Machiel Geplaatst 1 Augustus, 2010 Geplaatst 1 Augustus, 2010 Ik zie het al, twee superblije mensen Schitterende Sportage. Fijn dat je jullie ervaringen op het forum laat weten. Het brandstof verbruik is niet verkeerd ! Ga zo door..............Groeten, Machiel Quote
Fritzie Geplaatst 2 Augustus, 2010 Geplaatst 2 Augustus, 2010 6 juni de sportage x-ecutive plus pack besteld en na alle berichten op het forum maar even bij de dealer langs gefietst vandaag. Ja ik heb wel een auto nl. Nissan QQ (die overigens erg goed bevalt), maar het was lekker weer8-). Daar stond wel een gelijke auto, helaas die niet van mij. Wat een klasse bak zeg, dus alle huidige bezitters van harte gefeliciteerd. Op deze versie zaten trouwens 17 inch wielen, maar met een showroom model die 16 inch had waren dit beste knijters! Het verhaal met de mobiele telefoon komt mij inderdaad ook bekend voor uit de begin periode discussies over de QQ. Ik wacht het dus nog even af of daar een oplossing voor komt/is. Al me al kon de dealer mij nog niet vertellen wanneer die van mij in Techno Orange geleverd wordt (is er al iemand die deze versie heeft?), maar ik hoop voor mijn holidays. Dan kan ik er lekker mee toeren naar Zuid Frankrijk. Ik zal jullie reviews volgen en zodra ik mijn sportage heb mijn ervaringen en foto's delen. Goodluck Fritzie. Quote
flipperdeflap Geplaatst 2 Augustus, 2010 Geplaatst 2 Augustus, 2010 Hou nog even vol met wachten he Gelukkig is ie het wachten waard! Quote
tolkien Geplaatst 6 Augustus, 2010 Geplaatst 6 Augustus, 2010 Al iemand ervaring met een automaat De mijne word over twee weken geleverd een X-clusive versie Quote
Sportage22 Geplaatst 6 Augustus, 2010 Geplaatst 6 Augustus, 2010 Ben er ook benieuwd naar Wij hebben in mei een zwarte X-clusive automaat besteld. Ik hoop hem ook snel te krijgen. Wanneer hebben jullie hem besteld? Quote
Patman Geplaatst 6 Augustus, 2010 Geplaatst 6 Augustus, 2010 Kreeg vandaag een telefoontje van de dealer: Zaterdag 14 augustus wordt mijn X-ecutive Plus afgeleverd. Dat wordt een lange week aftellen! Iemand nog tips waar nog (extra) op te letten bij de aflevering? Voor die Quote
Machiel Geplaatst 6 Augustus, 2010 Geplaatst 6 Augustus, 2010 (aangepast) Al iemand ervaring met een automaatDe mijne word over twee weken geleverd een X-clusive versie Onze bestelde Sportage met automaat komt pas in november. We hebben helaas geen ervaringen met deze automaat, die was enige weken geleden nog niet beschikbaar voor een proefrit Volgens de dealer is het dezelfde automaat als in de Sorento en daar is men lyrisch over. Kijk ook even in de prijslijst van juli 2010, bij de technische gegevens op blz 8, dan zie je dat de 6de versnelling van deze automaat een duidelijke "overdive" karakter heeft (0,788 tov de handgeschakelde 5-bak (0,821). Dat wil niet zeggen dat een Sportage met automaat zuiniger is (hoger gewicht), maar bij dezelfde snelheid (als de 5-bak) wel minder toeren maakt en waarschijnlijk iets stiller is. Alhoewel wij met de proefrit in de 5-bak erg tevreden waren over de (stille) motor. Graag horen wij jullie ervaringen op dit forum (Tolkien en Sportage22) als jullie de nieuwe aanwinst hebben opgehaald, aangezien wij nog even geduld moeten hebben. Groet, Machiel 6 Augustus, 2010 aangepast door Machiel Quote
KiaZeker Geplaatst 6 Augustus, 2010 Geplaatst 6 Augustus, 2010 In een testverslag stond dat de 5 bak bij 120kmh 3400rpm draait. Met de cijfers die in de specs staan kun je dan uitrekenen dat de 6 automaat dan bij 120kmh slechts 2600rpm draait. Dat scheelt niet alleen brandstof maar het is een stuk minder motor geluid. Dus als de handbak stil is dan is de automaat nog een stuk stiller. Nadeel van deze lage toerentallen is wel dat de automaat bij een beetje acceleratie gaat terugschakelen. Leuk is het met die versnellingsbak verhoudingen de theoretische maximum snelheid uit te rekenen. De 5MT komt op 219kmh en de 6AT op maar liefst 283kmh (6200rpm in hoogste versnelling). Dus in Dld bergaf op de autobahn een keertje proberen Quote
tolkien Geplaatst 6 Augustus, 2010 Geplaatst 6 Augustus, 2010 Wij hebben de sportage 17-07 besteld (net te laat dus) en men verwacht al binnen twee weken; dus erg snel. Als we hem hebben laat ik zeker reactie achter op dit forum. het lijkt erop dat er nog geen automaten rondrijden op dit moment. En als ie veel stiller is; een zaligheid toch Quote
Machiel Geplaatst 7 Augustus, 2010 Geplaatst 7 Augustus, 2010 In een testverslag stond dat de 5 bak bij 120kmh 3400rpm draait.Met de cijfers die in de specs staan kun je dan uitrekenen dat de 6 automaat dan bij 120kmh slechts 2600rpm draait. Dat scheelt niet alleen brandstof maar het is een stuk minder motor geluid. Dus als de handbak stil is dan is de automaat nog een stuk stiller. Nadeel van deze lage toerentallen is wel dat de automaat bij een beetje acceleratie gaat terugschakelen. Leuk is het met die versnellingsbak verhoudingen de theoretische maximum snelheid uit te rekenen. De 5MT komt op 219kmh en de 6AT op maar liefst 283kmh (6200rpm in hoogste versnelling). Dus in Dld bergaf op de autobahn een keertje proberen KSprtg, even een vraagje; 800 toeren minder tussen de 5-bak en de 6AT bij 120 km/uur, is dat niet veel ? Als dat zo is, dan zou dat geweldig zijn, maar hoe zit dat dan met het koppel ? Overigens, hoe reken je dit uit ? Groet, Machiel Quote
KiaZeker Geplaatst 7 Augustus, 2010 Geplaatst 7 Augustus, 2010 In de specs staat de overbreng verhouding per versnelling en de eindoverbrenging. Er van uitgaande dat in die test het juiste toerental werd genoemd voor 120khm van de 5MT kun je met die specs simpel het toerental van de andere versies uitrekenen. 3400 : overbr 5e : eindoverbr x overbr 6e x eindoverbr = 2626 Bij 120 draait de benzine 5MT 3400rpm (uit testverslag) benzine 6AT 2626rpm (berekend) Diesel 6MT 2288rpm (berekend) en diesel 6AT 2253rpm (berekend) Zo weinig toeren is geen probleem. Als je met een automaat gas bijgeeft gaat de koppelomvormer eerst slippen zodat je een hoger toerental draait bij de zelfde snelheid. Als dat niet genoeg is omdat je bijvoorbeeld het gaspedaal ver indrukt dan schakelt de bak 1 of meer versnellingen terug. Dat is zo als ik zei het nadeel van dat lage toerental. Je zult dus nooit de motor overbelasten door een te laag toerental. Hoe hoger de snelheid hoe groter het toerental verschil wordt. Het is heel comfortabel. Met mijn huidige auto heb ik het ook. Je rijdt 160 en je hoort nog steeds geen motor (mijne draait bij 120kmh berekend 2367rpm en dat klopt met de toerenteller ). Quote
Machiel Geplaatst 7 Augustus, 2010 Geplaatst 7 Augustus, 2010 OK, dat is duidelijk. Zoveel toeren minder met een 6AT, zou idd merkbaar moeten zijn. Bedankt voor je uitgebreide informatie. Groet, Machiel Quote
Gast Jantje Geplaatst 7 Augustus, 2010 Geplaatst 7 Augustus, 2010 In een testverslag stond dat de 5 bak bij 120kmh 3400rpm draait.Met de cijfers die in de specs staan kun je dan uitrekenen dat de 6 automaat dan bij 120kmh slechts 2600rpm draait. Dat scheelt niet alleen brandstof maar het is een stuk minder motor geluid. Dus als de handbak stil is dan is de automaat nog een stuk stiller. Nadeel van deze lage toerentallen is wel dat de automaat bij een beetje acceleratie gaat terugschakelen. Leuk is het met die versnellingsbak verhoudingen de theoretische maximum snelheid uit te rekenen. De 5MT komt op 219kmh en de 6AT op maar liefst 283kmh (6200rpm in hoogste versnelling). Dus in Dld bergaf op de autobahn een keertje proberen Hou je er wel rekening mee dat in jouw berekeningen geen rekening wordt gehouden met luchtweerstand enzo? Die 283kmh ga je ook berg af in duitsland echt niet halen denk ik zo Quote
KiaZeker Geplaatst 7 Augustus, 2010 Geplaatst 7 Augustus, 2010 Daarom staat er ook de theoretische maximum snelheid Quote
Gast Jantje Geplaatst 7 Augustus, 2010 Geplaatst 7 Augustus, 2010 Ja, ik doelde dus meer op het feit dat je het eens wou proberen.. ik wou je een teleurstelling helpen voorkomen Quote
KiaZeker Geplaatst 7 Augustus, 2010 Geplaatst 7 Augustus, 2010 Mijn theoretisch maximum ligt zelfs nog hoger op 304kmh. Maar onder aan die berg zit die bocht en die ga je dan toch echt niet halen :D Met de drukte op de autobahn tegenwoordig (en de beperkingen) mag je al blij zijn als je een keer je normale top haalt. Freude am fahren is in Dld nog steeds een stuk hoger, maar de beste tijden zijn geweest. Quote
Gast Jantje Geplaatst 7 Augustus, 2010 Geplaatst 7 Augustus, 2010 Ik weet het niet, ik kom alleen het stukje Nieuweschans - Leer en weer terug. Daar rij je continu onder beperkingen van max 100 en max 130. Quote
Gia Geplaatst 9 Augustus, 2010 Geplaatst 9 Augustus, 2010 Hallo. mijn naam Gerard kijk regelmatig naar reactie`s van de sportage. Zelf heb ik in juni de X-clusive besteld.Levertijd 6/9 maanden wil volvo 1.8 s40 22-02-2002 inleveren prijs is berekend voor inleveren over 6 maanden. Vandaag tel. van kia dealer auto eind augustus leverbaar. Maar prijs voor mijn volvo blijft gelijk. Probeer hem nog particulier te verkopen dan heeft de gene die hem koopt een leuke euro voordeel want dit gun ik de garage einenlijk niet. Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben,want ik vindt dat de dealer zo wel heel makkelijk een paar honder euro in zijn zak steekt. Wacht af of dealer nog iets met mij regelt. Quote
Kia Fan Geplaatst 9 Augustus, 2010 Geplaatst 9 Augustus, 2010 Hallo. mijn naam Gerard kijk regelmatig naar reactie`s van de sportage.Zelf heb ik in juni de X-clusive besteld.Levertijd 6/9 maanden wil volvo 1.8 s40 22-02-2002 inleveren prijs is berekend voor inleveren over 6 maanden. Vandaag tel. van kia dealer auto eind augustus leverbaar. Maar prijs voor mijn volvo blijft gelijk. Probeer hem nog particulier te verkopen dan heeft de gene die hem koopt een leuke euro voordeel want dit gun ik de garage einenlijk niet. Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben,want ik vindt dat de dealer zo wel heel makkelijk een paar honder euro in zijn zak steekt. Wacht af of dealer nog iets met mij regelt. Ik zou de auto lekker bij de dealer laten staan en hem wijzen op de levering zoals afgesproken in juni! Je zou wel gek zijn om de auto nu al in te leveren! Zou de auto gewoon lekker in januari 2011 laten afleveren tegen de prijs die je in juni afgesproken hebt!!! Verder als je de auto zelf gaat verkopen zou ik dit wel heel goed en duidelijk met je dealer afspreken. En dan ook gelijk een korting afspreken (procent of als je de auto zelf verkoopt! Begreep verder dat de levertijd enorm korter is dan in eerste instantie verwacht werd er zijn zelfs al modellen uit voorraad leverbaar. Quote
KiaZeker Geplaatst 9 Augustus, 2010 Geplaatst 9 Augustus, 2010 Je kunt de dealer voor de keus stellen: nu leveren en een aangepaste inruilprijs of anders leveren zoals afgesproken. Het is niet alleen een half jaar maar er zit ook nog een jaar wisseling in, dus je inruil is gebaseerd op een auto van een jaar ouder dan ie nu is. Voor het waardeverschil kun je zo op de ANWB site een indicatie krijgen. Quote
Peterrrrr Geplaatst 9 Augustus, 2010 Geplaatst 9 Augustus, 2010 @KSprtg: Wat wil je dan doen met het waardeverschil van de anwb. Er is toch getekend voor een bepaald inruilbedrag ? Als de levertijd op januari staat, sta je in je recht maar dat zal er niet staan waarschijnlijk ? Quote
KiaZeker Geplaatst 9 Augustus, 2010 Geplaatst 9 Augustus, 2010 Waardeverschil ANWB daarmee weet Gia over hoeveel geld het gaat. Als gesproken is over een inruilbedrag gebaseerd op een afleveringsdatum in een verre toekomst dan heeft Gia een goede zaak om daar op terug te komen indien er zo snel afgeleverd wordt. Auto van die leeftijd jaargang verschil zit toch nog best € 1000 prijsverschil in. Quote
Smart Geplaatst 9 Augustus, 2010 Geplaatst 9 Augustus, 2010 Wanneer een bedrijf een opdracht aanneemt en zij offreren voor 25 werkuren, dan wil ik graag terugkomen op die offerte wanneer achteraf blijkt dat het werk in 15 uur wordt gedaan. Er is dan blijkbaar teveel werkuren verkeerd gecalculeerd/ingeschat. De dealer heeft in dit geval de toekomstige onzekere afleverdatum veel te ruim gesteld en daar met de inruilprijs rekening mee gehouden. Dit voordeel komt de dealer niet toe. Hij heeft tenslotte een inschattingsfout gemaakt. Daartoe is het noodzakelijk dat klant en dealer opnieuw rond de tafel gaan zitten. De klant hoeft niet de dupe te worden. Feitelijk wordt de auto te vroeg geleverd en is niet conform contract. Quote
Gia Geplaatst 10 Augustus, 2010 Geplaatst 10 Augustus, 2010 Bedankt voor jullie reactie`s. Ga natuurlijk praten met dealer,dit is al meteen met hem afgesproken. Dit gaat over een paar weken gebeuren in verband met vakantie,denk dat dit best wel goed afloopt. Quote
frankd Geplaatst 10 Augustus, 2010 Geplaatst 10 Augustus, 2010 We hebben de knoop doorgehakt. Afgelopen zaterdag een nieuwe sportage besteld. Het is een benzine executive met pluspack met 4wd geworden in de kleur techno oranje. Dit is de kleur van de introductie en we waren er meteen weg van. Als het goed is staat hij over 4 maanden voor de deur. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.