Ga naar inhoud

Laatste versie Navigatie kaartupdates ?


SatJunk

Aanbevolen Berichten

2 uur geleden, zei Bart Burger:

Klopt, alle Niro's die geen Gen5W systeem hebben. Hebben een nieuwe update van 19-05-2022 ontvangen. Zie hiervoor de update lijst, die bij de update zit. Gen5w systemen ontvangen begin Juni pas de nieuwste update, zie hiervoor dit artikel op de updatesite.

Ook Gen5W is nu beschikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, zei Flying_Dutchman:

Ook Gen5W is nu beschikbaar.

Ze staan in de update lijst maar aan de datum in het softwareversienunmer is te zien dat dit geen update is, maar nog dezelfde versie.

In het gelinkte artikel in mijn vorige post, over de gen5w. Kunt u lezen dat de update voor gen5w nog volgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


49 minuten geleden, zei HansH:

Na de update van gisteren via....

image.thumb.jpeg.b8e964f900c650de72316997609c4306.jpeg

U heeft een "Compact Gen5" systeem. Deze heeft de laatste versie nu inderdaad. Dit is te zien aan 220519 in het software versienummer, wat staat voor 2022 mei 19.

aangepast door Bart Burger
Link naar reactie
Delen op andere sites


Zojuist geïnstalleerd in de Niro en zie het zelfde als HansH 👍
Ben benieuwd of de kaart up-to-date is en ik niet weer naar een doodlopende weg wordt genavigeerd 😃

Link naar reactie
Delen op andere sites


38 minuten geleden, zei Gsm:

Zojuist geïnstalleerd in de Niro en zie het zelfde als HansH 👍
Ben benieuwd of de kaart up-to-date is en ik niet weer naar een doodlopende weg wordt genavigeerd 😃

Autofabrikanten zijn nooit zo snel als waze of google maps met een centrale cloudopslag. U kunt dit soort apps via Android Auto of Apple CarPlay geberuiken, voor de meeste up-to-date kaarten.

Kia/Hyundai zegt hier zelf over: "It is possible that your address/street is in a new development area or the it has not been collected by the map data collector. Typically, it will take about 1 year for the map data to add these new locations from the time they are recorded. Please report your missing address at this" zie bron MapNSoft.

MapNSoft is het programma/de website van Hyundai AutoEver, de officiële leverancier van het navigatie systeem voor Hyundai and Kia Motors.

aangepast door Bart Burger
Link naar reactie
Delen op andere sites


Klopt maar als ik het met mijn TomTom vergelijkt dan loopt Kia wel ruim 10 jaar achter 😂
Ik wordt elke keer weer in mijn woonplaats naar een doodlopende weg gestuurd en ook naar een fietspad en beiden liggen daar al meer dan 10 jaar.
TomTom stuurt mij goed en die geeft elk kwartaal een update, net weer de laatste (1090) kaart geïnstalleerd.
Maar we gaan het zien

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


De Gen 5 W update zojuist geinstalleerd, netjes zoals het 1e schrm vermeldde 34 minuten bezig voor een systeem update en een kaart update.

Versie is inderdaad aangepast, wat er aan de kaart zelf is aangepast is sowieso niet (makkelijk) te zien.\

@Gsm Als niemand de moeite neemt om wijzigingen door te geven aan de 'juiste' kaartenmaker, zal die wijziging nooit doorgevoerd worden.

TomTom, Google maps, Waze en die jongens hebben waarschijnlijk een grotere gebruikersgroep hier in Europa dan MapNsoft, dus de kans dat iemand aanpassingen doorgeeft is wat groter. (Ze mogen het niet van elkaar overnemen ivm copyright.)

Link naar reactie
Delen op andere sites


15 minuten geleden, zei Gsm:

Klopt maar als ik het met mijn TomTom vergelijkt dan loopt Kia wel ruim 10 jaar achter 😂
Ik wordt elke keer weer in mijn woonplaats naar een doodlopende weg gestuurd en ook naar een fietspad en beiden liggen daar al meer dan 10 jaar.
TomTom stuurt mij goed en die geeft elk kwartaal een update, net weer de laatste (1090) kaart geïnstalleerd.
Maar we gaan het zien

Haha dat is om treurig van te worden inderdaad. Misschien toch maar eens melden. Ben benieuwd waar ze hun kaarten vandaan halen. Staat het toevallig goed bij OpenStreetMap? Veel leveranciers checken OpenStreetMap ook, gezien het open/gratis is.

aangepast door Bart Burger
Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uur geleden, zei Bart Burger:

...........Veel leveranciers checken OpenStreetMap ook, gezien het open/gratis is.

Dat doen ze dus niet (althans, dat mogen ze niet zonder aan de voorwaarden te voldoen) omdat ze dan het 'resultaat' met vermelding van OSM, ook onder dezelfde voorwaarden moeten laten downloaden.

Uit de OSM-licentie: "Het staat u vrij onze gegevens te kopiëren, te distribueren, weer te geven en aan te passen, zo lang u OpenStreetMap en haar bijdragers vermeldt. Als u onze kaarten of gegevens wijzigt of erop verder bouwt, mag u het resultaat enkel onder dezelfde licentie distribueren."

Link naar reactie
Delen op andere sites


8 uur geleden, zei Bart Burger:

Ze staan in de update lijst maar aan de datum in het softwareversienunmer is te zien dat dit geen update is, maar nog dezelfde versie.

In het gelinkte artikel in mijn vorige post, over de gen5w. Kunt u lezen dat de update voor gen5w nog volgt.

De vorige update stamt van november 2021.

Na de update met de mei-versie van 2022, vanochtend, voor mijn Kia Niro PHEV MY2020, heb ik nu

  • Firmwareversie ...EUR.02.220127 (27 januari 2022) (was .211110, dus 10 november 2021)
  • Navigatie-app-versie STD5W.EUR.KMC.220126.99a99bb7 (26 januari 2022) (was ook 10 november 2021)

Dus wel degelijk nieuw spul. Die link naar de slecht vertaalde site waar june 2022 staat zegt me niet zoveel......
Maar januari is ook al weer "oud", dus wie weet in juni weer nieuwere files?

aangepast door Flying_Dutchman
toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden, zei Flying_Dutchman:

De vorige update stamt van november 2021.

Na de update met de mei-versie van 2022, vanochtend, voor mijn Kia Niro PHEV MY2020, heb ik nu

  • Firmwareversie ...EUR.02.220127 (27 januari 2022) (was .211110, dus 10 november 2021)
  • Navigatie-app-versie STD5W.EUR.KMC.220126.99a99bb7 (26 januari 2022) (was ook 10 november 2021)

Dus wel degelijk nieuw spul. Die link naar de slecht vertaalde site waar june 2022 staat zegt me niet zoveel......
Maar januari is ook al weer "oud", dus wie weet in juni weer nieuwere files?

Ja ze geven twee grote updates per jaar, maar tussentijds passen ze de uitstaande update wel aan. Als je een paar weken geleden, de november 2021 update downloaden. Kreeg je ook al de januari en februari versies.

Volgens mij zijn de tussentijdse kleine verbeteringen op de november update. Dit zijn dus niet de halfjaarlijkse grote updates. In de komende halfjaarlijkse update wordt namelijk Android Auto Wide verwacht. Die toevoeging zit niet in de januari/februari update.

Mbt tot de slecht vertaalde site 🤣 Kia heeft nogal wat sites in de lucht voor Europa zoals update.kia.com/EU/NL maar ook /E1 en /E2. Geen idee waarom ze dat hebben, maar het is een officiële site van Kia.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


9 uur geleden, zei Gsm:

Klopt maar als ik het met mijn TomTom vergelijkt dan loopt Kia wel ruim 10 jaar achter 😂
Ik wordt elke keer weer in mijn woonplaats naar een doodlopende weg gestuurd en ook naar een fietspad en beiden liggen daar al meer dan 10 jaar.
TomTom stuurt mij goed en die geeft elk kwartaal een update, net weer de laatste (1090) kaart geïnstalleerd.
Maar we gaan het zien

Hoi @Gsm, als ik jouw verhaal zo leest snak ik wel naar het verleden dat elk half jaar wel in het systeem van de Renault Grand Scenic, incl. TomTom werd geknutseld om o.a. andere software te cracken, stemmetjes, kleurtjes (wegen/kaart), auto symbolen, en eigen POI groepen te maken. Jammer dat dat nu over is.

Link naar reactie
Delen op andere sites


7 uur geleden, zei Peter-036:

Dat doen ze dus niet (althans, dat mogen ze niet zonder aan de voorwaarden te voldoen) omdat ze dan het 'resultaat' met vermelding van OSM, ook onder dezelfde voorwaarden moeten laten downloaden.

Uit de OSM-licentie: "Het staat u vrij onze gegevens te kopiëren, te distribueren, weer te geven en aan te passen, zo lang u OpenStreetMap en haar bijdragers vermeldt. Als u onze kaarten of gegevens wijzigt of erop verder bouwt, mag u het resultaat enkel onder dezelfde licentie distribueren."

Nog steeds kunnen ze het prima als referentie gebruiken, de verschillen zoeken, en de verschillen beoordelen/oplossen. Als ze naar buiten toe niets met de data doen, hoeven ze dezelfde licentie ook niet te gebruiken. Maar Kia koopt ook gewoon het kaartmateriaal in, zal er zelf weinig tot niets aan doen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, zei Michel_1970:

Hoi @Gsm, als ik jouw verhaal zo leest snak ik wel naar het verleden dat elk half jaar wel in het systeem van de Renault Grand Scenic, incl. TomTom werd geknutseld om o.a. andere software te cracken, stemmetjes, kleurtjes (wegen/kaart), auto symbolen, en eigen POI groepen te maken. Jammer dat dat nu over is.

Is dat over ? 😉 Ja bij Kia maar niet bij TomTom, bij TT wordt de software niet aangepast maar wel elke 3 mnd nieuwe kaarten
Vandaar dat ik altijd met TT navigeer

Link naar reactie
Delen op andere sites


18 uur geleden, zei Peter-036:

TomTom, Google maps, Waze en die jongens hebben waarschijnlijk een grotere gebruikersgroep hier in Europa dan MapNsoft, dus de kans dat iemand aanpassingen doorgeeft is wat groter. (Ze mogen het niet van elkaar overnemen ivm copyright.)

Hyundai Autoever, leverancier van de navigatie systemen voor Kia, werkt samen met HERE (Link). "HERE"/"HERE we go" is van Nokia en is één van de betere navigatie apps van de laatste jaren.
Deze samenwerking zie je ook, wanneer je een melding wil maken van een foute situatie. Je krijgt namelijk de optie om het zelf aan te passen in de HERE Map Creator, zie de webpagina van Autoever. Helaas werkt de link naar HERE Map Creator niet op de site, maar deze link wel.

Naar mijn weten heeft HERE ook een grote gebruikers groep, al komen ze niet eens voor in dit onderzoek van Multiscope.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Hier ook net de update uitgevoerd (Niro HEV 2020 Gen 5 W) en alles is geüpdatet behalve de kaartversie. Vreemd.

1e afbeelding uit 2021 en 2e afbeelding na update van Mei 2022 software.

IMG_0821.jpeg

IMG_1106.jpeg

aangepast door Iscorpio
Link naar reactie
Delen op andere sites


45 minuten geleden, zei Gsm:

Als ik het terug lees en het goed begrijpt dan is er nog geen kaart update voor de Wide screen, komt waarschijnlijk pas in juni of juli

Ik weet niet exact of de kaart nog niet up-to-date is. De software is iig nog niet de grote halfjaarlijkse mei update, daar wacht Gen5w nog op. Zoals ook in het artikel van de Gen5W te lezen valt, op update.kia.com

Mijn aanname is dat de kaart ook nog niet van Mei is, maar ik wacht met name op de android auto wide support, in de software.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Hoe weet je wanneer er een kaart-update is? De datum rechtsonder in het startscherm van de Navigation Updater staat nu op 30 mei 2022. Wordt deze aangepast wanneer de kaart-update er is?
Tot 30 mei stond daar november 2021, maar blijkbaar was er al wel een nieuwere kaart toegevoegd (die van februari 2022) terwijl de datum rechtsonder gewoon november 2021 aangaf.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Ik zie nu hier dat er een 23 juni versie is voor mijn PHEV MY2020. De tool is nog steeds van 30 mei. Dus deze laatste datum zegt niets over de release datum van de kaart. Weten we nu zeker:clap:.

Nu aan het downloaden, daarna de auto updaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zojuist de update geïnstalleerd op mijn Niro PHEV 2021. Update verliep zonder problemen. Android Auto werkt nu ook in full screen. Hiervoor wel in de instellingen van de auto de split screen uitzetten. Android Auto creëert zelf een split screen waarbij je kunt schakelen tussen 2 app's, bijvoorbeeld Maps en Spotify. De balk zit nu aan de zijkant. Voor zover ik kan zien is het niet mogelijk Maps in full screen te draaien, maar wellicht zit dat diep in Android Auto verborgen.

20220701_182209.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...