Marcel Frensch Posted December 9, 2021 Posted December 9, 2021 Hallo mensen Ik ben van plan om een tweedehands Sorento te kopen maar wat kan ik beter doen? Een 2.4 of 3.3? Ik gebruik hem vooral voor woon/werkverkeer en in de zomer met een vouwwagen van 750 kg. Groet, Marcel Quote
V3yro Posted December 9, 2021 Posted December 9, 2021 (edited) Absoluut de 3.3! de 2.4 is bijna net zo onzuinig, maar vooral slecht. Is een licentie gebouwde motor met veel problemen. Olie verbruik waardoor katalysator kapot gaat en koelsysteem die kapot gaat (expansie vat die lekt of ploft) De 3.3 is daarin tegen bijna probleemloos, het is een ketting motor dus geen dure distributie riem. Let op! deze kan absoluut niet op LPG!!!! een keer kleppen stellen is niet erg, knappen ze goed van op met wat kilometers, ja echt! Bij deze kant dat! De 3.5 heb je ook nog, die is ook wel goed iets meer probleempjes vooral sensor en bobine, en in onderhoud wat duurder distributie. En die is duur omdat de radiator er uit moet enz. Redelijk probleemloos op LPG, kleppen stellen niet mogelijk, hydraulische stoters. Oja de 3.3 klinkt fantastisch! Dus of een 3.3 of een 3.5 en een 2.4 absoluut laten staan. Als het om de generatie vanaf 2009 gaat is die wel goed, totaal ander blok met wel dezelfde inhoud. Tevens een paar tips * Als het om GEN1 gaat 2002-2006 - Schokdemper bevestigingspunten moet een gaatje in zitten daar kunnen ze roesten dit zat er origineel niet in en is een actie geweest om het wel te doen. Achterzijde! - dempers gelijk veranderen voor koni dempers of iets soortgelijks. - Alle oliën vervangen! Vooral tussenbak en differentieel - testen van de tussenbak, stil staan stuur helemaal naar 1 kant draaien en optrekken dit moet zonder hokken en stoten gaan, doet hij dit wel is die kapot. Dit kan je extra checken door zekering 13 er uit te halen als die het dan niet meer doet weet je het 100% zeker. - kies altijd als je automaat neemt de versie met +/- of zelf schakelen dat is een 5 bak, als je dat niet hebt, is het een 4 bak automaat. - roest check vooral spatborden voor binnen zijde, of balken achter. - altijd voor 4x4 met auto of LOW gaan en niet met 2x4 / 4x4 high of 4x4 low. Levensgevaarlijk! Dan rijdt je met een achterwiel aangedreven auto die bijna geen gewicht op zijn kont heeft! * Als het om GEN2 gaat 2006-2009 - Schokdempers minder erg maar nog steeds een aanrader. - Alle oliën vervangen! Vooral tussenbak en differentieel - testen van de tussenbak, stil staan stuur helemaal naar 1 kant draaien en optrekken dit moet zonder hokken en stoten gaan, doet hij dit wel is die kapot. Dit kan je extra checken door zekering 14 er uit te halen als die het dan niet meer doet weet je het 100% zeker. - roest check vooral spatborden voor binnen zijde, of balken achter is al veel beter dan bij GEN1, indien ze goed zijn, zelf inspuiten https://www.rustbuster.nl/catalogus/producten/ontroesten-42/valvoline-tectyl-muti-purpose-amber-500-ml en in de balken en schermen kun je eigenlijk niet fout doen. - altijd voor 4x4 met auto of LOW gaan en niet met 2x4 / 4x4 high of 4x4 low. levensgevaarlijk! Dan rijdt je met een achterwiel aangedreven auto die bijna geen gewicht op zijn kont heeft! Die zijn er bijna niet trouwens zonder auto 4x4 banden altijd 4 diezelfde omtrek! Met andere woorden ze moeten 4 dezelfde banden hebben qua merk en profiel, ze slijten redelijk gelijk maar als de omtrek veranderd (minder profiel voor als achter) dan herkent de auto dit als slip daardoor 4x4 kapot. Mocht je dit wel willen gezien de kosten, zekering 13 GEN1 of 14 GEN 2 er uit trekken. LOW gebruik je alleen als je wielen kunnen slippen, sneeuw, modder, zand, nat gras enz. verder never nooit! https://www.flevomobiel.nl/1781442/111230007/ deze heeft precies alles wat goed is, automaat met +/-, 4x4 met auto en LOW en de 3.3 V6 en de laaste tip, welke het ook wordt, 30/40 liter in de auto, en dit toevoegen: https://www.jlmlubricants.com/nl-nl/producten-additieven/jlm-benzine-extreme-clean Edited December 9, 2021 by V3yro 3 Quote
Marcel Frensch Posted December 13, 2021 Author Posted December 13, 2021 Hallo, superbedankt voor je goede en uitgebreide tips. Mijn plan is om er eentje uit 2010 te kopen en eventueel jonger. Geldt het dan nog steeds dat ik beter een 3.3 of 3.5 kan zoeken? Ik vind dit bv een hele mooie: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/kia/m1779423778-kia-sorento-2-4-x-clusive-automaat-leer-trekhaak-ele?_gl=1*19a2br3*_ga*MTYxODkxMzQ1Mi4xNjM2NjM2MDky*_ga_GYS69R7SLQ*MTYzOTM4MzY4Ni4xNS4xLjE2MzkzODQxMzAuMA.. Quote
Marcel Frensch Posted December 13, 2021 Author Posted December 13, 2021 Ik kan nu een 3.3 uit 2007 met maar 125000 km op de teller voor 4k kopen. Is dit een goede deal? En hoe duur/lastig is het om achteraf een trekhaak op een Sorento te laten plaatsen? Quote
Marcel Frensch Posted December 13, 2021 Author Posted December 13, 2021 En wat is aan te raden; een automaat of handbak? Quote
V3yro Posted December 13, 2021 Posted December 13, 2021 Generatie 2009 t/m 2016 is technische heel goed. wel paar opmerkingen! 2.4 CVVT is prima blok wordt makkelijk oud, eerder verversen van olie is aangeraden en zeker de kwaliteit. 15.000km is wel de max. 2.2 CRDI (diesel) is het andere blok, prima blok. Ik zou altijd voor automaat gaat, technisch mankeren ze eigenlijk nooit iets. Zorg wel altijd dat je even langs de dealer gaat voor de nieuwste updates voor motor en automaatbak. Deze generatie is kwalitatief serieus goed, weinig echte kwaaltjes bekend, handrem schoenen achterzijde komt bij de automaten wel eens voor omdat je de handrem nooit gebruikt. Maar verder heel weinig de Facelift krijgt je de 2.4 GDI, die heeft zoals elke directe ingespoten benzine motor last van roet/kool aanslag. Dit zorgt voor vastzittende zuigerveren wat weer olieverbruik tot gevolg heeft, wat dan weer als gevolg heeft katylastor. Eigenlijk bij alle merken zijn de direct ingespoten benzine motoren een probleem, oplossingen om het uit te stellen zijn: altijd e5 tanken en geen e10 en elke 10.000km olie verversen, en adaptieve toevoegen zoals JLM of TUNAP. Wij rijden in NL te kleine stukjes waardoor het sneller gaat dan omliggende landen. Dit is typisch nederlands (net zoals handbakken die kapot gaat door vele stadsverkeer en files) De 3.3 !! automaat, trekhaak 700 euro niet moeilijk bumper hoeft er niet onder uit. de andere 7000 euro kan je in je zak houden voor onderhoud en leuke dingen, qua rijden is het wel een Immens verschil! Ook qua verbruik. De 3.3 rijdt 1 op 6/7 en de 2.4 vanaf 2009, 1 op 8/10 Quote
V3yro Posted December 13, 2021 Posted December 13, 2021 Toevoeging! Ik weet niet wat je budget is maar stel dat je die auto van 4000 euro koopt en tevreden bent met het rijden en het doel waarvoor je het gebruikt. Zou ik hem altijd weg brengen naar een echt goede garage en hem helemaal van voor naar achter laten klaar maken, 2/3000 euro verder kan dan zomaar. Maar dan staat die er wel weer helemaal goed bij voor jaren plezier. 1 Quote
Marcel Frensch Posted December 14, 2021 Author Posted December 14, 2021 Goedemorgen, Superbedankt voor de waardevollen tips en informatie. Ik ga het je laten weten welke het is geworden Quote
Marcel Frensch Posted December 22, 2021 Author Posted December 22, 2021 De Sorento uit 2010 is onder mijn neus verkocht dus ik ben op zoek gegaan naar een andere. Daar ga ik morgen een proefrit in maken. Het is alleen wel een 2.4. uit 2009. Is dit nog het model dat slecht is of is dit al de betere serie? Ik las in je eerdere mail dat je het had over 'vanaf 2009'. Het fijne is dat deze alle boxen aantikt, leren bekleding, automaat, niet al teveel km's (140.000) en de luxere uitvoering de Exclusive (volgens mij daardoor met subwoofer) en 4x4, wat handig is met onze vouwwagen in de bergen. Quote
V3yro Posted December 22, 2021 Posted December 22, 2021 heb je een link? ik verwacht nieuw model 2.4 van de eerste generatie is nooit geleverd in GEN 2 of het nieuwe model vanaf 2009. Maar het kan altijd door import of wat dan ook. De 4x4 werkt totaal anders als bij de eerste generatie. Dit is een voorwiel aangedreven auto en bij slip van de voorwielen komt de achterkant er bij, dit is geen dynamax systeem. Je kunt hem ook locken, maar dit is geen lage gearing. Quote
Marcel Frensch Posted December 23, 2021 Author Posted December 23, 2021 Ok dank je, hierbij de link: https://www.autowereld.nl/kia/sorento/2-4-175pk-x-clusive-4wd-trekhaak-2-000kg-trekken-dealer-onderhouden-leer-stoelve-35798616/details.html Quote
V3yro Posted December 23, 2021 Posted December 23, 2021 (edited) Ziet er goed uit! Vraag even of ze het panoramadak even goed smeren en afwatering doorblazen. Alle oliën van differentiële ook vervangen. Onderstaande kun je het leer weer mooi maken die is mega vet en vies, werkt echt top! je weet niet wat je ziet als je klaar bent. https://www.stiptpolishpointshop.nl/product/stipt-interieur-matt-cleaner-stipt-cleaning-brush/ en dit voor het zwarte kunstof rondom de auto https://www.stiptpolishpointshop.nl/product/stipt-plastic-restore/ Heb trouwens geen aandelen daar! Maar ze hebben wel echt topproducten met uitleg filmpjes op youtube. Navigatie van Pioneer is een drama qua updates enz, geluidskwaliteit is wel enorme verbetering, vraag of ze https://www.coolblue.nl/product/795727/pioneer-sph-da230dab.html willen monteren, alle kabels enz. liggen er al (in verband met de huidige) heb je gelijk DAB+ en applecarplay /android auto. Als je dit zelf ook het geld waard vind. Als je de garage laat doet, ligt het risico op bij ze. hoef je het zelf niet uit te vogelen en het risico te dragen. als je xenon moet vervangen is dit makkelijk zelf te doen, het is immers 12 jaar oud en wel langzaam op/oud wat de lichtopbrengst verminderd. https://hidxenonverlichting.nl/osram-xenarc-night-breaker-d1s-xenon-lamp-66140xnl dit type moet je hebben wel per stuk, je hebt er twee nodig uiteraard Edited December 23, 2021 by V3yro Quote
Marcel Frensch Posted December 23, 2021 Author Posted December 23, 2021 Hoi superbedankt voor je tips. Dus 2009 is al het jaar van de nieuwe en dus goede reeks? Bedankt voor al je tips mbt tot de auto en het peotswerk en radio. Nog een vraagje: hebben deze Sorentos een distributieriem of ketting? Quote
Recommended Posts