Jump to content

draadloos Android na recente update navigatie systeem?

Go to solution Solved by jwillemse,

Recommended Posts

Posted

Vorige week de laatste versie van de navigatiesoftware gedownload, volgens de lijst van veranderingen moet het nu ook mogelijk zijn om draadloos Android toe te passen. 

Heeft hier iemand ervaring mee?

Ik heb een NIRO EV 2023

Posted

Heb zelf Apple Carplay maar ook die optie werkt, ook na de laatste update, helaas niet draadloos. Iemand die het wel aan het werken heeft gekregen? Geef het even aan en dan liefst ook nog hoe.

• Solution
Posted

Als de auto geen wifi zender heeft zal dat met een software update ook niet beschikbaar komen.

Ik heb zelf een USB Wifi dongle gekocht. Werkt prima! Kostte €23. Let wel op dat je of de Android Auto versie of de Apple Carplay versie bestelt! 😀
Voordat je deze in de USB poort plugt even de Bluetooth koppeling met de auto verwijderen, dan inpluggen en Bluetooth verbinding maken met de Dongle.
De rest gaat dan automatisch en vanaf dan heb je draadloos verbinding met Android Auto of Carplay.

• Like 1
Posted (edited)
20 uur geleden, zei jwillemse:

Als de auto geen wifi zender heeft zal dat met een software update ook niet beschikbaar komen.

Ik heb zelf een USB Wifi dongle gekocht. Werkt prima! Kostte €23. Let wel op dat je of de Android Auto versie of de Apple Carplay versie bestelt! 😀
Voordat je deze in de USB poort plugt even de Bluetooth koppeling met de auto verwijderen, dan inpluggen en Bluetooth verbinding maken met de Dongle.
De rest gaat dan automatisch en vanaf dan heb je draadloos verbinding met Android Auto of Carplay.

Werkt hiermee ook de "handsfree" carkit van de telefoon op de gebruikelijke manier?

Edited by Jannic
Posted

De basis uitvoering van de Niro EV heeft wél standaard draadloze carplay of android auto.

In een nieuwe update zou dit ook in de duurdere uitvoeringen worden toegepast.

Ik wacht al ruim 10 maanden op een Niro EV en ben benieuwd dit zelf te kunnen testen.

Posted
On 12/10/2023 at 9:31 AM, Jannic said:

Werkt hiermee ook de "handsfree" carkit van de telefoon op de gebruikelijke manier?

Ja, geen probleem, werkt allemaal precies hetzelfde, alleen dan volledig draadloos.

Posted
4 uur geleden, zei jwillemse:

Ja, geen probleem, werkt allemaal precies hetzelfde, alleen dan volledig draadloos.

Fijn, hij is besteld.

• Like 1
Posted
Op 14-12-2023 om 14:47, zei Jannic:

Fijn, hij is besteld.

Nu 3 dagen de draadloze verbinding in gebruik. 

Niet elke keer komt er een verbinding tot stand.

Bij verbinding is de responstijd bij Android Auto beduidend langzamer dan met een kabelverbinding.

Soms is de verbinding gestoord. Dit blijkt bij muziek afspelen. 

Gelukkig was de prijs slechts €23. Want ik denk niet dat ik hem vaak ga gebruiken. 

Posted
On 12/18/2023 at 4:46 PM, Jannic said:

Nu 3 dagen de draadloze verbinding in gebruik. 

Niet elke keer komt er een verbinding tot stand.

Bij verbinding is de responstijd bij Android Auto beduidend langzamer dan met een kabelverbinding.

Soms is de verbinding gestoord. Dit blijkt bij muziek afspelen. 

Gelukkig was de prijs slechts €23. Want ik denk niet dat ik hem vaak ga gebruiken. 

Dat is vreemd want ik heb geen enkele van die problemen met hetzelfde kastje. Ook de responsetijd is hetzelfde als met een kabeltje.

Heb je voordat je je aanmeldde met Bluetooth eerst de oude bluetoothverbinding met de Kia verwijderd op zowel de telefoon als de auto? En daarna een Bluetooth verbinding opgezet met "smartbox-XXXX"?
Via die Bluetooth verbinding zou de telefoon automatisch de juiste (wifi en Bluetooth) settings moeten configureren.

Welke telefoon gebruik je? Die misschien even een keer opnieuw opstarten?
Ik gebruik een Samsung S22.

Posted
Dat is vreemd want ik heb geen enkele van die problemen met hetzelfde kastje. Ook de responsetijd is hetzelfde als met een kabeltje.
Heb je voordat je je aanmeldde met Bluetooth eerst de oude bluetoothverbinding met de Kia verwijderd op zowel de telefoon als de auto? En daarna een Bluetooth verbinding opgezet met "smartbox-XXXX"?
Via die Bluetooth verbinding zou de telefoon automatisch de juiste (wifi en Bluetooth) settings moeten configureren.
Welke telefoon gebruik je? Die misschien even een keer opnieuw opstarten?
Ik gebruik een Samsung S22.

Ga ik morgen nog een keer installeren.

Verstuurd vanaf mijn CPH2021 met Tapatalk

Posted

Ik heb het kastje wat hierboven genoemd wordt ook besteld en had het snel binnen. In principe werkt het goed maar ik heb toch het volgende probleem:

Wanneer het kastje is aangesloten en ik de auto gewoon start komt de verbinding niet automatisch tot stand in mijn Niro gen 2 (2023) Ik moet het kastje ontkoppelen en weer aansluiten daarna komt de draadloze verbinding snel tot stand. Maar of dit aan het kastje light? Met mijn iPhone heb ik namelijk hetzelfde, die sluit ik pas bedraad aan nadat het systeem volledig is opgestart, dan werkt apple car gewoon. Het lijkt er opdat het systeem niks ziet wat al is aangesloten op de usb poort voordat je het systeem aanzet. In mijn vorige Niro was dit geen issue.

Ik heb hier ook nog een picanto met het "oude" systeem en daar werkt het kastje wel als het al aangesloten is voordat je de auto start. 

• 3 weeks later...
Posted
Op 8-12-2023 om 09:04, zei MarcelE:

Is alleen mogelijk in de EV9 en de Sorento.

Helaas alleen de Sorento facelift die pas later in 2024 te bestellen is.

Raar dat ik een auto van 63K koop en met een kabeltje zit te kloten terwijl ik soms een kleine auto huur en daar dit wel in zit.

• 2 months later...
Posted (edited)

Ik heb een Sportage Hybrid dynamic plus line 2023. Kan ik daarmee draadloos verbinden zonder tussenkomst van een kastje met de telefoon A52 van Samsung Android 14 en zoja HOE DAN??????🤪

Edited by Aad Hessler
  • 2 weeks later...
Posted
Op 10-3-2024 om 09:23, zei Aad Hessler:

Ik heb een Sportage Hybrid dynamic plus line 2023. Kan ik daarmee draadloos verbinden zonder tussenkomst van een kastje met de telefoon A52 van Samsung Android 14 en zoja HOE DAN??????🤪

nee, kan niet. Wel bluetooth om te bellen maar geen draadloos Android (Of Carplay)

• Like 1
  • 1 month later...
Posted
Op 1-5-2024 om 14:18, zei Aad Hessler:

Raar, wordt wel vermeld op de site van Kia. Het klopt dat het niet kan maar "KIA" zegt dat dan. 😡 

Heb je een link naar waar dat staat?

Posted (edited)
9 minuten geleden, zei Hippe lip:

Heb je een link naar waar dat staat?

Na het downloaden en als je klikt op de weergave pagina staat daar een info met veranderingen en verbeteringen daar wordt het genoemd. https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/lG1GAU

Maar ik begrijp inmiddels van vele dat het niet lukt en heb het draadje een beetje weggewerkt dus blijft alleen de handeling van aansluiten over. Dus wat mij betreft einde discussie.

Edited by Aad Hessler