Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)

Sinds kort eigenaar geworden van een Sorento 2.4 van 2005 met 145000km op de teller!

Super fijne auto maar helaas blijft het gas vaak hangen.
Dit is vooral merkbaar wanneer je rustig in de 2e versnelling door de binnenstad probeert te rijden.
Hij blijft dan vaak rond de 2000 toeren hangen, ook wanneer je de koppeling intrapt.
Vaak zakt het toerental als je een flinke dat gas geeft.

Vorige week het gasklephuis schoongemaakt (was niet echt vies) en de veer gesmeerd. Dat heeft even iets geholpen maar het probleem is nu weer helemaal terug.
Mijn eerste ingeving was om het gasklephuis te vervangen maar ik kan nergens een nieuw exemplaar vinden...

Heeft iemand een idee?

aangepast door Lazers
Geplaatst

Wat doen je toeren bij stationair draaien? Bijvoorbeeld na starten of bij stoplicht?

Heb je de stekkers van gasklephuis ook gereinigd en ingevet?

Heb je wellicht valse lucht in het inlaattraject? 

Gaskleppositiesensor?

Gaspedaalsensor?

Luchtmassameter schoongemaakt?

Het kan nog zoveel zijn.

Geplaatst (aangepast)

Is het wel het mechanisme bij/van de gasklep ?

Bij mij bleef de gaspedaal kabel ook weleens steken bij gasgeven ( niet bij terugkomen )  maar ik heb het idee dat de boosdoener dichterbij het gaspedaal zelf is en heel technisch ongecompliceerd de doorvoer van de gaskabel door het motorschot en/of de scharnier waaraan het gaspedaal bevestigd is. Ik heb beide bewerkt met WD40 en tot nu toe niet meer opgemerkt dat het was teruggekomen.

Ik heb nog niet eens gekeken of er in de motorruimte ook nog een mantel om de kabel is. Net zoals rem en versnellingskabels van een fiets zullen die wel steeds stroever gaan lopen door corrosie/oxidatie.

Mijn 2 boodschappenautootjes hebben een electronisch gaspedaal, best opvallend verschil.

aangepast door ArjanS
Geplaatst (aangepast)
On 4/25/2020 at 2:59 PM, spostma85 said:

Wat doen je toeren bij stationair draaien? Bijvoorbeeld na starten of bij stoplicht?

Heb je de stekkers van gasklephuis ook gereinigd en ingevet?

Heb je wellicht valse lucht in het inlaattraject? 

Gaskleppositiesensor?

Gaspedaalsensor?

Luchtmassameter schoongemaakt?

Het kan nog zoveel zijn.

Bedankt voor je reactie. Stationair loopt hij ongeveer 700 toeren als hij goed warm is. Als het gas is blijven hangen dan blijft hij hoog lopen: tussen de 1500-3000 toeren.

Ik denk dat het het lijstje maar stap voor stap ga nalopen. Ik heb gister de stationair-regelaar schoongemaakt maar dat heeft helaas niet geholpen.

On 4/27/2020 at 11:35 AM, ArjanS said:

Is het wel het mechanisme bij/van de gasklep ?

Bij mij bleef de gaspedaal kabel ook weleens steken bij gasgeven ( niet bij terugkomen )  maar ik heb het idee dat de boosdoener dichterbij het gaspedaal zelf is en heel technisch ongecompliceerd de doorvoer van de gaskabel door het motorschot en/of de scharnier waaraan het gaspedaal bevestigd is. Ik heb beide bewerkt met WD40 en tot nu toe niet meer opgemerkt dat het was teruggekomen.

Ik heb nog niet eens gekeken of er in de motorruimte ook nog een mantel om de kabel is. Net zoals rem en versnellingskabels van een fiets zullen die wel steeds stroever gaan lopen door corrosie/oxidatie.

Mijn 2 boodschappenautootjes hebben een electronisch gaspedaal, best opvallend verschil.

Dat zou goed kunnen! Tijdens het schoonmaken van het gasklephuis heb ik ook het gaspedaal en de gaskabel ingespoten met siliconespray en toen leek het een tijd goed te gaan. 
Morgen maar is proberen met WD40.

aangepast door Lazers
  • 2 maanden later...
Geplaatst

Opgelost!
Het bleek uiteindelijk een storing in de cruise control te zijn. Andere cruise control module erin en mijn Kia is weer perfect! 

Mocht iemand een soortgelijk probleem hebben dan is dit makkelijk te testen door de kabel van de cruise control tijdelijk los te halen.

• Like 1
  • 7 maanden later...
Geplaatst
Op 18-7-2020 om 07:51, Lazers zei:

Opgelost!
Het bleek uiteindelijk een storing in de cruise control te zijn. Andere cruise control module erin en mijn Kia is weer perfect! 

Mocht iemand een soortgelijk probleem hebben dan is dit makkelijk te testen door de kabel van de cruise control tijdelijk los te halen.

Hallo, mag ik vragen waar die kabel zit? Ik heb dit zelfde probleem.

• 6 maanden later...
Geplaatst
On 2/28/2021 at 11:18 AM, Antonie Vonk said:

Hallo, mag ik vragen waar die kabel zit? Ik heb dit zelfde probleem.

Ik zie je reactie helaas nu pas. Ik heb mijn Sorento niet meer dus ik kan geen foto maken maar de kabel loopt naast de gaskabel. Als je de cruise control module kan vinden (die zit aan de rechterkant van het blok in de buurt van de accu) dan is het heel makkelijk om de kabel vanaf daar te volgen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...