Grafi Geplaatst 11 April, 2020 Geplaatst 11 April, 2020 Hallo beste Kia rijders. Het betreft mijn Kia Sorento 2.5 Diesel Bjr. 08-2005.Als ik ga rijden is er eerst niets aan de hand.Na een tijdje ,kan na 5 km zijn of ook na 10 km beginnde de remmen aan te lopen. Na enige tijd is alles weer normaal om na korte tijd weer hetzelfde te laten gebeuren.Ik heb de slang van de hoofdremcylinder losgemaakt maar je hoort en voelt duidelijk de lucht aanzuiging.Onluchten van het remsysteem helpt ook niet wie heeft ervaring of weet de oplossing.Prettige paasdagen Quote
spostma85 Geplaatst 13 April, 2020 Geplaatst 13 April, 2020 Hoi Grafie, Ik ga er gemakshalve even vanuit dat je remklauwen goed functioneren, heb je dat niet gecheckt dan verdiend dat eerst aandacht! Ik zou het zoeken in je HRC (hoofdremcilinder) het lijkt alsof die soms onterecht druk opbouwt, wellicht door warmte, en mogelijk wijst dat op het niet goed terugkomen van de HRC zuiger of het niet goed terugvloeien van remvloeistof naar het reservoir. Vergeet ook niet naar je rempedaal te kijken, wellicht speling ontstaan of dat de afstelling niet meer juist is? Op google vind je wel manieren om je HRC te testen op werking. Wellicht kom je daar verder mee. Veel succes! Quote
ArjanS Geplaatst 18 April, 2020 Geplaatst 18 April, 2020 Bij oudere auto's is uitdrogen en lek raken van rubber slangen/buizen de grootste oorzaak van mankementen en schade. Misschien is het in dit geval ook (slechts) een lekke vacuum slang ? En als je dat hebt uitgesloten en defecten vermoed van de hoofdrem cylinder, misschien "gewoon" de hoofdrem cylinder in het geheel vervangen ? Nu lijkt me bij rondom aanlopen het niet van toepassing, maar ik vertel het toch maar : Ik heb zelf al 2 klauwen vervangen omdat de zuigers niet meer voldoende terug wilden na remmen. Komt door jaren van zout en vuilinwerking en wellicht ook niet zoveel rijden. Je kunt die zuigers wel uit de cylinders halen en reinigen en enkel nieuwe rubbers kopen, of nieuwe rubbers en nieuwe zuigers monteren maar ik vond al geassembleerde klauwen veel handiger en niet echt duur ( geen merkonderdelen ) Meteen ook het flexibele slangetje tussen klauw en remleiding vervangen en de remvloeistof. Nieuwe onderdelen monteren ipv schoon en gangbaar maken van oude onderdelen zorgt ervoor dat herhaling van die problemen voorlopig uitblijft. ( nu alweer jaren ) Overigens was voor ontluchten van het remsysteem na gebruik van nieuwe remvloeistof het gebruik van een 1 weg klepje van groot gemak. Dat voorkomt dat je toch weer lucht aanzuigt voordat je de ontluchtings nippel weer vast draait. Met zo'n klepje in no time weer een beenhard aanvoelend remsysteem ipv donderen met een sponzige remdruk. Dat slangetje en klepje was maar een paar euro, en eigenlijk bedoeld voor motorfietsen :-)) Bij vervangen van klauwen, hoofdrem cylinder of geheel vervangen van remvloeistof zul je moeten ontluchten. Quote
spostma85 Geplaatst 18 April, 2020 Geplaatst 18 April, 2020 Hey Arjan, Ik ben zelf nog wel van het gangbaar maken/houden. Vind die complete klauwen niet goedkoop. Toch gauw paar honderd p.s.? Tot nu toe nog maar 1 remzuiger + keerringen rechtsachter vervangen, alweer 2 jaar terug. Verder een paar stofhoesjes van geleidepennen. Meer niet. Ik controleer de remmerij wel elk half jaar tot jaar, en maak het schoon om het vervolgens op punten te smeren met siliconenvet. Remvloeistof vervang ik ook elke 2 a 3 jaar. Het werpt zijn vruchten af. Verse remvloeistof doe ik ook met een zelfgemaakte 1 persoons ontluchter. Niet meer dan een slangetje in een gesloten potje met ontluchtingsgaatje. Het potje vullen met beetje remvloeistof zodat het slangetje geen lucht aantrekt maar hooguit vloeistof. Het slangetje moet bij voorkeur in een boog staan, vanaf nippel wat omhoog en daarna naar beneden, wat ook het terugkeren van oude vloeistof en lucht bemoeilijkt. Werkt voor mij voldoende. Kost me een slangetje en een lege fles vruchtensap met wat oude/nieuwe remolie erin. Leuk hoe je het met een beetje handigheid goedkoop en praktisch houdt. Tijd is mijn grootste vijand. En roest komt op nummer 2. Quote
ArjanS Geplaatst 19 April, 2020 Geplaatst 19 April, 2020 18 uur geleden, spostma85 zei: Hey Arjan, Ik ben zelf nog wel van het gangbaar maken/houden. Vind die complete klauwen niet goedkoop. Toch gauw paar honderd p.s.? Tot nu toe nog maar 1 remzuiger + keerringen rechtsachter vervangen, alweer 2 jaar terug. Verder een paar stofhoesjes van geleidepennen. Meer niet. Ik controleer de remmerij wel elk half jaar tot jaar, en maak het schoon om het vervolgens op punten te smeren met siliconenvet. Remvloeistof vervang ik ook elke 2 a 3 jaar. Het werpt zijn vruchten af. Verse remvloeistof doe ik ook met een zelfgemaakte 1 persoons ontluchter. Niet meer dan een slangetje in een gesloten potje met ontluchtingsgaatje. Het potje vullen met beetje remvloeistof zodat het slangetje geen lucht aantrekt maar hooguit vloeistof. Het slangetje moet bij voorkeur in een boog staan, vanaf nippel wat omhoog en daarna naar beneden, wat ook het terugkeren van oude vloeistof en lucht bemoeilijkt. Werkt voor mij voldoende. Kost me een slangetje en een lege fles vruchtensap met wat oude/nieuwe remolie erin. Leuk hoe je het met een beetje handigheid goedkoop en praktisch houdt. Tijd is mijn grootste vijand. En roest komt op nummer 2. Nee de klauwen van de achteras ( enkele zuiger ) is "slechts" vanaf 56 euro, en vooras ( dubbele zuiger ) van 84 euro. Geen merkonderdelen, maar het past en werkt al jaren prima bij zeker weten heel zwaar gebruik. De zuigers en rubbers vervangen is uiteraard veel goedkoper, en de klauw zelf zal inwendig niet gauw iets mankeren of vuil zijn. Ik had gewoon geen zin in gepruts met mogelijk eigen montagefouten waardoor ze lekken, slechte ervaring opgedaan daarmee met een motorfiets. Goedkoop gangbaar houden door onderhoud idd.....bij de vorige auto ging ik nog naar een dealer met vastzittende remmen ( die stond ook vaak langere tijd stil ) en dat was om de zoveel tijd 300 tot wel 600 euro. Gelukkig is er nu Youtube waarbij je vrijwel alles te weten kunt komen over reparatieklussen. Dan is het nog slechts een kwestie van het juiste gereedschap, materiaal en nadoen... 1 Quote
spostma85 Geplaatst 20 April, 2020 Geplaatst 20 April, 2020 23 uur geleden, ArjanS zei: Nee de klauwen van de achteras ( enkele zuiger ) is "slechts" vanaf 56 euro, en vooras ( dubbele zuiger ) van 84 euro. Geen merkonderdelen, maar het past en werkt al jaren prima bij zeker weten heel zwaar gebruik. De zuigers en rubbers vervangen is uiteraard veel goedkoper, en de klauw zelf zal inwendig niet gauw iets mankeren of vuil zijn. Ik had gewoon geen zin in gepruts met mogelijk eigen montagefouten waardoor ze lekken, slechte ervaring opgedaan daarmee met een motorfiets. Goedkoop gangbaar houden door onderhoud idd.....bij de vorige auto ging ik nog naar een dealer met vastzittende remmen ( die stond ook vaak langere tijd stil ) en dat was om de zoveel tijd 300 tot wel 600 euro. Gelukkig is er nu Youtube waarbij je vrijwel alles te weten kunt komen over reparatieklussen. Dan is het nog slechts een kwestie van het juiste gereedschap, materiaal en nadoen... Lang leve Youtube inderdaad! De prijzen die je noemd vallen mij reuze mee! Dat zal bij een volgende vastloper toch het overwegen waard zijn. Ik neem aan via Ebay/Amazon/Alie-expres? Quote
ArjanS Geplaatst 27 April, 2020 Geplaatst 27 April, 2020 (aangepast) Op 20-4-2020 om 15:32, spostma85 zei: Lang leve Youtube inderdaad! De prijzen die je noemd vallen mij reuze mee! Dat zal bij een volgende vastloper toch het overwegen waard zijn. Ik neem aan via Ebay/Amazon/Alie-expres? Nee hoor die prijzen "gewoon" van de nederlandse online onderdelen websites, alhoewel hun leverancier overduidelijk ook goedkoop is en dus wellicht Chinees. Wat ik weleens merk is dat ze hun voorraad van specifieke Sorento I onderdelen niet meer bijvullen, wellicht omdat er steeds minder van rondrijden en ze geen voorraad willen aanhouden die ze niet meer verkopen. Dan moet je het idd hebben van compatible onderdelen die voor andere merken bedoeld zijn en dan is het makkelijk dat de Sorento I een samenstelling is van daarvoor al (lang) bestaande Hyundai, Nissan, Mitsubishi, BorgWarner en Bosch techniek die voor al die auto's wellicht nog wel te krijgen is. Danweer veel van die sites lijken te opereren zonder eigen magazijn en hebben zelf weer toeleverende magazijnen van andere bedrijven in (Noord) Europa zo lijkt het. Ik heb wel gezien dat er in Duitsland nog veel Sorento I rondrijden - waar de onderdelen vandaan lijken te komen. 27 April, 2020 aangepast door ArjanS 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.