Ga naar inhoud

Auto voorverwarmen elektrische kachel


Vos

Aanbevolen Berichten

Zou het verstandig zijn en is het mogelijk om de Niro voor te verwarmen met een elektrische kachel op 12v?

Zou dit het verbruik verminderen? Omdat de motor minder snel aanspringt voor verwarmen.

Hoeveel Watt/ampere vermogen mag de 12v aansluiting in de Niro hebben? 
 

iemand ervaringen mee? 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Volgens mij zijn de standaard aansluitingen spanningsloos als de auto "uit" is.

Verstandig weet ik niet, ik zou het niet doen als is het maar vanwege brandgevaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het lijkt mij een beetje krom, met losse kacheltjes gaan lopen rommelen om een (waarschijnlijk) minimale hoeveelheid benzine uit te sparen.

Want stel dat je het interieur voldoende voor krijgt verwarmt en vervolgens schiet hij na zeg 500 m toch aan (de benzinemotor) wat heb je dan bespaart? Lijkt mij echt minimaal.... Laat het een paar liter op een jaar zijn, je krijgt er wel allemaal gerommel met kacheltjes voor terug....

Dan vind ik eigenlijk dat je misschien niet helemaal de juiste wagen gekocht hebt....

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het gaat er niet om of je auto warm is, maar de motor(olie) moet warm zijn. Je ziet het veel in Scandinavische landen en in Canda, daar hebben ze een verwarmingselement in de motor welke je aan kunt sluiten op een stopcontact. Op die manier is de motor voorverwarmd en start deze makkelijker bij (extreme) kou.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, chippie777 zei:

Het gaat er niet om of je auto warm is, maar de motor(olie) moet warm zijn. Je ziet het veel in Scandinavische landen en in Canda, daar hebben ze een verwarmingselement in de motor welke je aan kunt sluiten op een stopcontact. Op die manier is de motor voorverwarmd en start deze makkelijker bij (extreme) kou.

Klopt, echter gaat het er hier over dat de benzinemotor aan springt omdat de wagen het interieur wil verwarmen. Dus de vraag is nu, als je het interieur voldoende voor verwarmt met een bv een kacheltje, of je dan puur electrisch weg kan rijden.

Volgens mij zou dat in principe moeten kunnen, in de zomer rijd je soms ook puur electrisch weg (bij een "koude start")
Alleen denk ik de  'winst' zo goed als nihil is....

Link naar reactie
Delen op andere sites


5 uur geleden, olympus zei:

Volvo doet dat ook met zijn auto’s de motor voor verwarmen, maar dan eigenlijk in de koude gebieden. Dus best wel een aardig idee maar of het veel nut heeft hier denk het niet.

Bij Volvo verwarm je dan ook het interieur. Het werkt bij Volvo wel anders, want Volvo gebruikt stroom om het interieur op te warmen, waarbij Kia de warmte van de motor gebruikt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Maar goed, ik heb al eerder aan @Vos gevraagd of hij/zij wel proef heeft gereden in een NIro..... 
Ik krijg steeds meer en meer het gevoel dat Vos een andere verwachting heeft dan de HEV Niro waar kan maken..... Volgens mij had Vos beter naar een PHEV uit kunnen wijken als ik sommige vragen hier zie...

Link naar reactie
Delen op andere sites


5 uur geleden, dropje zei:

Klopt, echter gaat het er hier over dat de benzinemotor aan springt omdat de wagen het interieur wil verwarmen. Dus de vraag is nu, als je het interieur voldoende voor verwarmt met een bv een kacheltje, of je dan puur electrisch weg kan rijden.

Volgens mij zou dat in principe moeten kunnen, in de zomer rijd je soms ook puur electrisch weg (bij een "koude start")
Alleen denk ik de  'winst' zo goed als nihil is....

De elektronica wil ook zeker stellen dat de motor bedrijfsklaar is. Met andere woorden, stel het vriest buiten maar het interieur van de auto is op temperatuur gehouden dmv een kacheltje. Dan vraag je als berijder nog geen warmte, immers interieur is warm. Echter de elektronica in de auto ziet dat de motor onder nul is en zal deze zeker starten ongeacht de temperatuur in het interieur. Daarnaast zal het interieur snel afkoelen en zul je snel warmte gaan vragen om interieur op temperatuur te houden en ook dan zal de motor gestart moeten worden. Ik denk dat je dan het beste je auto in een verwarmde garage kunt stallen. Dan is het interieur op temperatuur en de motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat is het voordeel van elektrisch wegrijden, de verbruikte energie uit het accu pakket moet toch weer bijgevuld worden. Verder lijkt het me handig om de benzine motor (redekijk) snel op bedrijfstemperatuur te hebben, dan draait deze namelijk het meest efficiënt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je de kachel op de auto accu aansluit zal de winst minimaal zijn, ik denk zelfs negatief. De accu moet tenslotte weer worden opgeladen, en waarschijnlijk verspil je warmte door de auto ruim op tijd te gaan verwarmen. En het is simpel, verwarmen kost energie en zolang je geen warmtepomp gebruikt is er maar 1 manier om energie in je auto te stoppen, dat doe je door te tanken.

verwarm je voor door vanuit een stopcontact een verlengsnoertje naar de auto te leggen dan gebruik je een alternatieve manier om energie naar je auto te brengen. dat kan je heel misschien een besparing opleveren, maar ik denk minder dan het kacheltje kost,al is het er 1 van 10 euro

Link naar reactie
Delen op andere sites


klinkt allemaal als houtje touwtje oplossingen.. voor iets wat een standkachel is (zoals idd bij de nordic edities van sommige volvo modellen)..  om een paar centen te sparen voordat de auto warm is? misschien met de trein gaan en een dikke jas?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mijn overbuurman heeft een Volvo met standkachel; die is dus niet electrisch, maar verstookt benzine.
Hiermee verwarmen ze de koelvloeistof, die door het blok gepompt wordt EN door de kachel. De blower gaat dan aan om het interieur te verwarmen.
De waterpomp die ze dan gebruiken is ook electrisch. Stroom sparen doet het niet echt, want al die pompen en fans maken me toch een herrie!
Ik hoor zijn auto blazen aan de overkant op straat terwijl ik in de keuken achter in mijn huis sta...

Een collega met een "nordic" Volvo bevestigde dat dit "normaal" is...

Het verwarmen van de motor is trouwens echt zo stom niet; stel dat je electrisch weg kunt rijden en dan binnen enkele kilometers de snelweg op gaat. Dan moet de ICE daar zeker aan. Maar daarvan vraag je dan bij koude motor meteen flink wat vermogen voor de snelheid die je nodig hebt. Dat is niet bevorderlijk voor het verbruik en zeker niet voor de slijtage...

Link naar reactie
Delen op andere sites


De enige manier om de auto van binnen goed warm te krijgen en direct ook de koelvloeistof enigzins op temperatuur te krijgen is een standkachel.

Een elektrische motorverwarming in combinatie met een 230V kachel voor het interieur zoals ze in Scandinavië ook wel doen werkt ook redelijk. Het voordeel is dat je geen benzine verbruikt bij het opwarmen maar je moet dan wel een wandcontactdoos in de buurt van je auto hebben.

Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


12 uur geleden, Murcielaygo zei:

Mijn overbuurman heeft een Volvo met standkachel; die is dus niet electrisch, maar verstookt benzine.
Hiermee verwarmen ze de koelvloeistof, die door het blok gepompt wordt EN door de kachel. De blower gaat dan aan om het interieur te verwarmen.
De waterpomp die ze dan gebruiken is ook electrisch. Stroom sparen doet het niet echt, want al die pompen en fans maken me toch een herrie!
Ik hoor zijn auto blazen aan de overkant op straat terwijl ik in de keuken achter in mijn huis sta...

Een collega met een "nordic" Volvo bevestigde dat dit "normaal" is...

Het verwarmen van de motor is trouwens echt zo stom niet; stel dat je electrisch weg kunt rijden en dan binnen enkele kilometers de snelweg op gaat. Dan moet de ICE daar zeker aan. Maar daarvan vraag je dan bij koude motor meteen flink wat vermogen voor de snelheid die je nodig hebt. Dat is niet bevorderlijk voor het verbruik en zeker niet voor de slijtage...

 

Het is makkelijk, die "enkele kilometers naar de snelweg" ga je sowieso al niet electrisch halen....

 

Edit: Overigens vind ik het jammer dat @Vos wel veel vraagt (daar is op zich niks mis mee) maar zich verder maar weinig in de discussies mengt..

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is makkelijk, die "enkele kilometers naar de snelweg" ga je sowieso al niet electrisch halen....
 
Edit: Overigens vind ik het jammer dat@Vos wel veel vraagt (daar is op zich niks mis mee) maar zich verder maar weinig in de discussies mengt..

Ik dacht dat met een HEV een kilometer of 4 a 5 te doen was? En met een PHEV ruwweg het 10-voudige?
Link naar reactie
Delen op andere sites


12 uur geleden, Murcielaygo zei:


Ik dacht dat met een HEV een kilometer of 4 a 5 te doen was? En met een PHEV ruwweg het 10-voudige?

Met een ramvolle accu misschien (HEV) maar zeg eens eerlijk wanneer heb jij ooit een ramvolle accu gehad bij het wegrijden (in Nederland) ... ??

Ik nog nooit hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites


4 uur geleden, gjcvro zei:

jawel, afgelopen winter. heel veel korte stukjes, met warmdraaiende motor, en weinig elektro motor, stond bijna op 100%

tegenovergestelde ook al gehad, een bijna lege accu in een heel langzaam voortkruipende file.

Voor heel veel korte stukjes hebben wij geinvesteerd in fietsen...:roll:

Maar goed, in de kou haal je die 4 a 5 km waarschijnlijk ook niet, ook niet met een volle accu.

 

Bijna leeg heb ik ook wel gehad, lange helling naar vakantiebestemming, Aan de andere kant weer in de afdaling en de accu weer vol.

 

aangepast door dropje
Link naar reactie
Delen op andere sites


6 uur geleden, dropje zei:

Met een ramvolle accu misschien (HEV) maar zeg eens eerlijk wanneer heb jij ooit een ramvolle accu gehad bij het wegrijden (in Nederland) ... ??

Ik nog nooit hoor.

Onder normale omstandigheden zal de accu tussen de 20% en 80% zitten, simpelweg om de levensduur van de batterijen zo lang mogelijk te houden. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


1 minuut geleden, Broekie zei:

Onlangs gereden in een Toyota Prius (HEV versie) en ook bij de Prius springt de motor aan als het koud is om het interieur op te warmen. Zelfde principe dus als de Niro. 

Jammer dat (voorzover ik begrijp) de PHEV niet een ander systeem heeft kwa verwarming

Hoewel de opmerking over de motorolie, die iemand al postte, natuurlijk ook wel plausibel is. Niet dat de ICE motor 'ineens' onder volle belasting koud aan schiet . (lijkt mij niet bevoordelijk)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Dank voor het mee denken mede Niro rijders!

Waarom ik hier aan dacht, ik rij elke ochtend +- 8km.

daarom dacht ik, als de auto vanbinnen voor verwarmd is schild dat weer voor de motor warmte waardoor er misschien meer en langer elektrisch gereden kan worden.

ik heb proefgereden met de Niro. Alleen in die 30/45 min. Kan je een auto ervaring niet uitproberen. De dealer wist alleen de Basis,Basis dingen en niets specifieks. 

hopelijk nog 4 weekjes wachten dan kan ik me auto ophalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


6 uur geleden, dropje zei:

Voor heel veel korte stukjes hebben wij geinvesteerd in fietsen...:roll:

Maar goed, in de kou haal je die 4 a 5 km waarschijnlijk ook niet, ook niet met een volle accu.

 

Bijna leeg heb ik ook wel gehad, lange helling naar vakantiebestemming, Aan de andere kant weer in de afdaling en de accu weer vol.

 

ja, normaal pakken we ook de fiets, maar heel veel dingen kun je niet of moeilijk op een fiets.. en dan kan het zomaar gebeuren dat de auto 2 weken lang alleen maar korte stukjes doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites


41 minuten geleden, gjcvro zei:

ja, normaal pakken we ook de fiets, maar heel veel dingen kun je niet of moeilijk op een fiets.. en dan kan het zomaar gebeuren dat de auto 2 weken lang alleen maar korte stukjes doet.

8 km. Mooie wandeling van een uurtje als je lekker doorstapt :walkman:

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...