Ga naar inhoud
PeterW61

Niro PHEV

Aanbevolen berichten

Wilde graag een Niro plug in hybride. Deze zou beschikbaar komen n Q3 van 2017. Navraag bij importeur leerde dat dit nog onderwerp van onderzoek was. Op mijn vraag of zij probleemloos garantie over zouden nemen als ik hem zelf uit Duitsland zou halen, kreeg ik een bevestigend antwoord. Vandaar dat ik er nu een in Duitsland besteld heb. Een demo die ik na 6 maanden en max 6000 km ga ontvangen inclusief afneembare trekhaak en set wintervelgen met banden. De auto zelf is de meest luxe ,heet in Duitsland Spirit, gelijk aan executive, full options.

01-Kia-Niro-PHEV.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een Niro plug in hybride?

Ik heb nooit geweten dat die bestaat.

Dat is dus een Niro die je thuis kunt opladen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Plug in bestaat volgens mij sinds september. Accu is grofweg 6 keer groter  waardoor hij volgens Kia 58 km volledig elektrisch kan rijden met een max van 120 km. Daarnaast is het gewoon ook een hybride. Hij kan thuis opgeladen worden. In Nederland wordt hij niet geleverd. Heb hem in Duitsland besteld. Komt pas 1e week april,  maar denk dat hij het wachten waard is. Zie de discussie over led verlichting. Het bestaat origineel van Kia, want mijn Niro heeft het er op zitten. 

Op de foto zie je het extra dekseltje in het voorspatbord. Daar gaat hij aan de stekker. Die van mij is ook snow white metallic. Plaatje klopt dus aardig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wist niet dat deze in Duitsland leverbaar is. Heb er wel een test van gezien, staat volgens mij ook op het forum.  Gebruiken ze hem nu nog als demo omdat je hem pas in April krijgt? Ben wel heel benieuwd naar het verbruik uiteindelijk, maar zal ook sterk afhangen van het gebruik. En of de 58 km gehaald gaat worden. Mijn vrouw werkt op 50 km van huis, in die zin zou de actieradius mooi zijn. Is deze uitvoering veel duurder dan de 'normale' hybride die in Nederland te koop is?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, ik heb met hen afgesproken dat ze hem als demo inzetten. Exact 6 maanden en niet meer, of minder dan 6000 km. Hierdoor kan ik hem als particulier als 2e hands kopen. Daarnaast ging daarmee ongeveer 25% van de brochureprijs  af. Auto komt inclusief afneembare trekhaak en set wintervelgen met banden. Hij is grofweg volgens prijslijst 7000 euro duurder dan een gewone hybride. Veel geld maar voor mij is het in deze constructie  waard om te doen.  Kan mij voorstellen dat je het normaliter niet terug verdient. Wij wilden echter graag een stapje extra doen in wat wij milieuvriendelijk vinden. Vandaar.

Daarnaast hoop ik dat door de extra accucapaciteit de trekkracht in de bergen langer voorhanden is. Bergaf is er ook meer plek om energie op te slaan en weervoorhanden te hebben op de volgende helling.  Geen enkele onderbouwing verder dus ik ga het zien. Vooralsnog n blijde verwachting van een sowieso mooie auto. Er zullen er vast niet veel in Nederland zijn, ben wel benieuwd of er andere rondrijden overigens. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo PCJW ik heb deze post even naar de juiste afdeling in het forum geplaatst 

hier stelt men zich alleen voor 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dankjewel. Wilde mij alleen voorstellen als nieuw lid en hoe ik tot de keuze voor een Niro, met name een PHEV, gekomen ben. DIT is mijn eerste Kia. Hoop hier een hoop te leren van mede merkrijders. Waar is dit heen verplaatst overigens? Juiste afdeling? Bij even voorstellen kom ik het ook niet tegen.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden zei PCJW:

Dankjewel. Wilde mij alleen voorstellen als nieuw lid en hoe ik tot de keuze voor een Niro, met name een PHEV, gekomen ben. DIT is mijn eerste Kia. Hoop hier een hoop te leren van mede merkrijders. Waar is dit heen verplaatst overigens? Juiste afdeling? Bij even voorstellen kom ik het ook niet tegen.  

Onder Kiamodellen - Niro. , topic Niro PHEV

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De Niro PHEV is binnenkort in 2018 toch ook leverbaar in Nederland? of heb ik dat nu niet goed gelezen

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Klopt. Las het ook op autoweek. Komt e gans in 2018. Is nu nog niet te bestellen op de site. Toen ik de importeur in november benaderde wisten ze nog van niets. Toen ben ik in Duitsland gaan kijken. Heb daar de full options besteld en die komt sowieso volgens bericht niet naar Nederland. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De Niro phev is te bestellen. dit heb ik net gedaan . Levertijd is een maand of 5 . Staat niet op de site en de dealer had ook nog geen boekjes.  Heb hem besteld in de kleur Platinum Graphite  in de Dynamic uitvoering.

Dus ik hoop heb ergens in juli te hebben. Deze keuze voor phev is omdat ik mijn woon/werk verkeer electrisch kan rijden en gratis kan opladen op het werk . 

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
28 minuten geleden zei joophensen:

De Niro phev is te bestellen. dit heb ik net gedaan . Levertijd is een maand of 5 . Staat niet op de site en de dealer had ook nog geen boekjes.  Heb hem besteld in de kleur Platinum Graphite  in de Dynamic uitvoering.

Dus ik hoop heb ergens in juli te hebben. Deze keuze voor phev is omdat ik mijn woon/werk verkeer electrisch kan rijden en gratis kan opladen op het werk . 

Super, toen ik de auto bestelde was de keuze er nog niet. Achteraf gezien had ik het anders wellicht gedaan.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat is de toegevoegde waarde van een Kia Niro PHEV ?

Ik heb even uitgerekend wat het in mijn geval kost :

15000 km per jaar waarvan het grootste deel lange afstanden. Mijn gemiddelde benzine verbruik was 1 op 20.

Ik ga er van uit dat ik 30 % elektrisch kan rijden. Op internet is te vinden dat elektrisch ongeveer € 0,035 per km kost.

De extra wegenbelasting is € 144,00 per jaar. (Door 192 kg extra gewicht)

De berekening wordt dan :

Kia Nero :  15000 : 20 = 750 liter benzine a € 1,60 = € 1200,00

Kia Nero PHEV :  10000 : 20 = 500 liter benzine a € 1,60 = € 800,00  +  5000 × € 0,035  electra = € 175,00 . Totaal  € 975,00

Daar komt de extra wegenbelasting nog bij van € 144,00, dus het totaal wordt dan € 1119,00

Het voordeel van de Kia Niro PHEV is dan op jaarbasis 1200 - 1119 = € 81,00 !

Daar staat dan wel een meerprijs  van de PHEV tegenover van € 7000,-  

Er van uitgaande dat de Kia Niro PHEV na 5 jaar ongeveer € 2000,- meer zal opbrengen, rest een extra afschrijving van € 1000,- per jaar.

In mijn situatie is de PHEV € 1000,-  min  € 81,-  = € 919,-  per jaar duurder.

Het spreekt voor zich zelf dat dit voor iedere gebruiker anders zal zijn !  Er zitten enkele aannames  inde berekening die kunnen variëren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

de wegenbelasting is minder voor auto's  met een uitstoot minder dan 50gram.   bijv Zuid Holland maar 144 euro per kwartaal. dus de plug in is goedkoper in de wegenbelasting als de hybride want die is €200.00 per kwartaal 

En ik heb voor een plug in gekozen omdat ik mijn woonwerk verkeer voor 90% elektrisch kan afleggen. Ook heb ik de mazzel dat ik hem op het werk gratis kan laden en thuis kan heb ik  ook de mogelijkheid om  zelf te laden .

Dit houdt in dat ik per werkdag maar ong  € 2.00 aan brandstof/energie kwijt ben. Op dit moment ben ik met mijn huidige auto hier ong € 7.50 aan kwijt.

Ik rij ongeveer 25000 km per jaar waarvan 18000 km woonwerk verkeer welke grotendeels op de accu afgelegd kan worden.  

In mijn situatie is het omslagpunt bij ong 17500 km in het voordeel van de plug in .  En dan heb ik de meerprijs totaal in die 5 jaar afgeschreven a  € 1200.00 per jaar.

Maar zoals Jacobus ook aangeeft voor iedereen is het anders. Als ik afhankelijk was van laadpalen dan betaal je ong €0.35 per kilowatuur + gemiddeld €0.60 starttarief.

Dan kom je voor woonwerkverkeer uit op 18kWu x €0.35 =  € 6.30 +  2 x starttarief €1.20 = €7.50 aan energiekosten.  Dus je ziet omstandigheden maken het of wel of niet interessant. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

En je hoeft natuurlijk ook niet alles te becijferen.. Ik zou willen dat de auto meer electrisch kon rijden, want dat rijdt toch nog net wat lekkerder dan met de brandstofmotor aan. :-)

Ik reed vanmorgen achter een outlander PHEV.. bij hem kwam rook uit de uitlaat, mijn EV lampje brandde.. Moest toch gniffelen.

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het lijkt erop dat er (nog) niemand is die al in een PHEV rijd. Ik heb afgelopen woensdag, na op maandag in een "gewone" hybride te hebben proefgereden ook één besteld. Zelfde kleur en model als Joophensen. De beweegredenen voor mij zijn wel wat anders, namelijk:

Ik ben 2.03 meter lang dus beenruimte en hoogte is belangrijk
Ik heb hem voor mijn werk niet nodig, daarom is een plug-in bijna een must, gezien het al vaker is voorgekomen bij een benzineauto dat de accu leeg raakt
Een vol elektrische is niet perfect voor als ik ermee op vakantie wil, bovendien is dat segment nog volop in ontwikkeling.
De andere plug-in auto's waren of: lelijk (Toyota Prius), waarschijnlijk te laag (Hyundai Ioniq), te hoog elektriciteitsverbruik (Mitsubishi Outlander)

Dus was een Kia Niro een uitkomst en beviel de proefrit prima.
We zullen zien hoe lang het duurt. Bij de dealer hielden ze het op 4 maanden tot maximaal 5. Nou ja, van de zomer dus.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gefeliciteerd met je aankoop! Daar zul je zeker veel plezier van gaan hebben. Dat rustige elektrisch rijden geeft een zeer goed gevoel. Als die PHEV er iets eerder was geweest was het voor mij een moeilijke keuze geweest, maar had ik het waarschijnlijk ook gedaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nog 6 weken wachten, dan kan ik hem ophalen. Grappig als ik (een van) de eerste Niro PHEV-rijders ben. Voor de rekeaars is de phev wellicht niet winstgevend. Wij doen het voor de stilte van elektrisch rijden. Wekken de benodigde energie grotendeels zelf op met zonnepanelen. Ons belangrijkste rendement is het hebben van een gevoel om bij te dragen aan het milieu in een mooie auto

• Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

beste PCJW

ik denk inderdaad dat je dan de eerste bent met een phev ik hoop je snel te volgen. Inderdaad een phev is niet gelijk winstgevend en daar heb ik hem ook niet voor genomen. Maar als ik de mogelijkheid om elektrisch ten volle benut op met name woonwerkverkeer ben ik ook niet duurder uit.  

Op het werk laden aan een paal van de baas en thuis met energie van de zonnepanelen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Goedenavond, mijn vader heeft eind vorig jaar ook een Niro PHEV in Duitsland gekocht nadat de dealer verteld had dat deze niet in Nederland geleverd zou worden. Staat nu in Nederland voor RDW en kenteken. Als alles meezit aankomende week rijden. Een Spirit (Executive) in Metal Stream met technik pakket, schuifdak en leder pakket. Goed nieuws dat ze de PHEV nu ook ijn Nederland verkopen. Benieuwd hoe de auto hem gaat bevallen. Groet Michel

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mooi, nog in ieder geval een. Bij mij kon het niet eerder omdat mijn auto 6 maanden oud moest zijn. Volgend de dealer zijn de eersten pas geregistreerd in augustus. Dus je vader had een van de eersten in Duitsland of een nieuwe. Goede kleur en uitvoering. Veel plezier. Ik volg over 3 weken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nu nog een Nederlandstalig instructieboek zien te organiseren. Schijnt een fors exemplaar te zijn, las ik bij een ander forumonderwerp. Bestaat er van de PHEV al een digitaal exemplaar online in het Nederlands? Weet iemand of er een fysiek exemplaar te koop is?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen