Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Kia Venga 1.4 X-tra , mijn ervaring

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Dat de venga geen goede caravan trekker is heb ik ook ervaren.

Vakantie Luxemburg bij Luik moest ik behoorlijk aantrekken om toch nog mee te kunne komen met het overige verkeer veel terug schakelen en zoveel mogelijk de motor op zo 2500 rpm te houden, dit alles met een kip vision vouwdak caravan met een beladen laad vermogen van 1200kg.

Als je op caravantrekker de score leest van de venga 1.4 kom je uit op 4 sterren dat lijk mij toch een goede trekken.

Volgens de technische beschrijving mag de venga 1.4 beladen 1300kg trekken.

Hier voor heb ik een opel meriva 1.6 gehad vond dat deze de caravan stukken beter trok.

• Reacties 206
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Toen ik mijn kia venga 1.4 kocht vroeg mijn dealer of ik er een carvavan mee ging trekken anders raade hij me de 1.6 aan. Ik vind mijn 1.4 juist sterker optrekkken dan mijn 1.6 meriva. Tot nog toe veel plezier van mijn venga. Nog geen problemen gehad.

Alles werkt naar behoren, in zijn 1 schokt hij bij mij ook maar dan schakelen we gewoon door naar de 2. Over benzineverbruik kan ik nog weinig zeggen na 2000 km op de teller.

Geplaatst
Toen ik mijn kia venga 1.4 kocht vroeg mijn dealer of ik er een carvavan mee ging trekken anders raade hij me de 1.6 aan. Ik vind mijn 1.4 juist sterker optrekkken dan mijn 1.6 meriva.

het rijd prima hoor, maar ik merkte wel dat de 1.4 in de bergen snel in vermogen terugzakt, en dat je dan snel moet terugschakelen.

Maar dan komt de auto goed vooruit.

Ik weet dat er iemand op dit forum een venga 1.4 heeft, en daarmee neen caravan trekt.

ik zou er dan zeker niet de bergen mee ingaan

Geplaatst

Wij hebben ook een Venga 1.4, en daarmee hebben we de caravan getrokken in Nederland. In vergelijking met de vorige auto, een Nissan Almera 2.2 Turbo diesel, kwam de Venga wat minder snel op snelheid. Eenmaal de 90 kilometer per uur bereikt, reed de Venga er heel makkelijk mee vandoor. Het viel wel op, dat de trekkracht in de vierde en de vijfde versnelling niet eens zo heel veel scheelt: het leek wel of hij in de vijf makkelijker trok dan in de vierde versnelling. Benzineverbruik neemt wel flink toe, maar dat is logisch.

Luxemburg en dat soort heuvels zou ik er nog wel mee aandurven, maar het echte bergenwerk? Voor de volledigheid: we hebben een Hobby 400 SF, leeg zo'n 900 kilo, eenmaal op weg zo'n 1100 kilogrammen. Na de eerste vijftig kilometer even gestopt om te kijken of alles goed ging: de auto stonk toen best wel wat. Het was ook de eerste keer dat de auto flink moest werken. Daarna heb ik dat luchtje nooit meer geroken. Geen druppel olie of koelvloeistof verbruikt!

Geplaatst
Hoi Barlow,

Wat de dealers weten is inderdaad beperkt...

Ik heb de navigatie. Hierbij mijn ervaringen met het nav pakket na 6 weken:

• Bediening van alle audoifuncties, map en nav en media van de auto via het touchscreen
  • Ziet er goed uit
  • Voice control van vele audio en nav funties. Druk op de knop, roep USB of radio, of Map of Navigatie, of volume up, of next of vele andere commands en het wordt uitgevoerd. Werkt erg goed. Wel een engels accentje gebruiken.
  • Volume van de radio kun je in 3 standen laten toenemen met de rijsnelheid. weet niet of de andere uitvoeringen dit hebben
  • Ziet er goed uit
  • Zoeken in je Ipod of USB is zeer makkelijk en overzichtelijk op 't scherm. Je fietst zo door je directory indelingen heen. Er goed!
  • Betere telefoonfuncties dan bij de andere uitvoeringen. Telefoonboek en presets op het scherm in te stellen (moet er bij zeggen ALS het werkt met je mobiel, in mijn geval niet goed i.c.m. mijn mobiel, wellicht met een andere mob. is het goed)
  • En het ziet er goed uit
  • De achteruitrijcamera. Werkt ook zeer goed. Zie het wel als een hulpmiddeltje. Rij er niet blind op... Maar in combi met de sensoren en heel handig hulpmiddel. Zeker als je krap ruimte hebt.
  • Het scherm is in 3 standen qua verlichtingsterkte in te stellen. Ik heb ook een pan. dak en bij zon het je de hoogste stand nodig. 's Zomers moet denk ik de blind dicht onder het pan dak om het scherm te kunnen zien (da's mijn inschatting)
  • Dag - nacht kleuren nav. scherm. Werkt helaas op lampen aan - uit. Maar je kunt dit ook met de hand instellen (makkelijk)
  • En had ik al gezegd dat het er gewoon goed uitziet?

Over het pan dak nog het volgende. In de kantel stand is heet dak mooi stil tot 100 km/hr. Daarboven wordt het geluid meer. Open heb je wel meer herrie, maar dit is meer iets voor tijden het "cruissen" bij lagere snelheden, maar da's mijn mening.

Voor de rest: Alles wat je hier leest zijn meningen van mede KIA rijders. Belangrijk is wat je zelf vind.

Kortom, er zit een hoop bij het nav pakket. Mij bevalt het erg goed. En ja, het kost een paar centen, maar dat doet maar 1x zeer, daarna is het genieten van een fijne en complete auto!

Mocht je nog gerichte vragen hebben, stuur maar een PB-tje.

Succes met de keuze!

Peter

Ik ben net in het bezit van de Venga met het Navigatie pakket maar weet jij of er al een Ned. Versie is en weet je toevallig ook welke telefoons het adres boek wel weergeven?

Alvast bedankt

Geplaatst

@TheoW,

Graag wil ik jou drie dingen onder de aandacht brengen.

1. Stel je als nieuw lid even voor in het voorsteltopic;

2. Reply (quote) niet het volledige i.v.m. onnodige ruimte in het topic;

3. Lees de topics over de Venga erop na en je had je antwoord heel snel kunnen vinden.

Alvast bedankt!

Geplaatst

TheoW,

Ga lekker genieten van je Venga!

NL stemmetje is er nog niet. Ik heb 'n Samsung Jet en die doet het prima met de Navigatie. Ik heb een tijdje gelden 'n lijst van compatible mobieltjes op deze site gezet. Link moet ik ff zoeken.

Succes!

Peter

Geplaatst

@Theo

Whttp://www.kiaclub.nl/showthread.php?t=4135

Hier staat de gehele lijst. In de lijst zul je tevergeefs zoeken naar de nieuwste mobieltjes...

Peter

• 2 weken later...
  • 3 weken later...
  • 2 maanden later...
Geplaatst

Hi,

Ik denk dat je bijna niet ontkomt aan kleien.

Heb je al geprobeerd wat Alex altijd zegt, met het plastic zakje?

Je hebt best kans dat hier flink wat troep verborgen zit.

Ik had het bij links linker voorbumper, deze heb ik op advies van Alex gekleid, en toen opnieuw in de wax, ziet er weer mooi glimmend uit.

Geplaatst
voordat het topic in een heel ander topic veranderd kom ik weer even terug......

Toch was de link zeker van toepassing op jouw Venga en uitvoering!:wink:

Geplaatst

Einde Waxoil verhaal dus

nu valt mij op dat de rechter portier minder glad aanvoelt als de rest van de auto.

Denk je echt dat dit een gevolg is van het Waxoil gebeuren ?

Ik heb mijn auto alleen door de wasstraat getrokken (+1-2x thuis met emmer en afwasmiddel) maar heb geen glansverschillen of wat dan ook.

Ik aai mijn auto overigens niet, dus hoe het voelt weet ik niet.

In mijn beleving en wat anderen er van melden is die waxoil troep na een paar beurtjes wassen foetsie.

Misschien kan onze PoetsMiep Alex VB verheldering brengen.

sorry voor het vloeken in de kerk w.b. wasstraat en afwasmiddel......

Geplaatst

Over het onderhouden van de heilige koe en hoe heb ik al genoeg geschreven naar mijn mening. Het is aan de mensen zelf mijn tips en adviezen op te volgen of niet.

Het belangrijkste is de produkten te gebruiken die bedoelt zijn voor het onderhouden en schoonmaken van je lak etc.

Remko (Chrones) heeft al een aanzet gegeven om te controleren of je lak "vuil" is. Dat is de eerste stap.

Geplaatst
Hoe ging dat ook alweer met dat plastic zakje?

Mag ik de link nog een keer.

Wel spul is het beste om de deur schoon te krijgen van die matte laag?

Bedankt

Valt mij een beetje tegen hoor Venga1

We hebben een zoekfunktie hier type daar het woord wassen in en je krijgt alle info die je maar wil hebben.

Ben zo vriendelijk voor je geweest om er 30 sec tijd voor te nemen.

http://www.kiaclub.nl/showthread.php?t=3221

http://www.kiaclub.nl/showthread.php?t=3222

http://www.kiaclub.nl/showthread.php?t=3236

Succes met het poetsen hoop dat je alles weer naar je zin krijgt.

Geplaatst
mijn dank is groot, ik ga het weer even rustig lezen,en Micle je hebt eigenlijk gelijk maar super bedankt

Toch heel gaag gedaan hoor Venga1. Zal jou hulp gegarendeerd in de toekomst ook nodig hebben.:wink:

Probeer eens de verschillen op de foto te krijgen (voor/na)

Nogmaals veel succes.

Geplaatst (aangepast)

Eindelijk even tijd genomen om mijn ervaringen met de Venga te noteren.

Inmiddels ruim 9000km gereden in mijn Venga 1.4 excutive met opties.

Gaat het een positief verhaaltje worden? Ja en nee!

Over wegligging, zitcomfort, ruimte en geluid binnenin ben ik absoluut tevreden. Er is echter toch een aantal punten waar ik buitengewoon ontevreden mee ben. Zo is daar het benzineverbuik. Ik ben me bewust dat brochures altijd een mooier resultaat bevatten dan de werkelijkheid. Echter het enige gunstige verbruik dat ik bereik is als ik 80-90 km/pu rij. Stadsverkeer en snelheden boven de 100 km laten een onevenredige toename in gebruik zien. Als ik mijn gemiddelde rijgedrag vertaal in 50% snelweg 20% 80-km weg en de rest stadsverkeer en uiteraard gebruik maak van start-stop is mijn actieradius niet meer dan 450 km op een volle tank. Dat valt mij toch ernstig tegen.

Over de kwaliteit van de plank in de kofferbank is al het nodige geschreven, mijn ervaringen zijn niet anders. Kwalitatief is deze montage/kwaliteit toch erg matig. Het gerammel van in de achterbak is storend, zal daar binnenkort met klittenband aan de slag moeten.

Over de af-fabriek ingebouwde navigatie, radio etc. ook ontevredenheid. Nadat er bij de dealer al een aantal keer een reset heeft moeten plaats vinden en de update volgens de garage niet uitvoerbaar bleek, is er een nieuw exemplaar besteld. Na enige weken wachten (4) naar de garage voor de inbouw. Nog geen half uur na het inbouwen blijft de achteruitrijdcamera aan terwijl ik inmiddels al weer vooruit rij? Dit heeft zich de afgelopen periode al enkele malen herhaald. Ook de memory melding en het dus niet meer functioneren van het systeem is weer terug. Je verwacht niet dat je bedot wordt maar toch maar even gekeken naar de device-id van het systeem. Wat blijkt? Die komt volledig overeen met het id van het systeem dat vervangen zou moeten zijn. Naast de kritiek op het toch kostbare navigatie/radio systeem lijkt ook de dealer niet helemaal betrouwbaar L.

Verdere kritiek, ook bij mij is stapvoets rijden in 1 bijna niet te doen zonder wagenziek te worden. Het koppel in 2 (hoop dat ik het goed formuleer) is in stadsverkeer dusdanig ongunstig dat bij een laag toerental wegrijden mij doet verlangen naar mijn oude Solex.

Bij deze korte beschouwing laat ik het maar even…conclusie tot nu voor mij: volgende auto….zal geen Venga worden.

aangepast door Barlow

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...