Ga naar inhoud

Laatste versie Navigatie kaartupdates ?


SatJunk

Aanbevolen Berichten

Gisteren de MY18 update binnen gehaald en zojuist geïnstalleerd, ging wel anders dan voorheen.
Voorheen startte de update automatisch maar nu moest ik updaten aanklikken.
Hopelijk is de update goed gegaan en misschien dat iemand dat kan bevestigen.
spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Gsm Ziet er prima uit.


Het updaten ging deze keer inderdaad anders.
Zat zelf ook even te vlooien dus toen toch maar even de Updategids erbij gepakt en daar stond precies in omschreven wat ik (en jij dus ook) moest doen.
Ook nu dus weer een kwestie van rtfm 😀

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 14-5-2023 om 15:03, zei Bas v Br:

Update: Helaas werkte het niet met de TTS folder van een werkend systeem. 

Maar, in een helder moment bedacht ik mij dat ik vorig jaar de update gedaan heb met mijn oude laptop (Apple, Intel). Dit jaar heb ik een nieuwe laptop, Macbook met M1 processor. Wellicht komt het doordat de update software op een M1 Mac in Rosetta (emulatie) mode werkt. Het zou niet veel moeten uitmaken maar toch. Omdat ik de oude laptop niet meer heb ben ik maar achter een 'oude' windows 10 laptop gekropen en heb ik daar de software gedownload en de kaart etc. 

Eureka: Met deze versie de update weer in de Kia (*My17*) gedoken en de update opnieuw laten uitvoeren. En ja hoor, alles werkt weer, er is weer stembegeleiding. 
Zou het een bug zijn in de apple versie, of is het de combinatie apple met apple silicon (M1/M2 processor)? Daar lijkt het dus wel op. Dus voor de zelfupdates onder ons, mocht je tegen dit probleem aanlopen, dat de stembegeleiding weg is na de update, dan is dit wellicht de oplossing.

Gisteren de update uitgevoerd op mijn Niro 2023. Alles voorbereid op een M1 Mac mini. 64Gb usb-stick gebruikt en nadat het downloaden en voorbereiden klaar was de usb-stick in de Niro gestoken. Het installeren in de Niro duurde 35 minuten en was succesvol. Vandaag met navigatie gereden en ik had keurig stem begeleiding. 
Dus bij mij werkt het vanuit de M1. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


In het verleden heb ik via derden mijn navigatie laten updaten, dit jaar kwam ik erachter dat dit vrij simpel zelf te doen was.

Omdat het een paar jaar geleden veel gedoe was (vastlopen) was het wel even spannend om het zelf te doen.

Maar de hele update van mijn Gen2 systeem, verliep probleemloos met een nieuwe SD-kaart van 32gb.

Ik lees hier dat het wellicht handig is om even te checken of de stembegeleiding nog goed werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 hour ago, Rowicom said:

Niks mis met die stem. Of had je liever Patty Brard gehoord? 

Op mijn TomTom had ik een plezante Madam uit Vlaanderen met veel betere zinsbouw en verstaanbaarheid.

Heel vroeger zelfs John Clease, maar die begon na een tijdje te vervelen. En zelfs een Koe of Schaap bij verschillende flitser types.

aangepast door fiddler
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...
Op 1-7-2023 om 17:24, zei chippie777:

Gisteren de update uitgevoerd op mijn Niro 2023. Alles voorbereid op een M1 Mac mini. 64Gb usb-stick gebruikt en nadat het downloaden en voorbereiden klaar was de usb-stick in de Niro gestoken. Het installeren in de Niro duurde 35 minuten en was succesvol. Vandaag met navigatie gereden en ik had keurig stem begeleiding. 
Dus bij mij werkt het vanuit de M1. 

Hoi, gisteren 17-07 de update gedaan vanuit een Mac mini (Intel) en een Mac M1.. Geen stemmen! Daarna een oude windows 10 pc gebruikt, en alles werkt. Niro 2017. Wellicht zit het 'm in het model. My17 is al weer wat ouder natuurlijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 17-7-2023 om 10:10, zei Bas v Br:

Hoi, gisteren 17-07 de update gedaan vanuit een Mac mini (Intel) en een Mac M1.. Geen stemmen! Daarna een oude windows 10 pc gebruikt, en alles werkt. Niro 2017. Wellicht zit het 'm in het model. My17 is al weer wat ouder natuurlijk. 

Apart! Ik heb het update programma gewoon alles laten doen inclusief het formatteren van de usb stick. Het updaten van de navigatie ging goed.  Wel was er een moment dat het leek dat het proces opnieuw begon maar dat was niet zo. Ik heb echt gewacht totdat het proces helemaal klaar was voordat ik de usb stick uit de auto haalde. Daarna werkte alles zoals het hoort inclusief stemmen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


16 minuten geleden, zei chippie777:

Apart! Ik heb het update programma gewoon alles laten doen inclusief het formatteren van de usb stick. Het updaten van de navigatie ging goed.  Wel was er een moment dat het leek dat het proces opnieuw begon maar dat was niet zo. Ik heb echt gewacht totdat het proces helemaal klaar was voordat ik de usb stick uit de auto haalde. Daarna werkte alles zoals het hoort inclusief stemmen. 

Hoi,

 

jij hebt vast geen My17 maar een nieuwe versie van het systeem. Want ik kan niet met een usb updaten. Alles gaat via de SD kaart zelf. Misschien zit het hem daarin wel. Ik met verschillende computers en SD kaarten dit zelfde probleem kan reproduceren, dus het is niet een probleem met toevallig mijn ene laptop. 
Maar gelukkig is het geen probleem waar ‘iedereen’ last van heeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gen type, dacht dat ik Gen (W)5 had, en MY20 voor een niro HEV 2021. Is dat het enige type? Daar kwam ik op een KIA site als download achter, en die werkte.

aangepast door fiddler
Link naar reactie
Delen op andere sites


1 minuut geleden, zei fiddler:

Gen type, dacht dat ik Gen (W)5 had, en MY20 voor een niro HEV 2021. Is dat het enige type? Daar kwam ik op een KIA site als download achter, en die werkte.

Mijn Kia heeft nog de Gen5 compact. Misschien is dat het verschil. 
gelukkig werkt het voor jou zonder problemen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Neem aan dat je hier hebt gekeken,

https://update.kia.com/EU/NL/Main

Daar kwam ik achter de juiste versie, en heb direct van deze server de USB laten vullen. Duur wel errug lang voor die 35 GB, en ik heb glasvezel notabene.

Net hier gechat, hulpvaardige dame Roos, nu aanwezig: https://update.kia.com/EU/NL/csCenter

aangepast door fiddler
Link naar reactie
Delen op andere sites


43 minuten geleden, zei fiddler:

De werknde MY20 versie, maar waar slaat dat BIJWERKEN op?

2023navupdate.thumb.jpg.f126690048c0fc7a31665296d6b56535.jpg

Het kan zo zijn dat de software niet bijgewerkt hoefde te worden, maar alleen de kaartversie is geupdate. Vergelijk het maar met je vorige kaartversie als je die nog weet.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 weken later...

En toen had ik ook “ineens” geen stembegeleiding meer. Zoals eerder aangegeven heb ik mijn NAV ge-update via een usb stick aangemaakt op een Apple M1. Alles werkte prima maar er zijn hier mensen die problemen hadden na een update via deze weg. (Ontbrekende stemmen) Ik dacht dat ik deze problemen dus ook had echter nadat het weken prima gewerkt had? Wat bleek, de stemmen stonden op “mute”. Dat valt niet op! Je moet op het kaartscherm op het speaker icoon klikken/drukken en dan komt er een menu te voorschrijf en bleek er, in mijn geval, een streep door het speaker icoon te staan. Even aan tikken en voila de stemmen werkte weer. Hoe dit nu gebeurt is blijft echter wel de vraag maar het is voor andere met een “stem probleem” de moeite van het controleren waard. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


10 minuten geleden, zei chippie777:

En toen had ik ook “ineens” geen stembegeleiding meer. Zoals eerder aangegeven heb ik mijn NAV ge-update via een usb stick aangemaakt op een Apple M1. Alles werkte prima maar er zijn hier mensen die problemen hadden na een update via deze weg. (Ontbrekende stemmen) Ik dacht dat ik deze problemen dus ook had echter nadat het weken prima gewerkt had? Wat bleek, de stemmen stonden op “mute”. Dat valt niet op! Je moet op het kaartscherm op het speaker icoon klikken/drukken en dan komt er een menu te voorschrijf en bleek er, in mijn geval, een streep door het speaker icoon te staan. Even aan tikken en voila de stemmen werkte weer. Hoe dit nu gebeurt is blijft echter wel de vraag maar het is voor andere met een “stem probleem” de moeite van het controleren waard. 

Dat is ook een bijzondere bug. En deze instellingen had ik ook bekeken toen ik geen stemmen meer had na de update. Helaas was dit niet de oplossing voor mij. Sterker nog ik gebruikte op een gegeven moment de mute juist om er voor te zorgen dat het normale geluid weer terug kwam (vd radio etc). want bij het ‘spreken’ van de route dempt de muziek op de voorste speakers. En als er dus geen stem was, dan bleven ze gedempt. Erg irritant. 
Fijn in ieder geval dat het voor jou opgelost is!
 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 4 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...