Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik krijg eind juni mijn Niro. Stel ik rijd op de autoroute in Frankrijk en ga helling af...  Laadt de accu bij gas los dan ook bij, of moet je perse remmen?

Posted (edited)

De Niro houdt met de cruise control de snelheid perfect constant bij bergaf rijden. Bij een handgeschakelde auto met CC lukt nauwelijks, hierbij wordt alleen het gas losgelaten.

Bij bergaf rijden zonder gasgeven wordt de accu ook al bijgeladen. E.e.a. is prima te zien op het hybride info scherm en op de "hybride wijzer".

Continu bijremmen is dus niet (meer) nodig.

Edited by HenkM
Posted

En als je toch zou remmen gaat hij eerst afremmen op de elektromotor = bijladen..

Pas als daar niet genoeg remkracht uit komt, dan worden de normale remmen gebruikt.

Posted (edited)

Ja, inderdaad.

En als je accu helemaal vol is, dan wordt de motor ingeschakeld om af te remmen op de motor.

Edited by gvdijk23
Posted

De Niro heeft ook nog een starter - generator die via een riem door de motor aangedreven wordt. Ook die zorgt voor het opladen van de accu.

• 1 year later...
Posted

De HV-accu? Nee, dan had je een Plug-in Hybrid moeten kopen.
De 12V-accu volgens mij alleen als die er echt is; ik meen dat de eerste typen echt fysiek een accu achterin de kofferbak hadden en latere een speciaal systeem ingebouwd in de HV-accu onder de bank.

Posted
1 uur terug, emveezee zei:

Wat je ook kan doen is de automaat in P of N - en het gas er op, dan laadt de accu ook bij ;-)

Een tijdje in de sportstand rijden heeft hetzelfde effect.

Posted
Op 31-8-2019 om 12:42, Murcielaygo zei:

De HV-accu? Nee, dan had je een Plug-in Hybrid moeten kopen.
De 12V-accu volgens mij alleen als die er echt is; ik meen dat de eerste typen echt fysiek een accu achterin de kofferbak hadden en latere een speciaal systeem ingebouwd in de HV-accu onder de bank.

Klopt wat je zegt, die zat rechts achterin achter een klepje, een vrij kleine accu was dat trouwens. En later is dat bij het grote accupakket betrokken onder je achterbank.