der Rudi Posted February 20, 2011 Posted February 20, 2011 Weet iemand waar die rechthoekige 'plaatjes' eigenlijk voor dienen bij de achterwielen? zie bijlage Quote
Smart Posted February 20, 2011 Posted February 20, 2011 Weet iemand waar die rechthoekige 'plaatjes' eigenlijk voor dienen bij de achterwielen? zie bijlage Ja, om het ergste vuil en steenslag te voorkomen. Quote
der Rudi Posted February 20, 2011 Author Posted February 20, 2011 (edited) Ja, om het ergste vuil en steenslag te voorkomen. ????????? Snap ik niet; de auto rijdt vooruit. Dus wat wordt dan beschermd door die dingen? De banden?, terwijl die 1 milliseconde later zelf erover heen rijden?? Ze zitten immers niet achter maar voor de band. Spatlappen zitten immers ook niet voor maar achter de banden. Hooguit de wielkasten; maar ja ............... Edited February 20, 2011 by der Rudi Quote
bigwade Posted February 20, 2011 Posted February 20, 2011 Heb ook al zitten kijken.. Voor zitten ze ook en ik heb me ook al suf zitten piekeren waar dat nou voor is. Het staat wel aardig, dat dan weer wel.. Quote
Smart Posted February 20, 2011 Posted February 20, 2011 Tja, je hebt wel gelijk. Ik weet het even niet! Quote
der Rudi Posted February 20, 2011 Author Posted February 20, 2011 Tja, je hebt wel gelijk. Ik weet het even niet! En daarom dacht ik: ik meld het maar eens ................... Quote
Opa Posted February 20, 2011 Posted February 20, 2011 Weet iemand waar die rechthoekige 'plaatjes' eigenlijk voor dienen bij de achterwielen? zie bijlage Rudi, Ik heb het de dealer gevraagd bij de bestelling van mijn SP3. Hij zei dat het inderdaad spatlappen waren. Op mijn vraag waarom die dan aan de verkeerde kant van het wiel zaten had hij geen antwoord ...... Quote
Crum Posted February 20, 2011 Posted February 20, 2011 ze zitten er ter bescherming van de achterwielophanging, vanaf de voorwielen komt ook een hoop zooi wat zonder die plaatjes zo op de achterwielophanging zou komen.. Quote
Opa Posted February 20, 2011 Posted February 20, 2011 ze zitten er ter bescherming van de achterwielophanging, vanaf de voorwielen komt ook een hoop zooi wat zonder die plaatjes zo op de achterwielophanging zou komen.. Echt aannemelijk klinkt dit niet. Iedere auto heeft achterwielophanging, maar ik heb nog nooit de spatlappen zo zien monteren ! Quote
Smart Posted February 20, 2011 Posted February 20, 2011 Echt aannemelijk klinkt dit niet. Iedere auto heeft achterwielophanging, maar ik heb nog nooit de spatlappen zo zien monteren ! Misschien voor upforce i.p.v. downforce...... Quote
bigwade Posted February 20, 2011 Posted February 20, 2011 Misschien voor upforce i.p.v. downforce...... Ah, vandaar dat zwabberen, het is de stuurinstelling ))))))) Quote
Treespotter (aka Birdy) Posted February 20, 2011 Posted February 20, 2011 Echt aannemelijk klinkt dit niet. Iedere auto heeft achterwielophanging, maar ik heb nog nooit de spatlappen zo zien monteren ! Het is toch echt zo. Die plaatjes houden het vuil en een overdosis aan vocht weg van de achterremmen. Kijk onderweg maar eens goed om je heen. Er zijn veel meer merken die deze dingen al jaren VOOR de achterwielen hebben zitten. Er zijn ook automerken waarbij deze 'spatlappen' verder naar het midden onder de wagen zitten. Quote
Guest ceratorijder1 Posted February 20, 2011 Posted February 20, 2011 Yep! ook onder mijn Cerato van 2007 zitten van die spatlapjes vóór de achterwielen.... Quote
Opa Posted February 20, 2011 Posted February 20, 2011 Het is toch echt zo. Die plaatjes houden het vuil en een overdosis aan vocht weg van de achterremmen. Kijk onderweg maar eens goed om je heen. Er zijn veel meer merken die deze dingen al jaren VOOR de achterwielen hebben zitten. Er zijn ook automerken waarbij deze 'spatlappen' verder naar het midden onder de wagen zitten. Bedankt voor de correctie, ik heb kennelijk nooit goed rondgekeken. Overigens hebben beide Saabs óók spatlappen achter het (achter-)wiel (zoals het eigenlijk hoort) ! Quote
smetjesmee Posted February 20, 2011 Posted February 20, 2011 Mocht er iemand zijn die de spatlappen (die áchter de wielen wel te verstaan) heeft laten monteren, plaats eens een foto als je wilt? Veel auto's tonen stoerder met spatlappen... Quote
Smart Posted February 20, 2011 Posted February 20, 2011 Mocht er iemand zijn die de spatlappen (die áchter de wielen wel te verstaan) heeft laten monteren, plaats eens een foto als je wilt? Veel auto's tonen stoerder met spatlappen... Dat gevoel heb ik nooit bij spatlappen: STOER! Quote
Leon Posted February 21, 2011 Posted February 21, 2011 Dat gevoel heb ik nooit bij spatlappen: STOER! Vroeger toen de auto's nog meer blokkendozen waren, konden spatlappen nog een toegevoegde waarde hebben voor het uiterlijk. Er waren toen wel auto's die er beter uitzagen met dan zonder. Nu gaat die vlieger niet meer op. Auto's zien er heel anders uit en zijn ontworpen zonder. Over het algemeen verstoren spatlappen de lijn van de auto en ziet het er sullig uit Quote
wimme Posted February 21, 2011 Posted February 21, 2011 Die plaatjes zijn windgeleiders en dienen om de luchtstroom onder de auto te divergeren, immers geldt dit ook voor de plaatjes vooraan de wagen (voor de wielen). Hoe ik dit weet, ik heb dit ooit eens gevraagd aan mijn toyota dealer van mijn vorige toyota rav4, die dit ook had. Quote
wimme Posted February 21, 2011 Posted February 21, 2011 Die plaatjes zijn windgeleiders en dienen om de luchtstroom onder de auto te divergeren, immers geldt dit ook voor de plaatjes vooraan de wagen (voor de wielen). Hoe ik dit weet, ik heb dit ooit eens gevraagd aan mijn toyota dealer van mijn vorige toyota rav4, die dit ook had. En op mijn huidige sportage heb ik spatlappen laten monteren, en deze zorgen ervoor dat het vuil en steentjes van de weg, zeker vanuit de voorwielen, niet tegen de zijkant van de auto geslingerd worden, en evenals heb ik het verschil duidelijk gemerkt bij mijn vorige toyota, toen heb ik dit speciaal laten monteren daar ik regelmatig de steentjes tegen de carrosserie van de achterwielen hoorde inslaan, nadat ik dit gemonteerd heb, merkte ik een duidelijk verschil. Vandaar dat ik bij de bestellingsonderhandelingen van mijn huidige kia dit gevraagd heb en dat op zogenaamde kosten van de dealer. Hopelijk blijft de steenslag uit en wordt de achterkant nu ook minder vuil dan zonder spatlappen, EN ik vind het nog mooi ook, maakt de sportage een beetje meer sportiever, maar dit is een persoonlijke mening. Quote
Ysie Posted February 21, 2011 Posted February 21, 2011 En op mijn huidige sportage heb ik spatlappen laten monteren, en deze zorgen ervoor dat het vuil en steentjes van de weg, zeker vanuit de voorwielen, niet tegen de zijkant van de auto geslingerd worden, en evenals heb ik het verschil duidelijk gemerkt bij mijn vorige toyota, toen heb ik dit speciaal laten monteren daar ik regelmatig de steentjes tegen de carrosserie van de achterwielen hoorde inslaan, nadat ik dit gemonteerd heb, merkte ik een duidelijk verschil. Vandaar dat ik bij de bestellingsonderhandelingen van mijn huidige kia dit gevraagd heb en dat op zogenaamde kosten van de dealer. Hopelijk blijft de steenslag uit en wordt de achterkant nu ook minder vuil dan zonder spatlappen, EN ik vind het nog mooi ook, maakt de sportage een beetje meer sportiever, maar dit is een persoonlijke mening. Klinkt niet slecht, heb je daar soms foto's van? Quote
Sunny Posted February 21, 2011 Posted February 21, 2011 Het is best grappig was me nooit opgevallen dat er spatlappen voor de wielen waren gemonteerd. Vandaag was ik bij de Nissan dealer.....en jawel de QQ heeft deze ook............zo zie je maar enorme kennisvergroting door dit forum Quote
smetjesmee Posted February 21, 2011 Posted February 21, 2011 Dat gevoel heb ik Dieoit bij spatlappen: STOER! De hedendaagse vind ik WEL stoer op sommige wagens! Niet die van jaren geleden natuurlijk die hingen te bengelen aan het chassis. Over het algemeen verstoren spatlappen de lijn van de auto en ziet het er sullig uit Daar zeg je 't zelf... "over het algemeen" En op mijn huidige sportage heb ik spatlappen laten monteren,... , EN ik vind het nog mooi ook, maakt de sportage een beetje meer sportiever, maar dit is een persoonlijke mening. Ik deel je mening ! Lekker sportief en STOER ! Als je foto's hebt... laat maar komen. Quote
chuckion Posted February 21, 2011 Posted February 21, 2011 @ Wimme: Ik had ook gevraagd om spatlappen. Ik kreeg ze er zelfs gratis bij, maar hebben ze niet kunnen plaatsen. Reden hiervan is omdat we geintegreerde sidesteps hebben laten monteren. Dan zijn spatlappen onmogelijk. Qua look is het natuurlijk beter zonder die spatlappen... Quote
bigwade Posted February 21, 2011 Posted February 21, 2011 @ Wimme: Ik had ook gevraagd om spatlappen. Ik kreeg ze er zelfs gratis bij, maar hebben ze niet kunnen plaatsen. Reden hiervan is omdat we geintegreerde sidesteps hebben laten monteren. Dan zijn spatlappen onmogelijk. Qua look is het natuurlijk beter zonder die spatlappen... Stuur maar op, ik wil ze wel hebben...... Quote
Manofbelgium Posted March 3, 2011 Posted March 3, 2011 Klinkt niet slecht, heb je daar soms foto's van? Op de mijne ook spatlappen geplaatst, daar anderen er precies niet in lukken een foto te plaatsen. Zal ik eens proberen. Daar gaaan we. Quote
Recommended Posts