Polderpaulus Geplaatst 11 uur geleden Geplaatst 11 uur geleden Ik ben momenteel in Oostenrijk met mijn "nieuwe" Sportage HEV 2023 GT Line. Ik heb de auto nog maar een paar weken en heb nog niet alles ontdekt. Wat mij nu in de bergen opvalt tijdens de afdaling van de Gross Glockner bergweg: dat doet de auto niet in EV modus. Sterker nog, hij maakt van tijd tot tijd best wel veel toeren (tussen de 3000 en 4000) raar toch? Is dat normaal? Wat is de achterliggende gedachte hierbij? Een ander punt: ik rijd tot nu toe altijd in de Eco modus. Geen enkele probleem, ook niet naar boven. Maar ook hier: berg af zou je terug willen schakelen. De auto heeft wel van die paddels aan het stuur maar ik merk niet dat er iets gebeurt als ik er op duw of er aan trek. Het instructieboekje helpt me niet veel verder. Iemand een idee? Quote
asty Geplaatst 10 uur geleden Geplaatst 10 uur geleden Volgens mij werken in ECO mode de flippers niet als versnelling maar meer als de mogelijk te 'zeilen' wanneer je gas loslaat. Je zal zien dat wanneer je in SPORT mode rijd je ze als op en af gebruikt voor te schakelen in je 6 traps automaat. Quote
Marc B. Geplaatst 9 uur geleden Geplaatst 9 uur geleden Flippers werken niet in ECO mode, logisch, ECO mode beslist zelf over je toerental en kan niet overruled worden anders was het geen ECO mode meer. Flippers werken prima in SPORT mode én in NORMAAL mode. Flippers hebben niks te maken met "zeilen" in ECO mode, ook hier is "zeilen" een eigen beslissing van ECO mode. Quote
O Geplaatst 8 uur geleden Geplaatst 8 uur geleden Bij mij flippert die gewoon in eco tussen versnellingen met de phev hoor. Je kan bergmodus aandrukken links onder van de drive modus. Quote
Ben Wouters Geplaatst 6 uur geleden Geplaatst 6 uur geleden Quote Sterker nog, hij maakt van tijd tot tijd best wel veel toeren (tussen de 3000 en 4000) raar toch? Is dat normaal? Wat is de achterliggende gedachte hierbij? Afremmen op de motor neem ik aan. Als je ipv de toerenteller de power monitor aan zet kan je zien of "het systeem" aan het opladen is etc. Bij mij werken de flippers zowel in Eco als in Sport, heb geen Normaal op mijn model. Flippers kan je alleen naar je toe trekken, links voor terugschakelen, rechte voor opschakelen. Quote
asty Geplaatst 5 uur geleden Geplaatst 5 uur geleden In ECO mode kan je zelf bepalen met je linker flipper met welke mate je wil afremmen op de motor, het zogenaamd regeneratief afremmen met behulp van je motor om zodoende je accu meer op te kunnen laden. Je kan hiermee kiezen tussen 1, 2 of standje 3, maar de auto geeft je aan, aan de hand van je snelheid welke stand je het beste kan kiezen als je het gas loslaat. Bijkomend nadeel hierbij is dan wel weer, dat met het opnieuw geven van gas, het systeem weer naar de standaard D(rive) mode gaat, en je bij je volgende remsessie opnieuw moet/mag gaan kiezen. Kortom, nog meer onnodige afleiding in het stadsverkeer. Voor regelmatige afdalingen in de bergen zoals nu met TS, is dat echter weer ideaal. In de 'sport' stand werkt dit allemaal weer niet, dan werken je flippers als handmatige versnellingsbak, waarbij dan wel weer de auto bepaald in welke gear je moet gaan rijden. Dit alles wordt op de tekentafel allemaal weer "slim" genoemd....Ik denk er helaas anders over. Quote
Murcielaygo Geplaatst 4 uur geleden Geplaatst 4 uur geleden Volgens mij moet je er in de bergen ook op bedacht zijn dat, wanneer de accu vol is, regeneratief remmen niet meer werkt! Quote
asty Geplaatst 4 uur geleden Geplaatst 4 uur geleden Dat klopt. Maar remmen op je benzine motor blijft natuurlijk altijd mogelijk. Maar inderdaad weer een dingetje waar je op bedacht moet zijn met een hybride. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.