Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
1 uur terug, Vos zei:

Dank voor het mee denken mede Niro rijders!

Waarom ik hier aan dacht, ik rij elke ochtend +- 8km.

daarom dacht ik, als de auto vanbinnen voor verwarmd is schild dat weer voor de motor warmte waardoor er misschien meer en langer elektrisch gereden kan worden.

ik heb proefgereden met de Niro. Alleen in die 30/45 min. Kan je een auto ervaring niet uitproberen. De dealer wist alleen de Basis,Basis dingen en niets specifieks. 

hopelijk nog 4 weekjes wachten dan kan ik me auto ophalen.

Kachel juist uitlaten binnen 8 km gaat je auto niet vreselijk warm worden. Maar zal wel de motor blijven gebruiken om te verwarmen. Alleen dan kan je voorkomen dat de motor constant blijft lopen. Hij zal wel de olie verwarmen maar daarna kan je wel op de accu verder. Mist hij vol genoeg is. 

• Thanks 1
Geplaatst
11 uur geleden, Vos zei:

Dank voor het mee denken mede Niro rijders!

Waarom ik hier aan dacht, ik rij elke ochtend +- 8km.

daarom dacht ik, als de auto vanbinnen voor verwarmd is schild dat weer voor de motor warmte waardoor er misschien meer en langer elektrisch gereden kan worden.

ik heb proefgereden met de Niro. Alleen in die 30/45 min. Kan je een auto ervaring niet uitproberen. De dealer wist alleen de Basis,Basis dingen en niets specifieks. 

hopelijk nog 4 weekjes wachten dan kan ik me auto ophalen.

Beetje "basis"-dealer dan ...:roll:... zulk soort basale dingen moet hij gewoon weten lijkt mij, en uitleggen...

Maar in jouw geval zou ik zeggen, draai de kachel flink naar beneden, naar 16 a 17 graden ofzo, dan hoeft de benzinemotor ook minder lang te draaien om het interieur te verwarmen.
En verder; uitrollen, uitrollen, uitrollen  (zonder dat het irritant voor de achteropkomer wordt)

Mooie fietsafstand die 8 km.. ik zou het wel weten.....dan hoef je helemaal niet de auto te pakken... Een auto die dat helemaal niet fijn vind elke dag zo'n kort stukje, maar dat terzijde.

Geplaatst
Onlangs gereden in een Toyota Prius (HEV versie) en ook bij de Prius springt de motor aan als het koud is om het interieur op te warmen. Zelfde principe dus als de Niro. 
Bij de Prius en andere Toyota HEV's zal altijd de motor starten of je nu wel of geen kachel aan hebt. Het systeem wil eerst het koelwater op minimaal 40 graden brengen voordat EV modus gebruikt kan worden.
Je kan wel EV forceren door binnen 5 seconden na het 'starten' op de EV knop te drukken. Maar dat gebruik ik alleen om even te manoeuvreren op hele korte stukjes.

Wat het systeem ook altijd doet is dat bij het starten van de ICE eerst de motor op 1000 tpm brengt en als er oliedruk is wordt de ontsteking ingeschakeld op die manier start de motor erg soepel en is de belasting van het starten minder dan bij een reguliere startmotor.

De Prius PHEV heeft volgens mij wel een warmtepomp voor de verwarming zodat de ICE daar niet voor hoeft te draaien.

Een mooie uiteenzetting over hoe het Toyota Hybride systeem werkt met de verschillende stadia.
https://priuschat.com/threads/the-five-stages-of-prius-hybrid-operation.12919/

Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk

Geplaatst

Ik lees en merk aan de reacties dat het dus niet veel uitmaakt om de auto voor te verwarmen (interieur).

ik laat deze gedachten maar varen. 
Allemaal bedankt voor het mee denken! 

Geplaatst
2 uur geleden, Vos zei:

Ik lees en merk aan de reacties dat het dus niet veel uitmaakt om de auto voor te verwarmen (interieur).

ik laat deze gedachten maar varen. 
Allemaal bedankt voor het mee denken! 

Houd wel in gedachten over het kachel laag draaien op die korte stukjes! Zeker in de winter, dat werkt echt voor het verbruik  

Geplaatst
37 minuten geleden, dropje zei:

Houd wel in gedachten over het kachel laag draaien op die korte stukjes! Zeker in de winter, dat werkt echt voor het verbruik  

Kachel zeer laag en stoelverwarming aan op korte stukjes.

Geplaatst
10 uur geleden, Hen E zei:

Kachel zeer laag en stoelverwarming aan op korte stukjes.

Klopt. En gewoon uitzetten een paar km voor aankomst. 

Geplaatst

Zou je de kachel ook helemaal uit kunnen laten? Of geeft dit weer te veel vocht in de auto.

stoelverwarming heb ik niet ( dynamicline)

Geplaatst
45 minuten geleden, Vos zei:

Zou je de kachel ook helemaal uit kunnen laten? Of geeft dit weer te veel vocht in de auto.

stoelverwarming heb ik niet ( dynamicline)

Als het niet te vochtig is dan kan dat wel. 
ik zet hem vaak uit een paar km voor ik thuis kom. Dan rijd ik deze km’s vaak op de accu. 
ook zet ik hem onderweg ook wel eens een paar km uit. Vaak in de bebouwde kom. Je merkt dat hij dan veel meer op de accu gaat rijden. 

je moet een beetje spelen en aanvoelen. Meer het probleem blijft dat de auto de motor warm zal willen rijden. Dus helemaal op de accu rijden gaat je niet lukken. 

Geplaatst

Ik heb zelf een PHEV en begrijp de vraag wel over het vast verwarmen van de motor en het interieur van de Niro, dat kan jammer genoeg alleen met de E Niro. Ik had het ook liever gehad als je toch aan het laden bent aan de laadpaal dat je dat ook vast kun verwarmen in de wintermaanden net als in de zomer maanden dat hij lekker koel zo zijn.

• 1 jaar later...
Geplaatst
Op 1-3-2020 om 22:13, zei Vos:

Zou het verstandig zijn en is het mogelijk om de Niro voor te verwarmen met een elektrische kachel op 12v?

Zou dit het verbruik verminderen? Omdat de motor minder snel aanspringt voor verwarmen.

Hoeveel Watt/ampere vermogen mag de 12v aansluiting in de Niro hebben? 

iemand ervaringen mee? 

Voorverwarmen heb ik wel eens in een vorige auto gedaan heel handig om makkelijk ijs van de ramen af te halen. Echter ben je de temperatuur heeeel gouw kwijt op het kwijt op het moment dat het kacheltje uit zet waar door de mother voor de verwarming toch weer snel zal aanspringen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...