Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Sinds kort heb ik een Sportage 5 GT-Plusline uit 2023. 
Heel fijne auto. Bediening werkt zo goed als gelijk aan mijn vorige auto, dat was een Niro MY2020, Executiveline.  Alles vertrouwd dus.

Ik loop echter tegen het volgende aan. In de Niro kon ik de knop voor de cruise-control even ingedrukt houden. Dan schakelde hij van adaptive cruise control (met de 4 verschillend te kiezen afstanden) naar normale cruise control. 
Tot mijn grote verbazing werkt dit in de Sportage niet. Bijzonder irritant op de snelweg, waar de auto zelfs met afstand 1 (de kortste) al veel te vroeg begint met afremmen voor iemand die langzamer rijdt voor je uit. Zo kun je echt niet vloeiend rijden. Het is ook minder zuinig.

Iemand hier ervaring mee? Is het echt helemaal niet mogelijk? In het boekje niet te vinden, en bij de dealer weten ze het ook niet goed. Aangezien het hele stuur nog hetzelfde is als in de Niro die ik had, met ook dezelfde knop voor Limit en Cruise, had ik echt niet verwacht hier tegenaan te lopen. 

Benieuwd naar de reacties.

Geplaatst

Dankjewel @Chris K.en @Headlong. Best teleurstellend, eigenlijk. Niet alle verandering door ontwikkelingen in de techniek is altijd een verbetering, dat blijkt maar weer.
Headlong's vraag aan google bracht me wel op een idee, ik heb de vraag wat aangepast, en krijg dan het volgende:

In de Kia Sportage 5 is het inderdaad niet mogelijk om direct te wisselen tussen Smart Cruise Control (adaptief) en gewone Cruise Control, zoals dat wel kon in de Niro van 2020. De Smart Cruise Control in de Sportage 5 is ontworpen als een geïntegreerd systeem dat automatisch de afstand tot voorliggers regelt en remt indien nodig. 
Waarom het verschil?

Technologie:
De Smart Cruise Control in de Sportage 5 maakt gebruik van geavanceerdere sensoren en software dan de gewone Cruise Control in de Niro. Dit maakt het systeem efficiënter en veiliger, maar ook minder flexibel in het schakelen tussen modi. 

Ontwerp:
De Sportage 5 is ontworpen met het oog op de nieuwste rijassistentietechnologieën, waarbij adaptieve cruisecontrol als een integraal onderdeel van het rijervaringspakket wordt gezien. 

Bediening:
De bediening van de Smart Cruise Control in de Sportage 5 is geoptimaliseerd voor een naadloze ervaring. Het uitschakelen van het systeem vereist een specifieke handeling, zoals het indrukken van de rem of een specifieke knop, in plaats van een eenvoudige omschakeling naar een andere modus. 

Hoe het werkt:
Wanneer Smart Cruise Control is ingeschakeld, past het systeem automatisch de snelheid en afstand tot voorliggers aan. 
Om de adaptieve cruise control tijdelijk uit te schakelen, moet je de rem intrappen of de specifieke knop voor rijassistentie gebruiken. 
Na het loslaten van de rem of het loslaten van de knop, blijft de ingestelde snelheid behouden, maar de adaptieve functie is niet langer actief. 

Conclusie:
De wijziging in de bediening van de Cruise Control in de Sportage 5 is een bewuste keuze van Kia om de functionaliteit en veiligheid van het adaptieve systeem te optimaliseren, ten koste van de directe omschakeling tussen adaptief en niet-adaptief

Dus, ik zal ermee moeten leren leven, en anderen zoals @Henri497met mij :-)

Geplaatst

Het hierboven door Google AI gegenereerde tekst is een mooie aanvulling op dit onderwerp.

Groeten, goed weekend en geniet vooral van hetgeen de Sportage allemaal biedt,

Chris 

• Like 1
Geplaatst

Vind het wel jammer, maar beide varianten hadden zo hun uitdagingen.

Bij de oude CC behield je wel de ingestelde snelheid maar moest je zelf goed opletten of je niet te dicht op je voorligger kwam, en anders tijdig remmen of inhalen.
Bij de adaptive uitvoering is het de kunst om goed op te letten wanneer de voertuigjes op de display wit oplichten want dan weet je dat je CC aan het ingrijpen is om dan eventueel in te gaan halen om te voorkomen dat jet het langzaamste voertuig op de weg wordt samen met je voorganger🙈

Geplaatst
Op 30-7-2025 om 20:25, zei Wim72:

In de Niro kon ik de knop voor de cruise-control even ingedrukt houden. Dan schakelde hij van adaptive cruise control (met de 4 verschillend te kiezen afstanden) naar normale cruise control. 
Tot mijn grote verbazing werkt dit in de Sportage niet. Bijzonder irritant op de snelweg, waar de auto zelfs met afstand 1 (de kortste) al veel te vroeg begint met afremmen voor iemand die langzamer rijdt voor je uit. Zo kun je echt niet vloeiend rijden. Het is ook minder zuinig.

Opvallend toch het verschil in ervaring en beleving. De adaptieve snelheidsregelaar in mijn Ceed vind ik een geweldige verrijking. Het gewone, maar zeker het filerijden, wordt zorgeloos/zorgelozer. En inderdaad om niet achter een rijdende chicane te blijven hangen moet je op tijd (vrij vroeg) naar links gaan, maar dat went snel. Het zou mij verbazen als het er onzuiniger door wordt, eerder het tegendeel.

Toen ik een half jaar geleden de instructieboeken en het forum doornam, kwam ik een methode tegen om het adaptieve weg te laten van de snelheidsregelaar (bij mijn Ceed SW), maar kan dat niet meer terugvinden. Erg vind ik dat ook niet.

Adri

Geplaatst

@Breeze Dag Adri. Het verschil in beleving/ervaring is denk ik kleiner dan je denkt.
Ik vind de SCC zeker ook een verrijking, ook bij mijn Niro al. Gebruik hem zowel binnen de bebouwde kom als erbuiten. Alleen op de snelweg ging hij bij mij standaard uit, tenzij het erg druk was of in de file, dan is het perfect. Dat is het enige verschil dan.

Wim

Geplaatst

Aha, duidelijk. En om het nog even compleet te maken, ik zet de regelaar uit op bochtige wegen. Bij ons in de polder zijn er nogal wat slingerende dijkweggetjes en dan slaat hij regelmatig aan op een geparkeerde auto in een buitenbocht. Heel onprettig voor jezelf en voor een achterligger als je zonder duidelijk zichtbare aanleiding ineens vol in de ankers gaat.

Adri

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...