Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo forumleden, ik heb er nu ruim 2500km opzitten en heb vanmorgen getankt 265km gereden, en 20,52 liter getankt ruim 1 op 13 km vindt dit verbruik hoog,waarvan gemiddeld de helft snelwegkilometers zijn en de rest binnen de bebouwde kom , ik heb een rustige rijstijl en is het gemiddelde verbruik mij erg tegen gevallen van de picanto.

Geplaatst

Wat mij vandaag op de snelweg (120km/u) opviel, is dat met wind mee het verbruik slechts ongeveer 5 liter op 100km is. Met wind tegen loopt het verbruik schrikbarend op tot wel 9 liter per 100km. Geeft denk ik aan dat de motor er echt aan moet trekken met wind tegen. Wellicht dat de bezitters van een Picanto 1.2 hier betere cijfers scoren. Ik heb het vermoeden dat het hoge verbruik van de Picanto 1.0 voornamelijk komt door een tekort aan power. Met name in de stad, waar steeds moet worden opgetrokken en een auto van 920 kilo in beweging moet worden gebracht, zou dit het relatief hoge verbruik kunnen verklaren. Verklaart tevens waarom sommige bezitters, die vaak op de buitenweg rijden met 80 km/u, zuinig rijden. Kost namelijk amper kracht.

Geplaatst

@Molenland

Je verhaal zal ongetwijfeld kloppen. Met tegenwind verbruikt iedere auto extra brandstof.

Echter een Picanto 1.0 van 920 kg kwam mij wat veel over. Mijn vrouw heeft een Picanto

1.0 Comfort pack en deze auto staat bij de RDW in geschreven als, en op kenteken:

Massa leeg voertuig 820 kg. Wellicht wordt het gewicht verschil veroorzaakt door het

extra exterior pack maar dat lijkt mij sterk. Soms neem ik haar auto ook wel eens mee

maar 9 ltr/100 km is mijn nog niet gelukt. Ook niet met een redelijk stevige windkracht.

Grtz

Specialmade

Geplaatst

Het verbruik m.b.v de boordcomputer is misleidend. !

Gewoon elke keer weer de gereden kilometers delen door het aantal liters is de enige echte maatstaf.

Daarnaast zijn de rijstijl, korte en/of lange ritten, aantal personen + e.v.t. bagage en de weersomtsandigheden van grote invloed.

Meer logica is er niet in relatie tot het verbruik, of er moet een technische manko zijn !

Geplaatst

@Specialmade: volgens de website van de RDW is het kentekengewicht van mijn auto 920 kilo, dus dat zal wel kloppen.

Nooit meer dan 9 liter per 100km op de boordcomputer gezien? Nou, met optrekken staat er regelmatig 23 liter/100km op mijn scherm (kortstondig dan). Ik overdrijf echt niet met het verbruik op de snelweg met wind tegen.

Geplaatst

Vandaag weer getankt met 4400km op de teller van onze 1.2

Liters: 31,18

Km: 515

Verbruik: 1:16,5

BC: 6.1 (1:16,4)

Normale rijstijl

Deze keer circa 200km snelweg en de rest binnendoor met 50 en 80km wegen.

Wat opvalt is dat het verbruik erg schommelt en afhankelijk is van de weersomstandigheden. Al met al zijn wij tevreden met dit verbruik al hebben we er geen probleem mee als hij nog wat zuiniger wordt :)

Geplaatst

Het zit 'm echt in het stadsverkeer volgens mij; gisteren na mijn tankbeurt op een 80 km weg de boordcomputer(verbruiksmeter) in de gaten gehouden;

na 5 km stond die op 4,8 L/100km.

Één (1) stoplicht verder en na het optrekken stond mijn BC op 5,2 gemiddeld

en pas 5 kilometer verder weer terug op 4,8 gemiddeld.

Als je dus maar genoeg keren stopt en weer moet optrekken, kom je nooit op de mooie waardes die de Picanto volgens de folder zou moeten kunnen halen.

In de zomer bij 80 constante snelheid is 1 op 27 best haalbaar.

Geplaatst

@bigmac: PRECIES! In de stad, waar ik mijn Picanto het meest moet gebruiken helaas, haal ik momenteel 6,6 liter op 100km volgens de boordcomputer. Met een ei onder het gaspedaal en mijn blik op de verbruiksmeter. Die is zelfs nog iets te optimistisch. Maar vandaag moest ik naar een klant in een dorpje 15 km verderop. Allemaal 80 km wegen. Ineens is mijn verbruik over dat traject 5,1 liter per 100 km! Het kan dus echt wel zuinig.

Picanto een stadsauto? Welnee! Hij rijdt het fijnst op de provinciale weg en zelfs lekker op de snelweg. En ook het verbruik is op die wegen afgestemd, lijkt het.

Geplaatst

Je verbruik bij 130 kmh valt me niet echt tegen. Maar wat dat schrikken van het verbruik betreft: dat komt natuurlijk doordat je de keer ervoor zo zuinig gereden had; de tank is waarschijnlijk niet helemaal vol geweest en daardoor kon je bij je tweede keer meer tanken dan je eigenlijk verbruikt had. Dus bij elkaar optellen de afstanden en de liters en delen door 2 voor een gemiddelde verbruik==> 707,8 KM/44,63L= 1op 15,86

Histogram van mijn verbruik, waarbij dus erg weinig snelweg- en stadskilometers gemaakt worden (en dus niet representatief voor een gemiddelde picantorijder):

X____________ 1/15,0

XX___________ 1/16,2

XX___________ 1/17,6

XXXXXXXXXXXX_ 1/18,6

XXXXXXXXXXXX_ 1/20,0

XXXXX________ 1/21,0

X____________ 1/22,6

Minimum 1/22,58___ Gem. 1/19,13___ Maximum 1/15,04

Ik denk dat je gelijk hebt. Mijn vrouwtje heeft niet zo goed getankt denk ik ook persoonlijk. Aan de andere kant net getankt:

298.1km / 16.92L --> 1 op17.62

Voornamelijk snelweg en minimaal stad. Jamner dat de picanto veel benzine verbruikt in de stad

Geplaatst

Goedemorgen eenieder,

bij deze maar ook even mijn voorlopige verbruikscijfers in dit topic geplaatst (ge-kopieerd) .

Voor mijn eerste indruk van de picanto zie het topic "mijn picanto is..." Ps, ik heb de drie deurs variant.

De dealer had mij aangegeven bij de 1e 1000km af en toe het beestje op z’n staart te trappen. Nou dat heb ik gedaan, af en toe tot 5000 toeren doorgetrokken en soms kortstondig 150km/u op lange stukken waar het kon. Geen probleem voor de 1.2. De 1e tank op deze manier leeggereden en verbruik lag op 1:14,5km. Vindt ik echt niet slecht voor een nieuwe motor die ik af en toe wakker had geschud. Stads en snelweg combi 50-50%.

(Voor volledige tekst van onderstaand deel, zie andere topic)

Erna Parijs op en neer geweest met op de heenreis keurig aan de snelheid gehouden 100/120/130: verbruik 1:14,6. Terug op de Cruise control (heilig ding) 110 km/h continu, verbruik 1:19km!!! Maar wel ook 50 minuten “straftijd” in vergelijking met de heenrit…. MAW 12 euro benzine bespaard echter 50 minuten verloren (en dan niet te spreken over mijn afkickverschijnselen tijdens de rit aangaande het wennen aan het continu ingehaald worden). Dus het is maar wat je belangrijk vindt, tijd of geld! Verder zal je mijn niet horen klagen over het verbruik, het is een keuze en daarbij heeft mijn auto nog niet lang genoeg gereden voor echte cijfers.

bij deze dus, een fijne dag eenieder, Gr Tarkan

Geplaatst

Heb inmiddels 2400km op mijn picanto 1.0 style staan maar het verbruik valt mij nog tegen.

Rij de laatste 2 tanken 1:16

De eerste 2 tanken waren 1:14 en 1:15

Hiervoor een suzuki alto 1.0 uit 2010 gehad met hetzelfde rijgedrag haalde ik gemiddeld 1:19

Rij voornamelijk snelweg met een snelheid van 100 a 110 km/uur traject ridderkerk - maasvlakte (52km enkel) dus de picanto moet toch ook het verbruik kunnen evenaren van de alto, volgens het boekje is de picanto zelfs zuiniger als de alto???

Geplaatst

Eergisteren de teller eens op 0 gezet en tot vandaag alleen in de stad gereden. Dus puur van stoplicht naar stoplicht, zoals meestal het geval is hier in Deventer. Het gemiddelde verbruik kwam volgens de boordcomputer uit op 7,5 liter per 100km! Dat is 1 op 13,3!

Vandaag een rit gemaakt over een lange 80 weg naar een klant. Door deze rit (heen en terug) van 60km is het gemiddelde verbruik inmiddels weer gedaald naar 6,1 liter per 100km. Conclusie: de door Kia genoemde waarden voor stadsverbruik en gemiddeld verbruik zijn vrijwel onmogelijk te halen. In ieder geval met mijn exemplaar. Iemand die veel in de stad rijdt zal uitkomen op mijn eerstgenoemde waarde van 1 op 13 en iemand die voornamelijk buitenweg rijdt kan best uitkomen op 1 op 20. Al met al geen echt zuinig autootje, die Picanto. :no:

Geplaatst

Paar daagjes weggeweest naar Den Haag en Rotterdam. Dus stadsverkeer en snelweg.

Getankt: 444 km met 24,4 liter»» 1 op 18,2 (5,5 liter/100km) bc stond op 5,1 gemiddeld verbruik.

Geplaatst

Paar daagjes weggeweest naar Den Haag en Rotterdam. Dus stadsverkeer en snelweg.

Getankt: 444 km met 24,4 liter»» 1 op 18,2 (5,5 liter/100km) bc stond op 5,1 gemiddeld verbruik.

Bigmac klein vraagje

Hoe haal je dit verbruik??

Was bij jou ook tijdens de 1e paar 1000km een verbruik van 1:16 of rij je heel de tijd al gemiddeld 1;19?

Ik heb nog net geen 3000km op mijn 1.0 staan maar 1:16 is het beste wat ik tot nu toe gehaald heb met normaal rijgedrag dus geen haantjes gedrag.

Rij ook voornamelijk snelweg.

Heb nu op deze benzinetank 170km staan van alleen stadsverkeer en de bc geeft aan 7,1/100 dat is dus 1:14

Hiervoor met mijn suzuki alto 1.0 met zelfde rijgedrag haalde ik ook jou mooie verbruikscijfers maar met de picanto krijg ik het tot op heden nog niet voor elkaar....

Geplaatst

Ik rijd vanaf het begin al rond met goede verbruikscijfers; maar mijn woon-werk-verkeer is niet zoals bij de meeste Picanto-rijders; 35 tot 65 km aan één stuk met bijna enkel 80 km wegen met rotondes; weinig stoplichten, zelden files etc. Dus het wordt me wel gemakkelijker gemaakt om zuinig te kunnen rijden. De auto is na het inrijden zo'n 0,2Ltr/100 km zuiniger geworden.

Ik heb gewone stalen velgen met zomerbanden die een hogere spanning dan normaal hebben(2,7 bar).

Ik kom bijna nooit boven de 2500 toeren (vroeg schakelen bij het optrekken), behalve op de snelweg (max 120 km/h).

Ik hou mijn BC in de gaten en kijk bij 80 km/h hoe ver ik mijn voet van het pedaal kan halen en toch 80 blijf rijden; de BC gaat dan van 4,6 terug naar ~3,9 als het weer meespeelt. Ik denk dat dat laatste vooral bepalend is voor je verbruik op langere afstanden.

Ik laat mijn gas los 250-300 m voor een rotonde (verbruik is dan 0,0) of voor een stoplicht waar ik zie dat ik moet stoppen.

Ik tank gewoon de goedkoopste benzine die ik kan vinden, dus geen premium.

Geen airco of achterruitverwarming gebruiken indien dit niet nodig is.

Na mijn vorige tankbeurt staat mijn BC nu op 4,5 L/100 km (dat is ~1 op 20,5 in het echt). Dit betrof 5 km stadsverkeer en 60 km buitenwegen.

Geplaatst

Ja dan zal het bij mij niet echt meer zuiniger worden nee ben ik bang, pas ook bijna alles toe wat je hierboven beschrijft.

Maar aankomend weekend ga ik naar Wallonie in Belgie, heen en terug ruim 500km.

Ben benieuwd hoe mijn verbruik dan is.

Hoop enigszins dan wel minimaal op 1:17 uit te kunnen komen met een lange rechtstreekse route, alleen heb ik dan wel 2 passagiers mee en wat bagage.

Iedergeval bedankt voor je reactie!

Geplaatst

@Bigmac; Ik heb gewone stalen velgen met zomerbanden die een hogere spanning dan normaal hebben(2,7 bar).

Dit zou misschien de reden kunnen zijn van lager verbruik, lagere rolweerstand maar vraag me af of het stuur gedrag niet te soepel zal zijn.

Geplaatst

Al iets nieuws gehoord over een eventuele software update, die het motor management zou kunnen wijzigen? Eco tuning, zeg maar?

Geplaatst

Ben onderhand bijna 11000 km verder in 4 maanden tijd met m'n 1.2 4 pittertje. Verbruik is vrij continu 1:15.5 / 1:16. (overigens wel de laatste 5500 km met winterbandjes van Bridgestone. Mogelijk een oorzaak voor hoger verbruik?)

Niet zo zuinig als door KIA aangegeven. Rijd verder fantastisch!! Heerlijk karretje :wink: Tot nog toe erg tevreden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...