Ga naar inhoud
Derrek

Private lease

Aanbevolen berichten

Vandaag een onzinmailtje ontvangen van Kia “het geheim van private lease” dat private lease goedkoper is dan zelf kopen. Met andere woorden, de financieringsmaatschappijen willen er helemaal niet op verdienen maar leggen er zelfs geld op toe! Omdat ze jou zo’n goede vent vinden misschien?

Geloof er niets van en laat je geen zand in de ogen strooien.

De “voorbeeldberekening” die Kia daarbij voor een picanto erbij doet houdt bijvoorbeeld geen rekening met kortingen die je ALTIJD krijgt bij aanschaf van een nieuwe auto zonder inruil (minstens 7%). En heb je een auto in te ruilen dan krijg je een extra hoge inruilprijs waar ook deze korting verwerkt is.

Er wordt ook € 15,- per maand (= € 180,- per jaar of € 540,- voor 3 jaar!) pechhulp opgevoerd. Maar je het toch de Kia Internationale Wegenhulp (KIW) die zowiezo de eerste 3 jaar gratis is?  

De verzekering kan doorgaan ook goedkoper als je even rondzoekt en zeker bij een opgebouwde no-claim.

Bij de private lease staan geen bedragen per onderdeel waaruit de leaseprijs is opgebouwd zodat je eigenlijk niets goed kunt vergelijken. Dus ook geen winstmarges en financieringskosten die er ook echt wel in zitten.

Nee, het “geheim” is bij dit mailtje niet ontrafelt.

Het woord “lease” heeft in de afgelopen jaren een soort van positieve klank gekregen vanwege de leaseauto’s van je werk. (“Heb jij een leaseauto? Zo, zo..”) Maar bij een leaseauto van de zaak worden de maandelijkse leaseprijs betaald door de werkgever. Prive is het in werkelijkheid gewoon huur en niets anders waarbij je er ook nog eens voor een langere tijd aan vast zit.

Private lease is een actie van fabrikanten om auto’s te verkopen. Daar is op zich niets mis mee hoor, maar laat je door de slimme marketingtrucs en psychologische verkooptactieken geen zand in de ogen strooien (wel eens naar Mindfuck gekeken?).

Je kunt je voorstellen dat Private lease heel soms de enige uitweg is als je de investering zelf niet kunt ophoesten of niet zelf kunt lenen en toch een nieuwe auto wilt rijden, maar dan is sparen misschien toch ook een betere optie?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ken dit specifieke voorstel niet maar het is wel degelijk zo dat private lease soms gewoon niet duurder is dan een eigen auto aanschaffen. Dat heeft me schaalvoordeel te maken maar vooral ook met de lage rentestand. Rente van geld wat je bij de bank wil stallen is voor bedrijven negatief.  Ik heb mijn kinderen dan ook geadviseerd om een auto te leasen in plaats van een oud tweede hands te kopen. Zeker als je de auto voor je werk nodig hebt.  Bij tweede hands is het risico van pech groter vaak verbruiken de auto’s meer en onder de streep is het nauwelijks goedkoper. 

Er zijn al lease auto’s voor minder dan 200 euro per maand. Ga maar proberen om dat goedkoper voor elkaar te krijgen. Zeker als je geen of weinig no claim korting hebt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Let vooral ook heel goed op de voorgestelde jaarkilometrages!

Heel leuk hoor, een auto voor nog geen €200 per maand + brandstof, maar vaak is dat op basis van maximaal 10.000km/jaar.
Ik rij zelf ongeveer 35.000km/jaar, wil ik daarvoor leasen dan betaal ik al gauw meer dan €400 per maand!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Derrek zei:

Vandaag een onzinmailtje ontvangen van Kia “het geheim van private lease” dat private lease goedkoper is dan zelf kopen.

Kan inderdaad natuurlijk niet. Een kennis werd zelfs voorgerekend dat (deels) financieren van een picanto uiteindelijk goedkoper was i.v.m. de restwaarde en er een auto in bezit bleef. Na de lease periode moet de auto immers terug of gekocht worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, HansG zei:

Ik ken dit specifieke voorstel niet maar het is wel degelijk zo dat private lease soms gewoon niet duurder is dan een eigen auto aanschaffen. Dat heeft me schaalvoordeel te maken maar vooral ook met de lage rentestand. Rente van geld wat je bij de bank wil stallen is voor bedrijven negatief.  Ik heb mijn kinderen dan ook geadviseerd om een auto te leasen in plaats van een oud tweede hands te kopen. Zeker als je de auto voor je werk nodig hebt.  Bij tweede hands is het risico van pech groter vaak verbruiken de auto’s meer en onder de streep is het nauwelijks goedkoper. 

Er zijn al lease auto’s voor minder dan 200 euro per maand. Ga maar proberen om dat goedkoper voor elkaar te krijgen. Zeker als je geen of weinig no claim korting hebt.

Ik begrijp dat je het hier over bedrijfsmatige (zakelijke) lease hebt. Dat is iets anders dan private lease.

Dat schaalvoordeel is een praatje waar verkopers mee schermen hoor. Het is niet veel meer dan korting bij aankoop die leasemaatschappijen bedingen bij importeurs. Ik ben wagenparkbeheerder geweest bij een (heel) groot bedrijf en leaseauto's beheerd met open calculatie. Daar hebben de importeurs kortingen zie ze (gedeeltelijk) doorgeven aan de klant. Maar dat bedoel ik ook met aan te geven dat je zelf als particulier ook (hoge) kortingen kunt bedingen en/of van (kortings- en inruil)aanbiedingen gebruik kunt maken. Daar wordt bij dit verhaaltje over "schaalvoordeel" in het vergelijk echter geen rekening mee gehouden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben zelf van plan om een Kia picanto GT te leasen. Kost met 20000 km 300 euro pm. Nu rij ik een Vectra station wat mij in totaal 380 euro kost inclusief benzine, en exclusief reparatie kosten. Ik gooi er 50 euro extra tegenaan ( voor de benz ) en rij voortaan nieuw, zonder zorgen met all risk etc etc. De picanto is een stuk kleiner dan Vectra eens maar kinderen gaan niet meer mee op de jongste na, en tevens veel meer luxe als ik nu heb. Dus voor mij persoonlijk vindt ik het prima.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, Dave1972 zei:

Ik ben zelf van plan om een Kia picanto GT te leasen. Kost met 20000 km 300 euro pm.

Geen probleem, maar ik heb mijn rekenvel er even bij genomen en een klein rekensommetje leert dat zelf kopen ongeveer 10% voordeliger uitkomt.

Kostprijs Kia PicantoGT Line              3 jaar                                                                                                                                                                     

Catalogusprijs                                    € 17.245,00                                                   

Afleverpakket                                    € 45,00                                                          

Totaal bruto incl.                               € 17.290,00                                                   

Korting                                   7,0%    -€ 1.210,30                                                    

Aankoopkosten (investering)            € 16.079,70                                                   

Gebruiksduur                        3          jaar                                        

Restwaarde                           € 11.985,28      69,50% (bron automobielmanagement)    

Kilometer per jaar                20.000             km.                                        

Verbruik                                 15,8     km/liter          (Bron TravelCard)                             

Kosten brandstof                   € 1,65  per liter                                             

Annuiteit                                4,0%                                                  

Investering                                         € 16.079,70                                                               

Restwaarde na 3 jaar                        € 11.985,28                                                               

Waardevermindering                         € 4.094,43                                                                 

Annuiteit per maand                         € 160,83                                                        

Kosten annuiteit per jaar                   € 1.930,02                                                                                                                                                                        

Annuiteit totaal  (3 jaar)                     € 5.790,05                                         

Onderhoud                                                                                                              

15000  km.                                          € 176,5                                                          

30000  km.                                          € 260,5                                                                      

Interieurfilter             € 23,5                                                            

Remvloeistof              € 33,5                                                                                                

€ 317,50                                                                   

45000  km.                                                  € 176,5                                                                      

Luchtfilter                € 35,00                                                                      

€ 211,50                                                        

60000  km.                                                  € 260,5                                                                      

interieurfilter             € 23,5                                                            

Remvloeistof              € 33,5                                                 

€ 317,50                                                        

0          Remblokken voor        € 119,50          € 0,00                                                

0          Remblokken achter    € 106,00          € 0,00                                                

1          Wisserbladen voor       € 40,00         € 40,00                                                                                   Wissserbladen achter € 12,50            € 0,00                                                

Accu                            € 149,50          € 0,00                                                

Set banden                 € 240,00          € 0,00                        

Totaal onderhoud 3 jaar:                                                    € 1.063,00                                         

Verzekering    CentraalBeheer         jaar 1   € 693,04                                  zonder no-claim

jaar 2   € 635,29                                  met 1 jaar no-claim

jaar 3   € 577,56                                  met 2 jaar no-claim  

Verzekering  3 jaar                                                               € 1.905,89                                         

Wegenbelasting                     € 220,00          per jaar           € 660,00                                            

Totaal autokosten excl. brandstof                                      € 9.418,94       € 261,64 per maand

Brandstofkosten                                                                   € 6.266,70       € 174,08                     

Totale kosten per maand:                                                                           € 435,71                     

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een annuiteit lening is toch alleen voor een huis en niet voor een auto ? Want als ik nl een doorlopend krediet zou nemen van 15000 ( als voorbeeld ) kost dat alleen al 300 euro pm

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Derrek: Ik bedoelde gewoon private lease. Ik heb 1 probleem met jou berekening: de waardevermindering. Als ik het bereken kom ik op een veel hogere waardevermindering uit. Volgens mij is dit de verkoopwaarde en ligt de inkoopwaarde op ongeveer 9500 euro. Dat betekend dat zelf aanschaffen niet goedkoper is dan lease. Je hoeft overigens het onderhoud van 60.000 euro niet mee te tellen. Die laatste beurt doet de lease maatschappij ook niet. Door het schaalvoordeel hoeft de leasemaatschappij de auto’s niet all-risk te verzekeren en krijgt de leasemaatschappij zeker zo’n 15% korting met vaak ook nog een bijloop van de importeur. Prijsverschillen kunnen enorm zijn. Ik zie bij Toyota verschillen van 4000 euro tussen verschillende landen over de netto prijs. Dat geeft ruimte voor onderhandeling. Vergeet ook niet dat deze lease uitvoeringen an masse geproduceerd worden door de fabrikant. Ook zijn marge op een dergelijke auto is hoger.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb private lease ook altijd duurder gevonden, zonder enig reken voorbeeld of logische verklaring. Van een nieuwe auto, met garantie, hoef/kan je alleen regulier onderhoud verwachten en onder de streep zijn er allerlei 'bonussen' zoals hogere inruil bij aanschaf van een andere auto etc.

Probleem is dat private lease hebberig maakt. Heb het gezien bij de buren die spontaan $ tekens in de ogen kregen bij het zien van zo'n reclame. Voor €200 zouden ze zich bijna in alle bochten buigen om een nieuwe auto te rijden. Nog los van dat ze uit een behoorlijk grotere auto komen, geen reserves meer konden opbouwen, meer km gaan rijden dan standaard contract en al een lening hebben...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
23 minuten geleden, Rox zei:

Ik heb private lease ook altijd duurder gevonden, zonder enig reken voorbeeld of logische verklaring. Van een nieuwe auto, met garantie, hoef/kan je alleen regulier onderhoud verwachten en onder de streep zijn er allerlei 'bonussen' zoals hogere inruil bij aanschaf van een andere auto etc.

Probleem is dat private lease hebberig maakt. Heb het gezien bij de buren die spontaan $ tekens in de ogen kregen bij het zien van zo'n reclame. Voor €200 zouden ze zich bijna in alle bochten buigen om een nieuwe auto te rijden. Nog los van dat ze uit een behoorlijk grotere auto komen, geen reserves meer konden opbouwen, meer km gaan rijden dan standaard contract en al een lening hebben...

Nou.... ik krijg geen dollar tekens van leasen want t kost altijd geld. Maar ik heb geen 17000 euro op mn bank staan, en als ik dat middels een doorlopendkrediet zou moeten doen ben ik meer geld kwijt dan dat ik het via private lease zou doen. Tenminste dat is dan mijn mening. Vrijdag ga ik langs de dealer en kijken hoe en wat, en wat eventueel de addertjes zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 2-9-2018 om 10:20, Dave1972 zei:

en wat eventueel de addertjes zijn. 

Financiering lijkt altijd voordeliger maar is het (natuurlijk) nooit. De banken willen echt ook wel wat (veel) verdienen. En ook de verkoper (provisie). Zowel bij private-lease en ook bij financiering bij de dealer worden, om de klant over de streep te trekken, de maandlasten ogenschijnlijk laag gehouden. Bijvoorbeeld door aan het einde van de lease de wagen in te moeten leveren. En bij financiering een restbedrag te moeten betalen of de wagen inleveren met verrekening (mogelijk dus zelfs met bijbetaling als de wagen door de dealer lager getaxeerd wordt dan het restbedrag. De dealer zal dan immers de inkoopwaarde (zonder inruilbonus) taxeren, niet de verkoopwaarde van de auto. Hij moet de wagen immers zien te verkopen en daar ook nog op verdienen. En elk krasje betekent minder waarde.  Zo zeker is deze wijze van financieren helemaal niet. 

En bedenk, je bouwt niets op en moet aan het einde van de periode weer helemaal met niets opnieuw beginnen. 

Ik begrijp de opmerking van Rox over hebberigheid. Als je geen auto normaal kunt betalen en je wilt toch wat voorstellen in het leven dan moet je wel. Maar dan blijf je je hele leven het ene gat met het andere dichten. Daarom, Private Lease: liefst niet doen. 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maar stel dat ik de auto zelf wil overnemen na 4 jaar dan moet dat kunnen toch ? Anyway iig bedankt voor deze info en ga dit ook zeker meenemen vrijdag :dup:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voordat je een privatelease contract aangaat, moet je met de volgende zaken rekening houden:

·     Kan je gedurende looptijd de maandelijkse bedrag makkelijk betalen?

·     Zorg dat je naast de maandelijkse verplichtingen (vasten lasten) altijd nog ruimte hebt om een buffer op te bouwen. (sparen)?

·     Heb je gedurende looptijd een vaste inkomen (vaste baan)?

·     Zorg voor voldoende buffer, zodat je bij calamiteiten (scheiding, overlijden, etc.) het contract kan afkopen.

·     Als je dit soort maatregelingen niet kan waarmaken, Niet doen! 

Want met dit soort betalingsverplichting is geen weg terug!

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Aan al die verplichtingen voldoe ik wel, bij overlijden wordt t contract kosteloos ontbonden, mits ondertekend door die persoon en niet met de partner. Want dan is je partner wel de “sjaak” om t zo maar te zeggen. Anyway jullie horen wel vrijdag hoe t was 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij financiering kun je de auto houden en de slottermijn betalen. Als je daarvoor dan het geld hebt (of wederom kunt financieren)....

Kortom, als je een verplichting aan gaat kun je het beste de totale verplichting onder ogen zien voordat je het besluit neemt. Niet alleen het maandbedrag. Neem het maandbedrag maal het aantel maanden plus een eventuele eerste termijn plus de slottermijn. Dat is het geld dat je daadwerkelijk moet ophoesten. Dan heb je de werkelijke waarde van de verplichtingen die je nog moet betalen!

Niet dat je nooit een auto zou moeten financieren. Als je bijv. een goede auto nodig hebt voor je werk om er je inkomen mee te verdienen zou het mogelijk een goed besluit zijn. Maar dan spreek je al snel over zakelijke lease en dat is echt iets anders dan prive-leasen wat in feite weinig anders is dan lange termijn huurverplichting.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Goedkoper of duurder, het is net hoe je wilt rekenen. Maar EERLIJK zijn over kosten als: afschrijving, onderhoud en hoeveel km's ga je rijden is daarbij het moeilijkst.

Als je 35k rijdt schrijf je ook veel af met extra onderhoud.... De ANWB heeft een mooie kostencalculator, die vind ik aan de hoge kant maar is wel eerlijk :-|
EERLIJK zijn over hoeveel je kunt betalen en het GROTE risico van een langdurig contract is nog moeilijker. Bij andere merken heb je de mogelijkheid om voor 10 euro extra per maand na een jaar al van je contract af te kunnen, jammer dat Kia dat niet heeft. (de details ken ik niet maar als je geen geldt hebt en de auto nodig hebt voor je werk....)

Maar na het voor mezelf tig keer te hebben doorgerekend (2e hands vs P-lease) geloof ik wel dat het niet goedkoper is en ja misschien wel 10% duurder, maar je weet wel wat je betaald, houdt geld op de bank en je kunt ook een auto nemen die 10% goedkoper is:detective:.  Je hebt wel een LANGDURIG (wurg?)contract.

Ik heb gekozen voor private lease. Maar die keuze zal voor iedereen anders zijn en 0-10% op een dure of goedkope auto maakt ook uit :punk:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 4 september 2018 om 17:06, Derrek zei:

Financiering lijkt altijd voordeliger maar is het (natuurlijk) nooit. De banken willen echt ook wel wat (veel) verdienen. En ook de verkoper (provisie). Zowel bij private-lease en ook bij financiering bij de dealer worden, om de klant over de streep te trekken, de maandlasten ogenschijnlijk laag gehouden. Bijvoorbeeld door aan het einde van de lease de wagen in te moeten leveren. En bij financiering een restbedrag te moeten betalen of de wagen inleveren met verrekening (mogelijk dus zelfs met bijbetaling als de wagen door de dealer lager getaxeerd wordt dan het restbedrag. De dealer zal dan immers de inkoopwaarde (zonder inruilbonus) taxeren, niet de verkoopwaarde van de auto. Hij moet de wagen immers zien te verkopen en daar ook nog op verdienen. En elk krasje betekent minder waarde.  Zo zeker is deze wijze van financieren helemaal niet. 

En bedenk, je bouwt niets op en moet aan het einde van de periode weer helemaal met niets opnieuw beginnen. 

Ik begrijp de opmerking van Rox over hebberigheid. Als je geen auto normaal kunt betalen en je wilt toch wat voorstellen in het leven dan moet je wel. Maar dan blijf je je hele leven het ene gat met het andere dichten. Daarom, Private Lease: liefst niet doen. 

Beste Derk: Jammer dat je niet meer op mijn bijdrage reageert. Ik stelde namelijk dat de restwaarde berekening een te hoge waarde kent. Ik ga er namelijk niet van uit dat deze, vrij dure, Picanto een hoger restwaarde percentage heeft dan een doorsnee Picanto dynamicline van 2015. Daarbij kom ik namelijk uit op ongeveer 59%(uitgaande van de 7% korting)

Volgens mij is de door jou genoemde restwaarde de verkoopwaarde van de auto en NIET de inruilprijs die je bij de dealer krijgt voor een A-segmenter met 60.000 km op de teller. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Beste Derk: het zal duidelijk zijn dat ik het met jou stelling oneens ben. Zeker als je het geld niet op de plank hebt kan de lease een goede beslissing zijn, zeker bij een A-segmenter waarvan de lasten niet heel hoog zijn. Waarom zou je de totale verplichting onder ogen moeten zijn? Als je het maandbedrag kan betalen lijkt mij dat wat onzinnig. Dat doe je ook niet als je een appartement huurt waarvan de huurtermijn minimaal een jaar is, of je telefoonabonnement van 2 jaar. Vaak zie je bij lease maatschappijen dat de afkoop van het contract 1 jaar is. Dat lijkt mij te overzien. 

Als je uitgaat van een winstmarge van 6% dan verdient de leasemaatschanppij 16 euro per maand aan dit contract. 

De leasemaatschappij heeft de volgeden voordelen:

1.lening is veel voordeliger: de auto blijft eigendom van de leasemaatschappij en kan dus dienen als onderpand van de lening waardoor het risico voor de bank kleiner wordt.

2. Marge op een nieuwe auto is gemiddeld 15% ex BPM. Zeker als de lease via de importeur loopt zal de marge veel hoger zijn. Tevens zal de leasemaatschappij de garantie afkopen(bij grote wagenparken is garantie geen voordeel)

3. Bij een groot wagenpark sluit je de verzekering alleen WA af. Risico van total los of diefstal is beperkt.

Naar mijn mening kan lease dus net zo goedkoop zijn als zelf een auto aanschaffen. En de risico’s met lease zijn vrij beperkt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

HansG, denk dat Derk nog een aan het rekenen is, maar dit voorbeeld betreft inruilwaarde geeft precies aan dat het dus niet duurder is. en voor 200-300 kun je ook 2e hands niet goedkoper rijden of het risico lopen.  Maar hoe korter je contract hoe duurder de P-lease wordt. en voor de zakelijke leasers, let op als je van baan wisselt er zijn inmiddels ook contracten waarbij je als werknemer verantwoordelijk bent voor de afkoop van zo'n zakelijke lease.....   

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uren geleden, HansG zei:

Beste Derk: Jammer dat je niet meer op mijn bijdrage reageert.

Beste Hans, ik heb naar aanleiding van je opmerking over niet reageren de discussie nog even doorgenomen maar ik had je opmerking over de restwaarde helaas over het hoofd gezien waarvoor excuses. Maar ik wil er alsnog wel op reageren.

De restwaarde is inderdaad het grootste onzekere punt van de berekening, maar ik had me gebaseerd op de publicatie van Automobielmanagement. Daarbij is uitgegaan wat de wagen die je nu koopt over 3 jaar naar verwachting op gaat brengen. Dat is overigens niet hetzelfde als wat een Picanto van 3 jaar oud (bijv. volgens de ANWB-koerslijst) nu op zal brengen.

De Picanto GTline kost nieuwprijs momenteel 17.245,- maar diezelfde GTline zal in augustus 2021 een hogere nieuwprijs hebben. Ga uit van een jaarlijkse prijsontwikkeling van 3% (gezien de historische prijsontwikkeling van Kia’s is dat een voorzichtige schatting).

Je stelt dat een bedrag van 9.500,- meer realistisch is. Dat is inderdaad ook volgens de ANWB ongeveer de waarde van een Picanto Sportsline 5-deurs 5 zitter (de voorganger van de huidige GTline) uit augustus 2014. Die wagen had toen echter een nieuwprijs van 14.895,- Dat betekent dat de waarde nog zo’n 64% van deze historische nieuwprijs is.

Als we uitgaan van een jaarlijkse prijsverhoging van 3%, dan zal catalogusprijs van de GTline van 2018 in 2021 een bedrag van € 18.844,- gaan worden. Neem daar je 64% van en je komt op een waarde in 2021 van € 12.060,- Dat is zelfs iets meer dan de €11.985,- van mijn berekening.

En inderdaad, die kosten voor de 60.000 km-beurt kunnen er af. Dan komen de maandelijkse kosten voor de Picanto GT op 253,-.

Afhankelijk van je situatie kan dat nog lager worden, bijvoorbeeld als je reeds een no-claim hebt opgebouwd. Ik ben in mijn berekening uitgegaan van 0 schadevrije jaren bij aanvang. De annuïteit kan ook lager worden als je zelf geld op je spaarrekening hebt staan. Daar krijg je nu 0,02% rente voor.

Leasemaatschappijen krijgen inderdaad hoge kortingen, maar als particulier heb je ook vaak aanbiedingen. Ik kocht mijn Niro met een introductiekorting en een brandstofpas. Daarbovenop gaf de dealer ook nog dealerkorting. In totaal kwam ik net niet op 10% korting totaal. Ik ben in mijn berekening uitgegaan van 7%.

Dat de leasemaatschappijen hogere kortingen krijgen en allerlei andere voordelen hebben zoals een slimme manier van verzekeren en nog hogere inkoopmarges zal zeker zijn en ik kan ook niet de exacte opbouw van de elementen van de leaseprijs weten of narekenen. Dat is een interne zaak van de leasemaatschappij. Maar het gaat immers uiteindelijk om de maandelijkse leaseprijs die eruit komt en die is wel bekend. Die valt dan, zeker met alle genoemde voordeeltjes die de leasemaatschappijen hebben, toch nog wel erg hoog uit.

Ik kan alleen de maandelijkse leaseprijs vergelijken met een zo goed mogelijke berekening van maandelijkse kosten bij eigen koop.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uren geleden, WGD zei:

denk dat Derk nog een aan het rekenen is

11 uren geleden, HansG zei:

Waarom zou je de totale verplichting onder ogen moeten zijn? Als je het maandbedrag kan betalen lijkt mij dat wat onzinnig. Dat doe je ook niet als je een appartement huurt waarvan de huurtermijn minimaal een jaar is, of je telefoonabonnement van 2 jaar. Vaak zie je bij lease maatschappijen dat de afkoop van het contract 1 jaar is. Dat lijkt mij te overzien. 

Als je uitgaat van een winstmarge van 6% dan verdient de leasemaatschanppij 16 euro per maand aan dit contract. 

1.lening is veel voordeliger: de auto blijft eigendom van de leasemaatschappij en kan dus dienen als onderpand van de lening waardoor het risico voor de bank kleiner wordt.

2. Marge op een nieuwe auto is gemiddeld 15% ex BPM. Zeker als de lease via de importeur loopt zal de marge veel hoger zijn. Tevens zal de leasemaatschappij de garantie afkopen(bij grote wagenparken is garantie geen voordeel)

3. Bij een groot wagenpark sluit je de verzekering alleen WA af. Risico van total los of diefstal is beperkt.

Naar mijn mening kan lease dus net zo goedkoop zijn als zelf een auto aanschaffen. En de risico’s met lease zijn vrij beperkt.

Ik ben inderdaad van de lange termijn denken. Daarom kijk ik bijvoorbeeld ook bij het vergelijken van een telefoon abonnement wat de totale waarde is van de wirwar van verschillende aanbiedingen. Die kan ik dan goed vergelijken en de voordeligste uitkiezen.

Verder loop je bij een lange termijn overeenkomst wel degelijk ook risico's. Bijvoorbeeld werkeloosheid, ziekte, echtscheiding met een terugslag van besteedbaar inkomsten tot gevolg, waarbij je niet meer aan de financiele verplichtingen niet meer kunt voldoen. Wil of moet je dan van de overeenkomst af, dan zijn afkoopboetes doorgaans niet van de lucht en wordt je probleem alleen maar groter gemaakt door de leasemaatschappijen. Die zijn er echt niet omdat ze jou zo'n leuke jongen vinden.... Nee, Private Lease is zeker niet geheel zonder risico's. Heb je een eigen auto, dan heeft die waarde en kun je die in dergelijke onvoorziene situaties verkopen om uit de problemen te blijven.

Maar natuurlijk zijn er vast wel situaties te bedenken dal lease een optie is. Maar zo vanzelfsprekend als aak gedacht wordt is het zeker niet. Echter als je er goed over hebt nagedacht dan kun je altijd een voor jou beste keuze maken. En mogelijk is dat Private lease. Uit de reacties blijkt dat er leden van het forum zijn die er over nadenken. Dat geeft een interessante discussie.

aangepast door Derrek
  • Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mooi discussie zo. Nog een toevoeging, ga je voor P-lease rond dan je km's naar boven af, je kunt beter wat terug krijgen voor je km's dan dat je er over heen gaat, je betaald dan namelijk veel meer per km. Terwijl het verschil met wat je meer betaald en terug krijgt niet zo groot is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
12 uren geleden, HansG zei:

Beste Derk: het zal duidelijk zijn dat ik het met jou stelling oneens ben. Zeker als je het geld niet op de plank hebt kan de lease een goede beslissing zijn, zeker bij een A-segmenter waarvan de lasten niet heel hoog zijn. Waarom zou je de totale verplichting onder ogen moeten zijn? Als je het maandbedrag kan betalen lijkt mij dat wat onzinnig. Dat doe je ook niet als je een appartement huurt waarvan de huurtermijn minimaal een jaar is, of je telefoonabonnement van 2 jaar. Vaak zie je bij lease maatschappijen dat de afkoop van het contract 1 jaar is. Dat lijkt mij te overzien. 

Als je na een jaar al van je contract af wil, moet je voor de resterende looptijd vaak zo'n 40% van de maandelijkse bedrag, in één keer de boete betalen! Dan is het wel een hele dure auto, voor dat ene jaartje!

Zorg voor een buffer, zodat je de hele doorlooptijd aan je verplichtingen kan voldoen. Ander ga je geknipt en geschoren!

aangepast door Roland2017
Toevoeging tekst

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
23 minuten geleden, Roland2017 zei:

Zorg voor een buffer, zodat je de hele doorlooptijd aan je verplichtingen kan voldoen. Ander ga je geknipt en geschoren!

Klopt, heb je die niet, doe het dan ook niet! en/of kijk dan naar de mogelijkheid die ik eerder genoemd heb om voor een aanvullend bedrag per maand na een jaar zonder reden er af te mogen (lees eerst de kleine lettertjes). Helaas wordt dit niet door Kia aangeboden. Het aparte is dat die optie veel goedkoper is dan een korte P-lease termijn:???:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen