Guest niro Posted August 12, 2018 Posted August 12, 2018 Na aanschaf van onze 2e Niro, Ja tevreden over de eerste maar een mooi aanbod gehad vandaar binnen 2 jaar een nieuweKwam er al vrij snel bij het uitstappen een koelvloeistof reuk onder de motorkap vandaan. Vooral aan de bestuurders kant was het goed te ruiken. Vond het wel zorgwekkend en ben naar de garage geweest waar mijn reuk bevestigd werd en de auto de werkplaats ingereden werd voor een inspectie. Niks aangetroffen en nivo in reservoir was ook nog goed. Mogelijk dat bij het vullen wat gemorst was en dat dit de reuk veroorzaakte. Afgesproken dat ik het niveau in de gaten zou houden. De weken verstreken en een vakantie naar Oostenrijk stond op de planning (Juni) in Oostenrijk aangekomen niveau gecontroleerd en was OK. Vervolgen terug en ook geen niveau probleem. Met vlagen bleef de reuk wel waarneembaar. Nu afgelopen week parkeer ik de auto op de oprit, stap uit en de geur was dermate hoog dat ik meteen getriggerd werd om het niveau te controleren en warempel niveau stond op minimum met warme motor. Na afkoelen wel duidelijk onder niveau . Gebeld met de garage en kon de volgende dag om 08.00 al terecht. De eerste controle liet een drukverschil zien in de druktest maar konden nog niks vinden. Vervolgens is de auto een nacht over op druk gezet om verder te testen. Maar nu was er geen druk terugval te zien op de meter. Mogelijk was de terugval in de eerste meting nog door het dalen van de temperatuur in de vloeistof was de redenatie. Maar na uitvoerig zoeken naar een lek met ook een camera in het dashboard is negens een lek te vinden. Zelf denk ik dat er ergen een lek zit wat het koelvloeistof niveau (van verbrandingsmotor) laat zakken. Maar de garage vind niks. Wat wil nu een vriend die ook een Niro bezit en pas 600Km op de teller heeft staan op dezelfde plek ook maggi/koelvloesitof reuk waarneembaar is. Zijn er meer mensen die deze reuk waarnemen aan de kant waar het koelvloeistof tankje van het hybride systeem zit ? Quote
Hen E Posted August 13, 2018 Posted August 13, 2018 Hoorde laatst mijn zwager erover, die had ook een koelvloeistof lucht geroken. Quote
wimkia Posted August 16, 2018 Posted August 16, 2018 Gisteren had ik opeens het idee dat ik wat rook... Moel september 2016 Quote
BvE Posted August 16, 2018 Posted August 16, 2018 9 uren geleden, wimkia zei: Gisteren had ik opeens het idee dat ik wat rook... Moel september 2016 Had je een windje gelaten Quote
de Hunter Posted September 13, 2019 Posted September 13, 2019 Wij hebben precies hetzelfde met onze nieuwe Kia Picanto. Ook geen drukverschil op te merken. Systeem afgeperst via radiateur EN via expansievat. Hopeloos, want het is niet te harden. We parkeren altijd in de garage, moet nu echter de deur een half uur open laten staan. Quote
Hen E Posted September 15, 2019 Posted September 15, 2019 Zowel ik (niro bj2018) als mijn zwager (niro BJ2017) constateren ook regelmatig bij warme motor deze geur. Beide dit al aangegeven bij dezelfde Dealer die geen oorzaak kan vinden. Zal wel een typische Kia luchtje zijn. Quote
Bas bertens Posted July 23, 2020 Posted July 23, 2020 wij hebben nu een niro uit 2020, onze niro uit 2017 verloor zijn koelvloeistof in de motor wat uiteindelijk resulteerde in een zwart blakende motor en we niet verder konden Quote
Anticky Posted January 12, 2021 Posted January 12, 2021 Hoe typisch, Ik heb twee Niro's uit 2018 gereden en allebei (de eerste heel sterk) stonken ze, heb reeds ook een van deze Niro's in bezit en ruik nog steeds een beetje maggi lucht na een ritje. Hou het wel in de gaten en hoop hier meer over te horen als dit een bekend probleem is van de Niro 1 Quote
HenkM Posted January 12, 2021 Posted January 12, 2021 Hier staat de auto in de winter in de garage. Lekkages of rare geurtjes zouden me dan ook opvallen. Vooralsnog geen van bovenstaand waar genomen. Quote
Hen E Posted January 13, 2021 Posted January 13, 2021 Beide keren bij onderhoud is er koelvloeistof bijgevuld. Dus ergens moet het spul blijven ? Quote
Anticky Posted January 14, 2021 Posted January 14, 2021 (edited) 19 uur geleden, Hen E zei: Beide keren bij onderhoud is er koelvloeistof bijgevuld. Dus ergens moet het spul blijven ? Misschien eens bijhouden hoeveel koelvloeistof er bijgevuld wordt per gereden KM's, ik denk dat het te weinig is om te lekken en dus verdampt en dat is wat we ruiken. Dus die koelvloeistof komt waarschijnlijk door de de slangen (lang vanwege motor- en inverter koeling) en of langs de aansluitingen. Zat vd week naar een dierenkliniek programma te kijken en daar was een kat vergiftigd door Koelvloeistof en om het zeker te weten, konden ze dit zien met ultraviolet licht (UV kleurmiddel voegen ze tegenwoordig aan de koelvloeistof toe omdat het zo giftig is en dieren dit vaker oplikken van lekkende auto's in UK) misschien ook eens mee kijken onder de motorkap? Voor meer info over koelvloeistoffen zie Link https://www.blekochemie.nl/blog/koelvloeistoffen-welke-variant-moet-je-inkopen Citaat uit onderstaande link "net als alle andere koelvloeistoffen op basis van ethyleenglycol, zeer schadelijk bij inslikken. Om risico door inslikken te voorkomen bevat de MPM 86000CLP een toevoeging (braakmiddel) ter bescherming tegen inslikken." https://www.mpmoil.nl/blog/gebruik-speciale-koelvloeistof-voor-japanse-en-koreaanse-automerken Edited January 14, 2021 by Anticky Aanvulling Quote
Rooster Posted June 28, 2021 Posted June 28, 2021 Goedemiddag, Ik had een vraagje . Sinds mei 2021 heb ik een kia niro hybride bouwjaar april 2020 nu merk ik ook een koelvloeistof lucht bij de bestuuderskant direct bij de inverter bij het motorblok. Hij heeft twee dagen bij de dealer gestaan en hebben niks kunnen vinden geen leksporen en andere rare dingen en het niveau blijft tot nu toe nog goed staan en enigste wat ze als nog gedaan hebben is een nieuwe vuldop maar nu ruik je het nog lichte koelvloeistof lucht. Nu is mijn vraag is er al iemand die er wijzer op geworden is en die kan zeggen wat het probleem is? Met vriendelijke groet, Alex Quote
Anticky Posted June 30, 2021 Posted June 30, 2021 Hallo Alex, heb sinds kort ook een Niro HEV uit 2018 en deze ruikt ook af en toe, er is hier al veel over geschreven en als je geen vloeistof mist is er m.i.z. niets aan de hand. Miss ga ik bij blijvende irritatie we een andere minder stinkende koelvloeistof gebruiken. Hoop dat het je rijplezier niet vergalt. Quote
Rooster Posted July 9, 2021 Posted July 9, 2021 Dank je Anticky voor de informatie. Groetjes Alex 1 Quote
leep Posted August 4, 2021 Posted August 4, 2021 Ik heb zelf sinds juli een Kia Niro uit 2018 in bezit ook bij mij komt er een zoete lucht onder de auto vandaan hij gaat hier voor terug naar de dealer maar als ik het zo lees dan vrees ik dat ze het niet gaan vinden Maar goed mochten ze toch wat vinden dan horen jullie dit Quote
Gerd_NL Posted August 4, 2021 Posted August 4, 2021 Af en toe is bij sommige modellen de warmtewisselaar an de uitlaat niet dicht. 1 Quote
leep Posted August 4, 2021 Posted August 4, 2021 Bedankt ik zal het mee nemen de 13 augustus gaan ze er naar kijken bedankt alvast Quote
leep Posted September 15, 2021 Posted September 15, 2021 Op 4-8-2021 om 11:27, leep zei: Ik heb zelf sinds juli een Kia Niro uit 2018 in bezit ook bij mij komt er een zoete lucht onder de auto vandaan hij gaat hier voor terug naar de dealer maar als ik het zo lees dan vrees ik dat ze het niet gaan vinden Maar goed mochten ze toch wat vinden dan horen jullie dit Goede dag even een update Ik ben inmiddels bij de garage waar ik hem gekocht heb geweest en daar hebben ze er naar gezocht en niets gevonden deze garage adviseerde mij om contact op te nemen met een Kia dealer omdat zij dat niet waren stuurde ze mij door. Bij de Kia dealer kwamen ze er achter dat op dit model (bouwjaar) geen warmtewisselaar aanwezig was dus dat was het helaas niet . Ze hebben hem helemaal onderzoch maar konden niets vinden wel hebben ze de geur waargenomen en ook verliest hij koelvloeistof dus der moet wat aan de hand zijn het vreemde is wel als ze er druk op het systeem zetten dan blijft die op druk staan dus tot nu blijft het vreemd dat hij wel koelvloeistof verliest. Besloten is dat ik hem na mijn vakantie terug breng dan ben ik hem twee dagen kwijt dan gaan ze hem verder onderzoeken ze vermoeden dat het probleem op een moeilijke plek zit waar ze zo niet bij kunnen . Kortom wordt vervolgd Quote
Petero Posted January 11, 2022 Posted January 11, 2022 Heb Kia Niro november 2019. Ruikt vanaf nieuw ook naar koelvloeistof, zeer sterk als je de motorkap openmaakt. Bij koid weer niets geroken . 3x bij de dealer geweest, niets gevonden. Tussen 2 beurten zakt het nivo van max naar min. Dit is ca 0,2 l . Dit komt overeen met 1 druppel per 100 km. Als het zo vaak voorkomt lijkt het dat ze het wel weten maar dat het een dure reparatie is. Zeker doordat de dealer zegt dat dit " normaal " is. Quote
leep Posted January 17, 2022 Posted January 17, 2022 Op 11-1-2022 om 22:09, zei Petero: Nog even een update in november hebben ze de radiator doppen vervangen in de hoop dat het weg is , maar helaas ik heb nu een afspraak staan op 22 januari maar heb inmiddels weinig hoop dat ze het gaan vinden of wat de vorige schrijver zegt dat het te duur is ik hou jullie op de hoogte 1 Quote
Marino Posted July 24, 2024 Posted July 24, 2024 Ik ben achter gekomen dat op mijn Niro 2024 water lekt uit de uitlaat, maar niet door de uitgaan wat normal kan zijn maar op de linke kant door een klein gaatje. Heeft iemand last van en zelfde probleem? Quote
Recommended Posts