Jump to content

Navigatie loopt vast na update

Dennis Jansen
 Share

Recommended Posts

Ik heb de navigatie van mijn Kia Venga geupdate naar de versie van 2019 (voorheen 2016). Dit is prima gegaan, alleen loopt het systeem nu soms vast. Dat betekent: ik kan niets meer instellen, zelfs niet de radio bedienen. Het hele touchscreen reageert dan niet meer. Als ik de auto uit zet en opnieuw start, dan werkt het weer. Het is op willekeurige momenten, dit is dus totaal niet handig.

- Weet iemand hoe je dit oplost?
 - Of dat het mogelijk is om te downgraden naar een 2018 versie?
 - Wanneer komt de 2020 versie uit? Dan kan ik deze update toepassen, wellicht dat het daarmee verholpen is.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

ik heb even je topic verplaatst naar het juiste forum deel namelijk VENGA je zat te posten in NIRO 

ook heb je je topic 2 x geplaatst dus heb er 1 verwijdert 

Sterkte met het oplossen van het probleem 

32 minuten geleden, xtra40 zei:

ik heb even je topic verplaatst naar het juiste forum deel namelijk VENGA je zat te posten in NIRO 

ook heb je je topic 2 x geplaatst dus heb er 1 verwijdert 

Sterkte met het oplossen van het probleem 

Ah, excuses en bedankt voor het verplaatsen :-)

Kia dealer rade het af om het systeem te updaten opdat het systeem niet meer om kan gaan met die nieuwe update. Dit komt omdat er telkens nieuwe wegen bijkomen en POI's (points of interst). Het gevolg is dat de data zo groot is geworden dat het systeem zich verslikt. Dat wil zeggen je krijgt freeze frames in beeld en niets wilt het meer doen omdat het intern geheugen de informatie niet meer kan verwerken. Downgrade weet ik niet of dat kan. Ik gebruik dus nu mijn onboard systeem met verouderde software als ik vlak in de buurt ben van mijn bestemming en mocht het echt nodig zijn heb ik nog een garmin in het dashboardkastje liggen die gratis updates krijgt elk kwartaal. 

Ik weet niet welk type  je het is het al met een SD kaartje?

Ik heb in een ander merk auto ook geprobeerd om navi te updaten.

Maar dat lukte ook niet terwijl het SD kaartje voldoende Mb's over had.

Het ook dikwijls dat de merken andere soft ware hebben om navi met het car systeem te laten communiceren.

Bij deze auto viel alles weg wat je op het scherm uit kan lezen.

Na veel navraag etc. blijkt dat er bij veel merken auto's de opstart beveiligd is.

Ik heb nog geprobeerd met een ander SD kaartje te kopiëren van het origineel maar dat lukte ook niet.

Groet piet  

• 1 month later...

Ondertussen bezig geweest met mijn systeem in de auto. Betreft hier om een model uit 2011. Nieuwe software uitgepakt en een hoop POI's verwijderd. Tevens ook landen verwijderd waar ik nooit zal komen. Update gedraaid met rijdende auto want hij was een klein uur bezig. Systeem draait goed en geen vastlopers. Rij ieder geval niet meer in een weiland :)

@Piet: in de auto zit alleen een mogelijkheid tot het updaten via USB stick, geen SD kaart.

@Herr Flick: fijn dat dit het oploste voor je. Ik zal hetzelfde gaan proberen voor de versie van 2020 en hoop dat het daarmee lukt. Nogmaals de 2019 versie installeren zal denk ik niet gaan, omdat er dan vast een melding komt dat de nieuwste updates al geinstalleerd zijn.

Tot zover bedankt voor het meedenken.

Op 4-4-2020 om 13:33, Herr Flick zei:

Ondertussen bezig geweest met mijn systeem in de auto. Betreft hier om een model uit 2011. Nieuwe software uitgepakt en een hoop POI's verwijderd. Tevens ook landen verwijderd waar ik nooit zal komen. Update gedraaid met rijdende auto want hij was een klein uur bezig. Systeem draait goed en geen vastlopers. Rij ieder geval niet meer in een weiland :)

@Herr Flick   Hoe verwijder ik POI's en landen, kun je dit eens aangeven? Dit omdat ik nu de 2020 update heb gedownload en hier dan mee aan de slag wil gaan.

Ik vraag mij sowieso al af welke versie dat je hebt geïnstalleerd.  2020 Zegt mij niet zoveel het gaat mij echt om de software versie. Als het goed is , is het een bin bestand wat je kan uitpakken met een .rar bestand. Je krijgt dan landenmap en POI's te zien en wat andere bestanden.  Ik heb daar alle Poi's verwijderd die ik niet nodig heb en landen waar ik niet of nooit kom.  Daarna weer er een bin van gemaakt en dat op een stick gezet. Stick wel langzaam laten formatteren naar fat32. 

Op 8-4-2020 om 08:27, Herr Flick zei:

Ik vraag mij sowieso al af welke versie dat je hebt geïnstalleerd.  2020 Zegt mij niet zoveel het gaat mij echt om de software versie. Als het goed is , is het een bin bestand wat je kan uitpakken met een .rar bestand. Je krijgt dan landenmap en POI's te zien en wat andere bestanden.  Ik heb daar alle Poi's verwijderd die ik niet nodig heb en landen waar ik niet of nooit kom.  Daarna weer er een bin van gemaakt en dat op een stick gezet. Stick wel langzaam laten formatteren naar fat32. 

Ik heb eerder de update "Kia_Gen1x_2019" geïnstalleerd. Daardoor heb ik nu regelmatig een vastlopend scherm, de oorspronkelijke reden van mijn vraag hier. Heb nu de 2020 update "Kia_Gen1x_2020.rar" gedownload. Hier zitten een tweetal mappen, "BOOTLOADER" en "System" en een aantal losse bestanden. Van deze losse bestanden zijn de 3 met het grootste datavolume:

- upgrade.lgu --> 805 MB
 - upgrade_REU.map --> 1,43 GB
 - upgrade_WEU.map --> 3,54 GB

Kun je me aangeven hoe ik hieruit de POI's en bepaalde landen verwijder (heb alleen maar NL nodig)? Alvast bedankt.

Op 8-4-2020 om 08:27, Herr Flick zei:

Deze bestanden zie ik na het uitpakken @Herr Flick

Nav2020.jpg

De map upgrade_WEU.map kan je verder uitpakken.  En daar kan je dan dingen in verwijderen. Naderhand weer een rar bestand van maken en weer terug zetten. de RUE map ga je helemaal niets mee doen want dat is voor oost Europa en Rusland.  Gebruik bij installeren wel een goed merk usb stick en formatteer die langzaam naar fat32. Dan zou het allemaal moeten lukken. succes :)

28 minuten geleden, Herr Flick zei:

De map upgrade_WEU.map kan je verder uitpakken.  En daar kan je dan dingen in verwijderen. Naderhand weer een rar bestand van maken en weer terug zetten. de RUE map ga je helemaal niets mee doen want dat is voor oost Europa en Rusland.  Gebruik bij installeren wel een goed merk usb stick en formatteer die langzaam naar fat32. Dan zou het allemaal moeten lukken. succes :)

Bedankt voor je reactie.  Het bestand "upgrade_WEU.map" kan ik echter niet uitpakken. De afbeelding suggereert dat bestanden met de extensie .map nu gekoppeld zijn / geopend worden met het programma "Winrar". Maar dat is omdat ik het bestand eerdere hiermee heb proberen te openen, wat niet gelukt is. Door per ongeluk een vinkje niet uit te zetten, zijn .map bestanden nu geassocieerd met Winrar.

Welk programma heb ik nodig om de inhoud van een .map bestand te openen en bewerken? Het lukte ook niet met 7-ZIP.

5 minuten geleden, Herr Flick zei:

Dat is vreemd. Ik kon het wel uitpakken met winrar. Probeer het is met iso.

Krijg de melding "Archief heeft onbekend formaat", zie afbeelding.  Bedoel je het programma "WinISO"? Daarmee lukt het ook niet.

Nav2020-2.jpg

17 minuten geleden, Herr Flick zei:

Win ISO ja , maar dit is vreemd . Normaliter zou hij dit moeten doen. Dan vermoed ik toch dat je bestanden niet goed zijn.

Hmm, oke.... Welke bestanden zitten er in dit .map bestand die zichtbaar zijn na het uitpakken? Ik ga ze dan nogmaals eens downloaden. Ga het ook proberen met de 2019 versie, dan merk ik vast snel genoeg waar het aan ligt. Bedankt voor zover, ik stuur straks een update.

18 minuten geleden, Jheroen zei:

@Dennis Jansen waar download je die kaartbestanden?

Had dit op een ander forum ergens gevonden, zie dat de bestanden nu niet meer beschikbaar zijn. Via een torrent site kan ik nog wel een 2019 versie binnenhalen.

Edited by Dennis Jansen

43 minuten geleden, Herr Flick zei:

Win ISO ja , maar dit is vreemd . Normaliter zou hij dit moeten doen. Dan vermoed ik toch dat je bestanden niet goed zijn.

Heb het .rar Gen1x bestand van 2019 gedownload, maar krijg daar dezelfde melding als ik na uitpakken het .map bestand wil openen. Download is compleet, geverifieerd en andere gebruikers melden ook geen fouten.

Van welke versie kun jij wel een .map bestand openen/inzien?

38 minuten geleden, Herr Flick zei:

Ik heb mijn bestanden naast dat van jou gezet en gecontroleerd op grootte. En dat is allemaal gelijk dus in principe zou het daar niet aan liggen. Misschien een instelling op de pc. Ik weet het anders ook niet.

Hmm, vreemd. Kun je eens een screenshot plaatsen van de inhoud van het uitgepakte .map bestand? Je pakt dit .map bestand dus uit met Winrar?

Ik heb nog nooit gehoord dat een map-bestand een gezipped bestand is...

Edited by Gerd Bartels