elsinga Geplaatst 20 Januari Geplaatst 20 Januari Voor de Sportage had ik een Kodiak en daar zat er bij nul kilomters rijbereik en een lege tank volgens de meter nog voldoende in de tank voor een kilometer of 50. Bij mijn Sportage HEV heb ik dat nog niet getest... Zijn er hier al rijders die bij nul kilometer rijbereik nog een tijdje zijn doorgereden (zonder stil komen te staan uiteraard)? Voor de info: ik tank eigenlijk altjd af totdat de benzine aan de rand van de vulopening staat. Het risico op opwarmen van de benzine, die dan uitzet en de boel laat overstromen is heel beperkt, omdat ik na het tanken vrijwel elke keer nog enkele tientallen kilometers rijd en die vulbuis dus wel weer leeg is als ik de auto parkeer. Is het risico er wel, dan vul ik minder uiteraard. Maar ik heb al eens met echt (net) nul op de meter 58 liter getankt in de 52 liter (volgens opgave Kia) tank. Quote
Henri497 Geplaatst 20 Januari Geplaatst 20 Januari Het wordt toch altijd afgeraden om met een bijna lege tank te rijden als het niet noodzakelijk is, want dan komt er toch allerlei zooi in je brandstoffilter terecht waardoor dat verstopt kan raken? Heb het zelf in ieder geval nooit geprobeerd om "onder nul" te rijden, maar ben wel benieuwd naar de uitkomst Quote
Jim Gubbels Geplaatst 20 Januari Geplaatst 20 Januari 10 uur geleden, zei elsinga: Voor de Sportage had ik een Kodiak en daar zat er bij nul kilomters rijbereik en een lege tank volgens de meter nog voldoende in de tank voor een kilometer of 50. Bij mijn Sportage HEV heb ik dat nog niet getest... Zijn er hier al rijders die bij nul kilometer rijbereik nog een tijdje zijn doorgereden (zonder stil komen te staan uiteraard)? Voor de info: ik tank eigenlijk altjd af totdat de benzine aan de rand van de vulopening staat. Het risico op opwarmen van de benzine, die dan uitzet en de boel laat overstromen is heel beperkt, omdat ik na het tanken vrijwel elke keer nog enkele tientallen kilometers rijd en die vulbuis dus wel weer leeg is als ik de auto parkeer. Is het risico er wel, dan vul ik minder uiteraard. Maar ik heb al eens met echt (net) nul op de meter 58 liter getankt in de 52 liter (volgens opgave Kia) tank. Ik rij ook op deze manier, ik vind tanken nu eenmaal zonde van mijn tijd. Ik heb regelmatig tot actieradius ‘bijna 0 km’ gereden en merk dat ik bij maximaal vullen dan ook ruim meer dan 52 liter kan tanken, 56, 57, 58 km komt regelmatig voor. Mijn gevoel zeg dat ik bij actieradius 0 km nog zeker enkele tientallen km’s kan rijden, maar durf dit toch niet echt aan. Los van het advies om dit niet te doen in verband met vuil in het filter, wil ik ook voorkomen dat ik stil sta langs de weg, dat is zeker zonde van mijn tijd…… En ja, ik ben stiekem ook nieuwsgierig naar de reacties! Quote
Geer00 Geplaatst 24 Januari Geplaatst 24 Januari Afgaande op mijn eigen ervaringen en de gegevens van Jim, kom ik tot de conclusie dat de inhoud van de tank inclusief de vulbuis 60 liter bedraagt. Als ik tank, en het vulpistool slaat af, kan ik altijd nog wel zo'n 8 liter bijknijpen totdat de benzine tot aan de rand staat. Als je dat allemaal bij elkaar optelt kom ik tot de conclusie dat die zelfde 8 liter er nog in zit op het moment dat het rijbereik op het dashboard "0" aangeeft. Uitgaande van mijn gemiddelde verbruik van 1 : 17,8 zou dat dus nog zo'n 140 km betekenen .................... In mijn vorige auto (Ceed) heb ik dat door omstandigheden in het buitenland al eens meegemaakt (120 "extra" km's). Vanwege de dan nog dagenlang optredende pijn in de bilspieren is het niet aan te raden om de grens op te zoeken (tenzij je een 5 litertankje in je kofferrruimte hebt liggen, hetgeen wel een redelijk veilige en betrouwbare test zou zijn ......... WIE DURFT?) 1 Quote
BarneyRubble Geplaatst 24 Januari Geplaatst 24 Januari Bij mijn vorige Niro Hybride kon ik bij totaal lege tank en lege accu nog 65 km rijden omdat ook bij lege accu er altijd nog 13% reserve blijft zitten, samen met de extra tankinhoud had ik nog 65 km rijbereik. Quote
Ben Wouters Geplaatst 27 Januari Geplaatst 27 Januari Op 24-1-2025 om 12:24, zei Geer00: Afgaande op mijn eigen ervaringen en de gegevens van Jim, kom ik tot de conclusie dat de inhoud van de tank inclusief de vulbuis 60 liter bedraagt. Als ik tank, en het vulpistool slaat af, kan ik altijd nog wel zo'n 8 liter bijknijpen totdat de benzine tot aan de rand staat. Als je dat allemaal bij elkaar optelt kom ik tot de conclusie dat die zelfde 8 liter er nog in zit op het moment dat het rijbereik op het dashboard "0" aangeeft. Uitgaande van mijn gemiddelde verbruik van 1 : 17,8 zou dat dus nog zo'n 140 km betekenen .................... In mijn vorige auto (Ceed) heb ik dat door omstandigheden in het buitenland al eens meegemaakt (120 "extra" km's). Vanwege de dan nog dagenlang optredende pijn in de bilspieren is het niet aan te raden om de grens op te zoeken (tenzij je een 5 litertankje in je kofferrruimte hebt liggen, hetgeen wel een redelijk veilige en betrouwbare test zou zijn ......... WIE DURFT?) Vandaag eens op gelet bij mijn 3e tankbeurt met deze wagen. Na afslaan kon er met pijn en moeite nog 0,9 liter bij. Die 8 liter lijkt op schuimvorming oid. Quote
Geer00 Geplaatst 27 Januari Geplaatst 27 Januari 6 minuten geleden, zei Ben Wouters: Vandaag eens op gelet bij mijn 3e tankbeurt met deze wagen. Na afslaan kon er met pijn en moeite nog 0,9 liter bij. Die 8 liter lijkt op schuimvorming oid. Je moet wel het vulpistool helemaal naar boven halen! De meter liegt niet. na het afslaan komt die 8 liter er subiet bijgeknepen. Quote
Ben Wouters Geplaatst 27 Januari Geplaatst 27 Januari Aan de andere kant van het spectrum: na voltanken rapporteert mijn Kia via Kia Connect tankinhoud als 100%. Pas na 50-60 km rijden neemt dit af naar 99% en lager. Verbruiksberekeningen hierop hebben dus niet zo veel zin, zeker niet kort na voltanken. Quote
Geer00 Geplaatst 27 Januari Geplaatst 27 Januari Kan niet helemaal doorgronden wat dit aan deze discussie toevoegt. Het aantal gereden km's in relatie tot het aantal getankte liters (totdat je de benzine boven in de vulpijp ziet staan) zijn in dit geval een betere graadmeter dan sensoren. Quote
elsinga Geplaatst 30 Januari Topic Starter Geplaatst 30 Januari Ik heb nog een 10 liter tankje voor de quad staan, maar hier zit duurdere en privé betaalde E98 in. Zodra de quad ruimte heeft voor die 10 liter vul ik 'm eens met E10 op kosten van de baas en ga ik eens op avontuur. In N naar de vluchtstrook of zo kan ik wel aan geestelijk. Kan ik gelijk testen of je zonder beninze nog een stukje elektrisch kunt rijden, ben ik ook wel benieuwd naar. En om de vulpijp ook helemaal vol te krijgen moet je inderdaad het vulpistool vrijwel volledig uit de vulpijp halen (ik laat 'm altijd net steunen op de rand) en voorzichtig doortappen. Anders slaat het pistool door het schuim inderdaad vrijwel direct weer uit. Op deze manier krijg ik de benzine echt net tot de rand van de vulpijp. Quote
abhteh Geplaatst 31 Januari Geplaatst 31 Januari Dat op kosten van de baas, daar heb ik nou moeite mee. Quote
Geer00 Geplaatst 31 Januari Geplaatst 31 Januari Je komt er wel overheen. De tijd heelt alle wonden! Quote
Ben Wouters Geplaatst 1 Februari Geplaatst 1 Februari Op 27-1-2025 om 19:00, zei Geer00: Je moet wel het vulpistool helemaal naar boven halen! De meter liegt niet. na het afslaan komt die 8 liter er subiet bijgeknepen. Het vulpistool slaat af als er brandstof/schuim aan het eind van de nozzle "naar binnen" wordt gezogen. Denk dat die nozzle zo'n 20 cm lang is, dan zou de vulopening van de KIA zo'n 22cm doorsnee moeten hebben. Die van mij is meer iets van 4 cm oid in doorsnee. Heeft toch echt met schuimvorming te maken. En ja, ik begrijp (en pas al jaren toe) dat je de nozzle er uit moet trekken om het laatste beetje benzine in de vulpijp te krijgen. Quote
BarneyRubble Geplaatst 1 Februari Geplaatst 1 Februari Lezen jullie dit artikel ook maar eens rustig door: https://www.autoweek.nl/onderhoud/daarom-moet-je-stoppen-met-tanken-als-het-vulpistool-afslaat/ Quote
elsinga Geplaatst 1 Februari Topic Starter Geplaatst 1 Februari Het artikel stelt dat teveel getankte brandstof tijdens het rijden door de overloop op de weg terecht komt. Datr klopt, want benzine heeft in de ondergrondse tank een constante (lage) temperatuur, die meestal verschilt van de buitentemperatuur. Is het bovengronds warmer dan in de ondergrondse tank, dan zet de benzine in de tank uit als deze de omgevingstemperstuur aanneemt. Hier moet je wel rekening mee houden dus (en dat doe ik ook). Tot aan de rand vullen, dan nog maar heel kort rijden en bij een temperatuur die (fors) hoger ligt dan een graad of 10 (de gemiddelde temperatuur ondergronds), dan loopt de tank wellicht over. Maar rij je na het tanken nog een eindje (ik tank vaak of aan het begin van een lange rit of niet vlakbij huis) of is de buitentemperatuur laag (zoals nu), dan is er weinig risico. Ik heb nog nooit gemerkt dat er bij mij brandstof door de overloop verdween. 1 Quote
Breeze Geplaatst 1 Februari Geplaatst 1 Februari Eensch. En als het lekt is het maar weinig en verdampt het gelijk. Dat neemt niet weg dat je met benzine geen risico moet nemen, dus wees altijd bedacht op het gevaar van benzinedamp en een vonkje, Adri Quote
Geer00 Geplaatst 1 Februari Geplaatst 1 Februari 4 uur geleden, zei Ben Wouters: Het vulpistool slaat af als er brandstof/schuim aan het eind van de nozzle "naar binnen" wordt gezogen. Denk dat die nozzle zo'n 20 cm lang is, dan zou de vulopening van de KIA zo'n 22cm doorsnee moeten hebben. Die van mij is meer iets van 4 cm oid in doorsnee. Heeft toch echt met schuimvorming te maken. En ja, ik begrijp (en pas al jaren toe) dat je de nozzle er uit moet trekken om het laatste beetje benzine in de vulpijp te krijgen. Het vulpistool slaat af doordat de hele vulpijp vol met schuim staat. Dat schuim verdwijnt snel waardoor die 8 liter er echt in past. Quote
Henri497 Geplaatst 1 Februari Geplaatst 1 Februari Ik zit met verbazing de verschillende reacties te lezen. Kan me werkelijk niet voorstellen dat ik de tank meer dan leeg zou willen rijden gewoon omdat dat zou moeten kunnen. En ik kan me ook niet voorstellen waarom ik zou proberen de tank meer dan vol te tanken. Waarom, wat bereik je daarmee of wat wil je daarmee bewijzen? Zelfs al zou de benzine per ongeluk een euro per liter goedkoper zijn hoeveel bespaar je dan met al dat gehannes, gooi dan gewoon twee flinke jerrycans in je kofferbak?? Ieder zijn hobby natuurlijk maar mij niet gezien. 1 Quote
Breeze Geplaatst 1 Februari Geplaatst 1 Februari Dat is omdat het de enige manier is om nauwkeurig het brandstofverbruik te bepalen. Dus tweemaal de tank nokkie-nookievol maken en daartussen de km-stand opnemen. En waarom wil je dat nauwkeurig weten? Wie het weet mag het zeggen. Adri Quote
Henri497 Geplaatst 2 Februari Geplaatst 2 Februari 20 uur geleden, zei Breeze: Dat is omdat het de enige manier is om nauwkeurig het brandstofverbruik te bepalen. Dus tweemaal de tank nokkie-nookievol maken en daartussen de km-stand opnemen. En waarom wil je dat nauwkeurig weten? Wie het weet mag het zeggen. Adri Ja oké, als je dat eenmalig wil uitproberen om zodoende vier cijfers achter de komma uit te kunnen rekenen kan ik er nog inkomen. Of eigenlijk ook niet want je verbruik is natuurlijk voor een flink deel ook van de buitentemperatuur afhankelijk. Dan heb je toch een interpretabele steekproef? Ik heb ooit over een stuk van 169 kilometer gemiddeld 1:200 gereden maar wat kan ik daarmee, helemaal niks want het was allemaal bergaf. Kijk gewoon na een jaar wat je gemiddelde verbruik is, dat is toch het meest realistisch. 1 Quote
elsinga Geplaatst 3 Februari Topic Starter Geplaatst 3 Februari Ik hou met Spritmonitor mijn verbruik bij en dan is *constant* tanken handig. Anders kloppen de verbruikscijfers niet. Dat tot aan de rand voltanken scheelt gewoon in het aantal malen dat je moet tanken, 60/52=120%, dus hoef je per 5x een keertje minder te tanken. Dat is de moeite voor mij wel waard. Zeker in combi met langere afstanden rijden over de snelweg (zie hieronder) En weten hoe ver ik nog kan rijden als de teller op nul staat? Ik rij nog wel eens lange stukken en tank liever niet langs de snelweg. Dus is het goed om te weten wanneer de tank echt leeg is. Dat wil ik eenmalig bepalen, zodat ik er daarna rekening mee kan houden. Voor het geld doe ik dat niet, want tankpas van de baas, maar uit principe tank ik graag zo goedkoop mogelijk. Maar goed, iedereen mag dit uiteraard gewoon zelf weten. 1 Quote
Ben Wouters Geplaatst 3 Februari Geplaatst 3 Februari Verbaast me dat bij sommige tankstations de druk blijkbaar dusdanig is dat er na afslaan nog zo'n 8 liter bij kan. Ik krijg er met pijn en moeite nog een litertje in. Quote
Henri497 Geplaatst 3 Februari Geplaatst 3 Februari 7 uur geleden, zei elsinga: Ik hou met Spritmonitor mijn verbruik bij en dan is *constant* tanken handig. Anders kloppen de verbruikscijfers niet. Dat tot aan de rand voltanken scheelt gewoon in het aantal malen dat je moet tanken, 60/52=120%, dus hoef je per 5x een keertje minder te tanken. Dat is de moeite voor mij wel waard. Zeker in combi met langere afstanden rijden over de snelweg (zie hieronder) En weten hoe ver ik nog kan rijden als de teller op nul staat? Ik rij nog wel eens lange stukken en tank liever niet langs de snelweg. Dus is het goed om te weten wanneer de tank echt leeg is. Dat wil ik eenmalig bepalen, zodat ik er daarna rekening mee kan houden. Voor het geld doe ik dat niet, want tankpas van de baas, maar uit principe tank ik graag zo goedkoop mogelijk. Maar goed, iedereen mag dit uiteraard gewoon zelf weten. Ik ben zo nieuwsgierig geweest om op Spritmonitor rond te neuzen. En ik zie inderdaad dat je 14 van de 37 keer tanken boven de 50 liter zit, dus dat zal wel kloppen dat er tot wel 56 liter in de tank kan. Vind wel je gemiddelde verbruik vrij hoog of is dat ook terug te voeren op de tankpas? 8.37 liter per 100 kilometer dat is 1:12, ik zit zelf na 24000 km op 6.13 liter per 100 km dat is 1:16,3. En ik oordeel niet he, is gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid want ik moet echt moeite doen om onder de 1:14 uit te komen. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.