor garantie in aanmerking te komen. Mogelijk dat de dealer je ergens in tegemoet wil komen, maar dat zou dan service zijn.

Geplaatst

Met de koppeling en de versnellingsbak is op zich te rijden, zoals het soms ook prima te rijden valt met andere gebreken die onder de garantie vallen. Er is een sterk verschil tussen het schakelen en koppelen met mijn auto en de andere Picanto's waarin ik gereden heb. Ik kan me geen andere oorzaak bedenken dan een technische.

Ik stoor me er nu meer aan omdat ik gemerkt heb dat de klachten zich langzaam lijken te verergeren (maar misschien ben ik er ook gevoeliger voor geworden). In ieder geval zou dat niet uit moeten maken. Bij de auto heb ik zeven jaar garantie (gekocht, dat zit nu eenmaal in de prijs) en het lijkt me dat men mij evengoed moet helpen op de eerste dag dat ik de auto rij als op de laatste dag voor het aflopen van de garantie. Service noem ik zaken leveren waar ik niet voor heb betaald, binnen de garantie periode verwacht ik gewoon dat men mij helpt als er iets is. Mijn keuze voor de auto is ook mede bepaald door de lange garantieperiode die de auto heeft. Ik ben dealertrouw en betaal dan ook een stukje meer aan het onderhoud van de auto. Ik wil namelijk niet de discussie krijgen met een dealer dat ik heb bespaard op het onderhoud door naar een Beun de Haas te gaan en dat er daardoor mankementen zijn.

Dealers lijken sowieso wat terughoudend te zijn in het verhelpen van mankementen onder garantie. Zo zou mijn het gerammel door (wat later bleek) kapotte koppeling lager  te verhelpen zijn met een opnieuw afgestelde koppelingskabel. Ik heb de klacht meerdere malen bij de dealer weggelegd en inderdaad, ik had misschien wat eerder kunnen doorpakken toen bleek dat de klachten alsnog niet waren verholpen, maar dat ontneemt mijn garantie rechten niet die ik nu eenmaal heb.

Ik sluit af met een quote vanaf de website van Kia:

Elke Kia wordt geleverd met een fabrieksgarantie van 7 jaar.
Maar weinig onderdelen zijn uitgesloten van dit unieke aanbod.
Er zijn geen verborgen kleine lettertjes of verrassingen achteraf.
Gemoedsrust wordt nu dus standaard geleverd bij elke nieuwe Kia.

Zou dat niet geweldig zijn? :)

Geplaatst

Ik heb sinds 3 weken een Picanto 2014, 1,2  4 cilinder met 54.000 km op de teller. Wat mij opvalt aan deze auto is dat de 1e versnelling erg kort is en dat het koppelingspedaal erg hoog oppakt. Toen mijn vrouw 

er voor het eerst in reed, gaf ze aan dat ze dacht dat  de koppeling versleten was. En inderdaad, soms twijfel ik ook of de koppeling niet ( bijna) versleten is of dat ik moet wennen aan deze koppeling.

Overigens, voor het checken of je koppeling versleten is:

Rijdt met de auto in de hoogste versnelling ongeveer 70-80 km/h (neem de ruimte en blijf te allen tijde op het overige verkeer letten!). Geef vervolgens vol gas. De versnelling van de auto en het oplopen van het toerental van de motor moeten gelijke tred blijven houden. Versnelt het toerental van de motor eerst, om vervolgens af te nemen, dan is uw koppeling versleten.Wat er dan in feite gebeurt, is dat de koppeling gaat slippen door de trekkracht (het koppel) van de motor, in plaats van alle kracht naar de versnelling(sbak) van de auto te leiden.  ( bron http://www.carrec-technocenter.nl )

Zelf nog niet uitgeprobeerd, trouwens ..  Wat is hier  de ervaring v.w.b. de slijtage aan de koppeling ? 

Ik vindt een slippende koppeling bij 83.000 km erg snel. De vorige Clio van mijn vrouw begon bij 140.000 te slippen, ikzelf heb dit nog nooit gehad.

• 2 maanden later...
Geplaatst

Ondertussen heb ik de knoop doorgehakt en heb ik een andere auto besteld. Over zes weken hoop ik te rijden in de nieuwe Suzuki Swift 1.2 Select.  Het demo model reed heerlijk en de Swift is ook wat ruimer. Bovendien hopen we dat hij ook een stuk zuiniger rijdt dan de Picanto, 1:14 met 110km per uur op de snelweg vind ik niet bij een kleine lichte auto passen. 

Maar genoeg negativiteit, de Picanto vinden we nog steeds een mooie auto en hij heeft ons nog nooit echt in de steek gelaten. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...