Ga naar inhoud

Algemene problemen/oplossingen KIA Venga


Venga1

Aanbevolen Berichten

Inmiddels is er een (tweede) nieuwe radio gemonteerd. Alles werkt nu weer naar behoren. Tevens had ik als klacht, dat de lampjes op het dashbord soms bleven branden. Contact uit en daarna weer aan verholp dit euvel. Het probleem van dit zit in de kachelunit. Deze is bij de onderhoudsbeurt van 26 mei jl. vervangen en tot op heden blijven de contole lampjes niet meer branden nadat het contact aan gaat. Vraag mij niet naar de technische kant hiervan, want ik heb echt geen idee wat het een met het ander heeft te maken. Voor het probleem van de steeds weer zakkende stoel is nu ook een oplossing gevonden. De Engelse hendel die eerst is geplaatst bood geen oplossing. Nu is er een compleet nieuw frame besteld, die stroever moet zijn en daardoor niet meer vanzelf zakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Voor het probleem van de steeds weer zakkende stoel is nu ook een oplossing gevonden.

De Engelse hendel die eerst is geplaatst bood geen oplossing. Nu is er een compleet nieuw frame besteld, die stroever moet zijn en daardoor niet meer

vanzelf zakt.

Ik krijg binnenkort ook een nieuw stoelframe. De Engelse hendel had ik sowieso niet geaccepteerd. Ná een één week testen zonder hendel, zakte de stoel

nog steeds. Ik ben benieuwd naar het resultaat. Wanneer wordt het stoelframe gemonteerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 5 maanden later...

Er is bij mijn Venga nog iets vreemds aan de hand. Ik heb een Venga met een 1.4 liter dieselmotor met 75 pk. Verleden jaar viel het mij op, dat de binnenspiegel trilt, als ik boven de 110 km/h rijd. De "man van de garantiebepalingen" van mijn dealer heeft ermee gereden en vond ik ook zeer irritant. Er is een nieuwe binnenspiegel gemonteerd en daarmee was het probleem (voorlopig) verholpen, want na ca. 4 maanden begon ook deze te trillen. Er is weer een nieuwe binnenspiegel aangevraagd. Bij mijn dealer wordt verteld, dat ik de enige ben met deze klacht. Mijn vraag aan het forum is: is deze klacht bij meerdere Venga rijders bekend of zal het komen dat mijn auto voorzien is van een dieselmotor, die meer resoneert dan een benzinemotor.

Binnenspiegel.doc

Binnenspiegel.doc

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Bij mij niet bekend en ook niet eerder op het forum gelezen. Het staat mij ook niet bij dat Remko dat al eerder

heeft benoemd, want ik heb destijds alle problemen m.b.t. de Venga in kaart gebracht en voorgelegd aan KMNL.

Maar ja, iemand moet de eerste zijn nietwaar (in dit geval Remko)!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 9 maanden later...

Vandaag ondekt dat de 2 12 volt aansluitingen (in de bagageruimte en naast de handrem) geen spanning hebben. Geprobeerd met verschillende standen van de contactsleutel. De enige aansluiting die werkt is de aansluiting naast de USB poort.

Meer mensen met dit euvel?

Eerdaags ga ik over de 15.000 km, dan kunnen ze hier ook naar kijken.

Groet,

Peter

Heeft iemand het wel eens meegemaakt dat de stroom wegvalt na 9 tot 10 minuten gebruik van een cpmpressor bij aansluiting op de 12 volt aansluiting in de bagageruimte?

J.J.Oosterhof

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heeft iemand het wel eens meegemaakt dat de stroom wegvalt na 9 tot 10 minuten gebruik van een cpmpressor bij aansluiting op de 12 volt aansluiting in de bagageruimte?

J.J.Oosterhof

Heb je de originele Nav van Kia ingebouwd in je auto.

Zo ja dan valt na 9 á 10 minuten de stroom weg, zelfs als

je de contactsleutel erin hebt zitten. Weet alleen niet zeker

of dit dan ook geldt voor de 12V aansluiting. Probeer het

eerst even of dit het euvel is.

Grtz.

Specialmade

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 4 maanden later...

Hallo Venga-rijders,

Ik ben even terug van (lang) weggeweest. Ik rijd inmiddels 3 jaar in mijn Venga; de teller wijst amper 32.000 km. Over het algemeen ben ik tevreden, maar ook weer niet laaiend enthousiast.

Ik vind het nog steeds een mooie auto. Er zijn echter twee dingen die mij mateloos (blijven) storen:

1) Het forse benzineverbruik bij korte ritten. 1 op 9 is niet uitzonderlijk.

Bij lange(re) ritten over de snelweg is het verbruik alleszins redelijk. Gemiddeld rijd ik 1 op 12,5. Ik ben een (zeer) rustige rijder. Eerlijk gezegd vind ik dat niet zuinig.

2) Het dashboard 'kraakt'. Een oude klacht vanaf dag 1 (mijn Venga is er een uit de allereerste lading van 45 stuks, tegen eind 2009).

Er is al een aantal keren 'naar gekeken' door de dealer. Zij erkennen én bevestigen de kraak (gelukkig maar).

Het gekraak klinkt alsof er over de volle breedte van de auto, onderaan de voorruit, een kunststof kabel los ligt. Het kraken is verschrikkelijk in het voorjaar en de zomer.

Ook als de auto (in de winter) volledig warm is gedraaid is de kraak duidelijk hoorbaar. Eigenlijk bij iedere (scherpe) oneffenheid in het wegdek is 'ie te horen.

Ik berust erin dat nummer 1) niet oplosbaar is. Zoals gezegd, ik ben een rustige rijder! Maar de nummer 2), dat gekraak, vind ik inmiddels onacceptabel geworden. Ten langen leste vandaag maar weer naar de dealer geweest. De dealer krijgt er ook genoeg van. Enfin, vandaag is besloten dat HET DASHBOARD ER HELEMAAL UIT GAAT, om (hopelijk) zo de oorzaak van de kraak te vinden.

Oh ja, en dan worden ook meteen beide gasveren van de achterklep vervangen (ik stootte mijn gezicht tegen de klep omdat 'ie niet open ging bij koud weer), én de richtingaanwijzerschakelaar op de stuurkolom wordt ook vervangen (de r.a.w. werkt soms helemaal niet meer, tenzij ik de motor geheel afzet en herstart...).

Ik zal de Venga een hele dag kwijt zijn voor de bovenstaande klussen. Ik hoop na deze forse ingreep 'kraakvrij' te rijden :wink:

Ik houd jullie op de hoogte.

Pombal12

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Warmentuuter

Mooi dat ze de problemen gaan aanpakken.

Een kraak of rammel in een auto is ook super irriterend

Het verbruik vind wel heftig........

Dat moet toch iets zuiniger kunnen.

Hebben ze daar al eens naar gekeken?

Ze zijn toch bezig :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Herkenbare problemen bij de Venga.

Het forum heeft trouwens ook problemen geloof ik, zoooooo traaaaaaag!

Bijna een vastloper gehad en bij woorden typen worden niet alle letters meegenomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb min of meer dezelfde problemen. Kort nadat ik mijn Venga 1.4 kocht bij de Kia dealer in Vlissingen, dat was in juni 2011 (de auto was van oktober 2010 en was gebruikt als showmodel. Er stond 12.000 km op de teller) begon ook bij mij dat gerammel op slechte klinkerwegen. Men heeft de remklauwen vernieuwd en daarna had ik enkele weken geen last meer. Het gerammel kwam echter terug en daarbij ook wat klopgeluiden wanneer in door een ondiepe put of over een kleine bult in de weg reed.

Dat geklop was ook hoorbaar bij het nemen van een iets te steile verkeersdrempel.

Eind 2011 wist men zich geen raad met dit probleem en beloofde dat iemand van de importeur met de auto zou komen rijden.

Na weer een aantal weken kwam er inderdaad iemand naast mij zitten terwijl we een slechte klinkerweg bereden met een aantal verkeersdrempels.

Hij vertelde me dat dit lag aan de korte wielbasis van de auto ten opzichte van de hoogte. Maar aan het geluid was wel iets te doen. Nieuwe schokdempers aan de voorkant. Deze werden vervangen en twee weken bleven de ongewenste geluiden weg. Daarna begon het gerammel opnieuw. Het duurde slechts enkele weken en ik meldde het de dealer. Daar werd mij beloofd dat er weer iemand van de importeur zou worden ingeschakeld om met mij mee te rijden. Daar wacht ik nog steeds op. Afgelopen zomer had het geen zin om te reclameren, want vreemd genoeg was e.e.a. afhankelijk van de buitentemperatuur. Bij koud weer en bij warm weer was het gerammel minder, maar rond de 12 tot 16 graden het ergst. Omdat het laat in het voorjaar was en het overdag meestal warmer, had het toen geen zin om met het euvel naar de dealer te gaan, dus stelde ik dat maar uit. Na de jaarlijkse onderhoudsbeurt in juni 2012 kreeg ik over de mail een verzoek de tevredenheid after sales in te vullen. Daarin deed ik wederom mijn beklag over het gerammel, hoewel dit alleen laat in de avond of vroeg in de ochtend te horen was. (m.b.t. de temperatuur)

Ik hoorde geen respons. Na de zomer leek het gerammel ineens veel minder, dus liet ik het maar zo. Sinds twee weken hoor ik weer die klop welke eerder werd veroorzaakt door de schokdempers. Binnenkort ga ik weer bij de dealer langs, maar ik wacht nog even tot het geluid luider is, dan kunnen ze er niet meer omheen.

Ik moet wel zeggen, aan de dealer ligt het niet, zij zijn coulant genoeg. De km teller staat momenteel op bina 22.000 km. Het ligt aan de auto en zoals ik verneem hebben meer Venga rijders dit probleem, maar men ziet blijkbaar geen kans het probleem op te lossen. Ik heb zo het gevoel dat de auto is opgebouwd met de goedkoopste (en mogelijk kwalitatief mindere) onderdelen.Zo is de auto voorzien van Chinese banden. De verkoper van mijn auto zei indertijd: "De auto is in Slowakije gebouwd, dus zitten er geen Chinese banden op. Die zijn niet zo best". In werkelijkheid komt de auto uit Tsjechie en heeft wel Chinese banden. De dealer weet dus ook niet waar hij over praat, dat is duidelijk. Ik hoop dat ze meer verstand van autotechniek hebben, zodat de problemen eens voorgoed zullen zijn opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Warmentuuter

Om nog even op het gerammel terug te komen..........

Ik had ditzelfde probleem en dacht eerst dat er iets los lag in het dashboardkastje.

Dashboardkastje leeg maar rammel bleef....

Het was net wat pombal beschreef als of er een kabel ergens tegenaan tikt.

Bij toeval met de autowasbeurt dat ik ook de binnenkant van de deuren schoonmaakte viel me op dat achter de voordeurscharnieren een zwarte kunststof strip/plaat tussen het chassis en spatbord zit.

Dat ik met de spons er langs ging merkte ik dat deze strip ruimte had en als je deze aanraakte een tik/rammel bovenin (ter hoogte van je dashboard) veroorzaakte.

Dus heb ik een stukje zelfklevend rubber gehaald en tussen geplakt zodat de strip klem en vast zat.

Na die tijd geen rammel meer gehoord.

post-4728-0-42528800-1356357302_thumb.jpg

Ik had zelfs de bout van het spatbord los gehaald maar die heeft geen invloed op de zwarte kunststof strip.

Achter de felsrand van het spatbord kan je als de strip iets naar achteren druk een stukje rubber plakken zodat de strip vast zit.

En als de andere kant ruimte heeft om te rammelen doe je hetzelfde.

Ik zou zeggen kijk even of die strip los zit.

Onze Venga is van 2011 en ik herken de verdere problemen die in deze topic beschreven zijn echt niet op de rammel na dan.

Maar de rammel dat is verleden tijd. :-)

Ik blijf het een heerlijke auto vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Ketelbinkie

w.b. de Hankook banden, die komen niet uit China maar waarschijnlijk uit Hongarije

http://tinyurl.com/d2m3mpc en

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hankook_Tire

Oorspronkelijk komt het merk, net als je auto, uit Zuid Korea.

Dat de Venga gebouwd is met de goedkoopste materialen is gezien de lange garantie kul.

@Pombal12, die gasveren van de achterklep is bij koud weer een algemeen probleem, google maar eens op Kiaclub.nl+gasveren

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Beste Pombal 12

Dat is lang geleden, we zouden nog een keer elkaars venga bekijken.

Dit is niet meer mogelijk, mijn venga heb ik 2 maanden geleden ingeruild.

Een van de redenen was het hoge verbruik.

Ik had ongeveer het zelfde verbruik als jij aangeeft en mijn auto kwam uit de zelfde eerste lichting van 45 stuks.

Ik zit nu op een gemiddelde van 1 op 21l gemiddeld en verbruik bij 100km/uur is rond de 3,5 l/100 km

Het scheelt aanzienlijk met mijn venga.

Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met het kraken van je dashboard is afgelopen.

Zijn de problemen verholpen?

Het is nogal een onderneming om je dashboard er helemaal uit te halen.

Als ik me nog goed herinner gaf dit bij remko alleen maar meer problemen.

Succes met de actie. Ik hoop dat het wat voor je opleverd.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 4 weken later...

Beste allemaal,

Eens er voor gaan zitten om dit gehele topic door te nemen.

Mijn Venga 1.4 is uit 2011 en naar wat ik zo lees zijn alle problemen die er in het begin zijn geweest, niet in mijn wagen aanwezig. Ik rijd er nu mee sinds augustus vorig jaar, en nu zo'n 33.000 km op de teller. Ben niet de eerste eigenaar, was een demo model van Fase.

Uiteraar wel wat manko's waar ik me lichtelijk aan stoot of gewoon als lastig ervaren kan worden:

1. Het hoge benzine verbruik. Ik had de Venga juist om die reden gekocht (keuze uit een Megane 1.4 of de Venga). Ik rij dagelijks zo'n 50 km incl snelweg maar de teller heb ik niet onder de 6.8 kunnen krijgen.

2. Start / Stop systeem. Bij de Dealer al een extra formulier erbij gekregen wanneer het wel en niet werkt. Maar als je aan al die voorwaarde voldoet, blijft dat lampje aan en kan jet het niet gebruiken. Ik denk dat ik het systeem nog 20 keer heb kunnen gebruiken sinds aug-2012. Alleen tijdens een vakantie in Frankrijk na een tijdje rijden wilde het lampje een keer uit gaan. Het 'opladen' door veel te remmen op je motor, werkt gewoon niet. Ik geloof best het accu 80% verhaal maar een accu met een lading van 80% en dat ik daar al een half jaar onder zou moeten zitten, kan er bij mij niet helemaal in.

3. Hobbelen. Ik word gek van het gestuiter bij bijvoorbeeld een verkeersdrempel. Echt een stuiterbal. Alles stapvoets nemen is het enige wat helpt.

4. Lampje van de ESP. Op willekeurige tijdstippen brand dit ineens. Het lijkt te zijn gerelateerd aan filerijden en je voet lichtjes op het koppelings pedaal hebben hangen. Las dit ook ergens bij de Sportage.

5. Ik wil nog wel eens de auto uit hebben gezet na een ritje om vervolgens nog even naar de radio te luisteren. Maar na enkele minuten schiet hij al in een soort bespaarstand en gaat de radio gewoon uit. Lastig.

6. Herrie van banden of iets anders. Ik vind de wagen op bepaalde afvalt wegen veel lawaai produceren. Ik dacht dat het altijd aan de banden lag maar na een bandel wissel met winterbanden, blijft het euvel erin. En die banden zaten ook op mijn vorige Peugeut zonder lawaai. Kan misschien aan de velgen liggen of de vorm van de auto / of iets anders. Ik weet het niet. Het is erg irritant, dus de radio maar wat harder.

Verder een prima wagen. Veel ruimte wat je aan de buitenkant niet ziet. Stoelen ook goed. Zakt niet. Zitting lang genoeg voor de wat langere benen.

Marcel

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hallo Venga-rijders,

Deze week is het gehele dashboard eruit gehaald en heeft men, naar verluidt, op vele plekken schuimtape aangebracht. En met GROOT SUCCES!!!!!!

Wat een genot! Ik rijd ineens in een heel andere auto, zo lijkt het wel. Nee serieus, het is echt ongelooflijk, zo mooi stil als het nu blijft. Geen tenenkrommend gekraak meer, geen ergernis over die rammels in het dashboard. Geen verkeersdrempel is me nu meer te gek, de radio blijft uit om zo te kunnen genieten van de stilte... Ineens klinkt de auto ronduit solide en geeft veel meer kwaliteits-gevoel. Dat ontspannen gevoel heb ik helaas 3 jaar moeten missen... Ik houd nog wel een hele kleine slag om de arm, want het gekraak was het ergst bij warm weer. We zullen het gaan zien in het komende voorjaar.

De dag nadat ik de auto had opgehaald ben ik maar even naar de banketbakker gereden. Daar heb ik voor de gehele werkplaats (+ receptie) een lekkere traktatie gekocht (ik blij, zij blij).

Pombal12

PS: Oh ja, en de 2 nieuwe gasveren voor de vijfde deur doen het ook super!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 jaar later...
Op ‎16‎-‎7‎-‎2010 om 15:27 zei Peter Kia Venga:

Naast eerder genoemde wil ik nog er nog een toevoegen, die ook door andere wordt onderstreept:

Schokkend wegrijden met een lage snelheid.

Hiervoor komt in de toekomst nog een software update;

Andere Venga rijders gaan schakelen snel door naar de tweede versnelling

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb een Venga uit 2013 en deze auto heeft een tweetal problemen, tw:

1 ) De auto doet moeilijk bij het wegrijden in zijn eerste versnelling. Schokkend trekt ie op en na doorschakelen is het probleem opgelost.

Door omstandigheden heb ik nog maar 9ooo km met deze auto gereden en nu zegt de garage : het ligt aan de bougies !!

Dit lijkt me uitermate vreemd en ik geloof daar helemaal niets van. Hebben jullie hier een antwoord op ??

2) Mijn Venga is in herfst en winter van binnen kletsnat. De voorruit is van binnen zo nat, dat dat je het met een handdoek moet drogen, of een half uurtje de airco   laten blazen. Volgens dealer : totaal nieuwe klacht ! Nog nooit gehoord !

In de winter kan ik na het krabben van de buitenkant, beginnen met de ruit aan de binnenzijde. Van alles al geprobeerd m.b.t. de airco etc. Ook heeft dealer al nagekeken of afvoer van airco verstopt zat, maar dat was het niet. Men staat voor een raadsel en laten mij het verder zelf uitzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...