Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Onze e-Niro is een fijne wagen, maar ik vind ‘m toch wel wat erg stug geveerd. Nou ben ik wel erg verwend omdat ik tot nu toe alleen maar Citroën met hydraulische vering heb gereden (2x BX, 2x Xantia en 2x C5), maar dit lijkt me toch wel aan het andere eind van het spectrum te zitten.

Weet iemand of dat te versoepelen is door er andere schokbrekers onder te (laten) zetten? Is dat kostbaar en is dat verantwoord, of geef je alleen maar een heleboel geld uit en schiet je er (bijna) nix mee op?

Geplaatst

Ik vrees dat je erg verwend bent met de Citroëns die je gereden hebt. Ik heb zelf ook in een BX gereden dus ik weet hoe lekker deze veert. Ik heb zoveel andere auto's gereden dat ik wel kan zeggen dat de E-niro nou niet echt stug geveerd is. Hij hangt een beetje in het midden tussen heel stug en 2CV. Althans dat is mijn bescheiden mening. 

Geen idee of je erg echt mee opschiet. Hydraulische vering is nou eenmaal anders. 

Geplaatst

Schokbrekers doen niet meer dan de vering 'in bedwang houden', dus voor een wat soepeler vering zullen die (erg) weinig verschil maken.

Met wat de E-Niro weegt zitten er vrij zware veren onder, en de schokbrekers zijn daarop aangepast......

Als je daaraan begint, zal dat (naar mijn idee) een lange en dure weg worden om de vering echt soepeler te maken.

Misschien is er een bedrijf dat after-market luchtvering voor deze auto's levert?

• Like 1
Geplaatst

Het nadeel van citrofiel zijn, al het andere is stug.

Ik vind persoonlijk de e-niro net wat beter afgeveerd dan de HEV, rolt soepeler over drempels. Anders even een proefrit maken in een auto met sportonderstel, dan waardeer je de niro weer meer.😇

• Like 1
Geplaatst
Nou zie ik dat je de executive hebt, is dat met 18"? Dan zou 17" nog een optie kunnen zijn. Scheelt vaak wel wat.

Executive is standaard ook met 17”.
Geplaatst
Onze e-Niro is een fijne wagen, maar ik vind ‘m toch wel wat erg stug geveerd. Nou ben ik wel erg verwend omdat ik tot nu toe alleen maar Citroën met hydraulische vering heb gereden (2x BX, 2x Xantia en 2x C5), maar dit lijkt me toch wel aan het andere eind van het spectrum te zitten.
Weet iemand of dat te versoepelen is door er andere schokbrekers onder te (laten) zetten? Is dat kostbaar en is dat verantwoord, of geef je alleen maar een heleboel geld uit en schiet je er (bijna) nix mee op?

Ik kan uit ervaring met verschillende merken (Alfa Romeo, Audi, Volvo en nog een paar) zeggen dat de e-Niro zeker niet ‘te’ stug is. Ik denk ook dat het jouw geval komt door het vergelijk met Citroën.

Mijn Audi A3 noemde ik gekscherend ook wel het hobbelpaard. Daarmee vergeleken is de e-Niro weer heel soepel. Ik weet dat het een compleet andere auto is, maar weet daardoor wel wat stug is
  • Like 1
Geplaatst (aangepast)

Ja jongens, ik weet het: met hydrauliek geveerde Citroëns moet je nix vergelijken. Het was meer als achtergrondinformatie dan als vergelijkingsmateriaal bedoeld. Ik weet dat ál het andere minder soepel veert dan de zwevende godinnen. Dat is het lot van een citrofiel die vreemdgaat.

Maar ik werd toch wel weer aan die stugheid herinnerd bij mijn proefrit in de Hyundai Ioniq5 een tijdje geleden. Die zal toch echt niet lichter zijn dan de e-Niro, eerder zwaarder. Toch deed die een stuk soepeler aan dan ons huidige vervoermiddel. En ook van de EV6 wordt wel gezegd dat die goed afgeveerd is.

Tja, ik weet het ook niet. Het is in elk geval fijn om het hier even kwijt te kunnen en jullie relativerende reacties terug te krijgen.

Dank je wel voor verzachtende woorden… 😜

aangepast door Hippe lip
  • Like 1
Geplaatst
Ja jongens, ik weet het: met hydrauliek geveerde Citroëns moet je nix vergelijken. Het was meer als achtergrondinformatie dan als vergelijkingsmateriaal bedoeld. Ik weet dat ál het andere minder soepel veert dan de zwevende godinnen. Dat is het lot van een citrofiel die vreemdgaat.
Maar ik werd toch wel weer aan die stugheid herinnerd bij mijn proefrit in de Hyundai Ioniq5 een tijdje geleden. Die zal toch echt niet lichter zijn dan de e-Niro, eerder zwaarder. Toch deed die een stuk soepeler aan dan ons huidige vervoermiddel. En ook van de EV6 wordt wel gezegd dat die goed afgeveerd is.
Tja, ik weet het ook niet. Het is in elk geval fijn om het hier even kwijt te kunnen en jullie relativerende reacties terug te krijgen.
Dank je wel voor verzachtende woorden… 

Het onderstel en de vering van de e-Niro zijn misschien ook niet zo heel erg verfijnd als bij de nieuwe generatie auto’s/EV. Ik heb hier geen technische onderbouwing bij, maar het lijkt me logisch dat het verder geëvolueerd is en wellicht ook wel beter afgestemd op het hogere gewicht van een EV.
Geplaatst

De techniek is niet bepaald de modernste, toch gaat het er om hoe je het zelf beleeft. 

Filmpje is trouwens behoorlijk negatief en op sommige punten gewoon idioot gebracht, maar het geeft wel wat inzicht in de techniek. 

Geplaatst

Bij nader inzien, wellicht kun je 0,1-0,3 bar minder in je banden hebben, maar ga niet te ver, je verbruik gaat omhoog, en de wegligging (stuur- en rem-gedrag) wordt minder.

Ik rij op ongeveer 3 bar, maar kom uit een Skoda Fabia en heb eigenlijk bij al m'n vorige auto's de bandenspanning zo'n 10-15% hoger gehouden dan de fabrikant aangaf.....ik hou wel van een beetje 'stugge' auto.

• 2 jaar later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...