Jump to content

Uitvallen motor 2.5 CRDI

Edwin936

Recommended Posts

Hallo,

Ben vorige week op vakantie geweest naar tjsechie met mijn kia sorento 2004 2.5 crdi met 188.000 km.

De heenweg na ongeveer 350 km te hebben gereden viel me zo spontaan tijdens het optrekken de motor helemaal uit.

Gelukkig was hier een vluchtstrook, en na een minuut starten sloeg de motor weer aan, maar wel met het oranje brandende lampje chech op het dashbord.

De sorento heeft dit later nog een keer of drie gedaan,en had ook het idee dat hij minder vermogen leverde.

Heb het in het verleden al vaker gehad, maar maak eigelijk nooit zulke lange afstanden.

Ook maakt hij dan een soort van geluid alsof ik een uitlaatspruitstuk lek heb.beetje zo`n sissensd geluid tijdens het volgas optrekken.

Wanneer de motor koud is heb ik hier geen last van.

De terugweg bleef dat geluid aanhouden maar is de auto niet meer afgeslaan.

Zou het de katalysator kunnen zijn??Hij verbruikt niks geen olie.

Brandstoffilter ook al zo vaak vervangen.

Luchtfilter ook vervangen.

Vind het trouwens ook levensgevaarlijk.

Hopend dat iemand mij hiermee kan helpen.

Met vr gr

Edwin

Hallo Edwin,

Ik heb zelf het vermoeden dat het inderdaad de katalysator is. Even zoekfunctie gebruiken, want volgens mij is dit probleem eerder aan de orde geweest.

• 1 month later...

Ik heb hetzelfde probleem,maar bij mij was het vooral wanneer de motor koud is.

Tegenwoordig ook gewoon spontaan onder het rijden,wat levens gevaarlijk is.

Ben al verschillende malen bij de dealer geweest die de storing uitleest.

Die geeft alleen maar aan dat er een storing was,maar niet welke.

Ze hebben al de nodige onderdelen vervangen,censor,motorcleaning,gloeispiralen,e.d..

Probleem nog niet opgelost,wel ruim 600 euro lichter en wat er eventueel nog volgt.

Hopelijk heb jij meer geluk bij de dealer.

Mocht er een oplossing zijn,dan zou ik dat graag willen weten.

Succes.

Ik heb hetzelfde probleem,maar bij mij was het vooral wanneer de motor koud is.

Tegenwoordig ook gewoon spontaan onder het rijden,wat levens gevaarlijk is.

Ben al verschillende malen bij de dealer geweest die de storing uitleest.

Die geeft alleen maar aan dat er een storing was,maar niet welke.

Ze hebben al de nodige onderdelen vervangen,censor,motorcleaning,gloeispiralen,e.d..

Probleem nog niet opgelost,wel ruim 600 euro lichter en wat er eventueel nog volgt.

Hopelijk heb jij meer geluk bij de dealer.

Mocht er een oplossing zijn,dan zou ik dat graag willen weten.

Succes.

Dieselfilters kontroleren.

Er zijn er twee: 1 in de motorruimte en 1 bij de brandstofpomp bij de tank (bereikbaar via een luikje onder de achterzitting).

Filter in de motorruimte moet zowiezo regelmatig vervangen worden. Het filter bij de tank kan verstopt raken als de coating van de tank afbladdert. Bij sommige diesels is dit een probleem als er te zure diesel getankt wordt.

• 4 months later...
Guest Angelique

Volgens mij lees ik toch heel duidelijk dat hij bij een koude motor geen problemen heeft.

De vijfde poster in dit topic ondervond gelijke problemen bij een koude motor, dus wellicht is de bijdrage over de koude motor toch wel nuttig dan :)

• 4 weeks later...

En ja ik heb dat probleem nu ook bij een koude motor heb ik moeite om hem op gang te krijgen,hij levert geen vermogen.

Wel als je hem start en meteen vol gas geeft.dan slaat hij dat stukje over,is wel slecht ik weet het.ma dan rijd hij weer of er niks aan de hand is ik vermoet dat het de kat kan zijn.

Deejan

Kia Sorento 2,5 Diesel, juli 2005 145.000 km.Ook bij ons is in juli 2011 op weg van Zuid-Frankrijk naar Nederland de motor 4x uitgevallen, uiteindelijk is bij de Kia dealer in Montelimar de dieselfilter onder de achterbank vervangen ( kosten euro 201,--) en was het probleem over, wel lijkt het of bij het optrekken nog steeds de motor wat inhoudt.

Het uitvallen van de motor was al zeker 3x eerder voorgekomen, de dealer zei alles uitschakelen en opnieuw starten , dat heeft ook steeds geholpen.

Het gebeurt steeds met de motor op gebruikstemperatuur.

Ik lees dat het uitvallen van de 2.5 CRDi motor veel voorkomt en vraag Kia Nederland of Kia Korea ons nader te informeren over dit probleem.

Verder zijn wij zeer tevreden Kia Sorento rijders sinds januari 2003 hebben wij met 2 Sorento's 220.000 km gereden zonder enig probleem met uitzondering van bovengenoemd verhaal.

• 4 weeks later...

zelfde probleem, eerst opgelost met nieuw dieselfilter onder de kap (deze is echter gevuld met dieselreiniger) een week later was de coating in de tank afgekomen waardoor een soortgelijk probleem ontstond.

Nu lijkt alles alweer 600 km naar behoren te lopen.

Houd jullie op de hoogte (probleem staat op problemcar (http://problemcar.nl/viewforum.php?id=132) volgens mij wordt die feed ook wel ergens het forum ingepompt.

Ik heb mij laten vertellen dat dieselreiniger of injectorcleaner of aanverwante producten soms een omgekeerd effect hebben omdat ze vuil dat gedurende jaren is 'vastgekoekt' ineens losmaken waardoor je inderdaad ineens een smurrie krijgt in je brandstofsysteem.

Ik probeer van die producten af te blijven.

Alex

• 4 months later...
  • 4 weeks later...

Aanvullende info over dit topic, n.a.v. info die vandaag gepost werdt in het Duitse Sorento-forum.

Mochten bij een uitvallende of inhoudende dieselmotor beide brandstoffilters ok zijn, dan aanvullend de O-ring van de watersensor onderaan het brandstoffilter (motorruimte) kontroleren. De sensor maakt deel uit van de filterhuis.

Aangezien zich in het filter water kan verzamelen kan het bij de huidige temperaturen gebeuren dat de O-ring kapotvriest. Daarnaast schijnt de O-ring ook vaker kapot te gaan onder minder extreme omstandigheden.

Als de O-ring daadwerkelijk kapot trekt het brandstofsysteem valse lucht en loopt ie niet. Vaak wel starten en rustig rijden, maar als ie vermogen moet leveren valt ie uit.

Volgens de mensen uit het Duitse forum, levert de dealer de O-ring van de watersensor niet los. Als ie kapot is bouwt men simpelweg een nieuwe sensor ($$$) in.

Ongetwijfeld zal een vervangende ring ergens goedkoper te vinden zijn.

• 1 year later...

heb hetzelfde probleem bij mijn sorento 2.5 van 06 gehad. eerst zou het de intercooler zijn (vernieuwd) daarna de turbo (vernieuwd). uiteindelijk bleek het de hogedruk branstofpomp te zijn die stuk was.

Hallo,

Ben vorige week op vakantie geweest naar tjsechie met mijn kia sorento 2004 2.5 crdi met 188.000 km.

De heenweg na ongeveer 350 km te hebben gereden viel me zo spontaan tijdens het optrekken de motor helemaal uit.

Gelukkig was hier een vluchtstrook, en na een minuut starten sloeg de motor weer aan, maar wel met het oranje brandende lampje chech op het dashbord.

De sorento heeft dit later nog een keer of drie gedaan,en had ook het idee dat hij minder vermogen leverde.

Heb het in het verleden al vaker gehad, maar maak eigelijk nooit zulke lange afstanden.

Ook maakt hij dan een soort van geluid alsof ik een uitlaatspruitstuk lek heb.beetje zo`n sissensd geluid tijdens het volgas optrekken.

Wanneer de motor koud is heb ik hier geen last van.

De terugweg bleef dat geluid aanhouden maar is de auto niet meer afgeslaan.

Zou het de katalysator kunnen zijn??Hij verbruikt niks geen olie.

Brandstoffilter ook al zo vaak vervangen.

Luchtfilter ook vervangen.

Vind het trouwens ook levensgevaarlijk.

Hopend dat iemand mij hiermee kan helpen.

Met vr gr

Edwin

Ha Edwin,

Ik heb dit ook 2x gehad in 7 jaar tijd achter de voorstoelen zit een tweede brandstoffilter deze is verstopt door roest uit de tank filter vervangen en tank schoon laten spuiten en probleem is weg

groet patrick

• 3 weeks later...

(1)Kapotte verstuiver. die zorgt er voor dat de auto uitvalt. let op! als je de verstuivers gaat vervangen vervang de olie ook.

verstuivers liggen in een oliebad, de uitvallende verstuivers zorgt er voor dat er uitlaat gassen van de auto in de olie terecht komen waardoor gevolg schade kan onstaan, (ketting, turbo etc).

(2)andere kan inderdaad brandstof filter in tank zijn. zelf simpel te controleren om de rechter achterzitting omhoog te doen, het stoffenluikje die vast zit met klittenband los te halen. Daarna luikje van de tank op te maken, en het filter te demonteren.

als hier viezigheid op zit. schoonmaken. door met diesel te spoelen in een bak. terug te doen. mocht  het na 2 weken (alles weer herhalen) weer zo zijn dat er viezigheid op zit. zit er niets anders op dan een andere tank te bestellen.

Turbo is waarschijnlijk niet de oorzaak! maar bijna altijd het gevolg.

succes!

• 3 months later...

Als dit probleem nog vaak voorkomt wil ik mijn tank uit frankrijk wel meenemen.

Deze moet nog schoongemaakt worden maar zou als 'ruiltank' voor iemand kunnen dienen die dan zijn eigen tank weer reviseerd en die doorverkoopt aan een volgend forumlid met soortgelijk probleem.

• 3 months later...

Ik heb het zelfde euvel gehad. Inderdaad levens gevaarlijk. Ben ergens gestrand omdat CHech brande en de sorento niet meer wilde starten. Vastgesteld is dat er in de dieseltank losgelaten binnencoating vlokken zaten. Tank/filter gereinigd en hij rijdt weer. Maar nu? Nieuwe tank kost ca 1000 euro. Is het voldoende om de tank/filter bij iedere 15000km beurt te reinigen?

• 4 weeks later...

Mijn oude tank ligt hier nog altijd, Sorento is ondertussen weg.

Ik wil deze tank best doorverkopen (voor de prijs waar ik mijn tank voor heb gevonden, moet ik ff opzoeken) MITS:

De koper deze tank uitbijt en opnieuw coat, en dan de tanks wisselt, een duidelijke forumpost maakt over hoe dit proces is verlopen en zijn tank weer voor dezelfde prijs doorzet naar het volgende slachtoffer.