Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Praktijk Verbruik Nieuwe Sportage

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

als je tankt, wanneer vind je dan dat je de tank vol hebt? Bij de eerste keer afslaan? Want bij mijn Kia kan ik dan nog wel 2 minuten doorprutsen met tanken en er zo nog zo'n 4 liter bijtanken tot het echt in de hals blijft staan en niet meer zakt.

Geplaatst

als je tankt, wanneer vind je dan dat je de tank vol hebt? Bij de eerste keer afslaan? Want bij mijn Kia kan ik dan nog wel 2 minuten doorprutsen met tanken en er zo nog zo'n 4 liter bijtanken tot het echt in de hals blijft staan en niet meer zakt.

IDD, dit is bij vele wagens het geval, bij de laatste liters moet je de lucht wat de tijd geven uit de tank te ontsnappen en met het nodige 'gepruts' en wat geduld kan je er zo nogal dikwijls enkele liters bijkappen, soms kom je dan wel tegen dat diegene die al achter je staat te wachten wat lelijk begint te kijken... :angry::rolleyes::D

Geplaatst

motorinhoud:1700

Getuned: N

brandstof: diesel

Versnellingsbak: hand/AWD

Stand kilometerteller:

aantal kilometers gereden: 503

aantal liters getankt: 41

aantal liters\100 kilometer: 8,15

aantal kilometers\liter: 12,2

Geplaatst

motorinhoud:2.0 CRDI AWD

Getuned: neen

brandstof: diesel

Versnellingsbak: hand

Stand kilometerteller:5100

aantal kilometers gereden:

aantal liters getankt:

aantal liters\kilometer:6.6 liter/100 km volgens boordcomputer maar komt overeen na berekening

aantal kilometers\liter:

Dit hoofdzakelijk autosnelweg 85% en stadsverkeer. En ik ben echt tevreden en verrast met dit verbruik, goed van kia!

Geplaatst

Nou hier het vakantie verbruik

motorinhoud:2.0

Getuned: neen

brandstof: benzine

Versnellingsbak: hand AWD

Stand kilometerteller:8150

aantal kilometers gereden:3086

aantal liters getankt:454

aantal kilometers\liter: 1 op 6,8 , boordcomputer kwam ongeveer op het zelfde uit

Dit is een gemiddelde van heel de vakantie, met de caravan(1300kg) en de nodige bagage en 4 pers. in de auto.

Gemiddelde snelheid met caravan lag volgens boordcomputer tussen 90 en 96 km/h. Op bestemming ongeveer 100km solo gereden incl wat licht offroad :cool2:

is toch iets zuiniger dan de sp2, die deed hetzelfde ritje 1 op 6,5

Geplaatst

Hier mijn eerste grote tankbeurt:

motorinhoud: 2.0

brandstof: Benzine

Versnellingsbak: Auto/AWD

Stand kilometerteller: 807

aantal kilometers gereden: 494

aantal liters getankt: 50,60

aantal liters\kilometer: 1 : 9,8

Boordcomputer gaf aan 9,7 liter op 100 kilometer, wat overeenkomt met 1 : 10,3. Zit de computer er niet eens zo heel veel naast.

Niet ontevreden... wordt denk ik ook nog beter.

Geplaatst

Ja is bij mij ook het geval alleen is het verschil (18 l )niet zo groot bij volgens de meters een bijna lege tank krijg ik er maximaal 48 l in. Ik vindt het geen probleem het valt dus elke keer weer mee dat tanken met de SP 3

Mijn ervaring (uitgaande van 58 liter tankinhoud):

Als het lampje gaat branden kan er max. nog 47 liter in, dus is er nog 11 liter over.

De BoordComputer gaat uit van een tank van ca 54 liter, dus telt de laatste 4 liter niet mee bij het aangeven van de nog te rijden km's.

• 3 weken later...
Geplaatst

14-08-2011

motorinhoud:2000

Getuned: \N

brandstof: B\D benzine

Versnellingsbak: hand\auto aut.

Stand kilometerteller: 4426

aantal kilometers gereden:1298

aantal liters getankt: 151,16

aantal liters\kilometer: 11,60/100 volgens boordcomputer

aantal kilometers\liter: 8,58

met Caravan 1450 kg

Let op: Vandaag 15-08-2011 effe op en neer naar A'dam

15-08-2011

motorinhoud:2000

Getuned: \N

brandstof: B\D benzine

Versnellingsbak: hand\auto aut.

Stand kilometerteller: 4641

aantal kilometers gereden:215

aantal liters getankt. 18,06

aantal liters\kilometer: 8,1/100 volgens boordcomputer

aantal kilometers\liter: 11,9

Geplaatst

Mijn Kia Sportage 2005 82000 Km automaat zuipt 1 op 5,2 gemeten met caravan na vakantie in Portugal gereden ruim 6000 Km Problemen met koude motor geen kracht meer om een verhoging te nemen, hebben mij een paar maal naar boven moeten trekken. Uit laten lezen in Portugal (Kia dealer) 2 Lamdasensoren zouden niet goed werken, heel gedoe daar.Intussen weet mijn dealer ook niet wat er aan de hand is, ook daar is die uitgelezen en kunnen niets vinden. Was zo blij met deze auto nu even minder. Vraag mij af of er meerdere zijn met dit probleem.

Gerard

Geplaatst

Vorige week auto afgehaald en volgetankt. Er kon toen 50 liter bij.

Na 370 km terug getankt. Verbruiksmeter stond dan op 9,4L/100km.

Nozzle erin: pistool slaat af op 34 liter.

Daar ik toch tijd had, stilletjes bijvullen. Wat blijkt ik kan nog 14 liter bijvullen. Meterstand met brandstof zichtbaar in het gat: 47,94 liter.

Om dit te vertalen naar juist gebruik wacht ik best tot volgende tankbeurt om de tank terug vol te maken.

2.0 Crdi AWD Automaat Diesel

KM: 400

Geplaatst

Tijd voor mijn eerste verbruikscijfers, gezien over zo'n 12 tankbeurten, reis inbegrepen:

motorinhoud: 2.0 CRDi

brandstof: D

Versnellingsbak: hand

Stand kilometerteller: 5.535 Km

aantal kilometers gereden: 5.450 Km

aantal liters getankt: 413,46 liter

aantal liter/km: 7,586 liter op 100 km

aantal km/l: 13,18 km/l

Met dit verbruik valt te leven gezien de wagen redelijk hoog staat, al had ik stiekem gehoopt op wat minder verbruik...

Maar misschien komt dat nog wel naarmate de kilometers vorderen.

Geplaatst

Zo, mijn eerste 1000 km zitten er sinds deze week op... Volgens de boordcomputer een verbruik van 5,8 liter/100km, uitgerekend heb ik 975 kilometer gereden met exact 61 liter (tank vol tot in de tuit, vol = 67liter)>>>>61/9,75=6.25 liter op 100 km en dit tijdens het inrijden van de motor! Ben dus héél tevreden met dit verbruik gezien de wagen een SUV is en deze over het algemeen wel wat meer durven zuipen, uit ervaring weet ik bvb dat het gemiddeld verbruik van een Mercedes GLK 220 CDI héél moeilijk onder de 9 liter op 100 km te krijgen is...

Ik ben ervan overtuigd dat bij een puur economische rijstijl de 1.7 CRDI zeker onder de 6 te krijgen is maar gezien ik graag vlot doorrij zal dit me moeilijk lukken denk ik... :rockon:

Geplaatst

motorinhoud: 2.0 CRDi AWD

brandstof: D

Versnellingsbak: automaat

Stand kilometerteller: 1050 Km

aantal kilometers gereden: 665 Km

aantal liters getankt: 60.5 liter

aantal liter/km: 9.09 liter op 100 km

Dit zijn de gegevens van mijn eerste volledige tank. Ik vind het een vrij hoog verbruik. Het betreft hier stadsgebruik. Grote afstanden op snelwegen zijn er niet bij.

Raar vind ik de 60,5 liter die ik er kon bij doen terwijl met spreekt van 58 L. tankinhoud. Op het tijdstip van tanken gaf de computer aan dat ik nog 61 km kon rijden en mijn gemiddeld verbruik toonde 9.5l/100 km.

Na volgetankt te hebben toont de actieradius 558 km. Dat deed ie ervoor ook en toch reed ik 665 km.

Ik hoop dat de compuetr zich automatisch bijstelt anders heb ik er niet veel aan als de gegevens niet accuraat zijn.

Tot nu is er maar één juist gegeven en dat is met volle tank tot in de teut en bij volgende beurt opnieuw tot in de teut.

Geplaatst

Daar kom ik dan maar weer eens met wat cijfers..

Stand kilometerteller: 1800

aantal kilometers gereden: 265km

aantal liters getankt: 43,70

aantal liters\kilometer: 1:6.0

Boordcomputer gaf aan 14 op 100 kilometer.

Weer een nieuw record!

En dan vonden we de oude V6 sportages onzuinig?

Stand kilometerteller: 2040

aantal kilometers gereden: 244km

aantal liters getankt: 34

aantal liters\kilometer: 1:7.1

Eindelijk eens een beetje "zuiniger".

Alles korte stukken en deze keer niet zuinig gereden en toch beter dan de vorige keer.

Geplaatst

Sportage 3 Evoque

Motor : 17 crdi 115 pk

Getuned : neen

Gereden km : 12000

Verbruik volgens boordcomputer : 7.5 l/100 km

Gemeten verbruik : 8 l/ 100 km

Ik had eerlijk gezegd het verbruik wat minder verwacht, maar voor de rest ben ik zeer tevreden van de SP3

Geplaatst

Zo, mijn eerste 1000 km zitten er sinds deze week op... Volgens de boordcomputer een verbruik van 5,8 liter/100km, uitgerekend heb ik 975 kilometer gereden met exact 61 liter (tank vol tot in de tuit, vol = 67liter)>>>>61/9,75=6.25 liter op 100 km en dit tijdens het inrijden van de motor! Ben dus héél tevreden met dit verbruik gezien de wagen een SUV is en deze over het algemeen wel wat meer durven zuipen, uit ervaring weet ik bvb dat het gemiddeld verbruik van een Mercedes GLK 220 CDI héél moeilijk onder de 9 liter op 100 km te krijgen is...

Ik ben ervan overtuigd dat bij een puur economische rijstijl de 1.7 CRDI zeker onder de 6 te krijgen is maar gezien ik graag vlot doorrij zal dit me moeilijk lukken denk ik... :rockon:

hey

ik rij ook met de 1.7 crdi heb nu de volle 715km en de 2de tank zit al halfvol nietmeer! dus bij mij slaat het verbuik wat tegen, heb 515km gereden met de eerste tank 58l. en nooit boven de 3000t gegaan? verbruik 8l/100km boordcomputer

greetzzz

Geplaatst

hey

ik rij ook met de 1.7 crdi heb nu de volle 715km en de 2de tank zit al halfvol nietmeer! dus bij mij slaat het verbuik wat tegen, heb 515km gereden met de eerste tank 58l. en nooit boven de 3000t gegaan? verbruik 8l/100km boordcomputer

greetzzz

Eigenaardig dat er blijkbaar zo'n verbruiksverschillen zijn met dezelfde motor!?! Ik ben aan mijn tweede tank bezig sinds em nieuw was en heb nu circa 1600 km met meter ergens tussen 1/4 en 1/2, boordcomputer duid altijd 5,7 of 5,8 aan, ervaring en research op de fora leert me dat je er 0,4 a 0,5 liter mag bijdoen wat dan nog maar op 6,2 a 6,3 liter per 100 km neerkomt...

Ik volg wél nogal redelijk de raad op van de schakel indicator, enkel de 6 leg ik wat later in dan aangegeven en gebruik ook veel de tempomaat op 90 of 100 km/u op de gewestwegen of 120 a 125 op autostrade's.

Andere vraag, van welke productiedatum is jouw Sportage? Als ie een paar maand ouder zou zijn dan de mijne heeft ie misschien een andere motormanagement-software en kan je het verbruik misschien optimaliseren met een update bij je dealer?

De mijne zou geloof ik 31 mei uit de fabriek gerolt zijn en is ingeschreven begin augustus...

Geplaatst

hey

greetzzz

Eigenaardig dat er blijkbaar zo'n verbruiksverschillen zijn met dezelfde motor!?! Ik ben aan mijn tweede tank bezig sinds em nieuw was en heb nu circa 1600 km met meter ergens tussen 1/4 en 1/2, boordcomputer duid altijd 5,7 of 5,8 aan, ervaring en research op de fora leert me dat je er 0,4 a 0,5 liter mag bijdoen wat dan nog maar op 6,2 a 6,3 liter per 100 km neerkomt...

Ik volg wél nogal redelijk de raad op van de schakel indicator, enkel de 6 leg ik wat later in dan aangegeven en gebruik ook veel de tempomaat op 90 of 100 km/u op de gewestwegen of 120 a 125 op autostrade's.

Andere vraag, van welke productiedatum is jouw Sportage? Als ie een paar maand ouder zou zijn dan de mijne heeft ie misschien een andere motormanagement-software en kan je het verbruik misschien optimaliseren met een update bij je dealer?

De mijne zou geloof ik 31 mei uit de fabriek gerolt zijn en is ingeschreven begin augustus...

de mijne is op 6augustus gemaakt in slovakijje

greetzzz

Geplaatst

Wanneer gaat KIA eens een keer kijken naar deze wisselende verbruikscijfers en een update leveren van het motormanagement systeem zodat het verbruik aanzienlijk verbeterd.

Ik heb vorige week nieuwe bougies in mijn Sp3 gekregen om een poging te wagen het "soepel opschakelen" te verbeteren, maar ook dat heeft eigenlijk niets opgeleverd

Ik hoop maar dat er meer zijn die zich daaraan ergeren, zodat KIA er werkelijk iets aan gaat doen !!

:angry: :angry: :angry: :angry: :angry:

Geplaatst

@mopperaar Woskam..

Je hebt het niet naar je zin met deze auto, dat is helder.

Heb je nou al eens in de auto van een medelid gereden of er überhaupt communicatie over gehad ?

Tijdens de toetermeeting hebben we leuk over de verschillende auto's en uitvoeringen kunnen praten.

Jouw verbruik is een samenvatting van een zwaardere auto (4wd), wellicht korte ritten en een zware voet.

De zware voet hoeft niet hard rijden aan te geven maar te veel gas geven op het moment dat dat niet nodig is. (nieuwe rijden)

Ik zie buiten de buitenbeentjes een keurig praktijkverbruik.

2.0B hand 1:10,5-11

2.0B AUT 1:11-1:12

1,6B hand 1:12-1:13

dieselaars beter.

Voor een auto van deze vorm, gewicht en hoogte is daar niks mis mee.

Onze topper Rick doet 1:6 heeft 2200km gereden en doet 1e beurt met oliewissel en toevoeging.

Als Rick eens gaat rekenen kan Rick elke dag voor die 4km heen en weer een taxi bellen en is dan goedkoper uit.

Boeie, Rick vindt auto LEUK en heeft daar wat voor over.

Ook jij rijd misschien korte ritten <10km van koud naar warm.

Dan blijf je ALTIJD zeer duur rijden.

90km op de CC van Rotterdam naar Nijmegen en weer terug levert een hele fraaie waarde op.

Probeer het maar eens en ga dan nog eens mopperen op het verbruik.

3300km Naar Kroatie heen en weer was 1:12 incl eindeloze files en bergie op en af. (2-4 man +bepakking) 2.0L/AUT

KiaMNL gaat hier iig niks aan doen, dat is zeker.

Je kent vast de dooddoener, "het valt binnen de specificaties" wel.....

In dit geval terecht.

.

Geplaatst

Deze week naar de Loirestreek met zachte voet. Verbruik over de 500km was: 7,5L/100 km.

Rondtoeren ter plaatse toch goed voor zo'n 400 km was het verbruik 8.0L/100km

Tot nu toe vind ik dit vrij normaal echter ik heb wel gemerkt dat op de momenten waar ik doorduwde en ik bedoel op de autosnelweg, het verbruik aanzienlijk steeg. Toch zal ik volgende week eens een ganse tank even de sportieve toer opgaan en dan zullen we eens rekenen. Ik plaats dan direct mijn verbruik erbij van de terugweg uit Frankrijk.[

Geplaatst

sinds vrijdag heb ik men sportage fusion 1.7 crdi fusion, ik heb reeds 500 km gereden waarvan 170 km autosnelweg en 50 km met een paardentrailer aan van een 1100 kg. Ik heb verlopig een verbruik van 6,3 liter per 100 km volgens de boordcomputer, ben hier wel tevreden over. Ook het stuurgedrag heb ik verlopig nog niks slecht aan ondervonden. Ben echt tevreden, enkel de toeter vindt ik minder :rolleyes:, maar dit is reeds bekend. Eenmaal je de wagen hebt ben je al de frustraties direct vergeten en is het genieten!

Geplaatst

Beslist geen mopperaar hoor, maar heel reeel. Ik heb zeker geen zware voet en rij eigenlijk nooit harder dan 100-110km/h en korte stukjes doe ik met de fiets en de auto is misschien 50kg zwaarder dan een 2wd, dus dat is allemaal onzin. Als je zo beoordeeld wordt vraag ik mij af wie zich aangesproken voelt.

Voor de rest is het een puike auto, daar heb ik niets negatiefs over gezegd. Rij al 45 jaar rond in veel verschillenda autos, dus mag wel zeggen dat ik zeker geen beginner ben.

de Groeten :P

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...