Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Constane spanning in de kofferbak?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Allen,

voor de dashcam heb ik constante spanning afgetapt van de zekeringhouder bij de bestuurder, maar nu heb ik constante spanning nodig in de kofferbak. De accessoire aansluiting daar is (net als die in de middenconsole) niet constant spanningvoerend, helaas. En ik zou liever niet die constante spanning helemaal vooraan willen weghalen.

Nu heb ik wel een 13-polige trekhaak en die heeft (als het goed is) constante spanning. Kan ik die ergens aftappen? Of zit er ergens anders constante spanning in de kofferbak?

Geplaatst

"Kia Sportage HEV GT-Plusline in Orange Fusion in bestelling". Deze heb je inmiddels toch al een tijdje :-) ?

Geplaatst

Is het niet zo, dat als er een volledig aangesloten 13 polige aansluiting gemaakt wordt, men een voeding vanaf de accu moet trekken voor de interface box?

Ik kan me wel herinneren dat sommige luie garagebedrijven dan de voeding van de kofferbak gebruikten, waardoor de verlichting van aanhanger of drager het niet deed als het contact uit stond.
Gevaarlijk bij pech, omdat er dan ook geen alarmlichten op het aanhangende mogelijk zijn!

Geplaatst

Dat weet ik niet. Maar ik heb de stoute schoenen aangetrokken en gekeken waar de trekhaak kabelboom de Sportage binnengaat, dat is (in mijn geval) linksachter. Toen daar de plastic cover verwijderd (waarvoor eerst de plastic koffferbak drempel er uit moest). En daar kwam ik veel bekabeling tegen, waaronder een draad waar twee zekeringhouders aan zaten, met een 15 en 25 Ampere zekering. Beide met constatnte spanning. Ik vermoed dat dit de 2 constante plussen van de 13 polige aanhangerstekker zijn.

Ik ga eentje hiervan gebruiken voor de constante spanning die ik nodig heb, met zo'n zelfde zekering-in-zekering aansluiting die vaak gebruikt wordt voor dashcams hard-wire kits. Gezien de beide zekeringen die er al in zitten kan ik hier wel 30A trekken, tenminste als er geen aanhanger gebruikt wordt die constante spanning gebruikt. En dat komt heel weinig (eigenlijk niet...) voor,. Toch ga ik er geen 25A zekering of zo gebruiken voor de aftapping, want ik heb max 10A nodig.

Geplaatst

Misschien heeft u hier wat aan.

Komt van een site uit rusland, het hele elektrische schema staat hierop.

Ik mag waarschijnlijk niet het adres hier plaatsen.

trailerF59.jpg

Geplaatst
Op 6-1-2025 om 16:29, zei henkules:

Misschien heeft u hier wat aan.

Komt van een site uit rusland, het hele elektrische schema staat hierop.

Ik mag waarschijnlijk niet het adres hier plaatsen.

trailerF59.jpg

@henkules

hallo Henk,

Wil je de link naar deze schema’s delen via privé bericht?

thanks!

Geplaatst
3 uur geleden, zei PhaseShifter:

@henkules

hallo Henk,

Wil je de link naar deze schema’s delen via privé bericht?

thanks!

Zelfde vraag hier. Bij voorbaat dank.

Geplaatst

Had van de week een aanhanger waarvan het linker knipper licht slecht contact maakte.
Als je dan linksaf richting aangaf, hoorde ik een alarm achter uit de kofferbak komen.
Zit hier een schakel/regel box oid ?

Ook belangstelling voor die schema's trouwens ;-)

Geplaatst (aangepast)

Ik heb vrijwel nooit constante spanning in mijn kofferbak .................

Er is daar dan ook zowat nooit iemand.

aangepast door Geer00
Geplaatst

Hallo allen, afgelopen week een Sportage HEV GT-Line mogen ophalen. 

Erg fijn ding, aan de piepjes kan ik uiteindelijk wel wennen. Eerste auto vol met bemoeisystemen. Steeds uitzetten is lastig.

Alvast voor de vakantie opzoek geweest naar de standaard dingen die niet meer passen zoals dakdragers en caravanspiegels.

Dat is allemaal gelukt en zeker de Emuk spiegels zijn geweldig.

Ik kwam hier terecht door een zoektocht naar het schema van de trekhaakaansluiting.

Hierbij wil ik @henkulesof iemand die het heeft vriendelijk om het linkje vragen naar het electrische schema van de auto.

Ik zal nog verder zoeken op het forum voor leuke weetjes.

Groet,  Dennis

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...