Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

@bigmac: absoluut waar! Sinds ik een nieuwe baan heb, waardoor ik elke dag een mooie afstand rijdt over de binnenwegen, haal ik een veel gunstiger verbruik dan voorheen. Minder stads kilometers. Waarbij ik wel moet zeggen dat ik een andere rijstijl ben gaan gebruiken. Verder doortrekken in de versnellingen, terug laten vallen naar minimaal 2000 toeren...zie mijn eerdere posts. Laatste verbruik: 650 km met 30 liter benzine = 1 op 21,6.

Geplaatst

Auto is ondertussen naar de dealer, zei gaan er in rijden en kijken wat hun kunnen betekenen.

Nu ken ik deze dealer zeer goed, en vertellen mij hoe ze een verbruik test uitvoeren.

De volgende punten

• AC moet uit zijn
  • Lichten moeten uit zijn
  • Radio moet uit zijn
  • De ventilator moet uitstaan (binnen)

Maar rijden moet toch comfort bieden, Ik heb niet voor niks een AC der bij genomen.

Ik heb alles geprobeert.

Schakelen bij lage toeren <2500RPM

Schakelen bij hogere toeren (advies van dealer) tussen de 2500 en 3500 RPM

Goed gelet op me rechter voet!

De boord computer zegt ook dat ik ondangs het oude oma rijden en als coureur rijdende een verbruik van 6,9l/100km (ongeveer 1:14,5) te hebben.

Ik ga afwachten wat de dealer gaat zeggen.

Met vriendelijk groet Remon

Geplaatst

Over het comfort dat een airco biedt kunnen we van mening verschillen; ik gebruik persoonlijk veel vaker de verwarming (some like it hot!) en rijd toch comfortabel voor mijn gevoel. Als het echt te heet wordt gaat de airco wel aan, maar dan is het wel boven de 27 graden, wat dus niet zo vaak voor komt.

Maar goed, daarnaast zou het verbruik toch ook normaal (dus zuiniger dan 1 op 17) te krijgen moeten zijn? Ik heb deze week iets meer snelweg gereden dan normaal (dagje amsterdam) en mijn gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer staat op 4,5 na zo'n 600 km; dat zal zo'n 1 op 21,5 zijn schat ik.

Als je dealer wel zuinig kan rijden (en dan verwacht ik bij 80-100 kmh een verbruik van 1 op 20 tot 1 op 25), met alle stroomgebruikers uit, dan ligt het niet aan de Picanto.

Geplaatst

Heb mijn Picanto 1.2 nu ruim een jaar en moet zeggen dat de cijfers wel steeds beter worden, verbruik ligt nu op 1:18 / 1:19.

Heb er nu 40.000 km op zitten. Het valt me wel op dat het verbruik op de snelweg bij 120 km+ erg hard stijgt. Op provinciale weg, bij 80 km is het verbruik soms 1:22. Op snelwegen 1:16. Al met al redelijk tevreden over het verbruik. Wil volgend jaar toch omkijken naar een occasion diesel Rio....

Geplaatst

Voor de zoveelste keer getankt:

772 km met 5,0+33,56=38,56 Ltr => 1 op 20,0 (boordcomputer 4,5)

Eerst 5 ltr getankt omdat ik dacht dat ik anders niet tot tankstation op plek van bestemming zou komen.

Geplaatst

Bigmac, hoe kan het toch dat jouw werkelijke verbruik zo enorm afwijkt van de boordcomputer? Jij rijdt 1 op 20 (5 liter op 100km) en je BC zegt 4,5 liter op 100 km (1 op 22,2) Bij mij liggen die cijfers veel dichter bij elkaar. Wel de goede maat banden onder je wagen?

Geplaatst

Ik zit meestal 0,4 L/100 km hoger dan de boordcomputer zegt. Een beetje hangt het er natuurlijk van af hoe goed ik mijn tank voltank of hoe vol ik de vorige keer getankt heb; maar ik probeer altijd tot het randje te tanken. Mijn banden en wielen zijn de gewone originele waar de Picanto mee uit de fabriek gerold is.

Geplaatst (aangepast)

Ik zit meestal 0,4 L/100 km hoger dan de boordcomputer zegt. Een beetje hangt het er natuurlijk van af hoe goed ik mijn tank voltank of hoe vol ik de vorige keer getankt heb; maar ik probeer altijd tot het randje te tanken. Mijn banden en wielen zijn de gewone originele waar de Picanto mee uit de fabriek gerold is.

De boordcomputer van onze 1.2 heeft ook een grote afwijking, meestal zo'n 0.5L/100km.

Vandaag moet er weer getankt worden. De boordcomputer is in ieder geval erg positief (4.3L/100km) dus dat zal in werkelijkheid 4.7 of 4.8L/100km zijn.

Sinds aanschaf zitten we nu gemiddeld op 5.3 en volgens de 2e teller op de BC 4.8L/100km.

En getankt: 685km op 33,07 liter - 4,83L/100km - 1 op 20,7

aangepast door Pico85
Geplaatst

Ik kwam vanmorgen langs een tankstation dat relatief veel korting gaf vandaag (1 L EURO=1,699),

dus maar even weer volgetankt, ondanks dat de tank nog ongeveer halfvol zat:

365 km met 17,3 liter => 1 op 21,1 (bc gaf aan 4,6)

Geplaatst

Heerlijk dat ik in mijn Picanto rustig 130/140 km/uur kan rijden en het gemiddelde verbruik is 1:18! Ik heb het donkerbruine vermoeden dat hoe meer vermogen hoe minder trekkracht er nodig is dus minder verbruik!

Geplaatst

Kleine update van deze kant; deze week niet bijzonder op het verbruik gelet, ook nog 50 km met een fiets op de fietsdragen gereden en dat merk je dan ook in het verbruik:

644 km met 34,52 Liter => 1 op 18,7 (=5,4L/100km). De boordcomputer gaf aan 5,0.

Als je trouwens stopt met tanken nadat je vulpistool 3 x is afgeslagen, doe je jezelf tekort; met een beetje geduld, langzaam tanken en het vulpistool niet helemaal in de tankopening krijg je er nog wel 3 liter bij. Dat scheelt toch weer 50 km die je verder kunt met 1 tank.

Geplaatst

Met mijn nieuwe winterbanden (lees ook het topic over winterbanden), die veel smaller zijn dan de Hankook zomerbanden (175-50-15)rij ik aanmerkelijk zuiniger! Op de route naar mijn werk heb ik hele stukken, waar ik maar 60 mag rijden. Daar verbruikt de auto nu 3,2 liter/100km in z'n 4 en 3,0 liter /100km in z'n 5. Was 3,7 en 3,4. Bijkomend voordeel: veel stiller en comfortabeler!

Geplaatst

Vandaag op iex.nl, we kunnen compensatie tegemoet zien?

SEOUL (AFN) - De Zuid-Koreaanse autofabrikant Hyundai en dochteronderneming Kia Motors hebben de zuinigheid van sommige modellen overdreven. Dat blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA).

Het EPA begon een onderzoek naar de voertuigen na klachten van consumenten. De hoogste gevonden afwijking bedroeg '6 mijl per gallon' (circa 2,5 kilometer per liter). In totaal overdreven de automakers de zuinigheid van meer dan een miljoen verkochte voertuigen: zo'n 900.000 in de VS en 172.000 in Canada.

Volgens de Koreaanse automakers zijn de foute zuinigheidscijfers te wijten aan ,,procedurele fouten''. Ze beloofden gedupeerden te compenseren, maar konden een afstraffing op de beurzen maandag niet voorkomen.

http://www.iex.nl/Nieuws/ANP_ANP-051112-039/Automakers-overdrijven-zuinigheid-modellen.aspx

• Like 1
Geplaatst

Vanavond getankt in Duitsland (E10=€1,549/liter) Dat scheelde toch mooi even EUR 6,30 met de Tango in NL.

getankt (in 2 x omdat ik het anders niet zou halen tot aan het tankstation) 3L + 34,9 L voor 694 km ==> 1 op 18,3 (5,45 L/100 km). De BC gaf aan 5,0.

Het wordt kouder, de laatste 3 keer tanken toonden alle meer verbruik dan 1 op 19.

Ook kan het schelen dat het nu donker is 's morgens en 's avonds, zodat ik de motor niet uitzet bij stoplichten.

Geplaatst

Hallo mede-picantorijders,

Ik heb een weekje een nieuwe picanto 1.0 base. Dus el cheapo en zonder toerenteller. Ik rijd normaliter op gevoel en negeer over het algemeen de schakelindicator. Ik heb echter geen flauw idee hoeveel toeren het motortje maakt. Bestaat er een schema met versnelling/snelheid/toerental? Ik wil er een beetje zicht op hebben om het verbruik te kunnen drukken (ja ik weet het, ikmhad nog even door moeten sparen).

Vandaag ging een collega even testrijden en hij trok mij te snel op en te veel door, echter geen idee of hij dik in het rood zat als ik een toerenteller had gehad. Voelde niet goed iig. En wat is het motorgeluid goed geisoleerd!

Geplaatst

Vanavond getankt in Duitsland (E10=€1,549/liter) Dat scheelde toch mooi even EUR 6,30 met de Tango in NL.

getankt (in 2 x omdat ik het anders niet zou halen tot aan het tankstation) 3L + 34,9 L voor 694 km ==> 1 op 18,3 (5,45 L/100 km). De BC gaf aan 5,0.

Het wordt kouder, de laatste 3 keer tanken toonden alle meer verbruik dan 1 op 19.

Ook kan het schelen dat het nu donker is 's morgens en 's avonds, zodat ik de motor niet uitzet bij stoplichten.

Zet jij (behalve nu in het donker dan) altijd je motor uit bij een stoplicht ja? Bespaard dat echt zoveel, want starten is toch ook een groot verbruiker?

Geplaatst

Ik zet mijn motor uit bij stoplichten waarvan ik weet (of verwacht) dat ik minimaal 15 seconden blijf staan. Dus liefst als ik niet de voorste ben en dan hou ik echt niemand op, omdat de Picanto vlot start. Bij het Velperplein is de wachttijd overigens1.5 minuut! En starten zonder gas te geven kost echt weinig benzine hoor. Daarnaast laat ik 300 m voor ik bij het (rode) stoplicht ben, mijn gas los. De Picanto verbruikt dan geen benzine en de snelheid gaat van 80 naar zo'n 60 zonder te remmen.

Geplaatst

Auto is ondertussen naar de dealer, zei gaan er in rijden en kijken wat hun kunnen betekenen.

Nu ken ik deze dealer zeer goed, en vertellen mij hoe ze een verbruik test uitvoeren.

De volgende punten

• AC moet uit zijn
  • Lichten moeten uit zijn
  • Radio moet uit zijn
  • De ventilator moet uitstaan (binnen)

Maar rijden moet toch comfort bieden, Ik heb niet voor niks een AC der bij genomen.

Ik heb alles geprobeert.

Schakelen bij lage toeren <2500RPM

Schakelen bij hogere toeren (advies van dealer) tussen de 2500 en 3500 RPM

Goed gelet op me rechter voet!

De boord computer zegt ook dat ik ondangs het oude oma rijden en als coureur rijdende een verbruik van 6,9l/100km (ongeveer 1:14,5) te hebben.

Ik ga afwachten wat de dealer gaat zeggen.

Met vriendelijk groet Remon

Mijn verbruik is gemiddeld 1 op 12, ik heb een 1.2 motor automaat,dus deze schakeld zelf over zoals ingesteld heb ik geen invloed op!

verder doe ik mee aan het nieuwe rijden!!!

Mijn kia is van januarie 2012,ik rijd wel veel in de stad ongeveer 60%,maar het is toch een stadsautotje!!!!

Geplaatst

anyone? Of zit ik in het verkeerde topic :-)

Hallo mede-picantorijders,

Ik heb een weekje een nieuwe picanto 1.0 base. Dus el cheapo en zonder toerenteller. Ik rijd normaliter op gevoel en negeer over het algemeen de schakelindicator. Ik heb echter geen flauw idee hoeveel toeren het motortje maakt. Bestaat er een schema met versnelling/snelheid/toerental? Ik wil er een beetje zicht op hebben om het verbruik te kunnen drukken (ja ik weet het, ikmhad nog even door moeten sparen).

Vandaag ging een collega even testrijden en hij trok mij te snel op en te veel door, echter geen idee of hij dik in het rood zat als ik een toerenteller had gehad. Voelde niet goed iig. En wat is het motorgeluid goed geisoleerd!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...