Ga naar inhoud

Condens in achterlampen


Hellen

Aanbevolen Berichten

Toevallig heb ik hier van de week ook naar gevraagd bij de dealer omdat ik een aantal weken geleden ook condens in mijn achterlamp constateerde.

Echter werd aangegeven dat ze dit hoogstwaarschijnlijk niet zullen vergoeden en het "normaal" wordt gevonden.

Er werd tevens nog aangegeven dat de door mij ingebouwde xenon verlichting dit ook kan veroorzaken omdat het mogelijk niet helemaal luchtdicht meer is hierdoor, echter rijdt ik hier al 4 jaar mee rond en heb ik in de koplampen nooit last gehad van condens.

Dit probleem speelt zich bij mij overigens alleen links achter af en rechts achter is geheel droog, dus wat mij betreft is er links achter dan toch iets anders/niet goed.

 

2ql60i1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is inderdaad zeker geen specifiek 'Kia' probleem. Ik heb het eerder gehad maar niet bij de Kia's. Dat Xenon de oorzaak kan zijn van condens in de achterlichten is, op zijn minst, bijzonder. Daar moeten ze bij het ontwerp best veel moeite voor gedaan hebben  :-) . Uiteraard kan je bij Xenon wel condens in je koplampen krijgen, die dingen worden minder heet dus stoken ze de behuizing minder snel droog. Bij een beetje zorgvuldige montage valt dat overigens best mee.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Warmentuuter

Dus het is een nadeel van de nieuwe led achterlichten omdat deze niet de warmte geven om droog te worden. 

Verklaarbaar dus.

Ook denk ik dat de dagrijverlichting dan meespeelt daar door zet je minder snel je verlichting aan. 

Dus moet we terug naar de gewone bolletjes :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Daar zit wat in  :-) . In principe kunnen ze behuizingen met LED verlichting wel helemaal dicht gieten. LED's hoeven tenslotte (als het goed is) toch nooit vervangen te worden. Het 'lampje' wordt niet warm. Bij Cree LEDs wordt de warmte naar de voet getransporteerd. Op die plek heb je er niets aan om de behuizing droog te stoken. Dat was wel een overweging voor mij om geen Cree LEDs in mijn koplampen te proberen maar toch te gaan voor 'ouderwetse' Xenons. Die geven tenminste nog wat warmte IN de behuizing. Bovendien hebben CreeLEDs koeling van de voet nodig en dat is wat lastig met de stofkap gemonteerd.

 

Afgezien daarvan: het moet voor fabrikanten toch niet zo moeilijk zijn om condensvrije lampen te ontwikkelen. De meeste auto's en motoren die ik gehad heb (en dat waren er veel!) hadden er geen last van. Alleen mijn Dodge Caliber en dat was het een bekend euvel. Of zou het komen omdat ik ze onder dak had staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik ben verbaasd door het aantal autobezitters die het normaal vinden alsmede door het aantal dealers dat er niets aan wil doen. Lekker makkelijk natuurlijk. Je zegt dat condensvorming normaal is en het probleem bestaat niet meer.

Nou, voor mij niet dus. Het is en blijft niet normaal. Het ziet er niet uit en is een productie of assemblagefout. Het is niet merkgebonden en openbaart zich pas na enige tijd. Niks geen opwarming door lampen of iets dergelijks. Gewoon vervangen door nieuwe units.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast william88

dat vind ik ook wel. tuurlijk ka er lichtelijk iets inkomen, in ieder geval na verloop van tijd door rubbers die droog worden/verweren. maar zeker bij voertuigen van net een jaar oud ofzo, waar ook de unt nog nooit van open is geweest, blijft het raar. daarnaast zie ik foto's langskomen met wel erg veel vocht in de units, en ik heb het ook. ruim 3 kwart is geregeld bedekt door de condens. het hoort lucht/waterdicht te zijn. plus vocht en elektronica is een slechte mix. dat zal geen effect hebben in de eerste tijd, maar na een paar jaar eist dat een keer zijn tol. en ja, dan zit er uiteraard geen garantie meer op.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast william88

Wij hebben hetzelfde probleem en krijgen onder garantie gewoon een nieuwe unit. Lang leven Kia!

oke! ze konen geen lekkage vinden bij mij, dus ik moet het er maar mee doen. bij welke dealer krijgen jullie wel vervanging onder garantie als ik vragen mag?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik denk dat jullie allemaal de handleiding van de wagen is moeten lezen!

Daar staat als ik mij goed kan herinneren in dat de aanwezig van condensatie kan voorkomen, en dat dit een normaal verschijnsel is.

Maar blijkbaar lezen veel mensen hun handleiding niet van de wagen. Ik wel dus!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


oke! ze konen geen lekkage vinden bij mij, dus ik moet het er maar mee doen. bij welke dealer krijgen jullie wel vervanging onder garantie als ik vragen mag?

Het is een productiefout want elke Rio heeft het dus het moet gewoon onder garantie verholpen worden, ongeacht de dealer.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast william88

Het is een productiefout want elke Rio heeft het dus het moet gewoon onder garantie verholpen worden, ongeacht de dealer.

ik snap mensen wel die zeggen dat condens normaal is, maar je hele units vol is niet normaal lijkt me. maar kia geeft er bij mij geen garantie op helaas. ik heb zowel in mijn achterlichten als mijn koplampen erg veel condens.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast william88

Bij ons was er bijna geen spraken meer van condens, er hingen grote druppels in het achterlicht dus dat had bij de eerste APK problemen opgeleverd en dan hadden ze er alsnog een nieuwe in moeten zetten.

maar dan was wel de garantietermijn op de units verstreken, en dan was het waarschijnlijk op eigen rekening gekomen. nu heb ik het ook aangekaart bij de dealer. als er ooit problemen door ontstaan, staat al geregistreerd dat er al heel vroeg vocht in de units zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites


De monteur die meeliep zei dat het gewoon een garantiegevallen was en toen hij weer binnenkwam bij de chefmonteur is er zonder één woord over de garantie te reppen een nieuwe besteld en een afspraak gemaakt om hem te plaatsen.

En ook bij het plaatsen is er verder nergens over gesproken, toen ik de koffie op had kreeg ik de sleutel terug en wenste ze mij nog een fijne dag verder...

De auto is in juni 4 jaar oud dus hoe het met de garantie zit weet ik niet maar voorlopig zit hij erin.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast william88

De monteur die meeliep zei dat het gewoon een garantiegevallen was en toen hij weer binnenkwam bij de chefmonteur is er zonder één woord over de garantie te reppen een nieuwe besteld en een afspraak gemaakt om hem te plaatsen.

En ook bij het plaatsen is er verder nergens over gesproken, toen ik de koffie op had kreeg ik de sleutel terug en wenste ze mij nog een fijne dag verder...

De auto is in juni 4 jaar oud dus hoe het met de garantie zit weet ik niet maar voorlopig zit hij erin.

oke. ik ben bij de dealer geweest voor mijn koplampen, daar hebben ze 10 min naar gekeken. ze konden geen lekkage vinden zeiden ze dus gen garantie. mijn achterlichten hadden toen maar lichte condens, dus keek ik dat nog even aan. maar ook die zitten aardig vol ondertussen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Goed lezen is ook een kunst! Er staat in de instructie "na zware regenval of auto wassen KAN..." Kan het duidelijker dat het NIET normaal is? Deze omstandigheden doen zich toch zelden voor? Het lijkt me ook gevaarlijk want we hebben het wel over een deel van het electrisch circuit!

Dus vervangen die units, gewoon onder garantie.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast william88

Goed lezen is ook een kunst! Er staat in de instructie "na zware regenval of auto wassen KAN..." Kan het duidelijker dat het NIET normaal is? Deze omstandigheden doen zich toch zelden voor? Het lijkt me ook gevaarlijk want we hebben het wel over een deel van het electrisch circuit!

Dus vervangen die units, gewoon onder garantie.

op dat soort momenten een klein beetje is acceptabel ja, maar elke dag veel vocht is niet normaal. het laatste woord is ook nog net gesproken met kia hierover. dit is al het zoveelste dat niet in orde is met mijn rio helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...