Jump to content

Recommended Posts

Posted

Wie zou er even met mij willen meedenken.

Onze Sorento heeft het altijd goed gedaan. Nu na twee maanden stilstand wilde de auto niet aanslaan bij het starten. Na enkele pogingen accu leeg. Nadat de accu 24 uur heeft geladen nog eens geprobeerd. Maar motor slaat niet aan startmotor draait goed. Na doorverbinden brandstof relais in de motorruimte geen brandstof uit de slang voor op het motorblok. Is mijn brandstofpomp stuk of moet ik een andere kant op zoeken? Ik vind het vreemd dat dat precies gebeurd als de auto stil gestaan heeft. Daarvoor startte de auto altijd, en had geen kuren oid.

Posted

Waarschijnlijk E10 getankt. Water die er voor zorgt dat je brandstof pomp vast is komen te zitten. Paar tikken zoals hier boven zou kunnen werken. Kijk even op het draad of je wel signaal krijgt.

Als je auto langer als 3/4 weken niet gebruikt, advies om geen E10 te tanken, maar E5 (Vpower/BP Ultimate enz is zelfs E0) andere oplossing is om een toevoeging er bij te doen. Ethanol hygroscopisch en trekt dus vocht aan, hierdoor ontstaat afzetting in de tank en oxidatie.

Posted

De 10% ethanol die er maximaal in E10 zit, zal er juist voor zorgen dat (condens-)water uit de tank, door het filter en door de motor kan gaan.

Dan ben je het echt kwijt. Water dat met ethanol (in oplossing) in je benzine 'hangt', zal niet voor roestvorming gaan zorgen in enkele weken, en de tank is tegenwoordig van kunststof.

Evenals het binnenwerk van een brandstofpomp, dus die oxidatie is zeker niet het grootste probleem.

Als je de auto ooit wegzet voor langer dan een maand of drie, zou er een kans zijn dat E10 voor gomvorming in de tank zorgt (en dat is de afzetting die @V2yro bedoelt, dat kan dan een probleem worden).

Wanneer er regelmatig met de auto gereden wordt, blijft die 'gom' in oplossing.

• Like 1
Posted

Benzine is lichter als water. Als de auto stil staat zakt het water naar beneden. Als er voldoende vaak water in de tank is gekomen dan zit de brandstof pomp een gedeelte onder water. Het schoepenwiel zal denk ik inderdaad van kunststof zijn, maar de assen zeker niet. Ik weet uit ervaring dat dit bij motorboten een groot probleem is omdat ze na het vaarseizoen niet of niet goed worden afgetapt en de benzine dus nogal verouderd dat pompen en injectie (of cabrateur) gaat vast zitten. Uiteraard hoeft dit helemaal niet en kan het gewoon een defecte pomp zijn zonder enige relatie met bovenstaande. Daarom beginnen met krijgt hij wel signaal. Pomp kun je denk ik makkelijk er uit halen omdat hij bereikbaar is via de achterbank?

• 4 weeks later...
Posted

Het zwakke punt van alle Sorento's uit die tijd zijn de nokkenas en krukas sensors. van zowel de 4 cylinder als de 6 cylinder.

Helemaal niet willen starten is een bekend symptoom daarbij.

Het is zelfs zo ( vaak voorkomend ) dat als je de distributieriem en waterpomp laat vervangen je het beste die sensors meteen mee laat vervangen.

Ik laat de Sorento iedere winter zeker 6 maanden stilstaan zonder voorzorgsmaatregelen. Het is in 7+ jaar nog niet gebeurd dat de benzine slecht was geworden of de motor niet wilde starten. Deze Sorento's zijn ook nog bedoeld om op mindere kwaliteit benzine te draaien, daarom komen er ook maar matige prestaties uit. In Kazachstan of Turkmenistan - want deze Sorento's kwamen net als Toyota's over de hele wereld terecht  - hebben ze in de bergen heus ook niet topkwaliteit benzine.

• Like 1
  • 2 years later...
Posted
Het zwakke punt van alle Sorento's uit die tijd zijn de nokkenas en krukas sensors. van zowel de 4 cylinder als de 6 cylinder.
Helemaal niet willen starten is een bekend symptoom daarbij.
Het is zelfs zo ( vaak voorkomend ) dat als je de distributieriem en waterpomp laat vervangen je het beste die sensors meteen mee laat vervangen.
Ik laat de Sorento iedere winter zeker 6 maanden stilstaan zonder voorzorgsmaatregelen. Het is in 7+ jaar nog niet gebeurd dat de benzine slecht was geworden of de motor niet wilde starten. Deze Sorento's zijn ook nog bedoeld om op mindere kwaliteit benzine te draaien, daarom komen er ook maar matige prestaties uit. In Kazachstan of Turkmenistan - want deze Sorento's kwamen net als Toyota's over de hele wereld terecht  - hebben ze in de bergen heus ook niet topkwaliteit benzine.
Hallo een jaar geleden alle de bobines op de bougies vernieuwd omdat motor pingelde. Sorento 2.4 benz/gas bjr.2009.probleem was nie opgelost Bougies natuurlijk ook vernieuwd..Auto heeft dan 4 maanden stil gestaan. Auto was niet aan te krijgen. Dan krukas en nokkenas sensor vernieuwd.
Niets veranderde.
Heb tien een programmeur erbij gehaald. Alles getest
En zei toen. Zet een oude bobine op de,eerste cylinder
Motor sprong direct op deze Cylinder aan.
Na alle 4 de oude bobines erop gezet te hebben loopt de auto nog steeds als een zonnetje
Alle 4 ,,nieuwe bobines,, defect.
Hoe het kan weet ik niet maar ik ben tevreden.
Groet paul

Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk