Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik krijg in mijn Niro (april 2021) het constante gepingel niet uit als ik een paar Km te hard rijdt bij het naderen van een paal of tijdens trajectcontrole. Als ik het uit heb, dan wordt ik helemaal niet meer gewaarschuwd. Dat is niet direct de bedoeling. Ik vindt dit mateloos irritant. Ik weet dat de Niro ca. 5% afwijkt en houdt dus altijd een iets hogere snelheid aan. 

Ik begrijp niet waarom al die autofabrikanten niet naar TomTom kijken. Daar is het allemaal perfect geregeld. Je krijgt een duidelijk seintje en daarna is hij stil. Het is geen gezicht op het mooie dashboard, maar ik ben bijna in staat om Tommie maar weer te gaan gebruiken.

Helaas nog geen Carplay via BT anders was TomTom app een optie.

Ik ervaar trouwens ook bijzonder veel kaartfouten. Rotondes die er al 3 of 4 jaar liggen zijn niet bekend!

Alex

Posted

ik denk dat ik dat weet . Heb ik soms ook. Maar kwam er achter dat ik dan op dat moment 'te hard' rijd al is het maar een paar kilometer.

Posted

Ik zou graag willen weten hoe je dat signaaltje bij de trajectcontrole kan uitzetten. Het blijft maar pingelen.

Posted

Gewoon je aan de snelheid houden. Hoewel op de zuidelijke parallelbaan van de A12 bij Utrecht geldt 80 km/u, terwijl de navigatie 70 km/u aangeeft.

Posted
6 minuten geleden, zei Beos:

Gewoon je aan de snelheid houden. Hoewel op de zuidelijke parallelbaan van de A12 bij Utrecht geldt 80 km/u, terwijl de navigatie 70 km/u aangeeft.

Moet toch in te stellen zijn 

Posted

Gewoon aan de snelheid houden is een beetje vreemd antwoord. De Kia gebruikt in zijn Navi niet de GPS snelheid, maar de puls van de bak. Dit uiteraard in tegenstelling met TomTom. Mijn Niro wijkt tussen te 5 en 6 % af. Dus je rijdt dan altijd te langzaam. In het verkeer merk je dat zeer veel mensen op de GPS snelheid  rijden. Vaak zelfs + 2%, want dat kan veilig. Als je dus de Niro snelheid aanhoudt ben je een rijdende Chicane. Verder ook nog de avondsnelheid. De Kia leest ook 's avonds 100 terwijl je 130 mag. Dan zit je van Amsterdam naar Groningen in de Ping.

De Navi houdt ook geen rekening met de kaartinfo w.b. snelheid zoals wederom TomTom doet, maar leest de borden. Op de N11 bij Zoeterwoude mist hij het einde 70 bord en kun je dus niet naar de 100 zonder de irritante ping. Bij Oude Rijn leest hij de borden van de parallelbaan (80).

Ik heb het wel uit gekregen, maar dan wordt je ook niet meer gewaarschuwd dat er een controle aankomt en/of werkt het herkennen van de borden niet meer. Hoewel het weliswaar niet helemaal perfect werkt vindt ik dat laatste wel een toevoeging.

Ik moet helaas constateren dat ook Kia (in mij Fiesta met Navi was het nòg veel erger) geen perfecte Navi heeft. Kaart klopt vaak niet terwijl ik de laatste kaart heb. Jammer dat Kia niet net als wat andere merken (o.a. Renault) geen contract met TomTom afsluit.

Ondanks mijn commentaar over de Navi ben ik verder uitermate blij met de auto.

• Like 1
Posted

Probleem is, dat de snelheid +4 kmh aangeeft, dus, 84 kmh op de dashboard is 80 kmh op de straat. Ik rij meestal met de juiste snelheid, dus de ping uitgeschakeld ...

• Like 1
Posted
5 uur geleden, zei Gerd_NL:

Probleem is, dat de snelheid +4 kmh aangeeft, dus, 84 kmh op de dashboard is 80 kmh op de straat. Ik rij meestal met de juiste snelheid, dus de ping uitgeschakeld ...

Ik zou graag willen weten hoe je die uitschakelt.

Posted

Ik heb ook maar eens de vraag neergelegd bij Kia customer care. Het schijnt dus niet te kunnen. Ik heb wel gevraagd of het op het wensenlijstje kan van toekomstige updates. Daar heb ik nog geen antwoord op.

Wel jammer. Mede daar je Android auto of Apple Carplay alleen bekabeld kunt gebruiken. Dan kun je uitwijken naar de App van TomTom.

Posted
39 minuten geleden, zei Alexkoel:

Mede daar je Android auto of Apple Carplay alleen bekabeld kunt gebruiken. Dan kun je uitwijken naar de App van TomTom.

Het is vast al eerder geroepen, maar er zijn oplossingen om Android Auto of Apple Carplay draadloos te kunnen gebruiken. Werkt veel prettiger.

Posted
8 minuten geleden, zei Alexkoel:

Ja die had ik gevonden, maar kost wel € 100,- volgens mij. of heb je een goedkopere oplossing.

Die van mij (ik heb de tip hier van het forum) was inderdaad rond de €100.

Mijn zwager heeft er eentje van €40 en die werkt ook goed (andere auto).

Ik zou niet meer zonder willen, was elke cent waard. Gewoon Carplay gebruiken met je telefoon in de binnenzak van je jas.

Posted (edited)
Op 21-3-2022 om 17:00, zei Alexkoel:

Ik begrijp niet waarom al die autofabrikanten niet naar TomTom kijken. Daar is het allemaal perfect geregeld. Je krijgt een duidelijk seintje en daarna is hij stil. Het is geen gezicht op het mooie dashboard, maar ik ben bijna in staat om Tommie maar weer te gaan gebruiken.

Hoezo niet mooi?
Ik heb mijn TomTom netjes bovenop het dashboard gemonteerd. Het originele scherm blijft 100% zichtbaar. De telefoonhouder zit met een zuigklem op het zwarte gedeelte van het dashboard links naast het scherm. Ik ben zo blij met TomTom, de Kia Navi staat nooit meer aan.

DSC_1718.JPG

Edited by Flying_Dutchman
Posted (edited)

ja, vind je het gek dat ik al die losse prullen aan het dashboard niet mooi vind?

Maar ja, de tomtom is nog steeds veruit de beste oplossing. Renault was ooit slim, die kocht gewoon het kastje in bij tomtom en verwerkte dat in het dashboard. Er gaan trouwens geruchten dat er een grote update aan zit te komen, die wellicht meer gebaseerd is op tomtom, ipv alleen de diensten.

Edited by gjcvro
Posted

Zit niet los. TomTomhouder zit aan dashboard vastgeschroefd.
Ik vind het wel mooi (en praktisch). Ieder z'n smaak.

• 4 weeks later...
Posted
Op 7-4-2022 om 09:54, zei gjcvro:

ja, vind je het gek dat ik al die losse prullen aan het dashboard niet mooi vind?

Maar ja, de tomtom is nog steeds veruit de beste oplossing. Renault was ooit slim, die kocht gewoon het kastje in bij tomtom en verwerkte dat in het dashboard. Er gaan trouwens geruchten dat er een grote update aan zit te komen, die wellicht meer gebaseerd is op tomtom, ipv alleen de diensten.

Wanneer komt de update beschikbaar?

Posted
1 uur terug, zei MikaBalou:

Wanneer komt de update beschikbaar?

Die vraag is voor je dealer, of beter nog, voor Kia Nederland. Wij weten daarvan/daarover evenveel als jijzelf.🤔

Posted

Ik ben reuze benieuwd of die update er gaat komen. TomTom geeft dit niet gratis weg. Ik weet niet wat de ervaringen van anderen zijn, maar de kaarten van Kia zijn ook niet bepaald actueel.

Helaas is ook TomTom via carplay ook nog niet af. Een behoorlijk aantal funties zijn via carplay nog niet beschikbaar. Voordeel is wel dat de kaarten kloppen en je dat irritante geping kwijt bent.