Ga naar inhoud
NoKiaNiro

Twijfels, wel of geen Niro kopen....

Aanbevolen berichten

Beste allen,

Zoals in de onderwerpregel al staat. We twijfelen, twijfelen en....

Inmiddels driemaal in een Niro (Executiveline) gereden, absoluut een heerlijke auto. Tevens hebben we in een 2,5 jaar oude Volvo V70 proefgereden. Een beest van een sleper en het comfortniveau ligt (begrijpelijk) wat hoger als van een Niro. Qua huidige aanschafprijs zijn ze ongeveer gelijk.

De Niro is wel wat voordeliger om te rijden en geeft een stuk meer zekerheid v.w.b. de garantie al heeft Volvo qua degelijkheid ook een goede naam. Al die zaken opgeteld doet de weegschaal (bijna) omslaan richting de Niro.

Echter, we hebben een caravan welke maximaal 1.300 kilogram mag wegen. Precies de grens van wat de Niro mag trekken. Ik heb op dit forum diverse reacties gelezen van eigenaren welke zonder problemen richting Kroatië o.i.d. gingen met een zware boottrailer er achter. Ook de 'test' gezien van de KCK welke de helling bij Luik met Niro en caravan beklommen.

Helaas in iedere test lijkt er wel een opmerking te moeten komen over de matige prestaties qua acceleratie, topsnelheid etc. Dit maakt mij huiverig om 36.000 euro uit te geven aan een auto welke op de grens van zijn kunnen zit v.w.b. het trekken van een caravan. We willen de auto wel minimaal 7 á 8 jaar kunnen rijden zonder teveel frustratie.

Zouden jullie mij een (zo veel mogelijk) ongekleurd advies kunnen geven?

Tweede puntje wat mij huiverig maakt is het grote aantal Niro's welke tweedehands worden aangeboden. Momenteel zo'n 220 stuks terwijl de auto iets van 1,5(?) jaar op de markt is.

Zijn dat normale aantallen of is er toch teleurstelling achteraf?

Mogelijk dat ik hier helemaal verkeerd zit met mijn vraag maar  zoals gezegd, het gaat best om een heleboel centjes en ik word hier niet zekerder van..

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Groet,  Eric

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 minuten geleden zei NoKiaNiro:

Gaspedaal.nl 221 stuks.

PS: je was me voor met het vinden van een leuke nickname .  :-)

Daarvan zijn er 119 uit 2018. Denk dan demo's en voorraad van de dealer. Dan is 2e hands nog maar 102. Das niet zo veel vind ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
15 minuten geleden zei NoKiaNiro:

Dat is het 190pk   1969cc blok vanaf 2015 met 6 versnelling Geartronic automaat.

Kan je niet zoveel over de Niro vertellen, wel weet ik dat ook een Volvo kapot kan gaan. Die kwaliteitsbeleving is een subjectief iets. Gaan dr veel lang en zonder problemen mee. Maar ken ook mensen die de Volvo uiteindelijk na veel kosten wegdoen. Hoeveel kilometer heeft de Volvo gereden? Vaak zware aanhanger/ caravan d'r achter gehad? Geartronic al eens gereviseerd? enz.

Dit is een lastige vraag ben ik bang. Je moet je gevoel volgen, als ik 'in' was voor een Volvo, zou ik niet eens een Niro overwegen. (en omgekeerd)

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Die Volvo heeft 79.000 kilometer gereden.

Nouja, zijn "in" voor beiden maar ieder heeft zo z'n eigen voors en tegens wat het voor ons lastig maakt. Hebben de Mazda CX-5 al geschrapt omdat die qua (on)kosten gelijkwaardig is aan de Volvo en de Volvo dan toch een stuk comfortabeler rijdt.

Het besef dat Volvo's stuk kunnen heb ik, ik kijk bijvoorbeeld ook bij problemcar.nl en het betrouwbaarheidsonderzoek van de Consumentenbond (bijlage) maar er zijn best veel oude Volvo's met 4 á 5 ton op de teller en veel rijders blijven het merk trouw.

Toch, een auto kopen voor 3 weken per jaar caravan en de rest van het jaar veel aan brandstof betalen voelt ook niet best. De Niro zou voor die resterende 49 weken en 17.000 kilometer prima aan onze wensen voldoen. Maar rij ik hem niet aan gort met die caravan er achter.... :x

Scan (Large).jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zelf heb ik geen ervaring met caravans, maar heb wel de afgelopen week veel in de bergen gereden. Hoewel dat prima ging, rook ik af en toe de koppeling. Vanuit mijn gevoel zou ik zeggen dat deze auto een caravan kan trekken, maar dat dit type auto met name bedoeld is voor zuinig rijden. Ga je veel of vaak met een caravan rijden, kies dan een auto die zich daar al voor bewezen heeft. 

Qua 2e hands markt heb ik dezelfde berekening vorig jaar in november gemaakt, toen was het aantal gemiddeld net zo groot als vergelijkbare auto's van andere merken. Ik krijg ook niet de indruk dat er rijders zijn die spijt hebben van hun aankoop. Hoogstens zal de PHEV nog wat overstappen creëren en wordt er het een en ander uit Duitsland geïmporteerd. 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Verkoop de caravan, en ga lekker 3 weken in een hotel/appartement zitten van wat je bespaard met de Niro :wink:

Zelf zou ik ook niet enthousiast worden van een auto met het maximale aan de haak en dan ook nog de bergen in.  Ik vermoed overigens wel dat de aanschaf wellicht gelijk is, maar over 5 jaar denk ik dat de volvo wat harder gekelderd is.

• Like 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 minuten geleden zei gjcvro:

Verkoop de caravan, en ga lekker 3 weken in een hotel/appartement zitten van wat je bespaard met de Niro :wink:

Bah:-)

Zelf zou ik ook niet enthousiast worden van een auto met het maximale aan de haak en dan ook nog de bergen in.  Ik vermoed overigens wel dat de aanschaf wellicht gelijk is, maar over 5 jaar denk ik dat de volvo wat harder gekelderd is.

Nu gaat het ons niet zozeer om het restbedrag want we willen die auto zo lang mogelijk gaan rijden maar ik dacht dat het andersom was. Afschrijving van auto's was voorheen altijd 40-25-10% voor de eerste 3 jaar. Dat heeft die V70 al achter de rug.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Eens, maar de Volvo is groot en die zijn vaak weer minder gewild op leeftijd.

Kun je niet een proefrit regelen met je caravan er achter? Geeft in ieder geval denk ik meer aan dan een normale proefrit.

btw: De PHEV heeft volgens mij een sterkere elektomotor, geen idee of dat nog uit zou maken voor het trekken van een caravan (bah :-) )

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei gjcvro:

Kun je niet een proefrit regelen met je caravan er achter? Geeft in ieder geval denk ik meer aan dan een normale proefrit.

Dat vraag ik mezelf ook af. Ben hier in de omgeving (Hoorn - Purmerend - Alkmaar) bij geen dealer een exemplaar met trekhaak tegengekomen.

Die moeten ze dan net hebben ingeruild maar dat zijn meestal de First Editions of companycars welke geen trekhaak hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 minuten geleden zei Nokia ;-):

Je vraag had beter kunnen zijn: Is de Niro wel of geen goede trekker voor een 1.300 kg wegende caravan?

Indirect vraag ik dat ook door te refereren aan de formumbewoners welke schreven over een caravan- of bootvakantie. :wink:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dus uiteindelijk rijd je 2 dagen per jaar met die caravan (de heenrit en de terugrit). Ga je daarvoor dan de overige 363 dagen een auto rijden die (vermoedelijk) 50% meer verbruikt?

Als Kia zegt dat hun auto 1300kg mag trekken lijken die 2 dagen me geen probleem.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei Kevo:

Dus uiteindelijk rijd je 2 dagen per jaar met die caravan (de heenrit en de terugrit). Ga je daarvoor dan de overige 363 dagen een auto rijden die (vermoedelijk) 50% meer verbruikt?

Als Kia zegt dat hun auto 1300kg mag trekken lijken die 2 dagen me geen probleem.

Nou het is iets anders, we rijden ca. 4.000 kilometer van de 20.000 km per jaar met caravan.

En Kia kan het wel zeggen maar ik zit niet op een discussie te wachten of iets wel of niet onder de 7 jaar garantie valt. Slijtage vaak niet. Het zou dus kunnen dat overmatige slijtage (bijvoorbeeld aan de automaat/koppeling) door het trekken van de caravan is uitgesloten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat een getwijfel allemaal. Ik rij de Niro en met heel veel plezier, maar zonder caravan. Tot recent wel altijd een caravan gehad en uit ervaring weet ik dat de trekkende auto er goed voor toegerust moet zijn met het liefst nog een stukje "overcapaciteit". De Niro is niet een specifieke trekker maar een heerlijk zuinig rijdende auto. Dus niet doen als jij 4000 km per jaar met de caravan rijdt. Of het dan de Volvo moet worden, geen idee

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden zei iBigfarmer:

Wat een getwijfel allemaal. Ik rij de Niro en met heel veel plezier, maar zonder caravan. Tot recent wel altijd een caravan gehad en uit ervaring weet ik dat de trekkende auto er goed voor toegerust moet zijn met het liefst nog een stukje "overcapaciteit". De Niro is niet een specifieke trekker maar een heerlijk zuinig rijdende auto. Dus niet doen als jij 4000 km per jaar met de caravan rijdt. Of het dan de Volvo moet worden, geen idee

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Zo is 't

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Naar mijn bescheiden mening zou ik al om 1 reden voor de Volvo kiezen; de turbo.

Als je met de caravan een heuvel(tje) op moet, zal de Niro met zijn 1.6 motor met net over de 100 pk. Als de electromotor bij kan springen 140PK.

De ervaringen over het verbruik van de Niro zijn ook heel wisselend. Een dealer vertelde mij dat hij vlak aan de snelweg woont, het bedrijf ook vlak aan de snelweg zit...hij dus ook maar net de 1 op 14 haalt. De accu's laden niet genoeg op om op EV over te gaan. Bij de Volvo heb je de beschikking over de turbo altijd! Bepaal je dus zelf in plaats van dat de auto dit voor je doet.

Zeker met een caravan lijkt het mij dus vrij logisch.

De inruilwaarde zal na een periode van 7 jaar elkaar niet veel ontlopen. De inruilwaardes van de Niro zijn nu nog wel hoog omdat er nog niet heel veel wordt ingeruild. De inruilers die bij de dealers staan zijn over het algemeen demo's of auto' s waar problemen mee waren (zie het verhaal van de 4 maanden oude Niro op Kassa.nl).

De Volvo's zijn tweedehands redelijk waardevast (zelfs met hoge kilometerstanden), en de periode die je hem zelf rijdt heb je toch een iets degelijker in elkaar gezette auto.

Just my 2 cents

Edit: wat een wezenlijk verschil in de auto's is, en weet niet tot hoever dat van toepassing is op jullie situatie: de kofferruimte van de Niro is best beperkt

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei Xinix:

Naar mijn bescheiden mening zou ik al om 1 reden voor de Volvo kiezen; de turbo.

Als je met de caravan een heuvel(tje) op moet, zal de Niro met zijn 1.6 motor met net over de 100 pk. Als de electromotor bij kan springen 140PK.

De ervaringen over het verbruik van de Niro zijn ook heel wisselend. Een dealer vertelde mij dat hij vlak aan de snelweg woont, het bedrijf ook vlak aan de snelweg zit...hij dus ook maar net de 1 op 14 haalt. De accu's laden niet genoeg op om op EV over te gaan. 

Ik heb inmiddels wat ervaring met de Niro. Ook op de snelweg wordt er voldoende opgeladen en KAN je zuinig rijden. Ik heb twee keer dezelfde rit gedaan. 1 keer 1:15 grootste stuk 140 km/u op de teller en behoorlijk stormachtig weer. 1 keer 1:18 grootste stuk 120 km/u op de teller en vrij rustig weer. Het is maar net hoe je de auto behandeld. Normaal hier in de randstad haal je, ook met snelwegritten, toch al snel de 1:20. Op de meeste wegen mag je hier niet harder dan 100 km.

Het gaat bij een caravan om trekkracht en daar is de Niro in het voordeel. Ook heeft de Niro genoeg eigen gewicht om die 1300 kg aan te kunnen. De hybridetechniek is voor een automaat heel erg gunstig. Slijtage van onderdelen is juist erg laag. Abnormale slijtage lijkt mij dan ook niet te verwachten. Ook niet als je 4000 km per jaar een caravan trekt.  Hier op de site is al het een en ander geschreven over rijden met de caravan. Wellicht kunnen de ervaringsdeskundigen je van je twijfel afhelpen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Waarom is de hybride techniek minder storingsgevoelig? Omdat het optrekken veel vloeiender gaat dan bij een turbo. Al direct vanaf 0 is veel trekkracht aanwezig van de elektromotor. Mijn eigen ervaring is dat zowel bij de Honda Civic hybride als bij de diverse Toyota’s de slijtage gevoelige onderdelen langer meegaan. Banden, remmen, koppeling het wordt allemaal minder belast. De remmen al helemaal. In normale omstandigheden worden die bijna niet gebruikt. 

De Niro beschikt ook over een oversized startmotor/ generator van 8 kw die tijdens het rijden met de benzinemotor in werking vrijwel continue het accupakket oplaad. Dus de accu wordt niet alleen bij remmen/ vaart verminderen opgeladen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je twijfelt over de Niro en het zou een Volvo moeten worden waarom dan geen V60? Die is meer vergelijkbaar qua formaat en deze heb je van een jaar oud voor een vergelijkbare prijs. Trekgewicht is 1600 kilo

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
36 minuten geleden zei HansG:

Als je twijfelt over de Niro en het zou een Volvo moeten worden waarom dan geen V60? Die is meer vergelijkbaar qua formaat en deze heb je van een jaar oud voor een vergelijkbare prijs. Trekgewicht is 1600 kilo

Op een V60 kan je een goede deal maken nu het nieuwe model eraan komt

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uur geleden zei Kevo:

Op een V60 kan je een goede deal maken nu het nieuwe model eraan komt

Dank voor de suggestie. Nemen we ook mee.  Zaterdag proefrit Niro en V70. Dealers zitten naast elkaar in Alkmaar. :-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb ook getwijfeld tussen v60 en niro, maar  ik kwam op een verschil van ruim 100 € per maand. Dat maakte de keuze wel makkelijker.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen