loef Posted February 17 Share Posted February 17 Als ik een fietsdrager of caravan koppel aan mijn nieuwe niro, heb ik geen cruise control meer. En geen lane assist etc. Is er een truc door modificatie van de stekker of bedrading van... zodat de niro niet weet dat er iets aan de auto hangt. Als je een losse stekker er insteekt zonder bedrading blijft de cc wel werken. Als ik van 13 polig naar 7 polig ga en weer terug ga naar 13polig werkt de cc ook weer niet. Dus hoe weet de kia dat er iets aan de auto zit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerd_NL Posted February 17 Share Posted February 17 Het is (helaas) een bekend probleem met de nieuwe Niro, op het Duitse forum zijn ze al bezig ermee: https://www.niro-forum.de/forum/thread/3066-keine-assistenzsysteme-bei-nutzung-der-anhängerkupplung/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vicus Posted March 6 Share Posted March 6 Heeft de PHEV 2023 dit probleem ook? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vicus Posted March 23 Share Posted March 23 Op 6-3-2023 om 13:34, zei Vicus: Heeft de PHEV 2023 dit probleem ook? Ik heb een ritje gemaakt met mijn caravan. Alle rijhulpmiddelen schakelen inderdaad uit. Ook cruise control. Ik de handleiding staat dat deze door de bestuurde uitgeschakeld dient te worden. Dat is dus niet juist. Hij schakelt automatisch uit. Verder rijd het prima met een caravan. Zelf in EV mode schakelt de verbrandingsmotor niet bij, zolang de accu voldoende lading heeft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Murcielaygo Posted March 23 Share Posted March 23 Die zin is wat raar geschreven; zoals ik het lees vertellen ze je dat je door het trekken van een aanhanger die systemen uitschakelt.Misschien een vreemde vertaling, maar naar mijn idee omschrijft het wel wat er gebeurt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stekkerjack Posted March 27 Share Posted March 27 Tl;dr: Niro EV ExecutiveLine met hetzelfde probleem, dealer verwijst naar klantenservice Kia, klantenservice Kia verwijst naar dealer, ANWB weet het ook niet helemaal zeker en verwijst door naar Leaseplan. Begin deze maand hebben mijn partner en ik 'onze' Niro EV ExecutiveLine in ontvangst genomen. Een fijne auto, maar ook wij lopen tegen het probleem aan dat de cruise control niet beschikbaar is na het aansluiten van de verlichting van onze fietsendrager. Een serieus gebrek -in onze ogen- omdat we van plan zijn deze zomer een rondrit door Noorwegen te maken, waarbij we op de fietsendrager onze trekhaakkoffer zullen zetten. En ruim twee weken en ~2500km zonder cruise control is voor ons nogal een domper. Observaties Omdat ik (maar helaas pas na het plaatsen van de bestelling) al had gelezen over de problemenuitdagingen met aanhangers, cruise control en Kia/Hyundai heb ik het in de eerste week al uitgeprobeerd. Fietsendrager erop, stekker erin, auto aan en direct meldingen op het dashboard dat diverse hulpsystemen zijn uitgeschakeld. Bij een rondje rijden bleek al snel dat het ook om de (smart) cruise control gaat. De snelheidsbegrenzer doet het nog wel. Eenmaal terug thuis heb ik nog even wat dingen geprobeerd en het blijkt dat de detectie van een aanhanger/fietsendrager werkt op basis van de verlichting. Sluit je de verlichting niet aan of haal je alle lampjes eruit, dan weet de auto van niks en werkt alles alsof er niets op of aan de trekhaak bevestigd is. Maar dan rij je dus wel zonder verlichting. De dealer Bij het in ontvangst nemen van de auto vertelde de verkoper dat we bij vragen altijd mochten bellen, dus dat deed ik. Degene aan de telefoon vond het klaarblijkelijk opvallend genoeg om te vragen of we de auto langs wilden brengen zodat ze er naar te kijken, dus we maakten een afspraak. Degene bij wie ik onze sleutel inleverde en van wie ik de sleutel van de leenauto meekreeg (fijne service!) vond het ook geen alledaagse klacht. Terwijl ik naar buiten liep kwam ik de verkoper tegen en reageerde ook in de lijn van 'O, dat is gek ja'. 's Middags vertelde de monteur dat hij in eerste instantie verwachtte dat er ergens een draadje los zou zitten of iets, maar hij had vooraf even in hun interne helpdesk gekeken of het probleem vaker voorkomt. En ja hoor, de klacht komt vaker voor en het zou ook in het instructieboekje staan. Waarom de cruise control niet beschikbaar is in combinatie met een aanhanger/fietsendrager kon hij niet zeggen. Op mijn verzoek zijn we samen naar de verkoper gelopen om het er ook met hem over te hebben. Met z'n drieën hebben we al pratend wat mogelijkheden verkend. Dat de parkeersensoren achter uitvallen is logisch, net zoals het niet meer beschikbaar zijn van de kruisend verkeer-/botsdetectie achter. En dat men er voor kiest om de stuurhulp en rijstrookassistentie uit de schakelen leek ons ook niet gek, want een aanhanger zou kunnen gaan slingeren en achteropkomend verkeer kan mogelijk niet (goed) worden gedetecteerd. Maar een reden waarom de (adaptive/smart) cruise control niet zou kunnen werken, konden we niet echt bedenken. Natuurlijk, een auto met iets op/aan de trekhaak heeft in potentie meer gewicht en de verdeling ervan is anders, maar dat is ook zo als er 5 forse volwassenen in de auto zitten, de resterende ruimte is afgevuld met zware bagage en er een dakkoffer op de auto is gevestigd; een situatie die de cruise control waarschijnlijk gewoon aan kan. En voor de begrenzer/limiter, die toch vrij veel regeltechniek deelt met de cruise control, is een aanhanger blijkbaar geen probleem. De heren konden zich overigens niet herinneren dat dit probleem ook speelde met het vorige model Niro. De monteur vertelde dat er niets is wat hij kan doen: de trekhaakmodule is aangesloten op het CAN-netwerk van de auto en hij kan daar verder niet 'in'. Ook in de computers van de auto zelf zijn er geen instellingen die hier iets mee te maken hebben. Het is een softwarematige keuze van Kia om het zo te doen en dat is het dan. De verkoper raadde me aan om contact op te nemen met de klantenservice van Kia Nederland en het daar verder te vragen. De ANWB Ik heb al even zitten broeden op een plan voor het contact met Kia. Zou ik bellen? Of schrijven? Het voornaamste waar ik eigenlijk tegen aanloop is dat ik me als individu wat klein voel tegenover het concern Kia/Hyundai; hoe zorg ik er voor dat ze mijn klacht serieus nemen? Omdat we de auto leasen via de ANWB en ik (vanwege de verwijzing in deze thread) wist dat de Duitsers contact hebben gehad met de ADAC, heb ik vanmorgen eerst maar eens met de ANWB gebeld. De dame aan de telefoon gaf aan dat ze het zo op het eerste gezicht ook opvallend vond, maar dat ze me voor het indienen van een klacht moest doorverwijzen naar Leaseplan, omdat zij het contract uitvoeren en zij ook het contact hebben met Kia. Ok, jammer, niet waar ik op hoopte. Ik vroeg nog even na of ze verder bekend zijn met het probleem en of de Wegenwacht wellicht de oorzaak kent. Ze zette me even in de wacht om het na te kijken en kwam enkele minuten later bij me terug met de mededeling dat het ook bij andere auto's voorkomt -waaronder Hyundai- en dat het te maken heeft met het grotere gewicht van de combinatie. Op mijn reactie dat een zeer volle/beladen auto blijkbaar geen probleem is maar een desnoods lege fietsendrager of aanhanger blijkbaar wel, gaf ze aan dat bij een aanhanger de variatie in gewicht groter is dan zonder en dat Kia daarom doet wat ze doen. Dat zou kunnen, maar ik kreeg het idee dat ze dit -met alle goede bedoelingen- zelf invulde en niet (direct) bij Kia of de Wegenwacht vandaan had. Achteraf had ik nog wel kunnen benoemen dat de ADAC wel contact heeft met Kia en dat ze wellicht eens contact op kunnen nemen met hun zusterorganisatie en er wellicht zelfs mee samen zouden kunnen werken om hun leden te helpen bij het oplossing van dit probleem. Daar ligt dus nog wel een kans. Klantenservice Kia Omdat Leaseplan er -voor mijn gevoel- toch maar tussen zou zitten en de communicatie zou kunnen vertragen of vertroebelen, besloot ik om (ter verkenning) het advies van de dealer op te volgen en de klantenservice van Kia te bellen. De medewerker was erg vriendelijk en begreep dat dit vervelend was maar kwam na ruggespraak met een collega terug met het verhaal dat ze bij de klantenservice niet technisch onderlegd zijn en dat ze daarvoor verwijzen naar de dealer. Toen ik herhaalde dat ik juist door de dealer was doorverwezen naar de klantenservice van Kia Nederland, kreeg ik opnieuw te horen dat men toch moet verwijzen naar de dealer. Daar kwam ik dus niet verder. Zelf iets verzinnen Als programmeur met interesse in de elektrotechniek heb ik het niet kunnen laten om na te denken over een aanpassing of een hack om het -dan maar zonder hulp van Kia- toch voor elkaar te krijgen. Vandaar dat ik nog even wat heb gespeeld met de manier waarop de auto een aanhanger/fietsendrager detecteert. Zoals ik op het Duitse forum al had gelezen wordt de detectie gedaan op alle lampen. Sluit je alleen een richtingaanwijzer aan dan weet de auto van niks, tot je richting aangeeft, hetzelfde voor remlichten, etc. Wellicht is het mogelijk om door middel van transistoren/relais/whatever de signalen op de plug voldoende betrouwbaar af te tappen zonder daarbij de aanhangerdetectie te triggeren. Een andere theoretische mogelijkheid zou nog zijn om zelf een trekhaakmodule te maken die inhaakt op de CAN-bus en die mee te laten schakelen met de verlichting van de auto zonder daarbij door te geven dat er iets gedetecteerd is. In beide gevallen weet de auto niet dat er parkeersensoren en radars mogelijk niet werken zoals verwacht en dat kan allerlei nare gevolgen hebben. Je wil geen grappen maken met een potentieel moordwapen van een ton of 2. En het blijft een leaseauto. Dus dat gedachtespoor laat ik voorlopig maar even rusten. Hoe nu verder? Op het Duitse forum zegt iemand dat Kia Nederland bezig zegt te zijn met een oplossing, maar ik weet niet waar men die informatie vandaan heeft en ik denk dat ik dit binnenkort ga navragen. Wellicht kunnen 'we' samen optrekken met de Duitsers om wat druk te zetten op de urgentie duidelijk te maken aan Kia en ze verleiden om een concrete toezegging te doen. Wie weet een petitie/vragenlijst/handtekeningenactie. Ik ben heel benieuwd naar jullie gedachten hierover. Ik broed nog even op het idee om een klacht in te dienen bij Leaseplan. Wellicht valt dat tactisch te coördineren met andere acties. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HenkM Posted March 27 Share Posted March 27 Misschien een open deur maar.... Is het geen optie om de peertjes van de fietsdrager te vervangen door LED's (niet canbus). Door de lagere stroom opname van led's kan de auto misschien "misleid" worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stekkerjack Posted March 27 Share Posted March 27 Ik zou even na moeten zoeken waar ik het precies heb gelezen, maar ergens heb ik begrepen dat de trekhaakmodule is gemaakt om ook te werken met ledverlichting, waardoor de kans me klein lijkt dat de auto op die manier te misleiden is. Wel viel me op dat in ieder geval de knipperlichten spanning krijgen (waarde op de multimeter ging netjes heen en weer in het ritme van de lichten op de auto zelf) en die dus mogelijk te detecteren is zonder de aanhangerdetectie te triggeren; er zal altijd iets van een detectiedrempel zijn om te voorkomen dat er bij een paar druppels vocht in de connector (en dus een paar mA lekstroom) een 'spookaanhanger' wordt gedetecteerd. Dan moet je nog wel ergens je vaste spanning vandaan halen om de lichten op je aanhanger te schakelen. Grote kans dat ook een dergelijk stroomverbruik gedetecteerd wordt door de auto. Dan zou je een aparte accu op je aanhanger/fietsendrager moeten hebben voor de verlichting daarvan. Maar, al is de auto te misleiden, dan kun je je dus afvragen of dat wel wenselijk is. Je hebt dan wel licht op je aanhanger, maar wat gaan de parkeersensoren en radars doen als ze tegen de verwachting in de hele tijd een voorwerp (de aanhanger/fietsendrager) 'zien'? Ik heb niet nagekeken wat de auto allemaal precies kan en of dat voor en/of achter is, maar ik weet dat er onder andere iets op zit waarmee de auto bij een naderende botsing zelf ontwijkende manoeuvres kan uitvoeren. Je zou niet willen dat dat systeem in werking treed omdat het radarsignaal wordt gereflecteerd door je trekhaakkoffer en de auto iets aan denkt te zien komen vanuit een totaal andere hoek. Geen idee of dat kan en onder welke omstandigheden, maar juist omdat ik er weinig van weet en de risico's aanzienlijk zijn, wilde ik me daar niet aan branden. Wellicht kan iemand met meer kennis daar een licht op schijnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HenkM Posted March 27 Share Posted March 27 1 uur geleden, zei stekkerjack: maar ik weet dat er onder andere iets op zit waarmee de auto bij een naderende botsing zelf ontwijkende manoeuvres kan uitvoeren Heb ik (gelukkig) nergens kunnen vinden. Remmen doetie i.i.g. wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hmschuurhof Posted March 27 Share Posted March 27 Misschien een overbodige vraag maar werkt het zowel bij de SCC als de ‘conventionele’ cruise control niet ? Bij onze Niro Hybrid ExecutiveLine (vorig model bwj. 2020) kun je nl. nog kiezen tussen de ‘conventionele’ en de Smart Cruise Control. Ik weet niet of dit op het 2023 model ook mogelijk is, misschien ook nog afhankelijk van het type (ComfortLine, DynamicLine, DynamicPlusLine, ExecutiveLine). (bij onze Niro gelukkig geen probleem met de trekhaak) Zie samengesteld plaatje uit mijn instructieboekje-2020 ..... Grt. Henk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gjcvro Posted March 27 Share Posted March 27 Ik las elders dat het bij de laatste update opgelost zou moeten zijn.. Maar heb er nog geen bevestiging van gezien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErTi Posted April 18 Share Posted April 18 Vorig jaar 30 september heb ik de nieuwe KIA Niro SG2 dynamicline gekocht. Daarbij heb ik een trekhaak laten installeren voor mijn fietsendrager. Afgelopen week heb ik voor het eerst na de winterperiode de fietsendrager gebruikt. Echter tot mijn schrik ging er een lampje branden en de Smart Cruise Control werd automatisch uitgeschakeld na het aansluiten van de verlichting van onze fietsendrager. Ik kon dit niet handmatig wijzigen. Een serieus gebrek. Zonder deze smart cruise control op vakantie maakt het langdurig rijden op de autoweg geen prettige ervaring, evenals in de file rijden. Tijdens de verkoop en voorlichting is dit niet door de verkoper aangegeven. Anders had ik nog gewacht en was ik blijven doorrijden in de KIA Niro versie 2019 die ik had. Bij het rijden bleek dat het om de (smart) cruise control gaat. De snelheidsbegrenzer doet het nog wel. Bij het rijden met een aanhanger kan ik het nog enigszins begrijpen, maar bij een fietsendrager in het geheel niet. Ik begrijp van andere KIA rijders dat zij dit ook als groot probleem ervaren. Dat geeft wel een smet op de aankoop en in eerste instantie tevreden met de nieuwe auto maar nu een stuk minder tevreden. Ik raad de auto nu ook nog niet aan bij andere potentiële kopers, tenzij dit probleem opgelost wordt. MIjn vraag aan KIA is hoe dit opgelost kan worden? A.s. vrijdag ga ik naar de KIA dealer om dit ook met hen te bespreken. Wellicht moeten meer mensen gaan klagen om dit opgelost te krijgen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fred Wittkampf Posted April 23 Share Posted April 23 Ik heb hetzelfde probleem met mijn Ioniq 6. Geen cruise control met aangesloten aanhanger. Heb ff uitgezocht hoe de auto detecteert dat er een aanhanger aangekoppeld is. Dat doet hij door via de trekhaak aansluiting te meten tussen de remlicht en aarde. Op de remlichtaansluiting staat zonder dat je op de rem drukt een paar mV. Ik heb daar een diode mee in serie gezet. Die gaat pas geleiden boven de 700mV, maar helaas: de auto blijft de aanhanger delecteren, waarschijnlijk omdat je bij starten het rempedaal moet indrukken en er dan 12V op staat. De auto kan de aanhanger alleen detecteren als de remlichtaansluiting voor de aanhanger niet direct aan de autoremlichten, maar apart aangesloten is. Het moet mogelijk zijn om die remlichtaansluiting direct te verbinden met de remlichten van de auto. Dan zou het probleem opgelost moeten zijn. Nog ff puzzelen dus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fred Wittkampf Posted April 23 Share Posted April 23 Mijn fout: De Ioniq6 (dus waarschijnlijk ook de Ioniq5 en EV6) detecteert het niet alleen via het remlicht want ik heb dat losgemaakt en dan bijft hij de aanhanger detecteren. Waarschijnlijk moet dus de hele kabelboom aan de auto achterlichten aangesloten worden i.p.v. aan de speciale aansluiting in de auto. Graag een reaktie van andere DHZers en hun resultaat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Murcielaygo Posted April 23 Share Posted April 23 Hou er wel rekening mee dat bij het aftakken van de signalen aan de lichten zelf je problemen kunt krijgen met de aansturende delen (overbelasting) en dat dan de garantie daarop bij problemen aan die aansturing waarschijnlijk vervalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NiroEV22 Posted April 24 Share Posted April 24 Blijkbaar heeft Kia haar redenen dit zo te maken. Waar wilt u over klagen? Het is geen defect, het is zo bedoeld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leen.B Posted April 25 Share Posted April 25 Hallo, Ik heb afgelopen week contactgehad met Kia Nederland welke mij vertelde dat de fabricant bezig is met een update, en dit is inmiddels bevestigd door mijn Kia dealer in Rotterdam en er komt eind mei/begin Juni een terugroepactie om het probleem van de aanhanger /uitschakeling veiligheidsystemen, adaptive cruisecontrol op te lossen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kialingeding. Posted April 30 Share Posted April 30 Op 25-4-2023 om 11:58, zei Leen.B: Hallo, Ik heb afgelopen week contactgehad met Kia Nederland welke mij vertelde dat de fabricant bezig is met een update, en dit is inmiddels bevestigd door mijn Kia dealer in Rotterdam en er komt eind mei/begin Juni een terugroepactie om het probleem van de aanhanger /uitschakeling veiligheidsystemen, adaptive cruisecontrol op te lossen Dat zou top zijn. Ik vind het uitschakelen van de dode-hoeksignalering zo vervelend, ik vind dat tijdens het rijden zonder fietsendrager echt een pluspunt qua veiligheid. Kan me ook voorstellen dat het uitschakelen van de CC voor veel rijders vervelend is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
R.J. Posted May 4 Share Posted May 4 Executive line van 2022 heeft hier geen last van. Alle hulp systemen blijven werken met de fietsendrager Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fred Wittkampf Posted May 10 Share Posted May 10 Mijn auto schakelde alle rijhulpsystemen (behalve snelheidslimiet) ook uit zodra er een aanhangerstekker ingeplugd werd; zelfs bij een fietsendrager op de trekhaak. Ik heb daar inmiddels een oplossing voor gevonden die echter alleen werkt met een 13polige auto stekker. Nu heb ik dus weer alle funkties. Mijn oplossing is een aanpasing van de aanhanger en er hoeft dus niets aan de auto veranderd te worden. Bij voldoende belangstelling zou ik een kleine serieprobuktie kunnen starten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stekkerjack Posted May 12 Share Posted May 12 Kun je vertellen wat de kern van je oplossing is? Ik ben heel benieuwd wat je bedacht hebt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Kees Posted May 13 Share Posted May 13 (edited) Heeft de Sportage hier ook last van? Ben aan het kijken naar een Sportage uit 2022 Edited May 13 by Jan Kees Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Kees Posted May 14 Share Posted May 14 (edited) Heeft de Sportage hier ook last van? Ben aan het kijken naar een Sportage uit 2022? Ik heb mijn dealer gevraagd met het volgende antwoord: “Dit issue doet zich alleen voor bij de huidige Niro. Hier komt een software aanpassing voor. De Sportage heeft dit issue gelukkig niet.” Edited May 14 by Jan Kees Typefout Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lactis Posted May 22 Share Posted May 22 Het blijft vreemd Fred, dat de ‘aanhanger’ aangepast moet worden, want zowel mijn fietsendrager en mijn caravan, heb ik regelmatig gebruikt op verschillende merken en type auto’s, waarbij de Cruise Controle normaal bleef werken, incl. Lane Controle. De dode hoek detectie werd wel uitgeschakeld, maar dat is begrijpelijk. Maar ik ben wel geïnteresseerd in je idee totdat KIA met een goede oplossing komt. Ik begreep dat de nieuwe Sportage dit probleem niet heeft, dus er is hoop op een elegante oplossing. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popko Nijmeijer Posted May 24 Share Posted May 24 Ik rij sinds september 2022 in mijn 2e kia Niro. De eerste beviel mij zo goed,zodat ik in september het nieuwe model heb geleased. We rijden veel met een caravan en deze Niro phev heeft wat meer vermogen om de caravan te trekken. Tot mijn verbazing bleek dat tijdens het rijden met de caravan een aantal hulpsystemen werden uitgeschakeld. Terug naar de dealer en verkoper. Het bleek dat ze niet op de hoogte waren van dit probleem. Kontact gehad met hoofdkantoor en weer terug verwezen naar de dealer. Daarna contact opgenomen met Kialease. Het probleem voorgelegd ( zij hadden er nog niets over gehoord). Zij adviseerden mij om een officiële klacht in te dienen. Als ik had geweten dat bij het aankoppelen van een caravan de hulpsystemen worden uitgeschakeld, had ik deze auto niet genomen. Ik wacht nu op een reactie van Kia Nederland.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts